Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad ska man välja... Ingy, Explorer 2, Milgauss

Diskussion i 'Diskussion' startad av Viktor.L, 20 februari 2015.

1. Viktor.L
    Trådstartare

Viktor.L Friends of KS

Snart dags för inköp, troligtvis vet alla vilken djungel det kan vara.

Jag har på något konstigt vis snöat in mig på vit tavla. Var ett tag nästan helt hundra på att jag skulle ha en 216750 med vit tavla. Fast sen började man hänga här lite och alternativen blev fler.

I dagens läge står det mellan IWC 323906, Rolex 216750 och Rolex 116400.
    Dock väger 3239 och 216750 lite tyngre än 116400 då jag har lite svårt med PCL. Men sen är tavlan på Milgaussen jävligt cool.

Riktigt svårt beslut och desto mer jag är runt och provar och diskuterar med folk desto svårare blir det.
    Så varför inte blanda in Klocksnack i det hela?

Lite bilder på det hela...
    Bilderna är tagna vid lite olika tillfällen.

IMG_0370.JPG

IMG_0610.JPG

IMG_0755.JPG

IMG_0756.JPG

Så kära KS, hjälp mig nu.
    Fördelar, nackdelar, synpunkter, personliga erfarenheter. Allting kan vara till hjälp.

Tack!

DrSbaitso gillar detta.
  2. Bjoerlin76

Bjoerlin76 Biskop

Från:
    Sigtuna, Stockholm
    Tjena! Mycket fina alternativ du har listat - håller med om att vita tavlor är riktigt schyssta. Jag kan egentligen inte bidra med något annat än personliga åsikter, har inte haft någon av klockorna så kan inte tala för deras för- och nackdelar. Om jag skulle få välja skulle jag sätta Explorern som 1a, IWCn som 2a och Milgaussen som 3a! Jag har själv en Rolex och vet vilken känsla det är, den är liksom aldrig "fel". Jag är även väldigt förtjust i IWC och jag kan tänka mig att det är ett fantastiskt val också! Ingyn är mycket populära på forumet har jag märkt! :)

Lycka till!

Xalle gillar detta.
  3. Viktor.L
    Trådstartare

Viktor.L Friends of KS

Ja, som sagt är det inte enkelt. Rolex är ju Rolex som sagt. Men IWC gör ju jävligt trevliga ur dem med. Nackdel på IWCn är ju att det inte sitter inhouse verk i.
    Fan, vet snart inte ut eller in..

Bjoerlin76 gillar detta.
  4. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Milgaussen hade jag valt, vad det nu är värt. Tror det blir svårt att resonera sig fram till ett alternativ baserat på annat än rena smakpreferenser.

MKRGG och eriksson850 gillar detta.
  5. Fiffi

Fiffi Bonde

Vit tavla är klassiskt snyggtråkiga - älskar dem!

Exp eller Ingenieur hugget som stucket.... Milgauss skall köpas med grönt glas eller inte alls enligt mig.

Snårtas och Viktor.L gillar detta.
  6. Viktor.L
    Trådstartare

Viktor.L Friends of KS

Får först gratulera till det 3000de inlägget!
    Håller med men som sagt alltid värt att veta vad andra tycker och det kanske kan föramig i någon riktning...

JoberMan gillar detta.
  7. don segundo

don segundo Biskop

Vitt är helt klart underskattat. Fina klockor alla 3.
    Mina tankar är att Milgaussen och IWCn funkar finfint i lite mer dressade sammanhang och samtidigt tillräckligt sportiga och tåliga för de flesta andra tillfällen medan ExpII:an drar mer åt det sportiga hållet.

För egen del är ExpII:an lite för stor tyvärr, men det betyder ju inte att den är för stor för dig :)

Min favorit är Milgauss, men vill också framhålla att jag är en Milgauss-fan. Den sitter helt enkelt bra på mig och jag gillar urtavlan skarpt. Den vita är lite rolig då man kommer inomhus med laddad lume då den blå lysmassan i kombination med de oranga indexen skapar en nästan "grå" ton innan den blå färgen tar över i mörkare rum. En halvtaskig bild illusterar nedan - gillar effekten.
    I övrigt gör de svarta bårderna runt de upphöjda indexen att tavlan får en härlig kontrast.

