• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Laurentius

Cartier
Sledger, valet är skitenkelt: Dämparen på Crosstrailen är rätt kass och gör mer skada än nytta imho så köp en Sirrus. Känns den stötig så köper du ett par däck i en större dimension, jag vet inte på rak arm hur breda som ryms i den ramen.
 

Sledger

Cartier
Sledger, valet är skitenkelt: Dämparen på Crosstrailen är rätt kass och gör mer skada än nytta imho så köp en Sirrus. Känns den stötig så köper du ett par däck i en större dimension, jag vet inte på rak arm hur breda som ryms i den ramen.

Jag hann med att testa en Crosstrail idag och som du säger så kändes dämparen så där. I övrigt kändes cykeln bra. Smidig, lättmanövrerad och snabbt upp i fart. Väl uppe i fart på högsta växeln fattades det dock fler växlar. :) Antar att Tiagra-setet som sitter på Sirrus har utväxling lite mer som en landsvägshoj? Borde passa mig bättre i så fall.
Frågade faktiskt i butiken vilken bredd på däck man kan ha på Sirrus och han trodde 38 skulle gå bra, vilket nog räcker till. Sitter 30 på från start.
Får se om jag kommer iväg och kan prova Sirrus i morgon.
Inga andra tips på bra allroundhojar? :)
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Jag hann med att testa en Crosstrail idag och som du säger så kändes dämparen så där. I övrigt kändes cykeln bra. Smidig, lättmanövrerad och snabbt upp i fart. Väl uppe i fart på högsta växeln fattades det dock fler växlar. :) Antar att Tiagra-setet som sitter på Sirrus har utväxling lite mer som en landsvägshoj? Borde passa mig bättre i så fall.
Frågade faktiskt i butiken vilken bredd på däck man kan ha på Sirrus och han trodde 38 skulle gå bra, vilket nog räcker till. Sitter 30 på från start.
Får se om jag kommer iväg och kan prova Sirrus i morgon.
Inga andra tips på bra allroundhojar? :)

Jag stod inför samma funderingar som dig tidigare i sommar.
Hade aldrig testat en bockstyre, men min svåger insisterade på att det var det man skulle ha ( Man behöver ju inte hålla längst ner hela tiden ) så jag landade på en Cyclocross, som jag ganska snabbt köpte nya däck till. ( 28mm Continental Gatorskin )

focus_light_gross_fo16_mares_ax_disc_apex_030feaa2_59e566123c.jpg


Tanken var att den till allra största del skulle användas till pendling ( har 1,7 mil enkel väg till jobbet, varav ca 5 km i stockholms innerstad ) så jag var övertygad om att en Hybrid var det ultimata för mig. Dock är denna helt perfekt tycker jag. Den är mer ett träningsredskap än en pendlingscykel ( ser pendlingen som ett pass och duschar + byter om på jobbet och har med mig ombyte och lås i en ryggsäck ) och jag hittade ett väldigt roligt sätt att träna ( mest legat på soffan tidigare ).
Så jag gick från en 100% soffliggare som aldrig cyklat annat än för skojs skull till ett superintresse, och har dessutom förlorat några kilo på vägen ( samt mår bättre än på länge )

Eftersom jag mest tuggar asfalt så har jag haft funderingar på att byta till en fullracer, men då jag eventuellt kommer vilja cykla vintertid också känns en cyclocross som det ultimata mellantinget. Däcken som satt på vid köpet har jag givetvis sparat, och mönstrade kanske kommer mer till pass då ( dubbdäck funkar också på denna)

/ Dru
 

Sledger

Cartier
Jag stod inför samma funderingar som dig tidigare i sommar.
Hade aldrig testat en bockstyre, men min svåger insisterade på att det var det man skulle ha ( Man behöver ju inte hålla längst ner hela tiden ) så jag landade på en Cyclocross, som jag ganska snabbt köpte nya däck till. ( 28mm Continental Gatorskin )

focus_light_gross_fo16_mares_ax_disc_apex_030feaa2_59e566123c.jpg


Tanken var att den till allra största del skulle användas till pendling ( har 1,7 mil enkel väg till jobbet, varav ca 5 km i stockholms innerstad ) så jag var övertygad om att en Hybrid var det ultimata för mig. Dock är denna helt perfekt tycker jag. Den är mer ett träningsredskap än en pendlingscykel ( ser pendlingen som ett pass och duschar + byter om på jobbet och har med mig ombyte och lås i en ryggsäck ) och jag hittade ett väldigt roligt sätt att träna ( mest legat på soffan tidigare ).
Så jag gick från en 100% soffliggare som aldrig cyklat annat än för skojs skull till ett superintresse, och har dessutom förlorat några kilo på vägen ( samt mår bättre än på länge )

