Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad tjänar de som jobbar med klockor?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Guskleto, 9 juni 2015.

1. Guskleto
    Trådstartare

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Det jag tänker på är butiksbiträden och urmakare.

Vesper gillar detta.
  2. carlanton

carlanton Biskop

Om butiksbiträdena har handelsavtal tjänar de 120-130 kr i timmen med 100% OB på söndagar och lördagar efter 12. Dessutom kan man de ta ut semesterersättning istället för semester. Skulle jag jobba heltid i min butik skulle jag kanske få ut 17-18 efter skatt en bra månad.

Aquaracer2 och ScubaKing gillar detta.
  3. Richie

Richie Friends of KS

4. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    De tjänar tiden i ordets rätta bemärkelse.

Saltkråkan, Wilbur W, vikgul och 5 andra gillar detta.
  5. Guskleto
    Trådstartare

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Ingen provision för butiksbiträdena?

6. KenKun

KenKun Biskop

Lite nyfiken på hur säljarnas provision fungerar.

7. Norra

Norra Borgare

Ovanligt med provision i Sverige i finare/bättre klockbutiker.

8. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Jag vet att flera av de finare har det. Ibland har de dock inte provision på vissa märken.

jabla och Guskleto gillar detta.
  9. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Vet du vilka märken som har provision?

10. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Friends of KS

Konstigt då att vissa butiker har en otrevlig attityd (enligt tråden hissa/dissa).

Bexa, Lithium och Norra gillar detta.
  11. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Jag är nöjd om de tjänar oss. ;)

Equilibrium gillar detta.
  12. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    pratar vi stjärnurmakarna eller Rob.E? Har vi någon här som jobbat som biträde på någon nivå?

13. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Jag har frågat en säljare på Franks samt Rob.

14. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Nymans Ur har provision för säljare.

Spencer gillar detta.
  15. TiE

TiE Friends of KS

Jaså, har de börjat med det nu? När jag frågade för några år sedan var det inte så.

16. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Man får pilla på klockor hela dagarna, det tjänar ens själ på.

Jonas eriksson, Wilbur W, ozzyozzy och 8 andra gillar detta.
  17. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    @Asplund det är är svårt att betala sina räkningar, med en bra själ, eller betala räkningarna med ett tack!
    Ett jävla försök till prutande, och gnällanda att det är dyrt att serva/renovera sina klockor, hos allmänheten, som tur är gäller detta inte KLOCKSNACKARE , på detta forum vet folk vad ett hantverk är, och uppskattar och tar hand om sina klockor.

jabla, Strindberg och Spencer gillar detta.
  18. SwedishMade

SwedishMade Stadsbo

De är otrevliga för att
    1) De har bedömt dig såsom "icke-köpande-kund" och vill helt enkelt bli av med dig, snabbt!
    SAMT
    2) De vet att en otrevlig attityd kan hos många kunder trigga igång en vilja att bevisa sig och därmed köpa en klocka.

Wboy, Brutus och tictac62 gillar detta.
  19. SwedishMade

SwedishMade Stadsbo

Utan att svara på frågan, men en intressant åsikt som Archie har är ju att klocktillverkarnas allt hårdare kontroll på reservdelar gör att möjligheten för duktiga urmakare att starta egen firma (utan nyförsäljning) blir sämre och sämre, med resultatet att yrket inte lockar så mycket.

JaTack, djanbin och tictac62 gillar detta.
  20. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Helt RÄTT, tyvärr mycket tragiskt, engelska urmakarna och cousinsuk.com har startat en fond och en kampanj emot swatchgroups agerande!

21. SwedishMade

SwedishMade Stadsbo

Ja, men det handlar inte bara om Swatch Group. Det handlar om samtliga (dyrare) klockmärken. Försök att få köpa en lös gummipackning till en IWC ...

Samtidigt får man förstå att klocktillverkarna gör så här för att maximera sina vinster, och det är ju inte olagligt. Klockbranschen är väl dessutom en liten och exklusiv bransch (drabbar de "rika") så därför bryr sig inte politikerna, vad gäller bilbranschen har de ju satt in åtgärder och lagar emot detta beteende.

JohnDoe och alfgren gillar detta.
  22. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Jag tror att en otrevlig attityd mot kunder inte lönar sig i längden. Procentuellt så triggar nog ett trevligt bemötande fler kunder att handla. Har dom inte fullt upp med annat just för tillfället så är det nog ingen dum idé att bemöta även fönstershoppare på bästa sätt.

tictac62 gillar detta.
  23. chris.f

chris.f Borgare

Fast har de inte möjligheten att köpa klockor till inköpspris eller kraftig rabatt?

24. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Visst är det så, det är bara det att alla urmakare som inte har avtal med Swatchgroup, kan inte eller svårt att få tag på delar, iom att ETA (Swatchgroup) står för så stor del i antal schweiziska urverk som servas av dom urmakare som jobbar i branschen, speciellt dom som jobbar som så kallade "hemurmakare" och gör service åt andra urmakare och konsumenter, kan säkert gå att kringå detta och få tag på reservdelar (fourniturer) som är branschen gamla namn på reservdelar. Men det det blir ju inte billigare eller snabbare att köpa delar på en gråmarknad. Många urmakare är gamla och lägger snart av, få vill satsa på denna bransch.
    Visst hade hela EU marknaden agerat på ett bättre sätt, om det gällt bilbranschen.
    Den som lever får se!

25. SwedishMade

SwedishMade Stadsbo

Ja, det har de redan gjort.

Minuteman och tictac62 gillar detta.
  26. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Jag kan bara tala för mig själv, men så länge jag inte fick någon superdeal skulle jag aldrig drömma om att handla hos en butik med otrevlig personal. Det är lite av en principsak, särskilt eftersom de kan få någon form av provision

Fredrik Larsson och Eurenius gillar detta.
  27. SwedishMade

SwedishMade Stadsbo

En otrevlig attityd säger ju också: "Det här märket / stället går så dj*vla bra att vi inte behöver dina pengar, fjäska för oss genom att köpa så får du bli en del av vår exklusiva klubb..."

Jag tror inte att så många skulle köra med "otrevliga stilen" om det inte fungerade så bra i genomsnitt, tyvärr. Sedan finns det ju andra säljstrategier som jag personligen föredrar.

Senast ändrad: 10 juni 2015
    tictac62 gillar detta.
  28. Per

Per Björklövens finest

Om man på allvar tror att en pissig översittarattityd säljer dyra klockor så tror man jävligt fel. Vågar lova att en trevlig attityd hade sålt samma klocka. Tyvärr är känslan ibland att säljarna är jävligt snabba på att klassificera kunder när de kliver genom dörren. Så många potentiella kunder har de inte varje dag men jag kan tänka mig att de inte alltid känner sig jättemotiverade på jobbet..

Teletomte, Utforskaren, Andyrew och 6 andra gillar detta.
  29. SwedishMade

SwedishMade Stadsbo

Jag konstaterar att det verkar vara en attityd som tyvärr fungerar. Kanske bara i Sverige/Europa. I USA och Asien hade stilen varit körd.

Jag tror också att dryg attityd hos säljare är ett försvar mot tyvärr ofta dryga kunder, tänk Östermalmskärring.

30. CyberAndre

CyberAndre Bonde

Intressant tråd. Det där låter ju som en desperat handling från SwatchGroup. Paradoxalt nog så riskerar man ju att det allra värsta händer. Kvalitet från Japan, t ex, tar över.

Mårtenssons ur Brookfield