• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad tjänar de som jobbar med klockor?

tictac62

Cartier
Sant, det är Angels Shane, som blivit större!
Samma problem med ölen, får alltid det glaset som ölen avdunstar med i.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Om man på allvar tror att en pissig översittarattityd säljer dyra klockor så tror man jävligt fel. Vågar lova att en trevlig attityd hade sålt samma klocka. Tyvärr är känslan ibland att säljarna är jävligt snabba på att klassificera kunder när de kliver genom dörren. Så många potentiella kunder har de inte varje dag men jag kan tänka mig att de inte alltid känner sig jättemotiverade på jobbet..

Rätt och korrekt! Har själv gjort det misstaget när jag som 22 åring blev säljare på City Stormarknad i Bromma. Minns i början när det Kom in en smutsig byggarbetare som gick och kollade storbildsTV......kände att det var en glassätare och ignorerade. Killen gick därifrån och hade spenderat 50K+ på nya leksaker och säljkollegan grinade av glädje.

Efter den dagen lärde jag mig att sluskar inte helt osällan var big spenders.......
 

POO

Panerai
Hur kan tanken på att det mänskliga psyket inte alltid är helt rationellt eller logiskt vara så provocerande? Och att man sen ska motbevisa den tanken med "att jag minsann tycker om när folk är trevliga"...
Dessutom lätt ironiskt när de mest gnällda på säljer absolut mest!
 

SwedishMade

Cartier
Hur kan tanken på att det mänskliga psyket inte alltid är helt rationellt eller logiskt vara så provocerande? Och att man sen ska motbevisa den tanken med "att jag minsann tycker om när folk är trevliga"...
Dessutom lätt ironiskt när de mest gnällda på säljer absolut mest!

Jag håller med dig! Jag vet inte om folk här trollar mig eller om de helt enkelt inte kan ta till sig
1) forskning (se tidigare länk)
2) Ekonomiska resultat (Nymans vinster)

Däremot tycker jag Nymans rykte är lite överdrivet, men i genomsnitt är nog Rob:s personal trevligare.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Det är lika bra ni böjer er för publicerad forskning, eller skall vi börja diskutera om jorden är platt eller om dinosaurier funnits också?



Should the Devil Sell Prada? Retail Rejection Increases Aspiring Consumers’ Desire for the Brand
Morgan K. Ward and Darren W. Dahl
Journal of Consumer Research
Vol. 41, No. 3 (October 2014), pp. 590-609
Published by: Oxford University Press
Stable URL: http://www.jstor.org/stable/10.1086/676980
Page Count: 20


Abstract

In response to consumers’ complaints that they feel rejected in and thus avoid luxury stores, retailers have encouraged sales personnel to be more friendly. However, prior research on social rejection supports the idea that rejection encourages people to elevate their perceptions of their rejecters and strengthens their predilection to affiliate with them. Four studies examine the circumstances in which consumers increase their regard and willingness to pay after brand rejection. In a retail context, the data reveal that after threat, consumers have more positive attitudes and higher willingness to pay when (1) the rejection comes from an aspirational (vs. nonaspirational) brand, (2) the consumer relates the brand to his/her ideal self-concept, (3) s/he is unable to self-affirm before rejection, (4) the salesperson delivering the threat reflects the brand, and (5) the threat occurred recently. The substantive implications of these findings for retailers are discussed, and opportunities for future research are identified.


http://www.jstor.org/stable/10.1086/676980?seq=1#page_scan_tab_contents



Hela forskningsartikeln finns här:
http://jcr.oxfordjournals.org/content/jcr/41/3/590.full.pdf
Jag hinner dock inte läsa den just nu.
Det är bra att du sätter dig på höga hästar, publicerar facit och dödar diskussioner. Du har ju börjat göra det i ganska många trådar här på forumet så det kanske är läge att du tar över? Kan tänka mig att @Denke, @Spencer66 och våra andra admins gärna vill ha din expertis; vare sig det rör sig om "dogshit microwave", råd inför klockköp eller publicerande ur akademiska texter.
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Hej. Jag säljer "lyx"-cyklar till vardags, och jag kan tala om att det här med att försöka vara uppnosig hjälper ingen. Har förvisso ingen provision, men är ändå företagets toppsäljare med ett enormt avstånd till #2, och det här med att helt enkelt vara saklig och trevlig och inte snacka allt för mycket är nog rätt väg att gå som säljare. Låt kunden välja lite själv, inte vara för på, men vara kunnig och svara på alla frågor kunden har, samt diskutera lite runt det.