Eftersom jag mest tuggar asfalt så har jag haft funderingar på att byta till en fullracer, men då jag eventuellt kommer vilja cykla vintertid också känns en cyclocross som det ultimata mellantinget. Däcken som satt på vid köpet har jag givetvis sparat, och mönstrade kanske kommer mer till pass då ( dubbdäck funkar också på denna)

/ Dru
Den är väldigt fin! :)
Jag har cyklat stålracers förr i tiden så jag är inte ovan med bockstyre, men ett diskbråck för några år sedan gör att jag gärna sitter lite mer upprätt så en hybrid är verkligen mer rätt för mig.
Provade Specialized Sirrus Comp Disc idag och den kändes väldigt bra. Sitter bra och oansträngt för hela kroppen, bra acceleration och toppfart. Det sitter barends på så man kan variera ställning lite. Med skärmar och lite fetare däck så tror jag den blir perfekt för mig. :)

Tittade runt lite på engelska butiker och med den låga punden så går det ju att göra riktiga klipp nu. :wideyed:
Specialized Sirrus Comp Disc kostar 12k här, jag har iofs 10% på Sportson så 10800 därifrån, men från UK går den att beställa för 8700kr inkl frakt. Man blir ju sugen.
 

WBergdahl

Panerai
Jag hann med att testa en Crosstrail idag och som du säger så kändes dämparen så där. I övrigt kändes cykeln bra. Smidig, lättmanövrerad och snabbt upp i fart. Väl uppe i fart på högsta växeln fattades det dock fler växlar. :) Antar att Tiagra-setet som sitter på Sirrus har utväxling lite mer som en landsvägshoj? Borde passa mig bättre i så fall.
Frågade faktiskt i butiken vilken bredd på däck man kan ha på Sirrus och han trodde 38 skulle gå bra, vilket nog räcker till. Sitter 30 på från start.
Får se om jag kommer iväg och kan prova Sirrus i morgon.
Inga andra tips på bra allroundhojar? :)
https://www.xxl.se/giant-fastroad-slr-1-hybrid-bike-16-hybrid-cykel/p/1118855_1_style
Ligger även den på 12k, men hos mig får du mer än 10% rabatt ;)
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Den är väldigt fin! :)
Jag har cyklat stålracers förr i tiden så jag är inte ovan med bockstyre, men ett diskbråck för några år sedan gör att jag gärna sitter lite mer upprätt så en hybrid är verkligen mer rätt för mig.
Provade Specialized Sirrus Comp Disc idag och den kändes väldigt bra. Sitter bra och oansträngt för hela kroppen, bra acceleration och toppfart. Det sitter barends på så man kan variera ställning lite. Med skärmar och lite fetare däck så tror jag den blir perfekt för mig. :)

Tittade runt lite på engelska butiker och med den låga punden så går det ju att göra riktiga klipp nu. :wideyed:
Specialized Sirrus Comp Disc kostar 12k här, jag har iofs 10% på Sportson så 10800 därifrån, men från UK går den att beställa för 8700kr inkl frakt. Man blir ju sugen.
Låter som du har hittat din cykel!
Bara att slå till innan sommaren är över :rolleyes:

UK har bra priser helt klart. Kolla bara så att de kan exportera just den modellen.
Däremot är det ju värt några kronor att ha den personliga servicen och garantin vid lokala köp. Kanske ännu mer på en cykel än en dinka från chrono24 :).
Jag hade köpt hos den lokala handlaren. Man vet ju aldrig vad som kan uppstå....
 
Senast ändrad:

Sledger

Cartier

Intressant! I vilken butik håller du till? :) Jag bor i Västerås och vill inte åka för långt.

Var iväg och kollade på Cykloteket och Sportson idag. Nämnde för bägge om priserna i UK. Cykloteket har den svart/orangea, som jag tycker är jäkligt snygg, inne för omedelbar leverans, men de har inga marginaler alls tydligen. Kunde inte sänka en enda krona. o_O Hos Sportson, där jag redan har 10%, sänkte de 2k utan att blinka, men då är den babyblå. :D
Sirrus-Comp-Disc.jpg


Bryr mig inte om färgen så jäkla mycket så det blir nog den. Blir lite över 1000kr dyrare än UK men då är det nära till butik istället.
Ska rensa i förrådet imorgon och troligtvis hämta cykeln på onsdag. :cool:
 

WBergdahl

Panerai
Intressant! I vilken butik håller du till? :) Jag bor i Västerås och vill inte åka för långt.

