Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad tror ni om nya MacBook?

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Guskleto, 13 april 2015.

1. Guskleto
    Trådstartare

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Förhandsbokade två stycken i fredags på Macforum. Enligt Apples hemsida är det 4-6 veckors leveranstid. Har haft MacBook Air sedan de släpptes. Brukar köpa en ny så fort det kommer en uppdatering. Innan Air körde jag MacBook Pro. Personligen tror jag att skärmen kommer vara den stora grejen. Vad tror ni? En USB-adapter kommer också att inhandlas för 199 kr.

Ps. kommer ha två 13" Macbook Air till salu om några veckor ifall någon är sugen.

Edit: glömd OT i rubriken :sorry:

http://www.apple.com/se/macbook/

Randel, willbur, P-A och 2 andra gillar detta.
  2. gruby

gruby Friends of KS

Vill ha den i guld!!! ;) :D kör MacBook PRO nu med retinaskärm, galet!

Guskleto gillar detta.
  3. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag tycker att det är sjukt irriterande med den nya strömporten och den där nya usb-multigrejen. Thunderbolt känns fortfarande nytt.
    Men datorn är säkert kanon och jag lär hamna där själv när min nuvarande packar ihop.

Sond och jhm gillar detta.
  4. cedstroms

cedstroms Bonde

Om man tycker smidighet är viktigt och kan betala så verkar det minst sagt som en bra dator.

Jag skulle dock ha svårt för att punga ut 14+ lök för sådan hårdvara, iaf som student. :p

5. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Shit vad flummigt med bara en muppig specialport som man måste köpa tillbehör till...

Randel och Warwian gillar detta.
  6. David

David Bödeln

Har också haft MBA sedan den första släpptes.

USB-C är grym, jag säger "äntligen". Porten kommer att finnas på varenda dator och varenda telefon inom två år.

Däremot är det ett misstag att bara ha en port, tror jag, en på varje sida hade passat mig mycket bättre.

Synd också att processorn inte har mer kräm, det återstår att se om den duger till foto- och filmhantering.

Boris Balkan och Guskleto gillar detta.
  7. hedbrg

hedbrg Borgare

Specialport som ska bli standard, inte bara för mac.

jhm och Guskleto gillar detta.
  8. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Velat testa Mac länge nu. Men får aldrig tummen ur. Känns även onödigt då min Asus fortf lever o att jag sitter vid datorn 2 dagar i veckan i snitt.

9. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Kasst att det inte följer med en USB-hubb då. Nåväl, jag är ju en såndära gamer/näthatare/Flashback-troll, så jag måste ha Windows ändå.

10. Guskleto
    Trådstartare

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton

Först tyckte jag att en port är galenskap men efter att ha tänkt till anser jag det vara genialiskt. Snart kommer det finnas hur mycket tillbehör som helst från tredjepartstillverkare att köpa. Laddaren kommer ju mest ligga på kontoret och samla damm och en liten adapter från USB C till t.ex. två USB väger ju inget och är inte svår att ha med sig om man nu verkligen behöver den.

11. Guskleto
    Trådstartare

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton

Vad är det för grejer du kopplar in via USB?

12. Guskleto
    Trådstartare

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton

Priset är blodigt som tusan. Hade nog inte köpt den om jag var tvungen att slanta själv :mad:

13. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Headset, mus, tangentbord, skärm, USBsticka. :)

Guskleto gillar detta.
  14. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Dyr surfplatta med fastsatt tangentbord, njäe.. Inget för mig

Icaras gillar detta.
  15. cedstroms

cedstroms Bonde

USB-kontakten är ju absolut inget problem, bara konservativ kritik som riktas.

En enkel USB-hubb löser problemet, dessutom är det ju en laptop - USB har man ju på stationära.

Guskleto gillar detta.
  16. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Jag hade behövt bära runt på 2st usb-hubbar á 900kr för att få de portarna jag använder dagligen på min laptop, så kritiken är på alla sätt och vis rättfärdigad. Dessutom tycker jag att draget att sätta 1 port där bara är konstigt. Finns där inte utrymme i chassit för 1 port till? Jag är all for USB-C men då jag har haft surfplattor med fler anslutningsmöjligheter så uppstår det ju viss förvirring när en större, rymligare dator bara kan erbjuda 1?

