• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad skiljer en 500 dollars klocka och en 5000 dollars klocka...

Är en Rolex enligt dig värd 4500 dollar mer?

  • Nej...

    Röster: 27 20.3%
  • Ja, det är en Rolex.

    Röster: 80 60.2%
  • Jag vill ha jordnötter gratis när jag dricker min öl!

    Röster: 26 19.5%

  • Totala väljare
    133

acce1999

Patek
2-Faktor
Om du letar efter prisvärda, tåliga och funktionella alternativ till Rolex Explorer, så föreslår jag att du tittar på Sinn 556. Även om den kostar mer än en Hamilton, så är den enligt min mening ett mer attraktivt alternativ.
 

Hemingway

Breitling
Med risk för att behöva utstå hot från diverse "Rolexfantaster" så måste jag svara nej. Det finns bevisligen åtskilliga exempel på mer prisvärda märken som håller samma om inte högre kvalitet som Rolex (Longines, Omega, Sinn, Oris etc).
 

Hemingway

Breitling
Jag är ingen Rolex-fanatiker men, nej. Longines och Oris är inte i samma kvalitetsklass som Rolex.
Vad är det du baserar det på, en jämförelse med de billigare Longines klockorna? för vad jag vet så har Rolex aldrig varit kända för någon "otrolig" kvalitet?
Dessutom blev väl dem ertappade med att använda "plast" delar i flertalet urverk precis som billigare tillverkare?
 

Platinum

Cartier
Är inget fan av urtavlan på Hamiltonen så tyvärr (haha) måste jag säga Explorern i det här fallet. Har dock funderat på den ett par gånger men det faller alltid på att jag inte skulle bli nöjd med tavlan.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vad är det du baserar det på, en jämförelse med de billigare Longines klockorna? för vad jag vet så har Rolex aldrig varit kända för någon "otrolig" kvalitet?
Dessutom blev väl dem ertappade med att använda "plast" delar i flertalet urverk precis som billigare tillverkare?
Jag är ingen rolexfanatiker, men rolex är kända för att tillverka urverk med grym kvalitet (sett till robusthet och tidshållning) och nej, rolexverk innehåller inte plastdelar (undantaget OQ?).
 

MånsT

Rolex
Vad är det du baserar det på, en jämförelse med de billigare Longines klockorna? för vad jag vet så har Rolex aldrig varit kända för någon "otrolig" kvalitet?
Dessutom blev väl dem ertappade med att använda "plast" delar i flertalet urverk precis som billigare tillverkare?
Jag äger både klockor i Longines prisklass och en Rolex att jämföra med. Bara känslan i kronan och kronhalsen är en enorm skillnad. Dessutom är tidhållningen bättre och Rolex urverk är kända för att vara mer eller mindre bombsäkra.
 

Hemingway

Breitling
Jag äger både klockor i Longines prisklass och en Rolex att jämföra med. Bara känslan i kronan och kronhalsen är en enorm skillnad. Dessutom är tidhållningen bättre och Rolex urverk är kända för att vara mer eller mindre bombsäkra.
Jag förstår att tidhållningen är bättre annars hade det varit katastrofalt med tanke på priset på Rolex. Men som du säger, "känslan i kronan och kronhalsen" skiljer dem åt! alltså betalar du gärna mer för känslan. Våra åsikter skiljer oss åt, eftersom min erfarenhet inte är så extremt imponerande att det skulle motivera prisskillnaden.
 

Sammeh

Cartier
Sitter man med 5000 $ på banken så kan det vara svårt att motivera ett köp på motsvarande summa eftersom mat skall inhandlas och hyran betalas. Sitter man inne på 10000 $ så ser jag inga konstigheter i att välja en Rolex fram för en Hamilton. Så tänker jag i alla fall.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Varför ploppar såna här trådar ständigt upp där människor försöker rättfärdiga köp av "billiga" klockor med att dessa är lika bra som en Rolex. Det kommer aldrig att vara så. Helt meningslös diskussion. Borde inte såna här trådar låsas? Det är minst en om dagen och det kommer bara att resultera i meningslöst käbbel.

Det går alldeles utmärkt för övrigt att själva googla hur Rolex görs, varumärkets historia, vilket material som används, hur de testas, och jämföra med produktionen av en "billig" klocka.
 

MånsT

Rolex
Jag förstår att tidhållningen är bättre annars hade det varit katastrofalt med tanke på priset på Rolex. Men som du säger, "känslan i kronan och kronhalsen" skiljer dem åt! alltså betalar du gärna mer för känslan. Våra åsikter skiljer oss åt, eftersom min erfarenhet inte är så extremt imponerande att det skulle motivera prisskillnaden.
Det jag betalar lite extra för är kvalitetskänslan ja, plus att det är en extremt väldesignad och välkonstruerad produkt. Att det dessutom är ett av världens mest igenkännbara märken skadar inte heller, får jag väl erkänna.
 

