• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad tjänar de som jobbar med klockor?

Tiebreak

Omega
Det verkar visst finnas troll även på detta forum, ingen nämnd ingen glömd, läs mellan raderna...

@SwedishMade.... du som gillar forskning, hur är det med den kritiska granskningen? Fungerar den svenska marknaden precis som den utvärderade? Har relevanta kvantitativa eller kvalitativa metoder använts? Vilken typ av bias finns det risk för? Vad har man gjort för att minimera risken för bias? Finns det några metaanalyser på området? Är resultatet statistiskt signifikant?

Har författarna tagit upp detta på ett bra sätt tycker du?

Enskilda studier säger oftast lika lite som ett tomt blad. Nu har jag inte koll på vilken kvalitet som råder på forskning på konsumentområdet, men jag gör en kvalificerad gissning och säger att varierar kraftigt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det verkar visst finnas troll även på detta forum, ingen nämnd ingen glömd, läs mellan raderna...

@SwedishMade.... du som gillar forskning, hur är det med den kritiska granskningen? Fungerar den svenska marknaden precis som den utvärderade? Har relevanta kvantitativa eller kvalitativa metoder använts? Vilken typ av bias finns det risk för? Vad har man gjort för att minimera risken för bias? Finns det några metaanalyser på området? Är resultatet statistiskt signifikant?

Har författarna tagit upp detta på ett bra sätt tycker du?

Enskilda studier säger oftast lika lite som ett tomt blad. Nu har jag inte koll på vilken kvalitet som råder på forskning på konsumentområdet, men jag gör en kvalificerad gissning och säger att varierar kraftigt.
Men nu ställer du ju relevanta frågor. Hur ska det se ut? Det finns ju en webbsida som bevisar det jag tycker! :arghh:
 

Tiebreak

Omega
@Tiebreak, tack för ditt upprabblande av begrepp från forskningsmetodik grundkurs.

Hitta gärna en studie som bevisar motsatsen.
I vilken kurs har du lärt dig att allt som står i en studie är sant tills motsatsen är bevisad? I min värld, och många andras, är det den som påstår något som ska bevisa att det är sant, och inte tvärt om. Därför är mina frågor, som du kallar rabblande, relevanta.
 

SwedishMade

Cartier
Jag är så jävla konspiratoriskt lagd att jag tror att @SwedishMade är någon som försöker rättfärdiga hur Nymans Ur beter sig. ;)

Som sagt, personligen gillar jag inte säljmetoden men jag inser samtidigt att den nog fungerar på tillräckligt många för att användas.

Nymans Ur är jag kund hos, men inte anställd, ägare eller betald av. Jag hade hellre gått till Rob men de har ju inte alla märken som Nymans Ur har.

Dessutom är inte Nymans Ur värst. Personligen tycker jag att Bo Berggren Urhandel är otrevligast, så där har jag inte varit på ett tag.
 

Turbotom

Omega
Min pappa är starkare än din, bara så du vet! [emoji12]

Jag tror man får tänka sig in i målgruppen mer! På mig skulle inte en snobbig och snorkig attityd fungera särskilt bra! Men jag är övertygad om att den fungerar väldigt bra på många osäkra själar som vill stärka sin självkänsla genom att öppna sin nyfyllda börs. Godnatt på er!
 

Apansson

Torpare
Som sagt, personligen gillar jag inte säljmetoden men jag inser samtidigt att den nog fungerar på tillräckligt många för att användas.

Nymans Ur är jag kund hos, men inte anställd, ägare eller betald av. Jag hade hellre gått till Rob men de har ju inte alla märken som Nymans Ur har.

Dessutom är inte Nymans Ur värst. Personligen tycker jag att Bo Berggren Urhandel är otrevligast, så där har jag inte varit på ett tag.
Jag bara jävlas med dig. Är högst tveksam till den säljmetoden bara. Även Nymans har några få trevliga anställda, jag är där hyfsat ofta och snackar skit, och är väldigt bundis med två av grabbarna på Krons, som ju som bekant är systerbutik. :)
 

Mattiasss

Omega
Jag är så jävla konspiratoriskt lagd att jag tror att @SwedishMade är någon som försöker rättfärdiga hur Nymans Ur beter sig. ;)

Påtal om Nymans. Var där för första gången någonsin idag. Oduschad, slitna jeans, skrynklig skjorta och college jacka, och alla fem som var inne just då var jättetrevliga och log mot mig. Hade förväntat mig ett helt annat beteende faktiskt. :p
 

Tiebreak

Omega
Som sagt, personligen gillar jag inte säljmetoden men jag inser samtidigt att den nog fungerar på tillräckligt många för att användas.
Nymans Ur är jag kund hos, men inte anställd, ägare eller betald av. Jag hade hellre gått till Rob men de har ju inte alla märken som Nymans Ur har.
Dessutom är inte Nymans Ur värst. Personligen tycker jag att Bo Berggren Urhandel är otrevligast, så där har jag inte varit på ett tag.

@SwedishMade
Känner att jag måste be om ursäkt till dig, det är lätt att diskussioner spårar ut och hamnar på sandlådenivå i "jag har rätt" debatter...
Jag köper att det kan ligga något i studien du länkade till, absolut. Samtidigt tror jag att vi är överens om att det inte går att göra grova generaliseringar och klassa något som en allmängiltig sanning? Nåväl, tycker diskussionen har gått åt rätt håll igen. Lev och må!
 

SwedishMade

Cartier
Påtal om Nymans. Var där för första gången någonsin idag. Oduschad, slitna jeans, skrynklig skjorta och college jacka, och alla fem som var inne just då var jättetrevliga och log mot mig. Hade förväntat mig ett helt annat beteende faktiskt. :p

Ja, det finns en hel del trevligt folk på Nymans Ur också. Jag kan tillägga att när jag som tonåring gick in på Rob för att "prova Rolex" fick jag ett rejält svalt mottagande. De tog fram klockan och satte den på min arm, följt av komplett tystnad från henne sida. Det var dock ett antal år sedan, men jag kan förstå dem. En butik är inte en kompis, utan en vinstdrivande rörelse.
 

tictac62

Cartier
Inte mer? Är det yrkesutbildning eller högskola? Hur många år?
Yrkesutbildning numera, 70-90 talet var det gymnasieutbildning, för 70 talet var det gesällutbildning/växelutbildning hos både urmakare och urmakarskolan.
Många som läser till urmakare går vidare in annan mer välbetalt jobb inn mikromekanik.
Sverige (Norden) urmakarskola är väldigt välkänd urmakar skola med WOSTEP (ung. datakörkort) inom urmakeri, och Wostep huvudmän är den schweiziska urindustrin.
 

CyberAndre

Cartier
Väldigt förståeligt som du tänker, så klart. Kom på efteråt att jag skulle lagt till att jag ju bara har en väldigt oklomplicerad relativt intetsägande klocka och det är ju bara quartz. Den Seiko jag har är en tillräckligt robust klocka som går väldigt exakt, vilket är det absolut viktigaste för mig. Förhoppningsvis håller den länge men normal service lägger jag nog inte ned på den, när nu service skulle vara aktuell för en quartz. Hade jag köpt en automatisk klocka så hade mitt tänk varit annorlunda. Det hade måhända blivit en TAG, som har superfina klockor i min smak.