Om jag var du skulle jag testa alla tre igen (helst på samma gång) och ta en funderare på vilken som känns bäst - alla tre är riktigt bra och mångsidiga klockor.

Icaras, Galaxy, DrSbaitso och 2 andra gillar detta.
  8. Cristian

Cristian Friends of KS

Explorern är galen. De andra kan du glömma. :)

Viktor.L gillar detta.
  9. Viktor.L
    Trådstartare

Viktor.L Friends of KS

Tack för input. Testade alla tre samtidigt hos Nymans idag. Blev bara svårare. Alltså milgaussen har som sagt en sjukt välbalanserad tavla men dock känner jag kanske att den blir lite väl "blingig" för mig med det polerade. Svårt...

10. Viktor.L
    Trådstartare

Viktor.L Friends of KS

Absolut, men länken på ingyn är under bar och tex tavlan på gaussen...

11. Cristian

Cristian Friends of KS

Milgaussen är fin. Har testat den många gånger men jag kan helt enkelt inte bli kompis med sekundvisaren. PCL gör att klockan känns lite för blingig men smaken är ju som baken så....

Viktor.L gillar detta.
  12. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Se där! Tack tack ;-)

Viktor.L gillar detta.
  13. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Riktigt fina klockor alla tre. Har själv ägt en 216570 med vit tavla en riktigt trevlig klocka om man gillar bubblan.
    Milgauss har sin blixt till sekundvisare som jag personligen inte gillar.
    IWC med integrerad länk snyggt visst men inte praktiskt.
    Så min röst går till explorer 216570 image.jpg

Icaras, Doncorleone, Xalle och 2 andra gillar detta.
  14. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    216570 och det är klart! Kan bero på att jag själv är sugen på en=)

15. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Vit tavla-> sommar -> kortärmat ->resor -> olika tidzoner = Explorer

Jonaz, Galaxy, Taxman och 1 annan gillar detta.
  16. don segundo

don segundo Biskop

He he, yes det är inte meningen att det ska vara lätt ;) Låt det sjunka in lite också och gå tillbaka en annan dag.
    En favorit brukar utkristalisera sig så småningom. Det jag ofta tycker är "värst" med att testa klockor på länk är att det är svårt att få en känsla av hur de sitter på riktigt på armen utan injusterad länk. Båda rollarna har väl easylink, som jag tycker funkar riktigt bra. Tror IWCn endast jobbar med halvlänk.

17. laketwig

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Milgaussen går fetbort enligt min högst subjektiva åsikt. Som Cristian sa ovan, sekundvisaren och poleringen är tunga skäl, men även utan detta väcker den noll habegär hos mig.

Explorern grubblade jag länge på, innan jag till slut köpte en för ett par månader sedan. Var orolig för storleken, helt i onödan. Sitter perfekt på mina 18 cm. Underbar länk dessutom. Möjligheten att byta till svart tavla för en anständig summa gör att du har två olika klockor i en.

Gillar verkligen nya Ingyn. Hade förmånen att få prova alla tre tavelvarianterna i höstas. Fan vet vilken som är snyggast, antingen den du visar upp eller den klassiskt svarta. Känns hur som helst rejält välbyggd, både klocka och länk. Behöver inte skämmas i jämförelse med Rolex, trots att det diffar ca 15k i nypris. Begagnat blir väl diffen ännu större.

Men skit i vad vi säger. Det är du som ska ha klockan. Lycka till, vad du än väljer!

PS.

Sa jag att jag också gillar vita urtavlor ... ;)

Vit x 3.jpg

Jensab, Xalle, nissehult och 2 andra gillar detta.
  18. Viktor.L
    Trådstartare

Viktor.L Friends of KS

Den bilden var ju sjukt jävla snygg! Fy fan va fräsch den klockan är!