Andy McB

Rolex
Jag förstår att tidhållningen är bättre annars hade det varit katastrofalt med tanke på priset på Rolex. Men som du säger, "känslan i kronan och kronhalsen" skiljer dem åt! alltså betalar du gärna mer för känslan. Våra åsikter skiljer oss åt, eftersom min erfarenhet inte är så extremt imponerande att det skulle motivera prisskillnaden.
Glöm inte att 65-70% av priset på en Rolex är till för att de ska kunna upprätthålla sitt underbara kösystem och betala sin marknadsföring, allt för att köparen ska få en extra boost vid inköp. Hur kom jag då fram till dessa siffror? Ingen jäkla aning! Empiriska studier? Nja! Gedigen forskning och djup granskning? Nja! Sunt förnuft och lite gissning? Tja, varför inte.
 

Hemingway

Breitling
Det jag betalar lite extra för är kvalitetskänslan ja, plus att det är en extremt väldesignad och välkonstruerad produkt. Att det dessutom är ett av världens mest igenkännbara märken skadar inte heller, får jag väl erkänna.
Där slog du huvudet på spiken! allt handlar om den egna uppfattningen av en produkt i förhållande till en annan.
Det är precis det man kommer fram till i den här tråden, för somliga är det motiverat att köpa en Rolex och för andra inte.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Varför ploppar såna här trådar ständigt upp där människor försöker rättfärdiga köp av "billiga" klockor med att dessa är lika bra som en Rolex. Det kommer aldrig att vara så. Helt meningslös diskussion. Borde inte såna här trådar låsas? Det är minst en om dagen och det kommer bara att resultera i meningslöst käbbel.
Avundsjuka? De kanske inte har råd med en Rolex och försöker rättfärdiga sitt val?

Det som förundrar mig är att folk verkar tro att en produkt prissätts efter vad den kostar att tillverka. Lyxprodukter har alltid och kommer alltid att kosta mer eftersom det finns folk som vill betala för att skilja sig från mängden.

Det finns bilar som är billigare, snabbare och bättre än en Ferrari men Ferrari är Ferrari.
 

Kallefreddan

Breitling
Jag har köpt många billigare klockor och i slutändan så blev alla dyrare än min Rolex som jag sålde för nästan samma pris som jag köpte den för.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Förstår inte den här tråden alls; vad syftar den till? Att påstå att Rolex (urverken aside) inte har en högre kvalitetskänsla köper jag inte för fem öre. Har TS ägt båda alternativen? Ens känt på båda? Eller handlar detta om att försöka motivera ett köp av en billigare klocka?

Missförstå mig isf rätt - jag har klockor ur de flesta segment; Rolex, vintage-Breitling, Seiko SKX, Tag Heuer 3000, etc så jag är inhen snobb i det hänseendet. Men jag förstår inte varför man ska be andra motivera ett köp av klocka i en viss prisklass. Mycket i livet är abstrakt och handlar om känsla och kan därmed inte rationellt förklaras. Jag ifrågasätter inte valet av någon annans bil, bostad eller fru för den delen. Är du nöjd är jag nöjd och ingen ska behöva motivera sina val.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Det som skiljer dem åt är 4500$ varken mer eller mindre.
För övrigt är Rolex Explorer en av de absolut läckraste Rolex modeller som finns.
Inget lull-lull, inget datum, inget tjafs... Bara 100% kvalitet rakt igenom och en tidlös design.
 

ScubaKing

Audemars
Varför ploppar såna här trådar ständigt upp där människor försöker rättfärdiga köp av "billiga" klockor med att dessa är lika bra som en Rolex. Det kommer aldrig att vara så. Helt meningslös diskussion. Borde inte såna här trådar låsas? Det är minst en om dagen och det kommer bara att resultera i meningslöst käbbel.

Det går alldeles utmärkt för övrigt att själva googla hur Rolex görs, varumärkets historia, vilket material som används, hur de testas, och jämföra med produktionen av en "billig" klocka.

Det är inte fråga att rättfärdiga något köp. Såg du inte videon? Killen försöker helt objektivt göra en video om vad som direkt skiljer klockorna åt. Om det sedan är värt 4500 dollar är helt upp till köparen.
 

ScubaKing

Audemars
Förstår inte den här tråden alls; vad syftar den till? Att påstå att Rolex (urverken aside) inte har en högre kvalitetskänsla köper jag inte för fem öre. Har TS ägt båda alternativen? Ens känt på båda? Eller handlar detta om att försöka motivera ett köp av en billigare klocka?

Missförstå mig isf rätt - jag har klockor ur de flesta segment; Rolex, vintage-Breitling, Seiko SKX, Tag Heuer 3000, etc så jag är inhen snobb i det hänseendet. Men jag förstår inte varför man ska be andra motivera ett köp av klocka i en viss prisklass. Mycket i livet är abstrakt och handlar om känsla och kan därmed inte rationellt förklaras. Jag ifrågasätter inte valet av någon annans bil, bostad eller fru för den delen. Är du nöjd är jag nöjd och ingen ska behöva motivera sina val.

Har ägt Sub i flera olika utföranden. Aldrig Explorern. Men som jag skrev ovan, jag tror det var en enkel jämförelse i vad som skiljer klockorna åt för folk som undrar. Inte att klanka ner på något av märkena. Som han säger i videon så är det ju rätt mycket som skiljer.
 
Senast ändrad:

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Dessa trötta diskussioner... Kan inte folk bara köpa den klocka de vill ha och vara nöjda med det, suck... Eller det kanske är det som är problemet, att folk vill ha nåt de inte har råd med... :cool:
 
Topp