• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Alright, skrev för ett tag sedan i denna tråd ang MTB och behöver nu lite expertishjälp då jag har hittat 3 kandidater som jag tror kan passa mig.

1. http://www.erlan.se/2016-ars-specialized-pitch-comp-650b-275-p-12746-c-2777.aspx
2. http://www.erlan.se/2016-ars-crescent-njord-275-instegs-mtb-med-27vaxlar-p-13429-c-832.aspx
3. https://www.cykellagret.se/p13416/scott-aspect-750-svart-och-orange-pa-gra-2016

Vad säger panelen? vilken är mest bang for the buck? för och nackdelar mottages gärna :)
Jag hade strukit crescenten, då deras ramar står sig slätt mot specialized och scott. Jag kör själv 29" och är väldigt nöjd med det. Jag nosar på 40, så ha det i åtanke när jag påstår att 27,5" är nymodigheter utan någon omedelbar fördel (annat än att det känns "lagom"), och med nackdelen att volymer på hjul, däck, dämpare och ramar är såpass låga att du betalar ett premium för det jämfört med 29 eller ännu mer 26. Jag reagerar på att det sitter suntour gaffel på alla tre, vilket jag tycker är helt orimligt på en cykel för 7k. Jag skulle rekommenderat tex denna
http://alvikscykel.jetshop.se/trek-xcaliber-7-p-2522-c-109.aspx
Det borde också bli läge att leta reor, och då kan det finns fyndläge på betydligt dyrare cyklar också.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Jag hade strukit crescenten, då deras ramar står sig slätt mot specialized och scott. Jag kör själv 29" och är väldigt nöjd med det. Jag nosar på 40, så ha det i åtanke när jag påstår att 27,5" är nymodigheter utan någon omedelbar fördel (annat än att det känns "lagom"), och med nackdelen att volymer på hjul, däck, dämpare och ramar är såpass låga att du betalar ett premium för det jämfört med 29 eller ännu mer 26. Jag reagerar på att det sitter suntour gaffel på alla tre, vilket jag tycker är helt orimligt på en cykel för 7k. Jag skulle rekommenderat tex denna
http://alvikscykel.jetshop.se/trek-xcaliber-7-p-2522-c-109.aspx
Det borde också bli läge att leta reor, och då kan det finns fyndläge på betydligt dyrare cyklar också.

Blev lite av ett impulsköp igår, semestern började och jag vart jäkligt rastlös! så körde till den lokala cykelhandlarn och sa att jag ville ha en instegs-MTB.. Säljaren tyckte att 27,5 skulle passa mig bättre då jag inte är särskilt lång så jag fick väl lita på honom!
Kunde kanske fått bättre grejer till samma pengar om jag kört runt och letat reor osv, men hade varken ork eller lust till det och tror att detta duger tillräckligt för mig och den nivån min cykling ligger på :)

Blev en Specialized Pitch Sport!

Vart ute på en tur på ca 2mil (Apple Watch funkar bra även till cykling) Sjukt kul och sjukt jobbigt :D

IMG_2537.JPG
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Faktum är att mång tester visar att det inte är så enkelt, det beror mycket på i vilken terräng du sk köra. Grusväg = 29, tekniska singletrack = 26. Generellt är 27,5 det sämsta valet.

Eh, jo, så enkelt är det. Moderna cyklar med modern geometri. Fantastiskt makt-rull på det mest knixiga stigarna i hela Hellas. På 29:eek:r.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Otroligt prisvärd! Köpt på rätt butik ser jag också!
Ja den är från rätt butik. Jag är ingen större cykelmekaniker så för mig är det skönt att bara kunna stanna till på väg hem från jobbet om något krånglar och få det fixat direkt. För övrigt en väldigt smart affärsidé då det oftast slutar med att man köper något som man just då tycker sig vara i behov av.
 

WBergdahl

Panerai
Ja den är från rätt butik. Jag är ingen större cykelmekaniker så för mig är det skönt att bara kunna stanna till på väg hem från jobbet om något krånglar och få det fixat direkt. För övrigt en väldigt smart affärsidé då det oftast slutar med att man köper något som man just då tycker sig vara i behov av.
Menar du att som justerar växlar och sånt gratis? Isf är det en idé stulen från en kedja på tre bokstäver som inte bara säljer cyklar... Dessa tre bokstäver utgör även en storlek för lite tjockare personer!
 

Apansson

Torpare
Menar du att som justerar växlar och sånt gratis? Isf är det en idé stulen från en kedja på tre bokstäver som inte bara säljer cyklar... Dessa tre bokstäver utgör även en storlek för lite tjockare personer!
Så vitt jag vet har xxl i Norge 3 år gratis, och xxl i Sverige har funnits kortare tid än Cykloteket?
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag börjar känna ett rejält sug efter en ordentlig cykel. Efter att jag sålde min bil snittar jag typ minst 10 mil i veckan på min Monark.

Hardtail är det jag är ute efter. Jag är 180 lång. Budget upp till 15.000:- Vad bör jag leta efter?
 

WBergdahl

Panerai
Så vitt jag vet har xxl i Norge 3 år gratis, och xxl i Sverige har funnits kortare tid än Cykloteket?
Cykloteket har funnits längre och i Norge är det nu 3år, det är rätt. Men XXL i Norge hade dom ingen tidsbegränsning förut.

Hur länge har Cykloteket haft gratis service livet ut?

(Kommer snart att sluta förespråka XXL, några dagar kvar på anställningen)
 

marw

Panerai
2-Faktor
Menar du att som justerar växlar och sånt gratis? Isf är det en idé stulen från en kedja på tre bokstäver som inte bara säljer cyklar... Dessa tre bokstäver utgör även en storlek för lite tjockare personer!
Detta koncept finns ju hos mängder av cykelhandlare både i Sverige och övriga delar av världen så knappast så att xxl var först. Cykloteket håller dock en bra hög nivå och fixar ofta ev problem direkt utan tidsbokning och inlämning utan tar det på drop in. För mig som pendlar till jobb typ tre mil dagligen året runt är det värt mycket.
 

RDFG

Cartier
Funderar på att köpa en scott spark 950 på cykelrean nu, någon som har input ang modellen?

Slirar omkring på en Rose granite chief AMhoj i dagsläget och är hur nöjd som helst men har sneglat mot något rejsigare ett tag.
 

Apansson

Torpare
Funderar på att köpa en scott spark 950 på cykelrean nu, någon som har input ang modellen?

Slirar omkring på en Rose granite chief AMhoj i dagsläget och är hur nöjd som helst men har sneglat mot något rejsigare ett tag.
Scott Spark får rätt rejäla overhauls till 2017, kan vara bra att veta. För övrigt tycker jag att https://www.cykloteket.se/artikel/specialized-2016-epic-comp-svart-vit/ är en betydligt roligare hoj än den gamla Spark.
 
Topp