• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad tror ni. Hur öppnar jag denna lilla krabat

Jagerloo

Breitling
20160201084203-94.255.214.41.jpg

20160201084324-94.255.214.41.jpg
 

CCB

Cartier
2-Faktor
s-l1000.jpg

Du behöver detta för att öppna bakboetten. Se den rödmarkerade bitsen. Det är lätt att slinta så var försiktig och applicera bra med trycka och kontrollerade och mjuka rörelser. Du vill inte göra repor liksom :)
 

Jagerloo

Breitling
Jag har provat med bollen och den sitter så in i helvete!!! Jag blir alldeles röd om fingrarna!!! Vart får jag tag på en Jaxan? Vad för verktyg använder dom i butik?
 

CCB

Cartier
2-Faktor
Själv tycker jag att bollen inte ger samma kraft som de platta bitarna. Men ta lite paus och försök senare, det viktigaste i min mening är att ge bra med tryck nedåt samtidigt som du gör små vridningar. I värsta fall kan du gå till en verkstad och be dem öppna denna åt dig.
 

tictac62

Cartier
Stor mutter + superlim = repfritt! ;)
Detta är billigast, lättast, limma muttern med superlim och koka sedan bakboetten och muttern, så lossnar limet (superlim lossnar vid 60-70 gradr) en så stor mutter så det nästan täcker bakbotten och limma med superlim vänta 15-30 minuter. sedan tar du skifnykrln och öppnar med, detta använder jag till klockor med special nycklar att öppna boetter med, funkar suveränt och det blir inga märken, anväd aldrig Jaxa, till annat än bakboetter med skåror. Du bara förstör boetten.
Lycka Till!
 

CCB

Cartier
2-Faktor
Detta är billigast, lättast, limma muttern med superlim och koka sedan bakboetten och muttern, så lossnar limet (superlim lossnar vid 60-70 gradr) en så stor mutter så det nästan täcker bakbotten och limma med superlim vänta 15-30 minuter. sedan tar du skifnykrln och öppnar med, detta använder jag till klockor med special nycklar att öppna boetter med, funkar suveränt och det blir inga märken, anväd aldrig Jaxa, till annat än bakboetter med skåror. Du bara förstör boetten.
Lycka Till!
Intressant! Jag har aldrig vågat limma ett boettlock, detta måste testas. :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Sitter bakboetten riktigt hårt kan det vara idé att låta superlimmet härda över en natt för att inte lossna. Var försiktig så du inte får superlim i kanten mellan boett och bakboett.
 
s-l1000.jpg

Du behöver detta för att öppna bakboetten. Se den rödmarkerade bitsen. Det är lätt att slinta så var försiktig och applicera bra med trycka och kontrollerade och mjuka rörelser. Du vill inte göra repor liksom :)

NejNejNejNejNejNejNejNejNejNejNejNejNejNejNejNejNejNejNejNejNej.
ALDRIG göra såhär. Har sett så många boetter som är söndertrasade där folk hemma försökt öppna dem med felaktiva verktyg.
Leta upp rätt boettnyckel som passar till den så slipper du problem!
 

CCB

Cartier
2-Faktor
NejNejNejNejNejNejNejNejNejNejNejNejNejNejNejNejNejNejNejNejNej.
ALDRIG göra såhär. Har sett så många boetter som är söndertrasade där folk hemma försökt öppna dem med felaktiva verktyg.
Leta upp rätt boettnyckel som passar till den så slipper du problem!
Håller med om att boettnyckel vore optimalt. Skulle dock tippa på att TS ej har detta tillgängligt. Har själv öppnat många lock utan att repa med denna metod, men det kanske har mer med teknik att göra.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det va en jävla tur jag inte lyssnade på majoriteten av er. För det visade sig att det va ett "sprättlock". God kväll ;-)
Då får jag be om ursäkt, sorry.
Får jag fråga vad det är för klocka, billigare parfymklocka?
Udda design med en klocka som har fuskspår för boettöppnare men som öppnas med boettkniv...
 
Topp