Helt klart min typ av säljare! :)
 

Sebby

Omega
Intressant tråd, dom lär väl köra handelsavtal samt lön som alla andra dock? Provis skulle ju vara intressant och veta om dom får.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja säga vad man vill men Seiko måste ha den sämsta policyn vad det gäller att tillhandahålla delar i Europa.
Stämmer ju inte riktigt. Optura (i Norge) som är generalagent för SEIKO kan beställa delar åt Klockmaster i Sverige. SEIKO har ett gemensamt lager Optura söker i och om delen inte finns i Norge så skickas den från exempelvis Nederländerna till din lokala Klockmaster. Däremot är det tyvärr så att Optura inte servar särskilt mycket själva och de har även för vana att ta rejält med betalt. Du skrev däremot Europa och inte Sverige. SEIKO UK servar i princip allt från SEIKO. Mekaniska GSar, Spring drive, you name it. De är dessutom billiga och man kan skicka direkt till dem istället för till Optura. Sist jag kollade kostade det cirka 3500kr att serva en mekanisk GMT GS vilket jag tycker är riktigt billigt. Polering behöver fortfarande ske i Japan, men de håller på att bygga och utbilda i Europa så att även det ska kunna ske inom EU.

Problemet med SEIKO är att de sålt så sjukt många olika modeller genom åren och att de inte kunnat förutspå vilka klockor som skulle bli kultklockor. Ta 6105 exempelvis. Såldes fram till 1976 om jag inte minns fel. De var ju inte direkt lyxklockor, men har idag fått kultstatus. Det är idag i princip omöjligt att få dessa täta med originaldelar. Det finns kronor att tillgå från andra SEIKOmodeller som passar, men det finns inga originalkronor kvar. Frågan är dock vad man kan förvänta sig av ett klockmärke. Kan man förvänta sig att de har delar kvar till en 40 år gammal klocka som inte var en premiumklocka utan en bruksklocka när den såldes?
 

tictac62

Cartier
Stämmer ju inte riktigt. Optura (i Norge) som är generalagent för SEIKO kan beställa delar åt Klockmaster i Sverige. SEIKO har ett gemensamt lager Optura söker i och om delen inte finns i Norge så skickas den från exempelvis Nederländerna till din lokala Klockmaster. Däremot är det tyvärr så att Optura inte servar särskilt mycket själva och de har även för vana att ta rejält med betalt. Du skrev däremot Europa och inte Sverige. SEIKO UK servar i princip allt från SEIKO. Mekaniska GSar, Spring drive, you name it. De är dessutom billiga och man kan skicka direkt till dem istället för till Optura. Sist jag kollade kostade det cirka 3500kr att serva en mekanisk GMT GS vilket jag tycker är riktigt billigt. Polering behöver fortfarande ske i Japan, men de håller på att bygga och utbilda i Europa så att även det ska kunna ske inom EU.

