• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad ska man välja... Ingy, Explorer 2, Milgauss

Smack

Omega
Expyn är bra. Bjuder på bilder av min :cigar:
IMG_4798.JPG
IMG_5173.JPG

Snyggt! Vilket gummi är det på bilden?
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Det är verkligen inget enkelt val eftersom alla tre är ruskigt fina. Personligen väljer jag dock IWC och Explorer före Milgauss. Tycker som du också är inne på att det kan bli lite väl mkt bling med PCL. På den nya Explorern tycker jag dock att visarna är lite, lite för stora. Slutsatsen blir kanske att IWCn är snyggast? Eller så kör du på en beggad Explorer?
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag har tittat på precis samma trio, men inte kommit till skott. Jag la även till Omega Aqua Terra i mixen (38mm), och jag tror den leder.

Mina tankar om var och en:
img_0370-jpg.112983

IWC ingy. Sjukt lyckad modell, i mitt tycke, speciellt i den färgsättningen. Det blir en väldigt kul blandning av tool och dress, som gör att den känns som en riktigt bra vardagsklocka. Skulle jag leta efter en "enda-klocka" skulle den här ligga bra till.
Det negativa, enligt mig, är kanske framförallt den integrerade länken. Jag har för mig att det inte tillverkades läder till 40mm heller, om det nu spelar någon roll. Jag är också eventuellt lite orolig för hur designen åldras. De gamla ingeniuererna ser väldigt omoderna ut idag, och det finns en risk att det blir samma sak med denna. Sen är det ett par mindre detaljer, dels gillar jag glasbaksidor (vilket inga av dina alternativ har), men också att 40mm är den enda ingenieuren som är antimagnetisk, vilket jag tycker är lite synd. De tar inte riktigt tillvara på arvet i modellserien. Moddat 2892 är jag helt ok med.

img_0610-jpg.112984

Det här var en klocka som jag verkligen gillar baserat på de bilder jag sett. I verkligheten så upplevde jag den som för stor (40mm hade varit perfekt!), och att det blev lite grötigt med så många så feta visare som trängdes på tavlan. Vissa klockslag såg bra ut, men för det mesta var det bara en visarsallad. Jag hade velat se feta GMT, men raka tim/minut-visare, a'la 1655, eller i alla fall de gamla non-maxi visarna. Jag tycker förra generationen funkar mycket bättre.

img_0755-jpg.112988

Milgaussen är en klocka som jag verkligen vill tycka om. Den marknadsförs som "the scientists watch", vilket känns helt rätt. Storleken känns också bra, även om den är lite i bulligaste laget. I motsats till vissa andra tycker jag det gröna glaset är bedrövligt, men vit eller svart tavla funkar. Milgaussen lider dock lite av short-hand syndrome, i likhet med exp1, vilket jag har lite svårt att släppa. Jag tycker också att det är snyggare med de orangea rutorna som finns på svarta tavlan, än minut-siffrorna vid index, vilket jg tycker gör den lite plåttrig. Allra värst tycker jag dock nästan att det är att de har olika färg på lumen på tavlan och visarna.

För mig skulle valet bli Ingyn, men helt lätt är det inte.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
IWCn är sjukt trevlig, dock är det ett minus med den integrerade länken då jag gärna bär klocka med läder ibland. Och idag som jag har förstått finns varken läder från IWC eller aftermarket..

Ja, jag tycker det också. Dock förstår jag också om dem inte vill justera länken på en klocka som inte är såld ännu.
Tanken var ju nyköp men sen är ju begagnat priset på 3239 relativt förmånsaktigt! Har du en trevlig 323906 till salu så skrik till så kollar vi på det ;)
He, he. Näe, min 323906 planerar att stanna på min adress ett bra tag framöver. Jag funderade också på nyköp innan, jag provade aldrig prutning så jag vet inte vad den skulle kunna gå på. Men tittar du på prisbilden på K&S så ligger en 3239 som är runt ett år gammal på 32-35k. Då känns det sådär att "vaska" upp till 20k för att gå en sprillans ny och orörd klocka istället för en som är ett antal månader gammal. Å andra sidan så kan det resonemanget föras på de flesta nyköp... :)
 

JohanHLM

Rolex
Jag tycker både exp och ingyn ser klossiga ut på din handled så därmed blir valet milgauss av ovanstående stående. Det optimala tror jag dock hade varit en 16570 i nyskick.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Snart dags för inköp, troligtvis vet alla vilken djungel det kan vara.

Jag har på något konstigt vis snöat in mig på vit tavla. Var ett tag nästan helt hundra på att jag skulle ha en 216750 med vit tavla. Fast sen började man hänga här lite och alternativen blev fler.

I dagens läge står det mellan IWC 323906, Rolex 216750 och Rolex 116400.
Dock väger 3239 och 216750 lite tyngre än 116400 då jag har lite svårt med PCL. Men sen är tavlan på Milgaussen jävligt cool.

Riktigt svårt beslut och desto mer jag är runt och provar och diskuterar med folk desto svårare blir det.
Så varför inte blanda in Klocksnack i det hela?

Lite bilder på det hela...
Bilderna är tagna vid lite olika tillfällen.

IMG_0370.JPG


IMG_0610.JPG


IMG_0755.JPG



IMG_0756.JPG


Så kära KS, hjälp mig nu.
Fördelar, nackdelar, synpunkter, personliga erfarenheter. Allting kan vara till hjälp.

