Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad tror ni om denna idé till klockdatabas?

Diskussion i 'Diskussion' startad av NewMexico, 4 september 2015.

1. NewMexico
    Trådstartare

NewMexico Bonde

Har en ganska bra idé till en klockdatabas där man kan efter klockor som man gillar utifrån väldigt många fasta preferensval ungefär som att söka efter tekniska produkter på Prisjakt.nu.
    Alla världens klockor (nja, kanske en utopi...) som någonsin producerats av rimliga märken (inte skämtklockor eller 50-kronorskineser osv) skall efterhand finnas med.

Säg att är alltså ute efter en klocka, och jag vet exakt vad jag vill ha men är inte så noggrann med vilket märke, och har dålig kunskap om märken som skulle kunna producerat denna sorts klocka.

Mina krav, som jag klickar i på sidan:

Lug-width: 18-20 mm
    Boettstorlek: 38-42 mm exkl krona
    Boettmaterial: SS
    Urverk: Automatiskt
    Tillverkkad: 50, 60, eller 70-tal
    Vattentät: Minst 200m
    Datumvisning: Ja, datum
    Siffror på urtavla: Nej

(Här nöjer jag mig med denna sökning men det finns givetvis en mängd olika andra val att göra, en del av klockorna kanske har detta scpecat, andra inte)

Ta-daah: Sidan presenterar 46 modeller som uppfyller dessa krav. Bara att börja leta på eBay osv.

Sidan skulle givetvis vara byggd på användargenererat innehåll med moderatorer osv som skulle kunna hålla kvalitén på topp. Detta är ju något som skulle användas av klocksamlare och entusiaster världen över. Man skulle kunna fylla på med bilder på specifika modeller osv samt info om klockan både i kvalitativ och kvantitativ form.

Vad tror ni?

Holmqvist och Swordthain gillar detta.
  2. Xalle

Xalle Friends of KS

Kul med din entreprenörs anda! Men läs ditt förslag högt en eller flera gånger så kommer du nog på andra tankar. Önskar dig ett stort lycka till! :)

paradis, jabla och NewMexico gillar detta.
  3. Empa

Empa Friends of KS

Precis vad jag behöver nu, letar snygg dykare (wr200) som inte är för stor och tjock.
    Fanns det en så skulle jag självklart lägga in de klockor jag har och vet infon om :)

NewMexico gillar detta.
  4. Dixie

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Jag använder mig av sådan filter på c24 och uret har ju något liknande på sin sida. Man får nog lägga ner väldigt mkt tid för att få det att funka, typ som på wiki. Kör hårt, ingen gillar en fegis :p

NewMexico och Fredrik Larsson gillar detta.
  5. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Härlig idé men kan föreställa mig att datainsamlingen blir svår och målgruppen för snäv. Alla tillverkare har inte all relevant data angiven för respektive klocka. Väntar med spänning på hur det går.

NewMexico gillar detta.
  6. Fredrik Larsson

Fredrik Larsson Torpare

Från:
    Göteborg
    image.jpg image.jpg image.jpg Filtrering på Chrono24.

paradis, Stefanweei och Xalle gillar detta.
  7. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

Svårt med copyright till bilderna bara, men självklart kan en länksamling funka
    för utan bild blir det väl tråkigt

8. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    För att inte tala om oanvändbart...

Point Blank gillar detta.
  9. Point Blank

Point Blank Stadsbo

Från:
    Hufvudstaden
    Starta en Wiki eller liknande, men det kanske redan finns?

Att använda massa filter för att söka fram en klocka att köpa tror jag är ganska lönlöst.

theargonaut gillar detta.
  10. NewMexico
    Trådstartare

NewMexico Bonde

Rätta mig om jag har fel, men problemet med Chrono24's sökning är ju att det är upp till handlarna att fylla i den informationen om klockan och att klockan finns till salu för tillfället?

11. Empa

Empa Friends of KS

Helt korrekt!

12. Peter cerwin

Peter cerwin Biskop

Från:
    syd
    något jag saknar är, längden från lug till lug,
    oftast det bästa måttet att avgöra klockans passform

13. twisted

twisted Stadsbo

Jag har själv varit inne på samma idé, sitter även på utvecklarkunskaper. Jag körde dock fast på tanken om att fylla sidan med modeller skulle ta sig en evighet. Kunde man få användare att fylla den hade det vart trevligt, men hur man ska motivera det är det svåra. Om du kan komma med hur detta skulle gå till, hjälper jag gärna till att bygga något kul!

14. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Orient?

jabla gillar detta.
  15. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Cool idé, testa!

16. NewMexico
    Trådstartare

NewMexico Bonde

Detta har jag också börjat förstå nu.

17. Buggebubben

Buggebubben Torpare

Från:
    Landskrona
    Go go go!
    Dina programmerarkunskaper är ju på topp, detta kommer bli kanon.

Mårtenssons ur Brookfield