• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad tror ni om nya MacBook?

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Förhandsbokade två stycken i fredags på Macforum. Enligt Apples hemsida är det 4-6 veckors leveranstid. Har haft MacBook Air sedan de släpptes. Brukar köpa en ny så fort det kommer en uppdatering. Innan Air körde jag MacBook Pro. Personligen tror jag att skärmen kommer vara den stora grejen. Vad tror ni? En USB-adapter kommer också att inhandlas för 199 kr.

Ps. kommer ha två 13" Macbook Air till salu om några veckor ifall någon är sugen.

Edit: glömd OT i rubriken :sorry:

http://www.apple.com/se/macbook/
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Jag tycker att det är sjukt irriterande med den nya strömporten och den där nya usb-multigrejen. Thunderbolt känns fortfarande nytt.
Men datorn är säkert kanon och jag lär hamna där själv när min nuvarande packar ihop.
 

cedstroms

Omega
Om man tycker smidighet är viktigt och kan betala så verkar det minst sagt som en bra dator.

Jag skulle dock ha svårt för att punga ut 14+ lök för sådan hårdvara, iaf som student. :p
 

David

Bödeln
Har också haft MBA sedan den första släpptes.

USB-C är grym, jag säger "äntligen". Porten kommer att finnas på varenda dator och varenda telefon inom två år.

Däremot är det ett misstag att bara ha en port, tror jag, en på varje sida hade passat mig mycket bättre.

Synd också att processorn inte har mer kräm, det återstår att se om den duger till foto- och filmhantering.
 

SSL

Audemars
Velat testa Mac länge nu. Men får aldrig tummen ur. Känns även onödigt då min Asus fortf lever o att jag sitter vid datorn 2 dagar i veckan i snitt.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Har också haft MBA sedan den första släpptes.

USB-C är grym, jag säger "äntligen". Porten kommer att finnas på varenda dator och varenda telefon inom två år.

Däremot är det ett misstag att bara ha en port, tror jag, en på varje sida hade passat mig mycket bättre.

Synd också att processorn inte har mer kräm, det återstår att se om den duger till foto- och filmhantering.


Först tyckte jag att en port är galenskap men efter att ha tänkt till anser jag det vara genialiskt. Snart kommer det finnas hur mycket tillbehör som helst från tredjepartstillverkare att köpa. Laddaren kommer ju mest ligga på kontoret och samla damm och en liten adapter från USB C till t.ex. två USB väger ju inget och är inte svår att ha med sig om man nu verkligen behöver den.
 

cedstroms

Omega
USB-kontakten är ju absolut inget problem, bara konservativ kritik som riktas.

En enkel USB-hubb löser problemet, dessutom är det ju en laptop - USB har man ju på stationära.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
USB-kontakten är ju absolut inget problem, bara konservativ kritik som riktas.

En enkel USB-hubb löser problemet, dessutom är det ju en laptop - USB har man ju på stationära.

Jag hade behövt bära runt på 2st usb-hubbar á 900kr för att få de portarna jag använder dagligen på min laptop, så kritiken är på alla sätt och vis rättfärdigad. Dessutom tycker jag att draget att sätta 1 port där bara är konstigt. Finns där inte utrymme i chassit för 1 port till? Jag är all for USB-C men då jag har haft surfplattor med fler anslutningsmöjligheter så uppstår det ju viss förvirring när en större, rymligare dator bara kan erbjuda 1?

Den passar säkert någon, kanske många - men inte mig :)
 

cedstroms

Omega
Jag hade behövt bära runt på 2st usb-hubbar á 900kr för att få de portarna jag använder dagligen på min laptop, så kritiken är på alla sätt och vis rättfärdigad. Dessutom tycker jag att draget att sätta 1 port där bara är konstigt. Finns där inte utrymme i chassit för 1 port till? Jag är all for USB-C men då jag har haft surfplattor med fler anslutningsmöjligheter så uppstår det ju viss förvirring när en större, rymligare dator bara kan erbjuda 1?

Den passar säkert någon, kanske många - men inte mig :)

Ser denna dator som en surfplatta snarare än en laptop, då hårdvaran är så pass begränsad, därav min åsikt kring USB.

