• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad tjänar de som jobbar med klockor?

tictac62

Cartier
Intressant tråd. Det där låter ju som en desperat handling från SwatchGroup. Paradoxalt nog så riskerar man ju att det allra värsta händer. Kvalitet från Japan, t ex, tar över.
Det gjorde ju Japanerna på 1980 talet och då slog schweiziska staten i hop alla fabriker som höll på att gå under till ett företag som idag är Swatchgroup Smh var det namnet på detta företag och dom headhuntade libanesen Nicolas Hayek sr som VD och när företaget började gå åt rätt håll fick han köpa delar eller hela företag, kommer inte ihåg, men tror ändå att dom med nu iaf på Smartwatch i olika former och inte släpper allt till Apple och co.
Problemet med japanerna är att dom håller delar så kort tid, det var därför schweizarna kom tillbaka i Sverige på 1990-2000 talet.
varit svårt med glas, bom, kronor verkdelar till framför allt Seiko. från 1981 när seiko startade eget efter ur och penn sålt Seiko, så inriktade Seiko på fackhandel och sålde då bara quartzur, aftersale servicen var mycket sämre än swatchgroup.
Är ju mycket prestige, historia, mm i Schweiziska klockor, så det blir den lilla urmakare med verkstad som får det svårt och sedan blir nog servicepriserna betydligt högre än idag. så risken finns att mycken klockhistoria försvinner.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det gjorde ju Japanerna på 1980 talet och då slog schweiziska staten i hop alla fabriker som höll på att gå under till ett företag som idag är Swatchgroup Smh var det namnet på detta företag och dom headhuntade libanesen Nicolas Hayek sr som VD och när företaget började gå åt rätt håll fick han köpa delar eller hela företag, kommer inte ihåg, men tror ändå att dom med nu iaf på Smartwatch i olika former och inte släpper allt till Apple och co.
Problemet med japanerna är att dom håller delar så kort tid, det var därför schweizarna kom tillbaka i Sverige på 1990-2000 talet.
varit svårt med glas, bom, kronor verkdelar till framför allt Seiko. från 1981 när seiko startade eget efter ur och penn sålt Seiko, så inriktade Seiko på fackhandel och sålde då bara quartzur, aftersale servicen var mycket sämre än swatchgroup.
Är ju mycket prestige, historia, mm i Schweiziska klockor, så det blir den lilla urmakare med verkstad som får det svårt och sedan blir nog servicepriserna betydligt högre än idag. så risken finns att mycken klockhistoria försvinner.

Ja säga vad man vill men Seiko måste ha den sämsta policyn vad det gäller att tillhandahålla delar i Europa.
 

CyberAndre

Cartier
Om jag skulle behöva service eller reparation så är jag bara glad över att klockan skickas till Japan. Jag litar på att det blir kvalitet. Även om deras garanti inte sträcker sig så långt så tror jag klockorna är gjorda för att just INTE hamna på service. Jag har fått för mig att iaf Grand Seiko ser det som ett misslyckande att behöva reparera en klocka pga av deras fel.
 

Apansson

Torpare
Hej. Jag säljer "lyx"-cyklar till vardags, och jag kan tala om att det här med att försöka vara uppnosig hjälper ingen. Har förvisso ingen provision, men är ändå företagets toppsäljare med ett enormt avstånd till #2, och det här med att helt enkelt vara saklig och trevlig och inte snacka allt för mycket är nog rätt väg att gå som säljare. Låt kunden välja lite själv, inte vara för på, men vara kunnig och svara på alla frågor kunden har, samt diskutera lite runt det.
 

SwedishMade

Cartier
jag hade garanterat aldrig handlat på ett ställe som försöker sälja varor genom att vara otrevliga.
En person bevisar inget.

Hej. Jag säljer "lyx"-cyklar till vardags, och jag kan tala om att det här med att försöka vara uppnosig hjälper ingen. Har förvisso ingen provision, men är ändå företagets toppsäljare med ett enormt avstånd till #2, och det här med att helt enkelt vara saklig och trevlig och inte snacka allt för mycket är nog rätt väg att gå som säljare. Låt kunden välja lite själv, inte vara för på, men vara kunnig och svara på alla frågor kunden har, samt diskutera lite runt det.
Dyra cyklar går inte att jämföra med dyra klockor som produkt. Eller liknar t.ex. annonsering hos cyklar de som klockmärkena kör?!?!
 

