• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad trött jag blir - Köpte Vintage Fejk utan att misstänka nåt

D

Deleted member 1154

Guest
IMG_0004_zps876e0d19.jpg


Kom hem hit idag , fridens och fröjdens och kanonfin Vintage klocka i 38mm, snygg patina på tavlan, och sen helt orörd... Googlade runt lite och såg att det såldes flera sånna här och nåt tyskt klockforum som hade tagit upp detta bla.

Den Såldes som NOS, och killen hade 100-tals NOS ute till försäljning , yeah-right, men det såg jag ju inte när jag köpte den tyvärr...

Nu återstår retur och mer vaksamhet i framtiden... :-(
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Här på bilden ser den rätt bra ut. Har du fler bilder och tecken som skulle visa på att den är ny?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tycker också att den ser vettig ut, lite Poor mans Oris. :)
Kan tänka mig att den där modellen var rätt billig ny, och kanske inte så populär. Kan ju faktiskt hända att han sitter på ett lager med 100 st + Nos.
 

Simpatico

Rolex
Grymt trist, bara hoppas allt går bra nu.
Väldigt tilltalande klocka.
Hade lätt kunna gå i samma fälla, tror tillochmed att jag sett den klockan eller iallafall märket gå i sökmotorn.
Har du fler "tells" på klockan?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ja, det ser ju ut som en lågprisklocka.
Dock tycker jag det är svårt att säga om verket skulle vara fake (nyproducerat kina t.ex.), eller om det bara är ett äldre schweiziskt lågpris ebauche.

Vad är det som säger att det skulle vara fake? Läst på något annat forum?
 
D

Deleted member 1154

Guest
Det jag gick på var att säljaren hade ca 943 NOS klockor ute, varav en exakt likadan som denna, men 6000 positiva omdömen och knappt några negativa är ju lite skumt, det kollade jag innan köp...

Sen googlade jag namnet och ett tysktforum skrev om detta också, precis som denna tråd...

Men visst det skulle ju kunna vara nåt slags äkthet på den... men Patinan ser lite skum ut, även om den legat i en låda i 45år så borde den inte ha "fläckar" på siffrorna, bara om den utsatts för fukt då möjligens, däremot missfärgningar kanske

sen står det ju till och med swiss made på tropicet
 
D

Deleted member 1154

Guest
Men visst han kan ju ha köpt upp restlagret från nåt ställe... men 1000-tals NOS osv. känns to good to be true
 
D

Deleted member 1154

Guest
Ok, ni får hjälpa till att vara detektiver... Jag tror den är fejk i alla fall, men hoppas såklart inte sjukt cool modell
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

I annonsen står det att det att tillverkaren är Gallet, när jag söker på mikrolisk.de får jag fram olika tillverkare med modeller med namnet Galco.

Galco.jpg


Jag är väldigt skeptiskt till att det skulle vara en Gallet & Co klocka. I så fall tror jag den är fake. Dock mycket möjligt att det var någon tillverkare på 70 talet som ville rida på namnet Gallet och därför döpte sina klockor till Galco.

Edit:
Jag tror på att det är en äkta lågpris skin-diver utan koppling till Gallet & Co.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gallet_&_Co.

Posta gärna lite närbilder på verket när den har anlänt.
 
D

Deleted member 1154

Guest
tror ni den kan "rosta" på siffrorna på tavlan sen 70-talet om den är NOS, utan ett fingeravtryck ens

5799335627_bbb8c5db96_z.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
tror ni den kan "rosta" på siffrorna på tavlan sen 70-talet om den är NOS, utan ett fingeravtryck ens

5799335627_bbb8c5db96_z.jpg
Ja, det tror jag. All montering sker manuellt, och speciellt på lågprisklockor tror jag inte att monteringsmiljön höll Rolex-klass i början på 70-talet. Också väldigt svårt att förutspå hur olika material och färger reagerar med luften under 40-50 år.

Kika bara på Rolex tropicfärgade tavlor. De har reagerat (med syret/fukten i luften?) och ändrat färg utan att vara vattenskadade. Nästan alla ljusa Omegatavlor från 50-talet har cellulosan i lacken reagerat och blivit allt från krämvita till brandgula och bruna.
 
D

Deleted member 1154

Guest
säljaren säger att den inte är Fake nu tydligen köpt in på 70- talet i en urbutik
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Ja, det tror jag. All montering sker manuellt, och speciellt på lågprisklockor tror jag inte att monteringsmiljön höll Rolex-klass i början på 70-talet. Också väldigt svårt att förutspå hur olika material och färger reagerar med luften under 40-50 år.

Kika bara på Rolex tropicfärgade tavlor. De har reagerat (med syret/fukten i luften?) och ändrat färg utan att vara vattenskadade. Nästan alla ljusa Omegatavlor från 50-talet har cellulosan i lacken reagerat och blivit allt från krämvita till brandgula och bruna.
Kan intyga det du säger om Omega. Min Seamaster är läckert krämvit :)
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 1154

Guest
ingen är väl gladare än jag om den är äkta, klart kineserna är upptagna av alla Rolex och Omega kopior att det vore ologiskt att fejka dessa, dessutom men riktigt verk
 
D

Deleted member 1154

Guest
Sen till saken att är det NOS från 1970 behövs säkert en service, då borde man kunna kolla i timegrapher om den är ny eller gammal
 
Senast redigerad av en moderator:
C

China

Guest
Ja, det ser ju ut som en lågprisklocka.
Dock tycker jag det är svårt att säga om verket skulle vara fake (nyproducerat kina t.ex.), eller om det bara är ett äldre schweiziskt lågpris ebauche.

Vad är det som säger att det skulle vara fake? Läst på något annat forum?

Det är som sagt lågpris från kvartskrisens glada dagar, klockor av den här sorten var "slit och släng" och kostade inte många kronor. Jag ser inget som tyder på att den skulle vara fake, däremot är priserna väl tilltagna på de sidor det länkats till.
 
D

Deleted member 1154

Guest
OK , tack... får helt enkelt börja slita på NOS ytskicktet då :).... sjukt glad för den ändå, den mäter ju hela 40mm

Men ska kolla vad säljaren säger om Retur
 
Senast redigerad av en moderator:
D

Deleted member 1154

Guest
Idiotiskt svar på en relevant fråga. För många potentiella köpare är det ganska avgörande. Du som är en frekvent säljare borde väl känna till vikten av korrekt info och prissättning.


J
Den är 40mm och är inte längre till salu utan ska skickas tillbaka. Det stod nämnligen 38mm i annonsen när jag köpte den, men min mätning på "ringen" utan krona visade 40mm. Och "joberman" var lite tyken när han sa att den "växt 2mm" så då bestämde jag mig att strunta i att sälja den och bara skicka tillbaka den och ta valutaförluster och sånt... utan att argumentera emot så skrev jag att den är "42mm imorn", ren ironi, och jag ber om ursäkt om jag stört nån...

Tack ändå för feedback!
 
Topp