Tack!
Av de tre ovan skulle jag nog ta ingy. De andra två ger lite clown-vibbar

Exp2 är snyggare med svart tavla. Maxi index på vit tavla är inte helt 100. Millgauss är för spexig och blank för min smak
 

John R

Panerai
Jag hade tagit dumlekolan i mitten men det är bara för att jag tycker den är godast i just den skålen.

Lycka till!
/John R
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Milgauss med vit tavla går bort för mig. Vitt med så mycket orange...nä, inte så snyggt.

Sen blir det svårare. Är ett Rolex fan men ingyn med vit tavla är riktigt cool. Hade nog valt vit tavla med silverindex eller explorern då.

För egen del så tycker jag Expl 2 är för stor medans länken på Ingyn är för bred. Har 165 mm handled. Tror att Expl 2 är det bästa valet i längden. Tidlös.
Jag har inte så stora handleder heller. Ligger nog runt där 165mm kanske. Dock tycker jag bägge två sitter fint på handleden.
Tycker ingyn med silver index blur lite för platt. Där är mer liv i 06an med guld index.
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Jag har tittat på precis samma trio, men inte kommit till skott. Jag la även till Omega Aqua Terra i mixen (38mm), och jag tror den leder.

Mina tankar om var och en:
img_0370-jpg.112983

IWC ingy. Sjukt lyckad modell, i mitt tycke, speciellt i den färgsättningen. Det blir en väldigt kul blandning av tool och dress, som gör att den känns som en riktigt bra vardagsklocka. Skulle jag leta efter en "enda-klocka" skulle den här ligga bra till.
Det negativa, enligt mig, är kanske framförallt den integrerade länken. Jag har för mig att det inte tillverkades läder till 40mm heller, om det nu spelar någon roll. Jag är också eventuellt lite orolig för hur designen åldras. De gamla ingeniuererna ser väldigt omoderna ut idag, och det finns en risk att det blir samma sak med denna. Sen är det ett par mindre detaljer, dels gillar jag glasbaksidor (vilket inga av dina alternativ har), men också att 40mm är den enda ingenieuren som är antimagnetisk, vilket jag tycker är lite synd. De tar inte riktigt tillvara på arvet i modellserien. Moddat 2892 är jag helt ok med.

img_0610-jpg.112984

Det här var en klocka som jag verkligen gillar baserat på de bilder jag sett. I verkligheten så upplevde jag den som för stor (40mm hade varit perfekt!), och att det blev lite grötigt med så många så feta visare som trängdes på tavlan. Vissa klockslag såg bra ut, men för det mesta var det bara en visarsallad. Jag hade velat se feta GMT, men raka tim/minut-visare, a'la 1655, eller i alla fall de gamla non-maxi visarna. Jag tycker förra generationen funkar mycket bättre.

img_0755-jpg.112988

Milgaussen är en klocka som jag verkligen vill tycka om. Den marknadsförs som "the scientists watch", vilket känns helt rätt. Storleken känns också bra, även om den är lite i bulligaste laget. I motsats till vissa andra tycker jag det gröna glaset är bedrövligt, men vit eller svart tavla funkar. Milgaussen lider dock lite av short-hand syndrome, i likhet med exp1, vilket jag har lite svårt att släppa. Jag tycker också att det är snyggare med de orangea rutorna som finns på svarta tavlan, än minut-siffrorna vid index, vilket jg tycker gör den lite plåttrig. Allra värst tycker jag dock nästan att det är att de har olika färg på lumen på tavlan och visarna.

För mig skulle valet bli Ingyn, men helt lätt är det inte.

Riktigt bra input! Är lite inne på samma spår där. IWCn känns som en sjukt bra allround klocka men dock är jag lite rädd att jag ska sakna möjligheten att slänga på ett läder...
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Dock
Jag tycker både exp och ingyn ser klossiga ut på din handled så därmed blir valet milgauss av ovanstående stående. Det optimala tror jag dock hade varit en 16570 i nyskick.
tycker jag helhetsintrycket inte blir så stort. Van vid 44mm panna så.. Har lite svårt för ur under 40mm men kommer väl en tid för det sen också :)
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Ingyn alla gånger i veckan.
Den vita urtavlan med dom guldiga visarna är en otrolig lyckad kombination. Var inte särskilt imponerad av Explorer 2 när jag fingrade på den, urtavlan kändes lite väl död.
Milgaussen har jag tyvärr inte sett IRL.

Ska själv förmodligen köpa en Ingy så fort jobbet bestämmer sig för att betala ut lönen...
 

Floffen

Panerai
Ingy eller Milgauss hade jag valt. Aldrig fattat grejen med Explorern, känns för mig som den klart tristaste modellen Rolex släppt (sorry om jag trampar på tår nu! :) )
 

sir alex

Panerai
Kör på IWC:n. Det är ett tydligt ställningstagande att du har tänkt själv och inte påverkats av andra. Dessutom är det en jäkligt schysst klocka med arvet från Gerald Genta.
 

Petter

Omega
Haft ungefär samma funderingar för något år sen. Då jag provade nya explorern på armen tyckte jag den var för stor och visarna var för stora. Slutade med att jag valde en beggad med 40 mm caset. Har aldrig ångrat valet.
DSC_0012.JPG
 
Topp