Var iväg och kollade på Cykloteket och Sportson idag. Nämnde för bägge om priserna i UK. Cykloteket har den svart/orangea, som jag tycker är jäkligt snygg, inne för omedelbar leverans, men de har inga marginaler alls tydligen. Kunde inte sänka en enda krona. o_O Hos Sportson, där jag redan har 10%, sänkte de 2k utan att blinka, men då är den babyblå. :D
Sirrus-Comp-Disc.jpg


Bryr mig inte om färgen så jäkla mycket så det blir nog den. Blir lite över 1000kr dyrare än UK men då är det nära till butik istället.
Ska rensa i förrådet imorgon och troligtvis hämta cykeln på onsdag. :cool:
Jobbar i Kungens Kurva, så det kanske är lite långt...
Men den hos oss kan du få för 10'
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Det här klassikeråket fick säsongspremiär i förrgår - nya bromsbelägg och ett lite mer samtida (lågt+brett) styre fattas för att göra den till en riktig stigraket. Gick oförskämt och oväntat snabbt på Änggårdens tekniska stigar!
image.jpeg
 

Sledger

Cartier
Hämtade ut idag med monterade skärmar och stöd. :) Tog långpromenad till butiken och cyklade hem. Kändes riktigt bra. Främre växelföraren ligger emot och låter lite på de högsta växlarna så får justera det.
20160714_120422.jpg
 

frere

Audemars
2-Faktor
Funderar på ny cykel. Endast motion så den får gärna vara bekväm i mer än en timme. Några tips 15-20 kkr? Lite inne på specialized roubaix, eller är den tänkt för småtjocka medelåldersgubbar?
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Själv har jag en fäbless för Trek där domane är deras motsvarighet. Båda är dock väldigt bra cyklar. Rådet är som alltid att prova först. Och om du har lite is i magen så brukar det vara bra reor lite senare på året (aug-sept).
 

Laurentius

Cartier
Jag har en kompis som säljer sin 2013 Focus Cayo Evo i storlek Medium om någon här är sugen. Jag har inga bilder här på jobbet men jag har några i mobilen så PM:a med ett mobilnummer så skickar jag bilderna till er. Utrustad med Dura Ace (Ultegra vevparti) och fina högprofilshjul i aluminium från Xero.

Storleken passar bäst om du är 172-180cm anser jag...
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag har en kompis som säljer sin 2013 Focus Cayo Evo i storlek Medium om någon här är sugen. Jag har inga bilder här på jobbet men jag har några i mobilen så PM:a med ett mobilnummer så skickar jag bilderna till er. Utrustad med Dura Ace (Ultegra vevparti) och fina högprofilshjul i aluminium från Xero.

Storleken passar bäst om du är 172-180cm anser jag...
ping @frere
 

Laurentius

Cartier
Jag har en kompis som säljer sin 2013 Focus Cayo Evo i storlek Medium om någon här är sugen. Jag har inga bilder här på jobbet men jag har några i mobilen så PM:a med ett mobilnummer så skickar jag bilderna till er. Utrustad med Dura Ace (Ultegra vevparti) och fina högprofilshjul i aluminium från Xero.

Storleken passar bäst om du är 172-180cm anser jag...
IMG_4003.JPG


IMG_4009.JPG

Uppdaterat med ett par bilder. Löjligt lite använd, KS-pris jämna 10'
 

Ebbot

Cartier
Någon som har en ok racer cykel till salu runt Gbg området så hojta till.
Typ storlek 57 maxpris 10 papp.
 

bearyouden

Omega
2-Faktor
Tveksamt om den kvalar in som racer men är det någon som söker en ball Crescent? Ligger i köp & sälj avdelningen.
image.jpeg
 

DrKlocka

Audemars
Har kört racer på somrarna i några år nu men börjar faktiskt bli lite sugen på att köra skog och terräng efter att ha sett era bilder. Någon som har bra tips på bra instegshoj? Gärna under 5' då jag inte ens vet om jag kommer gilla det.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Alright, skrev för ett tag sedan i denna tråd ang MTB och behöver nu lite expertishjälp då jag har hittat 3 kandidater som jag tror kan passa mig.

1. http://www.erlan.se/2016-ars-specialized-pitch-comp-650b-275-p-12746-c-2777.aspx
2. http://www.erlan.se/2016-ars-crescent-njord-275-instegs-mtb-med-27vaxlar-p-13429-c-832.aspx
3. https://www.cykellagret.se/p13416/scott-aspect-750-svart-och-orange-pa-gra-2016

Vad säger panelen? vilken är mest bang for the buck? för och nackdelar mottages gärna :)
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Om jag skulle skaffa ny mountainbike idag, så skulle jag bara titta på cyklar med 29-tumshjul. Överlägset rull
 
Topp