Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

vad ska jag leta efter i en "beater"?

Diskussion i 'Diskussion' startad av wotan, 22 mars 2015.

1. wotan
    Trådstartare

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    Tjena,
    Ni får be om ursäkt om det redan finns en liknande tråd eller om detta skulle postats någon annanstans

jag är en nybörjare på det här med klockor men har suttit här och lusläst i princip dygnet runt i snart en veckas tid :p

nu är det som så att jag tänkte börja leta efter en beater men vad ska jag leta efter? ett kvartsur har jag bestämt mig för efter att ni hjälpt mig att förstå varför man ska ha just kvartsur, eller ska det vara en "solar"?

I min blygsamma samling har jag idag;
    Casio g-shock tough solar (hemmafixarklocka/träningsklocka)
    en billigare victorinox som jag i princip aldrig använder
    stoltheten för mig är en klocka jag hittade här, en automatisk stowa seatime (älskar märkets historia och tänker komplettera med en flieger så småningom)

stilmässigt söker jag efter något som passar både till ledig klädsel och business casual. dock ingen "parfym/modeklocka".

budget - då jag redan köpt en för mig dyrare klocka denna månad så skulle det vara härligt att hitta något mellan 1-3k.

DrSbaitso och Icaras gillar detta.
  2. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Inser att vi alla har olika uppfattning om vad som är en beater. ;)

WP_20130809_009.jpg

David Eriksson, Uffe, Floduttern och 9 andra gillar detta.
  3. wotan
    Trådstartare

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    beater för mig är en klocka som jag använder mest och kan använda till det mesta!

jabla gillar detta.
  4. Rojalisten

Rojalisten Friends of KS

Från:
    Эребру
    Valfri Seiko =)

morrism och Gummo gillar detta.
  5. wotan
    Trådstartare

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    var faktiskt inne och dreglade över några seikos och någon tissot hos klockmaster idag :)

6. martin9z9

martin9z9 Bonde

Från:
    Göteborg
    En seiko skx007 är en härlig beater! Min har klarat allt från bada i havet till och skidor.

mipa, willbur, pale_ale och 4 andra gillar detta.
  7. DrSbaitso

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala
    Varför inte din seatime? Den är ju byggd för att tåla lite stryk, och använder du den ofta är ju automat inget problem. Den kanske inte smyger in under en skjortmanschett, men den är bra trevlig till mycket!
    Annars hade jag föreslagit din g-shock, men inte heller den är så fin i formella sammanhang.

En tanke är seiko digital spirit - radiostyrd och solcellsdriven, dvs går alltid rätt och behöver aldrig nytt batteri. Lite lurig att hitta, men dyker upp emellanåt kring 2k-strecket (SBPG001 nedan)

En annan är Bulova accutron 2 "surveyor". Märke med anor, och ett verk som både är lite speciellt och med en nickning till stämgaffelverken från 60-talet. Finns i vitt eller med svart tavla på länk. Nog lite över din tänkte budget, men inte jättemycket ~4k

http://www.ablogtowatch.com/bulova-accutron-ii-surveyor-precisionist-movement-watch-review/
    http://www.bulova.com/en-GB/#!/collection/accutron/5220c541142993b037000003

Eller så väljer du en billig seiko eller swatch, båda respekterade märken och in-house verk även om klockorna i sig kanske inte är så inspirerade. Men då har du så du kan spara till något roligare längre fram, tex en stowa flieger. Kvaliten är svår att jämföra med din seatime, så även om du har en beater gissar jag att du kommer sakna stowan. Fördelen med seikon är att den går att kombinera med ett stort antal olika band, vilket förvandlar klockan fullständigt - brunt krokopräglat för de formella tillfällena, cheapo-läder för mer casual, eller länk för lite sportigare.

