Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad tror ni om denna Tudor 7928

Diskussion i 'Diskussion' startad av tomas palmlof, 30 augusti 2016.

1. tomas palmlof
    Trådstartare

tomas palmlof Bonde

Från:
    Skanör
    Blev sjukligt sugen på vintage Tudor och hittade denna, vad säger panelen?
    Ser ut som silvertexten fasat lite men kan inte så mkt om dessa äldre Tudor.

Tacksam för tips

Bifogade filer:

• 7928.jpg
      7928.jpg
      Filstorlek:
      106,6 KB
      Visningar:
      345
    Gummo gillar detta.
  2. aleks

aleks Friends of KS

Tror du får bättre respons i vintagedelen

3. tomas palmlof
    Trådstartare

tomas palmlof Bonde

Från:
    Skanör
    Ja just det trodde alla filade vintage, my bad!

4. Triumf

Triumf Borgare

5. BCKSTRM

BCKSTRM Friends of KS

Tycker tyvärr den är för polerad.

6. tomas palmlof
    Trådstartare

tomas palmlof Bonde

Från:
    Skanör
    Oj nog bilden som luras då:)

7. tomas palmlof
    Trådstartare

tomas palmlof Bonde

Från:
    Skanör
  8. BCKSTRM

BCKSTRM Friends of KS

Jag tyckte det även när jag följde länken. Lägg upp länken här så kan nog andra avgöra. Jag har bara kollat snabbt :)
    @inox har ett bra öga vill jag minnas. Namedroppar några kunniga. @Per @inox @Andersml @Aurum @Tomas Eriksson @Gummo @Weasel
    Ber om ursäkt för att jag "spammar" er boys. Tycker bara han fått för lite hjälp och jag är inte så kompetent som er!

Scaramanga gillar detta.
  9. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Instämmer med @Andersbackstrom att den definitivt är polerad, sen skulle jag vilja se tavlan från ett par vinklar till. Spontant så är det inget samlarex.. Är priset lågt och den ska användas så är den nog inte ett katastrofalt köp.

Senast ändrad: 31 augusti 2016
  10. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Ser väl ok ut i boetten av det lilla man kan se. Är mer oroad över texten på tavlan isf. Frågan är vad du söker?

Gummo och Ako gillar detta.
  11. BCKSTRM

BCKSTRM Friends of KS

image.png image.png image.png
    image.png
    Jag tycker luggarna ser lite väl runda ut men är verkligen ingen expert. Annonsen beskriver den som Gilt text. Det är väl inte Gilt?
    "The text on the dial is written with gold and has beautifully aged. The watch breaths the atmosfeer of pure beauty and then come to think its a workers watch which can be taken to the depths of world seas."

12. Tomas Eriksson

Från:
    Prettogettot
    Här är en -63 som kom ut till salu igår, tjockare luggar.
    tudor3.jpg
    tudor1.jpg
    tudor2.jpg

ErikGBG, Weasel, theargonaut och 1 annan gillar detta.
  13. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Blir lätt så här när en boett med fasningar slits/poleras lite. Detta innebär att man genom att ta bort relativt lite metall får fram originalformen igen. Skulle gissa att denna boett är rätt bra och med en finpolering skulle ni kalla den fet. Finns så klart bättre men är väl lagom som bruksur? Angående gilt är det väl ingen äkta gilt då den skall vara guld/mässingsfärgad när metallavlan lyser igenom. Däremot kallas ofta blanka (metall) tryck just gilt.

Gummo, Weasel, Per och 3 andra gillar detta.
  14. BCKSTRM

BCKSTRM Friends of KS

15. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    Som jämförelse, Easy Riders tidigare gilt 7928 med sjukt vass tavla, skarpa bevels och tjock boett:
    Ingen katastrof med 7928'ans boett som tråden handlar om, ser ut att vara rätt mycket material kvar att återskapa orginalformerna av.
    Som @Aurum skriver så är det tavlan och texten som skapar mest frågetecken, skulle vara intressant att se den belyst från lite olika håll, ser väl skakigt och ofyllt ut med tanke skicket på resten av tavlan?

Karatekid, Andersml, Gummo och 4 andra gillar detta.
  16. tomas palmlof
    Trådstartare

tomas palmlof Bonde

Från:
    Skanör
    Ok skall användas som bruksklocka så inte ute efter samlarskick, vad tror ni hänt med tavlan?

Gummo gillar detta.
  17. tomas palmlof
    Trådstartare

tomas palmlof Bonde

Från:
    Skanör
    Någon som vet vilka ändlänkarna et ska vara på 7928?
    Tacksam för tips....

18. _jonte

_jonte Friends of KS

Som ovan sagts ser trycket skumt ut. Kan bara vara så att tavlan tvättats eller att trycket flagnat bort med lacken. Bättre bilder vore bra.
    Finns många bra fakes på denna modell, så kolla noga! Denna troligen kosher...
    Jämför med närbild på min 7928:

Gällande ändlänkar så var det nog inga speciella till just denna. Tidstypiskt är nitat oyster, swiss 7206 eller USA C+I. Den senare har inget nummer på ändlänkarna. 7206 har väl 2 eller 3 olika ändlänksnummer, men har inte i huvudet vilka. Alla ska dock passa helt ok vad jag vet.
    Vet inte riktigt när vikta oyster kom in i bilden, men tror det var senare.
    Nån med bättre koll kan säkert fylla i.. (@Per)

Senast ändrad: 1 september 2016
    Weasel gillar detta.
  19. tomas palmlof
    Trådstartare

tomas palmlof Bonde

Från:
    Skanör
    Tack för fin info, fixat en 9315 länk precis med 380 endrinks, den bör väl passa, köpt klockan av en mkt bra handlare som garanterar att klockan inte är skum på något sätt!

20. Tomas Eriksson

Från:
    Prettogettot
Mårtenssons ur Brookfield