• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad ska ut och vad ska in?

alexndr

Rolex
2-Faktor
Fruktansvärt enspårigt med alla Rolex-förslag måste jag säga. Som någon skrev tidigare. Du behöver en Patek. Jag skulle välja en dressare för att balansera upp de tunga dykarna.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Du verkar ju gilla sportstålisar! Sälj explorer och tudor krono och köp antingen PP Nautilus eller Heuer Autavia! Litet )lapp där prismässigt, men så kan det gå ;)
 

saferide

Omega
2-Faktor
Tudorn ut för att subdials:en är 6-9-12 (personlig preferens hos mig antar jag) - ersätt med någon av Zeniths snygga kronografer beroende på vad du vill betala!
 
Skulle låta EXP II lämna och om en till skulle iväg skulle jag skicka subben. Många verkar vilja skicka Tudorn men tycker den är lite rolig och faktiskt skiljer sig från de andra och är en lite mer "udda" fågel.
 
Kanske ett respass till ExpII och Tudorn?
Ersätts med en kronograf i form av Speedmaster Professional alternativt Monaco samt en dressare i form av JLC Master Control eller Master Ultra Thin.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Behåll Exp2an, sälj resten. Köp en Panerai, och en till valfri.
Alternativt sälj alla förutom Exp2, köpa daydate? Personligen hade jag kört på SubC datum + Panerai.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Du har missförstått det hela.....TS är inte kriminell....
RO (royal oak) inte ROO (off shore) ;)
ClymerRO01.jpg

Royal oak (RO)
Stilig, minimalistisk design
audemars-piguet-royal-oak-offshore-rose-gold-profile.jpg

AP ROO (off shore)
en riktig biff kriminell helt enkelt
 

Igge

Panerai
Hej å tack för alla förslag och engagemang i denna viktiga fråga.
Med flit gav jag begränsad information om hur jag tänkte för att inte begränsa förslagen för mycket åt något håll... Och det har ju uppenbarligen fungerat. Resultatet blev väll eventuellt lite väl spretigt ☺

Jag ska försöka dela med mig angående hur jag har tänker för den som orkar läsa, inlägget blev betydligt längre än planerat.

Tycker det är lite väl mycket Rolex och vill få in något annat märke. Det är i och för sig aldrig fel då man egentligen inte kan ha för många Rollar. Men då jag inte är samlare och vill att samtliga klockor skall användas regelbundet så funderar jag på att vikta om lite. Jag roterar 3, max 4 klockor på ett bra sätt, fler än så blir någon klocka liggande har jag märkt.

Jag skulle säga att GMTn sitter säkrast med suben på andra plats. Lösast hänger Tudorn med Explorern som god tvåa.

GMTn gillar jag skarpt. Den fungerar i de flesta situationer, skön att bära, grymt sportig, skiljer sig från mängdrollen i Mood gallerian, snygg på jubilé, kul att ha något som är semi vintage med matt tavla och målade index. Dessutom går den att variera mer än de flesta modeller med olika inserts, nato, läder, oyster, osv.

Suben trivs jag med som fan. Snygg, clean, lagom stor, skön att bära och fungerar i nästan alla sammanhang. Den åker på när det skall jobbdykas, dykas på krogen, ut å fiskas, snorklas eller åkas på andra äventyr där det kan gå tufft till. Kombineras med Rubber-B för en extra sportig känsla. Sportdyker jag så kör jag dykdator. Om denna lämnar måste en ny dykare in, typ 114060 eller 116600, så är det bra. Subben lämnar i så fall tillsammans med Tudorn. Blir endast Rollar kvar vilket är lite tråkigt.

Enklaste och billigaste åtgärden är bort med Tudorn och in med tex en IWC Ingenieur 3239. Fyra klockor kvar, lite nytt. Gillar Tudorn men den blir konstant utkonkurrerad av Rollarna, eventuellt står sig Ingyn lite bättre i konkurrensen.

Nästa alternativ är att ta bort Tudorn och Explorern och ta in en guldrolle, head only tänkte jag då. Vågar inte gå all in då det skulle sticka för mycket i ögonen på kunder mm. De som lockar mest är sportrollarna som tex. GMT16718 på krokodil. Då är jag åter igen och klampar i sportrolleträsket.

Det sista och kanske mest intressanta, men även det dyraste alternativet. Är att även här låta Tudorn och Explorern lämna till förmån för antingen en AP RO 15300 (alt 15400) eller eventuellt än hellre en VC OS 47040. Här känner jag att jag är på klart djupare vatten och blir betydligt osäkrare på både tillgänglighet och val av objekt. Troligtvis hittar jag inte dessa i Sverige om jag inte köper nytt.

Jaja... Decisions, decisions, som någon här på forumet har som signatur.

Skål kosmonauter.
/i
 

JohanHLM

Rolex
Du byter suben mot en Breitling SOH och exp ii mot en vittavlad 1601. Överskottet går till en fest för alla som gav förslag i tråden :)
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Behåll gmt:n och kräng resten!(smäck på ett svart insert så är den ju liite lik sub) In med en panerai eller en Day-date!:D
 
Topp