Flyger ju ca 110-120 resor per år, dock endast Skandinavien och lite Europa idag. Men det kan ju ändras till övriga tidzoner ;).

19. Viktor.L
    Trådstartare

Viktor.L Friends of KS

Frågade faktiskt om dem ville justera länken på IWCn för att jag har hört att den ska va svår att sitta sjysst men dem var inte så glada i den idén... Absolut förståligt men samtidigt lite tråkigt.

20. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
  21. Viktor.L
    Trådstartare

Viktor.L Friends of KS

Ju mer jag tänker på det desto mer kan jag putta gaussen till sidan. Lite för många frågetecken runt den om hur jag kommer uppleva den i framtiden kanske.
    Tack för input!

laketwig gillar detta.
  22. Rookie

Rookie Borgare

Jag har endast ägt Ingyn av de du listar. Det jag kan säga om den är att den är fruktansvärt vacker, både IRL och på bild. Kunde sitta och stirra på tavlan och visarna och flippa runt med ljuset lääääänge. Den är verkligen kalassnygg! Hittar man en storlek på länken som passar så sitter den dessutom som en dröm på handleden. Jag hade tyvärr problemet med att vara mitt emellan två storlekar vilket resulterade i att jag nästan ströp blodflödet till handen för att slippa "bilhandlarhäng".

Explorern är ju Rolex, vad mer behöver sägas? Den verkar omtyckt på forumet och funkar storleken så är den ju kanon. En snygg klocka som ger den sköna känslan av Rolex.

Milgaussen är ju också Rolex, men jag klarar inte av den gula färgen mot den vita tavlan. Ser helt skevt ut. Du kanske gillar det å andra sidan vilket gör att du inte har det problemet. Det är även i den ovan nämnda ordningen JAG hade prioriterat.

Lycka till! :)

23. don segundo

don segundo Biskop

Jäkligt fräck bild det där!

laketwig gillar detta.
  24. Smack

Smack Bonde

Från:
    Stockholm
    Jag är ju part i målet, men med lite solbrända armar finns det inget som slår expyn...
    IMG_20150220_191114.JPG

David Eriksson och laketwig gillar detta.
  25. christian-h

christian-h Biskop

Milgauss. Speciellt med vita urtavlan, så galet snygg.

26. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    Kan vara dagens sanning.

27. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Expyn är bra. Bjuder på bilder av min :cigar:
    IMG_4798.JPG IMG_5173.JPG

tgofswe och laketwig gillar detta.
  28. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Milgauss med vit tavla går bort för mig. Vitt med så mycket orange...nä, inte så snyggt.

Sen blir det svårare. Är ett Rolex fan men ingyn med vit tavla är riktigt cool. Hade nog valt vit tavla med silverindex eller explorern då.

För egen del så tycker jag Expl 2 är för stor medans länken på Ingyn är för bred. Har 165 mm handled. Tror att Expl 2 är det bästa valet i längden. Tidlös.

29. nissehult

nissehult Friends of KS

Hade ju varit ett utmärkt tillfälle för dom att demonstrera hur löjligt enkelt, och snabbt, det är att ändra länken...

Kör på en begagnad Ingy och du får en del pengar över till nästa klockköp ;)

laketwig gillar detta.
  30. Viktor.L
    Trådstartare

Viktor.L Friends of KS

IWCn är sjukt trevlig, dock är det ett minus med den integrerade länken då jag gärna bär klocka med läder ibland. Och idag som jag har förstått finns varken läder från IWC eller aftermarket..

Ja, jag tycker det också. Dock förstår jag också om dem inte vill justera länken på en klocka som inte är såld ännu.
    Tanken var ju nyköp men sen är ju begagnat priset på 3239 relativt förmånsaktigt! Har du en trevlig 323906 till salu så skrik till så kollar vi på det ;)

Mårtenssons ur Brookfield