Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad tror ni om denna Tudor 7928?

Diskussion i 'Vintage' startad av Steve, 10 april 2015.

1. Steve
    Trådstartare

Steve Torpare

Halloj!

Helt ny här på forumet och relativt ny och oerfaren inom klockor generellt sett, dock har ett starkt nytt intresse väckts. Har kikat en del på 5513 men tänkte stega in lite lättare först för att sen se om jag vill utöka. Har kollat på Tudor 7928 och fastnade specifikt för en från 1967. Tänkte höra lite vad ni har för åsikter om pris och generellt sett vad man bör tänka på när det gäller såpass gamla klockor?

Hur enkelt är det att hitta någon som kan serva en klocka som denna och om det skulle krävas nya komponenter, hur svårt är detta att hitta?

Här är klockan: http://www.brevetwatches.de/watches...or-submariner-ref-7928-aus-dem-jahr-1967.html

Trevlig helg!

2. fc2

fc2 Borgare

Kan inte säga något om klockan i sig men kan meddela att säljaren är väldigt reko, har köpt grejer av honom tidigare. Kan vara lite långsam i mailsvar men annars bra. Ville tidigare bara köra bank transfer vilket kändes lite ovanligt för en som är van med eBay och paypal men det gick kanon.

3. Kettil

Kettil Biskop

Efter att i åratal lyssnat till konnässörerna på Submariners så är väl luggarna väl så späda. Vad gäller verket så är det väl i vanlig ordning ett ETA=inga problem med delar.

4. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Är det inte Tudors egna 390 verk i den där gamlingen? De kan vara lite krångliga att hitta delar till har jag förstått.

Luggarna är rätt ok i mina ögon.

eriksson850, Tom H, Davvan och 1 annan gillar detta.
  5. jhm

jhm Friends of KS

Från:
    Lund
    Det finns gott om fake vintage-Tudors på marknaden. Som vanligt gäller det att hålla korpgluggarna öppna, och försöka hitta så många bra referenspunkter som möjligt. Försök även att få många och bra tagna bilder, vilket underlättar bedömningen för de som kan sina modeller. :)

6. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Tycker inte bandhornen är speciellt tunna? Som redan sagts så är det inget ETA-verk i dessa utan ett äldre verk från Fleurier.

eriksson850, Fabian, Davvan och 2 andra gillar detta.
  7. acce1999

acce1999 Friends of KS

Har redan kommit bra svar... Bandhornen är omborstade. Ser fint ut "under locket" ingen rost vare sig på mellan- elle bakboett. Det är positivt. Säljaren tycks ha ett gott rykte på r-l-x.de (tyska Rolex-forumet).

8. JohannSebastian

JohannSebastian Bonde

Från:
    Västkusten
    Tips för att lära mer om gamla Tudor är http://www.tudorcollector.net/ där kan man t ex läsa precis det som nämns här ovan att 7928:an inte har ETA-urverk utan ett 390-verk från Fleurier. Jag vet inte hur svårt det är med delar till detta, men jag kan tänka mig att det inte blir lika enkelt som till de senare ETA-urverken. (Jag hade en 7016 själv, och det urverket kändes som en gammal bekant när jag lät urmakaren kolla på det).

Annars är ju grunden till all kunskap vintagerolexforum.com, där kan du spendera många timmar med att lära dig detaljer om vintage Rolex och Tudor som du inte visste du behövde kunna.

Lycka till, Tudor Sub är fina klockor!

/Klocksebbe

9. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Riktigt fin, det går att hitta delar till 390.....dock kan det vara lite meck via bukten och diverse forum.....dock hade jag inte tvekat på denna! Den slår en average 5513 alla dagar i veckan.....

Gummo gillar detta.
  10. Chami

Chami Friends of KS

Någon som vet när det byttes till ETA urverk?