http://www.creationwatches.com/prod...ck-dial-sgeh09p1-sgeh09p-mens-watch-5825.html

http://www.klockia.se/swatch-mire-noire-yws411g

tgofswe och Hubbatix gillar detta.
  8. wotan
    Trådstartare

wotan Borgare

Från:
    stockholm

tack för tipsen!
    stowa'n vill jag vara lite rädd om, mao inte ha på mig när jag grisar för mycket. dock kommer den användas några dagar varje vecka.
    en Seiko känns rätt naturligt, speciellt när jag idag stått och kollat på dom lite mer i butik.

bulova har jag ramlat över på några sidor här på nätet men inte hittat så mycket info om hur dom är att äga? precisionist verkar trevlig, speciellt med en svepande sekundvisare på ett kvartsur :)

9. DrSbaitso

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala
    Jag har en "Alpha" som jag skrev lite om här
    http://klocksnack.se/threads/jakten-på-den-perfekta-klockan-del-4-bulova-accutron.25538/

Jag måste säga att jag är positivt överraskad av kvalitetskänslan med tanke på priset. Väldigt välbyggd med bra finish och detaljrikedom. Det främsta negativa med min (vilket inte behöver vara samma på surveyor) är att banden är 21mm, vilket begränsar en del. På ebay finns det i drivor, men i butik i sverige är det glesare. Glaset är inte safir, vilket innebär att det kan repas. Det gäller i allmänhet på billigare klockor (och samtliga jag postade ovan), och kan vara en nackdel på en varje-dag-klocka. Största behållningen är dock urverket, med svepande sekundvisaren, vilket är festligt och att precisionen är högre är bara välkommet.
    Jag har själv en seatime, och bezeln är ganska mjuk (aluminium?), men den borstade ytan som jag var lite orolig för initialt blir fantastikt fin i takt med att den används. Den funkar också väldigt bra på olika band, både länk, läder, gummi och mesh.

Men sen beror det ju mycket på vad du tänker dig för stil. Har du några tankar, eller klockor du gillar i utseende, men inte i pris? I det du listar ovan saknas ju något dressigare, och det finns ju kronografer som kan rymmas inom budget också. Sen kan du ju kolla Laco också, vilka tillsammans med Stowa var en av de ursprungliga tillverkarna av B-uhr under kriget. De har många varianter, och några under 3k. Med safirglas.

https://shop.laco.de/en/Pilot-Watches/Augsburg-Miyota-automatic.html

10. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Tänkte föreslå Aqualand... sen såg jag vad du tänkte ha den till :banghead:
    Fast egentligen spelar det ingen roll, vill man stå ut i mängden kan man bära Aqualand till kostym ;)

Gummo, theargonaut och wotan gillar detta.
  11. wotan
    Trådstartare

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    Bulova låter som något testvärt om jag hittar med saphirglas, ska leta imorgon.
    Annars lutar det åt en laco flieger med quartzur (stowa har enligt mig en snyggare med dyrare flieger)

I övrigt är jag nog lite som sig, jag är inte mainstream och gillar att hitta saker som flyger under radarn!

DrSbaitso gillar detta.
  12. M021

M021 Friends of KS

Seiko 007/009.

tgofswe och pale_ale gillar detta.
  13. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Quartz ?

14. ollkli

ollkli Borgare

Från:
    Luleå
    Jag säger Eco-drive. Min Citizen beater får mycket tid på armen. Laddas av både sol och artificiellt ljus. Smått genialisk lösning.

IMG_20150219_164435.jpg

Seikosthlm, yepsson, DrSbaitso och 1 annan gillar detta.
  15. ChainedForEver

ChainedForEver Torpare

Jag köpte mig en billig Seiko SPC081P1 för ett par veckor sedan. Quartz,chrono med lätt klassisk stil.
    Priset ligger strax under 3k.
    Jag har den på mig när jag gör allt ifrån att tvätta bilen till grisjobb i trädgården.

wotan gillar detta.
  16. wotan
    Trådstartare

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    Intressant!
    Man läser inte så mycket om citizen här på forumet, dock en del trevliga klockor!

17. wotan
    Trådstartare

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    Använder man chronofunktionerna något eller är det mest för designen?

