Det jag tänker på är butiksbiträden och urmakare.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ingen provision för butiksbiträdena?
Jag vet att flera av de finare har det. Ibland har de dock inte provision på vissa märken.
Konstigt då att vissa butiker har en otrevlig attityd (enligt tråden hissa/dissa).Jag vet att flera av de finare har det. Ibland har de dock inte provision på vissa märken.
pratar vi stjärnurmakarna eller Rob.E? Har vi någon här som jobbat som biträde på någon nivå?
Jaså, har de börjat med det nu? När jag frågade för några år sedan var det inte så.Nymans Ur har provision för säljare.
@Asplund det är är svårt att betala sina räkningar, med en bra själ, eller betala räkningarna med ett tack!Man får pilla på klockor hela dagarna, det tjänar ens själ på.
Konstigt då att vissa butiker har en otrevlig attityd (enligt tråden hissa/dissa).
Helt RÄTT, tyvärr mycket tragiskt, engelska urmakarna och cousinsuk.com har startat en fond och en kampanj emot swatchgroups agerande!Utan att svara på frågan, men en intressant åsikt som Archie har är ju att klocktillverkarnas allt hårdare kontroll på reservdelar gör att möjligheten för duktiga urmakare att starta egen firma (utan nyförsäljning) blir sämre och sämre, med resultatet att yrket inte lockar så mycket.
Helt RÄTT, tyvärr mycket tragiskt, engelska urmakarna och cousinsuk.com har startat en fond och en kampanj emot swatchgroups agerande!
De är otrevliga för att
1) De har bedömt dig såsom "icke-köpande-kund" och vill helt enkelt bli av med dig, snabbt!
SAMT
2) De vet att en otrevlig attityd kan hos många kunder trigga igång en vilja att bevisa sig och därmed köpa en klocka.
Visst är det så, det är bara det att alla urmakare som inte har avtal med Swatchgroup, kan inte eller svårt att få tag på delar, iom att ETA (Swatchgroup) står för så stor del i antal schweiziska urverk som servas av dom urmakare som jobbar i branschen, speciellt dom som jobbar som så kallade "hemurmakare" och gör service åt andra urmakare och konsumenter, kan säkert gå att kringå detta och få tag på reservdelar (fourniturer) som är branschen gamla namn på reservdelar. Men det det blir ju inte billigare eller snabbare att köpa delar på en gråmarknad. Många urmakare är gamla och lägger snart av, få vill satsa på denna bransch.Ja, men det handlar inte bara om Swatch Group. Det handlar om samtliga (dyrare) klockmärken. Försök att få köpa en lös gummipackning till en IWC ...
Samtidigt får man förstå att klocktillverkarna gör så här för att maximera sina vinster, och det är ju inte olagligt. Klockbranschen är väl dessutom en liten och exklusiv bransch (drabbar de "rika") så därför bryr sig inte politikerna, vad gäller bilbranschen har de ju satt in åtgärder och lagar emot detta beteende.
Ja, det har de redan gjort....
Visst hade hela EU marknaden agerat på ett bättre sätt, om det gällt bilbranschen.
...
Jag kan bara tala för mig själv, men så länge jag inte fick någon superdeal skulle jag aldrig drömma om att handla hos en butik med otrevlig personal. Det är lite av en principsak, särskilt eftersom de kan få någon form av provisionJag tror att en otrevlig attityd mot kunder inte lönar sig i längden. Procentuellt så triggar nog ett trevligt bemötande fler kunder att handla. Har dom inte fullt upp med annat just för tillfället så är det nog ingen dum idé att bemöta även fönstershoppare på bästa sätt.
En otrevlig attityd säger ju också: "Det här märket / stället går så dj*vla bra att vi inte behöver dina pengar, fjäska för oss genom att köpa så får du bli en del av vår exklusiva klubb..."Jag kan bara tala för mig själv, men så länge jag inte fick någon superdeal skulle jag aldrig drömma om att handla hos en butik med otrevlig personal. Det är lite av en principsak, särskilt eftersom de kan få någon form av provision
Jag konstaterar att det verkar vara en attityd som tyvärr fungerar. Kanske bara i Sverige/Europa. I USA och Asien hade stilen varit körd.Om man på allvar tror att en pissig översittarattityd säljer dyra klockor så tror man jävligt fel. Vågar lova att en trevlig attityd hade sålt samma klocka. Tyvärr är känslan ibland att säljarna är jävligt snabba på att klassificera kunder när de kliver genom dörren. Så många potentiella kunder har de inte varje dag men jag kan tänka mig att de inte alltid känner sig jättemotiverade på jobbet..