Hur har du tänkt på normal service om några år, att skicka den till Japan, skickade in en Seiko Lassale som kostade 5-6000 kr på 80 talet, efter 7 år var klockan kass, för att dom inte kunde laga eller skaffa ny länk/boett på klockan, var en integrerad länk boett, fick lösa det med en guldsmed som även jobbade med andra metaller, men Japan på SEIKO fick vi ingen hjälp, dom ville även ta bra betalt för frakten tillbaka till Sverige. Så jag personligen skulle aldrig lägga med än 2000-3000 på Seiko, iof betalar jag bara nettopris.
När dom lancerade(AGS) var första kinetic verken. Kinetic verken , skulle man inte behöva serva eller byta batteri!!!?
Fick ju rengöra dom och byta kondensator för väldigt dyra pengar, 60-90 % av klockans värde.
Så jag personligen är jävligt skeptisk till dom. Sen är Grand Seiko, Credor mfl av deras lyx klockor fina.
men någon service känsla (after sale service) har bara dåliga erfarenheter av. Har jobbat med Seiko sedan 1981.
Sedan får du förklara/försvara dom som klockhandlare och urmakare.
Då har Citizen varit bättre med tillgång med delar, men det var ju tack vare deras servicechef BO NORDIN, GO GUBBE!
kunde allt om Citizen, men han har gott i pension.
Men Swatchgroups varumärken, har dom långt till med tillgång på reservdelar och service, och problemlösningar.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Nymans Ur (Stockholm, Västerås och online) omsatte 358 MSEK 2014. Om man lägger ihop omsättningen för alla andra klockbutiker i lyxsegmentet i Sverige så kommer man inte ens nära det. Så, deras säljteknik funkar.
 

SwedishMade

Cartier
Hur har du tänkt på normal service om några år, att skicka den till Japan, skickade in en Seiko Lassale som kostade 5-6000 kr på 80 talet, efter 7 år var klockan kass, för att dom inte kunde laga eller skaffa ny länk/boett på klockan, var en integrerad länk boett, fick lösa det med en guldsmed som även jobbade med andra metaller, men Japan på SEIKO fick vi ingen hjälp, dom ville även ta bra betalt för frakten tillbaka till Sverige. Så jag personligen skulle aldrig lägga med än 2000-3000 på Seiko, iof betalar jag bara nettopris.
När dom lancerade(AGS) var första kinetic verken. Kinetic verken , skulle man inte behöva serva eller byta batteri!!!?
Fick ju rengöra dom och byta kondensator för väldigt dyra pengar, 60-90 % av klockans värde.
Så jag personligen är jävligt skeptisk till dom. Sen är Grand Seiko, Credor mfl av deras lyx klockor fina.
men någon service känsla (after sale service) har bara dåliga erfarenheter av. Har jobbat med Seiko sedan 1981.
Sedan får du förklara/försvara dom som klockhandlare och urmakare.
Då har Citizen varit bättre med tillgång med delar, men det var ju tack vare deras servicechef BO NORDIN, GO GUBBE!
kunde allt om Citizen, men han har gott i pension.
Men Swatchgroups varumärken, har dom långt till med tillgång på reservdelar och service, och problemlösningar.

Japanska mindsetet är att en produkt skall fungera perfekt i 10-15 år, sedan bytas ut. Europeiska produkter fungerar sisådär, men kan hålla ett helt liv.

Det hela kan ha sin grund i japans jordskakningar, de är vana att börja om från början.
 

tictac62

Cartier
Japanska mindsetet är att en produkt skall fungera perfekt i 10-15 år, sedan bytas ut. Europeiska produkter fungerar sisådär, men kan hålla ett helt liv.

Det hela kan ha sin grund i japans jordskakningar, de är vana att börja om från början.
Ja det vore ju bra, om dom hade, haft reservdelar i 4-5 år, har varit med om att glas inte går att skaffa, och inte har någon lösning alls,klockan är 2 år, ingen rabatt på ny klocka till kund, kunden köper ju Seiko igen, och jag rekommenderar ju inte märket till kunderna, efter allt extra jobb. annars gillar jag det japanerna gör, grym mat och jag gillar deras whisky,är grym, har ofta med den på whiskyprovningar.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Ja det vore ju bra, om dom hade, haft reservdelar i 4-5 år, har varit med om att glas inte går att skaffa, och inte har någon lösning alls,klockan är 2 år, ingen rabatt på ny klocka till kund, kunden köper ju Seiko igen, och jag rekommenderar ju inte märket till kunderna, efter allt extra jobb. annars gillar jag det japanerna gör, grym mat och jag gillar deras whisky,är grym, har ofta med den på whiskyprovningar.
Problemet med japansk whisky är ju att den inte räcker längre än 6-12 månader. Fast det verkar vara ett generellt problem i whisky-branschen... :angel:
 
Topp