18. ChainedForEver

ChainedForEver Torpare

Jag har aldrig använt den funktionen på någon av klockorna jag har skaffat som har chrono utan har det bara för syns skull. Ska jag ta tid på något så tar jag telefonen till hjälp.

19. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Beater är ju ett sjukt oklart uttryck. För mig är det viktigast att det är en klocka jag vill använda till vardags, varje dag. Jag anser att de flesta vattentäta stålklockor (givetvis inte fina vintage-pjäser och sånt med "ömtåliga" urverk) är beaters. Jag använder min omega AT när jag ska vara "oförsiktig", ser även en sub, GMT, exp2 eller PO som utmärkta beaters!

Nu är ju inte detta i den budget du nämner - men fokusera på att det är något du tycker är snyggt och bekvämt att bära, det är det absolut viktigaste.

Strindberg gillar detta.
  20. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala
    Skiter i budget indikationen ock säger slå till på en sinn ux.

Finns i PVD också. klarar typ allt och skämmer inte ut sig om den skulle sitta på medans man bär skjorta.

DrSbaitso gillar detta.
  21. Spindel

Spindel Biskop

Beater för mig är klockan du tar på dig när du gör något som skulle kunna innebära att den pajjar. Ska va nåt du inte gråter över om den havererar. Dykare är bra då de är lite robustare och vattentäta.

Den bästa beatern är väl egentligen en G-Shock men ska du ha mekaniskt kolla på Orient Mako eller Ray billiga, tåliga och ser ok ut.

22. wotan
    Trådstartare

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    tack för ditt svar och delar din uppfattning om "beater" g-shock har jag en men det passar inte alltid till jobbet.
    orient har jag spanat en del på, dock gillar jag inte loggan/namnet. en del klockor ser dock bra ut om man kunde byta logga eller namn :)

morrism gillar detta.
  23. Doncorleone

Doncorleone Borgare

Från:
    Söder om Söder
    Citizen Nighthawk hade jag kollat på. Snygg pilotklocka som är soldriven och kan ta en hel del stryk.
    Tappade den i stengolvet efter securityn i Moskva, hände inget.
    Utöver det klarade den 80 mil på MC i Vietnam på deras skitvägar utan att tappa en sekund, djungelvandring med massa kontakt mot sten och träd, snorkling..ja allt möjligt...Har fryst den också utan problem.
    Jag tyckte till en början att länken var ganska risig men jämfört med tex lite dyrare ur för 5-8000 är den rätt likvärdig.
    Kan vara värd att kolla på
    Annars har du hela Seikos 5 serie som garanterat tar stryk för en rimlig summa pengar.
    Lycka till !
    Nighthawk.png

jabla, DrSbaitso och ollkli gillar detta.
  24. wotan
    Trådstartare

wotan Borgare

Från:
    stockholm

ah missade att du skrev att du också har en seatime hur länge har du haft den? lägg upp en bild så man får beskåda :)

25. wotan
    Trådstartare

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    citizen nighthawk var bland det första jag såg när jag fick upp intresset för en vecka sen :) fortfarande sugen på en. har du en renmetall eller en svart?

26. Doncorleone

Doncorleone Borgare

Från:
    Söder om Söder
    wotan - Samma här! Det var bla. Nighthawken & Seikos SNA411 som fick mig att fastna för klockor. Blev inte bättre av att min farbror har en Seadweller ;)

Har modellen i borstat stål, riktigt bra klocka för pengarna.

27. bjrn

bjrn Borgare

Från:
    Stockholm
  28. Spindel

Spindel Biskop

VA FALLS!

Är ju klockvärldens bästa logga :p

Få tag i en brasseorient annars, de brukar sakna loggan och bara ha namnet textat. :p

EDIT:// bild på en av jätteplums brassarna

image.jpg

ollkli gillar detta.
  29. wotan
    Trådstartare

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    Sådär, ser genast mkt bättre ut!

30. Icaras

Icaras Biskop

Från: