• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för cykel?

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
IMG_0493.JPG
Utplockad!
Lycka till med de vita däcken!
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Lycka till med de vita däcken!
Medveten om problemet men tänker att det är ungefär som med vita sneakers. Hittills bara slitytan som påverkats. Finns säkert någon bra produkt att gnussa med också. På sidorna borde det ändå fungera hyfsat. I värsta fall får jag väl lägga 2x 199 spänn på ett par nya till nästa säsong.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Medveten om problemet men tänker att det är ungefär som med vita sneakers. Hittills bara slitytan som påverkats. Finns säkert någon bra produkt att gnussa med också. På sidorna borde det ändå fungera hyfsat. I värsta fall får jag väl lägga 2x 199 spänn på ett par nya till nästa säsong.
Har vita däck på min kafé cykel som är över 10 år gammal . Färgen är nu gulaktig/beige men inte skitiga direkt.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Skall börja köra trail mtb med några polare. Tänkt budget är absolut max 30K för cykeln (även begagnat). Heldämpad och i kolfiber är tanken.

Några tips och tankar? Vad rekommenderas? Dumt att köpa begagnat?
 

wesly

Omega
Spontant ser jag de som svårt att hitta heldämpad i kolfiber för Max 30 för du vill säker även ha 29".
Men såg att merida hade någon som verkade ok.
 

wesly

Omega
Var såg du den Meridan?
I någon av alla cykeltidningar jag plöjer på Readly.

Kör en specialized utan kolfiber själv just nu och är mycket nöjd. Brorsan kör samma modell fast kolfiber och tokhyllar den men en sådan går på över 40 netto (alla fall i höstas när vi handlade)
Va de gäller begagnat så är utbudet begränsat vilket gör priserna höga.

har fastnat hårt för cyklingen nu så byter kanske upp mig i vinter. Framför allt för finare växlar. Men så klart även kolfiber.
Själv kan jag inte tänka mig "vanlig" bakdämpare utan vill ha braindämpare (typ specialized) eller liknande, tycker jag förlorar kraft annars trots att man kan låsa dem på styret i olika lägen.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
I någon av alla cykeltidningar jag plöjer på Readly.

Kör en specialized utan kolfiber själv just nu och är mycket nöjd. Brorsan kör samma modell fast kolfiber och tokhyllar den men en sådan går på över 40 netto (alla fall i höstas när vi handlade)
Va de gäller begagnat så är utbudet begränsat vilket gör priserna höga.

har fastnat hårt för cyklingen nu så byter kanske upp mig i vinter. Framför allt för finare växlar. Men så klart även kolfiber.
Själv kan jag inte tänka mig "vanlig" bakdämpare utan vill ha braindämpare (typ specialized) eller liknande, tycker jag förlorar kraft annars trots att man kan låsa dem på styret i olika lägen.
Kul att höra! Min tanke är att köpa något jag kan vara nöjd med länge även när jag blir en van mtb-cyklist. Lutar åt en Scott Spark 730/930 2017 i kolfiber eller en Canyon Spectral CF 8.0 2017. Dom är bara lite för dyra nya och svåra att hitta begagnade än...
 

wesly

Omega
Kul att höra! Min tanke är att köpa något jag kan vara nöjd med länge även när jag blir en van mtb-cyklist. Lutar åt en Scott Spark 730/930 2017 i kolfiber eller en Canyon Spectral CF 8.0 2017. Dom är bara lite för dyra nya och svåra att hitta begagnade än...


Nu vet jag inte hur mycket du cyklat tidigare, men är du som jag finns alltid cangsen att man kör på någon månad och sedan tröttnar och grejerna blir stående. Där av gick inte jag all in i min första vettiga mtb. Fördelen är att jag antagligen bara förlorat en 5:a på min om jag skulle vilja byta upp mig nu, dock är ju risken att de blir dyrt på riktigt denna gången man köper
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Nu vet jag inte hur mycket du cyklat tidigare, men är du som jag finns alltid cangsen att man kör på någon månad och sedan tröttnar och grejerna blir stående. Där av gick inte jag all in i min första vettiga mtb. Fördelen är att jag antagligen bara förlorat en 5:a på min om jag skulle vilja byta upp mig nu, dock är ju risken att de blir dyrt på riktigt denna gången man köper
Inte cyklat mtb så mycket och visst finns risken att man tröttnar. Trir det är mundre risk att jag tröttnar om jag har en bra cykel.
 

frere

Audemars
2-Faktor
IMG_2059.JPG

Velade här i tråden i höstas men nu kom jag äntligen till skott! Bestämde mig för att jag trots allt är en hardtail-kille och slog till på denna specialized epic. Riktigt nöjd efter två första rundorna!

Har för övrigt redan nästa cykel på väg in från Holland. En riktigt lyxig och sannolikt vrålsnabb...lådcykel:bag:
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
I ett svagt ögonblick lovade jag syrran att haka på Vätternrundan nästa år.
Är novis i sammanhanget. Vad bör man satsa på för cykel? Tacksam för tips på modell/typ/prisklass.
 

Bonumm

Panerai
I ett svagt ögonblick lovade jag syrran att haka på Vätternrundan nästa år.
Är novis i sammanhanget. Vad bör man satsa på för cykel? Tacksam för tips på modell/typ/prisklass.
En racer är ju ett måste. Satsa på minst shimano 105 växelsystem, du får en sådan för dryga 10k skulle jag tro. Men som vanligt så ska man köpa lite dyra än man tänkt.
Se till att cykla minst 100mil innan rundan. Någon runda bör vara på minst 15mil. Cykla gärna något motionslopp innan. Siljan runt är ett bra uppvärmningslopp, det är på 160km. Lär dig att köra i klunga. Gå med den lokala cykelklubben och träna med dem.
 
Senast ändrad:

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
En racer är ju ett måste. Satsa på minst shimano 105 växelsystem, du får en sådan för dryga 10k skulle jag tro. Men som vanligt så ska man köpa lite dyra än man tänkt.
Se till att cykla minst 100mil innan rundan. Någon runda bör vara på minst 15mil. Cykla gärna något motionslopp innan. Siljan runt är ett bra uppvärmningslopp, det är på 160km. Lär dig att köra i klunga. Gå med den lokala cykelklubben och träna med dem.

Är Bianchi via nirone 9 105 ett ok alternativ?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Är Bianchi via nirone 9 105 ett ok alternativ?
Du menar Via Nirone 7? Ca 10k och aluminiumram. Om du tittar begagnat så kan du hitta något så mycket roligare för pengarna i kolfiber, bättre hjul och ännu bättre växelsystem. Spana på Happyride.se eller Blocket. Hur lång är du och vilken storlek tror du passar?
 
Topp