Cryssarn

Rolex
Hej. Jag säljer "lyx"-cyklar till vardags, och jag kan tala om att det här med att försöka vara uppnosig hjälper ingen. Har förvisso ingen provision, men är ändå företagets toppsäljare med ett enormt avstånd till #2, och det här med att helt enkelt vara saklig och trevlig och inte snacka allt för mycket är nog rätt väg att gå som säljare. Låt kunden välja lite själv, inte vara för på, men vara kunnig och svara på alla frågor kunden har, samt diskutera lite runt det.
jag skulle nog köpa en cykel av din kollega då för att göra det hela lite mer spännande ;)
 

SwedishMade

Cartier
Menar du att "lyxklockor" är speciella ur säljtekniks aspekt? Då anser jag att du har fel och kan väl konstatera att vi inte kommer komma längre i den här diskussionen.

Svara istället på frågan istället för att själv bli "klocksäljarotrevlig". Sålde du en produkt som kan jämföras med lyxklockor, ja eller nej? Om svaret inte är ja är din erfarenhet inte relevant för just denna diskussionen, eller?

Lyxklockor och andra lyxvaror är speciella. Det handlar om att köpa en "inträdesbiljett till en exklusiv klubb av ägare" mer än att fylla ett grundläggande behov.
 

tictac62

Cartier
Om jag skulle behöva service eller reparation så är jag bara glad över att klockan skickas till Japan. Jag litar på att det blir kvalitet. Även om deras garanti inte sträcker sig så långt så tror jag klockorna är gjorda för att just INTE hamna på service. Jag har fått för mig att iaf Grand Seiko ser det som ett misslyckande att behöva reparera en klocka pga av deras fel.
Hur har du tänkt på normal service om några år, att skicka den till Japan, skickade in en Seiko Lassale som kostade 5-6000 kr på 80 talet, efter 7 år var klockan kass, för att dom inte kunde laga eller skaffa ny länk/boett på klockan, var en integrerad länk boett, fick lösa det med en guldsmed som även jobbade med andra metaller, men Japan på SEIKO fick vi ingen hjälp, dom ville även ta bra betalt för frakten tillbaka till Sverige. Så jag personligen skulle aldrig lägga med än 2000-3000 på Seiko, iof betalar jag bara nettopris.
När dom lancerade(AGS) var första kinetic verken. Kinetic verken , skulle man inte behöva serva eller byta batteri!!!?
Fick ju rengöra dom och byta kondensator för väldigt dyra pengar, 60-90 % av klockans värde.
Så jag personligen är jävligt skeptisk till dom. Sen är Grand Seiko, Credor mfl av deras lyx klockor fina.
men någon service känsla (after sale service) har bara dåliga erfarenheter av. Har jobbat med Seiko sedan 1981.
Sedan får du förklara/försvara dom som klockhandlare och urmakare.
Då har Citizen varit bättre med tillgång med delar, men det var ju tack vare deras servicechef BO NORDIN, GO GUBBE!
kunde allt om Citizen, men han har gott i pension.
Men Swatchgroups varumärken, har dom långt till med tillgång på reservdelar och service, och problemlösningar.
 

Cryssarn

Rolex
Svara istället på frågan istället för att själv bli "klocksäljarotrevlig". Sålde du en produkt som kan jämföras med lyxklockor, ja eller nej? Om svaret inte är ja är din erfarenhet inte relevant för just denna diskussionen, eller?

Lyxklockor och andra lyxvaror är speciella. Det handlar om att köpa en "inträdesbiljett till en exklusiv klubb av ägare" mer än att fylla ett grundläggande behov.
man har nog ganska dålig självkänsla om man köper en specifik vara endast för att vara med i en sk exklusiv klubb.
om du går in på Rob.E för att köpa en klocka, dom är trevliga och allt känns bra. Sen går du in på "insert valfritt namn", där är dom dryga och verkar totalt ointresserade av dig. menar du på allvar då att om priset är det samma att man går till den dryga ADn bara för att bevisa något?
 

Apansson

Torpare
En person bevisar inget.


Dyra cyklar går inte att jämföra med dyra klockor som produkt. Eller liknar t.ex. annonsering hos cyklar de som klockmärkena kör?!?!
Hos de dyrare, definitivt. Nu är väl egentligen att lägga 30-40 papp på en cykel lika "sjukt" för allmänheten som vårt intresse är också. Det är samma kräsna kund, samma kund som vill ha något "utöver det vanliga", så jag tror nog att jag skulle kunna vara en ganska duktig klockförsäljare med mina metoder också.

jag skulle nog köpa en cykel av din kollega då för att göra det hela lite mer spännande ;)
Haha, jaså! Vi är alla mer eller mindre drillade att säga samma sak, handlar väl mest om hur snabbt man kan komma till avslut och filtrera ut irrelevant information och styra kunden till det han eller hon ska ha.
 

SwedishMade

Cartier
Jag är övertygad om att detta fenomen med "otrevlig personal i lyxbutiker" fungerar, annars skulle det inte vara så vanligt förekommande.
Studier ger mig också rätt:

Do snobby sales staff increase sales?

...
You see, luxury retailers are taking advantage of the basic need for approval, and most people sociologically have to fit in and belong, so instead of being insulted and walking away by turned up noses, they shell out the cash.
...
Likely, some will simply read the headlines the study is generating and start acting like a-holes, but there is a catch to this study – consumers did not respond so well to rejection from a downmarket brand (think Old Navy, Hyundai, Kohl’s), because it is only when the rejection goes against the way we want to be perceived that we whip out our credit cards in spite to prove a point.
...


http://agbeat.com/business-news/can-rude-customers-actually-boost-sales-stats/



Notera dock att detta inte är den enda strategin en säljare kan ha, och det är inte en strategi jag gillar eller går igång på. Men vi måste acceptera att det är en strategi som verkar fungera i genomsnitt och att därmed också en vinstmaximerande rörelse använder den är inget konstigt.

Trevlig kväll önskar
SwedishMade
 

SwedishMade

Cartier
man har nog ganska dålig självkänsla om man köper en specifik vara endast för att vara med i en sk exklusiv klubb....

Jag håller med, men tyvärr lider allt för många i Sverige av dåligt självförtroende, troligtvis tillräckligt många för att den otrevliga strategin skall fungera. Och som syns ovan i artikeln jag nämner, verkar det fungera internationellt också.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Svara istället på frågan istället för att själv bli "klocksäljarotrevlig". Sålde du en produkt som kan jämföras med lyxklockor, ja eller nej? Om svaret inte är ja är din erfarenhet inte relevant för just denna diskussionen, eller?

Lyxklockor och andra lyxvaror är speciella. Det handlar om att köpa en "inträdesbiljett till en exklusiv klubb av ägare" mer än att fylla ett grundläggande behov.

Jag har under mina 20år som säljare sålt allt ifrån sportartiklar, upplevelser, annonser, jorden runt resor, flygbiljetter, till industriella maskiner och kikarsikten från Swarovski. Jag har dock aldrig sålt för en enda krona pga att jag varit otrevlig eller dryg. :)
 

SwedishMade

Cartier
Det är lika bra ni böjer er för publicerad forskning, eller skall vi börja diskutera om jorden är platt eller om dinosaurier funnits också?



Should the Devil Sell Prada? Retail Rejection Increases Aspiring Consumers’ Desire for the Brand
Morgan K. Ward and Darren W. Dahl
Journal of Consumer Research
Vol. 41, No. 3 (October 2014), pp. 590-609
Published by: Oxford University Press
Stable URL: http://www.jstor.org/stable/10.1086/676980
Page Count: 20


Abstract

In response to consumers’ complaints that they feel rejected in and thus avoid luxury stores, retailers have encouraged sales personnel to be more friendly. However, prior research on social rejection supports the idea that rejection encourages people to elevate their perceptions of their rejecters and strengthens their predilection to affiliate with them. Four studies examine the circumstances in which consumers increase their regard and willingness to pay after brand rejection. In a retail context, the data reveal that after threat, consumers have more positive attitudes and higher willingness to pay when (1) the rejection comes from an aspirational (vs. nonaspirational) brand, (2) the consumer relates the brand to his/her ideal self-concept, (3) s/he is unable to self-affirm before rejection, (4) the salesperson delivering the threat reflects the brand, and (5) the threat occurred recently. The substantive implications of these findings for retailers are discussed, and opportunities for future research are identified.


http://www.jstor.org/stable/10.1086/676980?seq=1#page_scan_tab_contents



Hela forskningsartikeln finns här:
http://jcr.oxfordjournals.org/content/jcr/41/3/590.full.pdf
Jag hinner dock inte läsa den just nu.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Kika i hissa och dissa AD tråden och se vilka som hyllas och vilka folk undviker, skulle påstå att det gäller gemene man med.
 

SwedishMade

Cartier
Kika i hissa och dissa AD tråden och se vilka som hyllas och vilka folk undviker, skulle påstå att det gäller gemene man med.
Titta här, din otrevliga attityd (innan du ändrade ditt inlägg) får mig att vilja övertyga dig om att jag har rätt, fast jag borde strunta i dig.

Nu har du fått forskningsartikeln i fulltext, bemöt gärna den och de argument de för fram, istället för att vara otrevlig.
 

Cryssarn

Rolex
finns forskning som visar allt möjligt. Förmodligen så funkar taktiken på nyrika som behöver hävda sig genom att spänna upp sina fjädrar. Finns säkert gott om forskning som även visar att om man behandlar sina kunder med respekt så går inte bara affären igenom utan kunden kommer tillbaka och dessutom tipsar andra om det stället.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Luxury retailers can sell more by having rude salespeople?

I was shocked to read that was the case on RetailWire the other day.

It seems two Canadian researchers got a lot of coverage by purporting that being rude was back in fashion...like in some of those old black and white movies where women wore gloves and put up with snobby salespeople.

Retailwire reported, “At least at luxury stores... the study found snobby associates reinforce the reputation of high-end, posh labels as privileged for the social elite.”

There is no evidence that those who took the survey were actually part of the target market of a luxury brand.

Or beyond that, that they had actually had that kind of snobby service and spent their own money in spite of it.

Here’s how we are told the survey went…

Participants were instructed to rate their feelings about the brands and their desire to make a purchase after different types of interactions — both real and imagined — with sales representatives.

Imagined….

But wait, there’s more…

According to CTV, co-author Darren Dahl has dubbed the phenomenon the “Pretty Woman Effect” after a scene in the Julia Roberts film where her character is insulted at a posh boutique.

Dahl went on to say that his research was inspired by a similar situation where a rude employee gave him the cold shoulder as he tried to buy cologne.

“Irked by her behaviour, Dahl opted to buy two bottles instead of one. ‘I wanted to show that I did belong in the store and I could afford it,’” he is quoted as saying. So I guess he came up with this survey to prove his behavior was normal.

I probably wouldn't have given this too much time except all the media headlines it has generated like these:

  • Snobby treatment in high-end stores can boost sales

  • Being rude helps when selling luxury brands.

  • Snobby' staff can increase sales in high-end stores, study finds

  • Snobby staff can boost luxury store sales, study finds
Some of your store managers are going to see these stories and wonder if they should be rude or worse, think those headlines justify being a jerk to your customers.

OK, for the record, it doesn't.

See also, Best Suggestive Selling Tips and Techniques for Luxury Retail Stores

My View
It’s funny to watch those 1940’s movies with Frank Pangborn as a fussy salesclerk... you know the snobby guy with the tiny moustache and disapproving glare in those Preston Sturgis comedies...

But it’s 2015…

If you are a luxury brand, you can’t take this survey to heart.

If anything, rudeness now covers a lot more than it did even five years ago. And now, that behavior that might have seemed innocuous before would probably be seen by more than a few as rude.

A luxury store is about access.

A luxury store is about a lifestyle.

A luxury store is about building ambassadors.

Luxury is about a lot of things.What luxury isn’t about is some abnormal behavior that says the worse you treat a customer, the more they will give you their money.In fact, it’s exactly the opposite.

Personalized, engaged customer service is the norm, not the exception.

Having given luxury sales training to some of the most exclusive brands including Hearts on Fire and Omega I can tell you, no one would dream of treating their exclusive buyers with anything but kid gloves.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Titta här, din otrevliga attityd (innan du ändrade ditt inlägg) får mig att vilja övertyga dig om att jag har rätt, fast jag borde strunta i dig.

Nu har du fått forskningsartikeln i fulltext, bemöt gärna den och de argument de för fram, istället för att vara otrevlig.
Men herregud, vet du hur forskning fungerar? Att du har hittat två artiklar som driver en tes betyder inte speciellt mycket. Det går sannolikt att hitta 998st som har teser åt andra hållet.
 

SwedishMade

Cartier
Men herregud, vet du hur forskning fungerar? ...
Ja, gissningsvis bättre än många andra som skriver i denna tråd.


Att du har hittat två artiklar som driver en tes betyder inte speciellt mycket. Det går sannolikt att hitta 998st som har teser åt andra hållet.
Hitta då en artikel som är publicerad i något som liknar en seriös publikation som stödjer din åsikt. Det borde inte vara så svårt då det finns 998 st?!??! :)

Sedan har jag hittat en artikel, samt en webbbbsida som refererar till sagda artikel.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Ett stycke forskning som två kanadensare gjort, som i princip sågas av alla som har jobbat med försäljningsteknik och säljträning.

Jorden kanske är platt ändå...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ja, gissningsvis bättre än många andra som skriver i denna tråd.



Hitta då en artikel som är publicerad i något som liknar en seriös publikation som stödjer din åsikt. Det borde inte vara så svårt då det finns 998 st?!??! :)

Sedan har jag hittat en artikel, samt en webbbbsida som refererar till sagda artikel.
En webbsida? Nämen dåså, då är saken klar.
Det du har hittat är EN TEORI, inte en sanning.

Det är uppenbart att du vare sig forskat eller studerat på någon högre nivå när man läser vad du skriver.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
En webbsida? Nämen dåså, då är saken klar.
Det du har hittat är EN TEORI, inte en sanning.

Det är uppenbart att du vare sig forskat eller studerat på någon högre nivå när man läser vad du skriver.

Förmodligen inte arbetat med försäljning heller för den delen.
 

SwedishMade

Cartier
Topp