Dessutom har ju i princip samtliga nya arbetsskärmar en USB-hubb, har iaf jag upplevt det som. Väldigt smidigt att ha allt kopplat direkt i skärmen.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag hade behövt bära runt på 2st usb-hubbar á 900kr för att få de portarna jag använder dagligen på min laptop, så kritiken är på alla sätt och vis rättfärdigad. Dessutom tycker jag att draget att sätta 1 port där bara är konstigt. Finns där inte utrymme i chassit för 1 port till? Jag är all for USB-C men då jag har haft surfplattor med fler anslutningsmöjligheter så uppstår det ju viss förvirring när en större, rymligare dator bara kan erbjuda 1?

Den passar säkert någon, kanske många - men inte mig :)


Jag tror inte just du är rätt målgrupp med tanke på hur mycket du ska koppla in. Vad kör du för dator idag och hur många USB-portar har den?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Ser denna dator som en surfplatta snarare än en laptop, då hårdvaran är så pass begränsad, därav min åsikt kring USB.

Dessutom har ju i princip samtliga nya arbetsskärmar en USB-hubb, har iaf jag upplevt det som. Väldigt smidigt att ha allt kopplat direkt i skärmen.


Enligt Mac World har den liknande prestanda som en lite äldre MacBook Air. Minns inte vilken de jämförde med men jag tror det var den från 2011 eller 2012. Det innebär att du kan surfa, maila, kolla Youtube, använda Office m.m. m.m. m.m.

Redigera bilder och video tror jag att andra produkter gör bättre dock.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Jag tror inte just du är rätt målgrupp med tanke på hur mycket du ska koppla in. Vad kör du för dator idag och hur många USB-portar har den?

Laptop med 4usb samt stationär med.. kanske 8? :p Men du har helt rätt i det att jag inte är målgruppen och således är det väl skitsamma vad jag tycker om den ^^

Jag får nog också passa mig lite för att hatea på saker innan jag provkört dom :p jag minns när ipaden kom och jag tyckte den vars stenkorkad, idag har jag haft 3 ipads :D och använder dagligen
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Laptop med 4usb samt stationär med.. kanske 8? :p Men du har helt rätt i det att jag inte är målgruppen och således är det väl skitsamma vad jag tycker om den ^^

Jag får nog också passa mig lite för att hatea på saker innan jag provkört dom :p jag minns när ipaden kom och jag tyckte den vars stenkorkad, idag har jag haft 3 ipads :D och använder dagligen


Så har vi nog alla varit i något sammanhang. Minns polaren som påstod att han inte behövde en iPhone. Idag väljer han iPhonen före pacemakern :D
 

Johanw

Cartier
Borde vara spöstraff att tvinga folk till att släppa mig sig massa adaptrar bara för att man sätter endast en port. Dessutom hur många ggr kommer man inte till ett konferensrum som har projektor med analog ingång? Finns en anledning att jag behåller min ultranotebook med VGAport (& DP) och offrar dom 2 extra mm det "kostar". Vill kunna ta med mig min dator under armen utan att ta något extra med mig i fickorna och veta att jag kan koppla in den överallt.
Dessutom behöver väl alla iphoneägare har sin telefon konstant inkopplad på den enda porten då batteriet annars tar slut? ;)
 

Ponlarsson

Panerai
Jag tror inte just du är rätt målgrupp med tanke på hur mycket du ska koppla in. Vad kör du för dator idag och hur många USB-portar har den?
Jag har en Macbook Air på jobbet. När jag inte är ute hos kund kopplar jag in skärm och tangentbord till den. Det tar den något mindre porten och den ena USB-porten. I den andra USB-porten har jag en vanlig nätverkssladd med adapter. Sen allt som oftast strömsladd till det.
 

David

Bödeln
Först tyckte jag att en port är galenskap men efter att ha tänkt till anser jag det vara genialiskt. Snart kommer det finnas hur mycket tillbehör som helst från tredjepartstillverkare att köpa. Laddaren kommer ju mest ligga på kontoret och samla damm och en liten adapter från USB C till t.ex. två USB väger ju inget och är inte svår att ha med sig om man nu verkligen behöver den.


Det är mycket möjligt att du har rätt. Min oro har väl sin grund i allt det elände den ensamma porten på första generationens MBA orsakade mig, mest för att alla USB-hubbar jag provade fungerade så otroligt dåligt. Till slut fick jag acceptera att släpa med mig ett kortleksstort åbäke med extern strömförsörjning, vilket förstås tillintetgjorde en del av poängen med datorn.
 
Topp