Problemet med SEIKO är att de sålt så sjukt många olika modeller genom åren och att de inte kunnat förutspå vilka klockor som skulle bli kultklockor. Ta 6105 exempelvis. Såldes fram till 1976 om jag inte minns fel. De var ju inte direkt lyxklockor, men har idag fått kultstatus. Det är idag i princip omöjligt att få dessa täta med originaldelar. Det finns kronor att tillgå från andra SEIKOmodeller som passar, men det finns inga originalkronor kvar. Frågan är dock vad man kan förvänta sig av ett klockmärke. Kan man förvänta sig att de har delar kvar till en 40 år gammal klocka som inte var en premiumklocka utan en bruksklocka när den såldes?
Tack för denna informationen, bra att veta att Seiko UK, kan fixa så mycket. För när Seiko körde eget dotterbolag 1981-200?? någonting, var det svårt med delar och service, och framtill 2006 så var jag inte nöjd med deras lager på reservdelar. men grymt bra att Seiko UK, kan fixa!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för denna informationen, bra att veta att Seiko UK, kan fixa så mycket. För när Seiko körde eget dotterbolag 1981-200?? någonting, var det svårt med delar och service, och framtill 2006 så var jag inte nöjd med deras lager på reservdelar. men grymt bra att Seiko UK, kan fixa!
Vet inte när de olika servicecentren kom till.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Snubblade in här när jag googlade vad en urmakare tjänar men fastnade för inläggen om att säljarna på Nymans inte har någon provision.
Varför väljer man att göra så tror ni?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Snubblade in här när jag googlade vad en urmakare tjänar men fastnade för inläggen om att säljarna på Nymans inte har någon provision.
Varför väljer man att göra så tror ni?
Urmakarna tjänar mindre än man kan tro utifrån vad det betingar att få sin klocka omhändertagen. Ca 25' i ingångslön har jag fått höra. Sen kan man väl själv räkna ut var det planar ut, typ.
 

Wboy

Panerai
Jag är övertygad om att detta fenomen med "otrevlig personal i lyxbutiker" fungerar, annars skulle det inte vara så vanligt förekommande.
Studier ger mig också rätt:

Do snobby sales staff increase sales?

...
You see, luxury retailers are taking advantage of the basic need for approval, and most people sociologically have to fit in and belong, so instead of being insulted and walking away by turned up noses, they shell out the cash.
...
Likely, some will simply read the headlines the study is generating and start acting like a-holes, but there is a catch to this study – consumers did not respond so well to rejection from a downmarket brand (think Old Navy, Hyundai, Kohl’s), because it is only when the rejection goes against the way we want to be perceived that we whip out our credit cards in spite to prove a point.
...


http://agbeat.com/business-news/can-rude-customers-actually-boost-sales-stats/

Notera dock att detta inte är den enda strategin en säljare kan ha, och det är inte en strategi jag gillar eller går igång på. Men vi måste acceptera att det är en strategi som verkar fungera i genomsnitt och att därmed också en vinstmaximerande rörelse använder den är inget konstigt.

Trevlig kväll önskar
SwedishMade

Jag tror att fördelen och anledningen till att en del säljare väljer denna är att den är enklare och rimmar bättre med en säljare med låg expertis om objekten h*n säljer. Eftersom det finns så många inkompetenta försäljare på många områden kan man lätt förstå detta. Kräver inte så mycket att vara kort och dryg. Att däremot vara trevlig och kunnig är svårt och kräver arbete.

Vad som intressant nog slagit mig är att det är stor skillnad på Europa och USA här. I USA, och framförallt i Las Vegas, är säljarna väldigt trevliga och avslappnade, antagligen för att de kommit på att det är omöjligt att döma ut kunder som "icke-köp". I Vegas kan folk med badbyxor och magväska lassa upp (ur magväskan) och köpa klockor eller Gucci-väskor till hela familjen på ett infall. Då är det mest rationellt som säljare att behandla alla bra.
 
Senast ändrad:

Wboy

Panerai
Nymans Ur (Stockholm, Västerås och online) omsatte 358 MSEK 2014. Om man lägger ihop omsättningen för alla andra klockbutiker i lyxsegmentet i Sverige så kommer man inte ens nära det. Så, deras säljteknik funkar.

Finns ju något som heter "affärsmodell" också som spelar in lite i resultatet. Där kommer sortiment och annat in. Inte helt oviktigt.
 
Nu var topic kring butiksbiträden samt urmakare. Nymans idrar heller nte in några 50-70 miljoner i vinst.
Förra året 30.4 millar. Dock många klockor som krängs dagligen, eller i stora lass.
Läste på fel rad. Men 30m är inte fy skam det heller. Och snittlönen är enligt årsredovinsingen ca 420k per anställd. Alltså ca 35k i månaden.
 
Topp