Den passar säkert någon, kanske många - men inte mig :)

17. Guskleto
    Trådstartare

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton

Ja då är du i behov av en liten hub som kan koppla samman alla saker. Vad skönt det är när du ska lämna hemmet och ta med dig datorn då du endast behöver dra ut en sladd ;) (att datorn är lätt som en fjäder är bara en bonus)

18. cedstroms

cedstroms Bonde

Ser denna dator som en surfplatta snarare än en laptop, då hårdvaran är så pass begränsad, därav min åsikt kring USB.

Dessutom har ju i princip samtliga nya arbetsskärmar en USB-hubb, har iaf jag upplevt det som. Väldigt smidigt att ha allt kopplat direkt i skärmen.

19. Guskleto
    Trådstartare

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton

Jag tror inte just du är rätt målgrupp med tanke på hur mycket du ska koppla in. Vad kör du för dator idag och hur många USB-portar har den?

20. Guskleto
    Trådstartare

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton

Enligt Mac World har den liknande prestanda som en lite äldre MacBook Air. Minns inte vilken de jämförde med men jag tror det var den från 2011 eller 2012. Det innebär att du kan surfa, maila, kolla Youtube, använda Office m.m. m.m. m.m.

Redigera bilder och video tror jag att andra produkter gör bättre dock.

21. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Laptop med 4usb samt stationär med.. kanske 8? :p Men du har helt rätt i det att jag inte är målgruppen och således är det väl skitsamma vad jag tycker om den ^^

Jag får nog också passa mig lite för att hatea på saker innan jag provkört dom :p jag minns när ipaden kom och jag tyckte den vars stenkorkad, idag har jag haft 3 ipads :D och använder dagligen

AndyK, Molle och Guskleto gillar detta.
  22. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Mac går inte att GEJMA på, och NÄTHATA kan man ju göra från mobilen :)

Warwian och Guskleto gillar detta.
  23. Guskleto
    Trådstartare

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton

Så har vi nog alla varit i något sammanhang. Minns polaren som påstod att han inte behövde en iPhone. Idag väljer han iPhonen före pacemakern :D

kaell gillar detta.
  24. Johanw

Johanw Friends of KS

Från:
    Lomma
    Borde vara spöstraff att tvinga folk till att släppa mig sig massa adaptrar bara för att man sätter endast en port. Dessutom hur många ggr kommer man inte till ett konferensrum som har projektor med analog ingång? Finns en anledning att jag behåller min ultranotebook med VGAport (& DP) och offrar dom 2 extra mm det "kostar". Vill kunna ta med mig min dator under armen utan att ta något extra med mig i fickorna och veta att jag kan koppla in den överallt.
    Dessutom behöver väl alla iphoneägare har sin telefon konstant inkopplad på den enda porten då batteriet annars tar slut? ;)

Warwian gillar detta.
  25. romanov

romanov Borgare

Från:
    Stockholm
    Har man klarat sig tidigare med en MacBook Air så tror jag inte det blir några större problem att gå över till den nya :)

vonhall och Guskleto gillar detta.
  26. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg
    Frånvaron av det lysande äpplet gjorde att jag köpte en Pro. :D

Randel, Guskleto och romanov gillar detta.
  27. romanov

romanov Borgare

Från:
    Stockholm
    Ja det var synd att de tog bort det :p

28. Ponlarsson

Ponlarsson Friends of KS

Från:
    Tidaholm
    Jag har en Macbook Air på jobbet. När jag inte är ute hos kund kopplar jag in skärm och tangentbord till den. Det tar den något mindre porten och den ena USB-porten. I den andra USB-porten har jag en vanlig nätverkssladd med adapter. Sen allt som oftast strömsladd till det.

Guskleto gillar detta.
  29. David

David Bödeln

Det är mycket möjligt att du har rätt. Min oro har väl sin grund i allt det elände den ensamma porten på första generationens MBA orsakade mig, mest för att alla USB-hubbar jag provade fungerade så otroligt dåligt. Till slut fick jag acceptera att släpa med mig ett kortleksstort åbäke med extern strömförsörjning, vilket förstås tillintetgjorde en del av poängen med datorn.

30. P-A

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Jag kör bara mac rakt igenom.
    har en macbook pro med retina nu, funkar otroligt bra, jag är väldigt nöjd måste jag säga.

Randel och Guskleto gillar detta.