Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad tror ni om Oris Artix GT Chronograph?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Dalomo, 22 januari 2013.

1. Dalomo
    Trådstartare

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Hej KS!

Börjar bli dags att växla upp ett steg i klockvärlden och gå från mina relativt överkomliga klockor till något lite dyrare. Har siktat in mig på något i mellanprisklassen ~20k som max, helst inte under 42mm, gärna kronograf och passa bra på läder. Så, först trodde jag valet var självklart med en beggad speedmaster men med lite eftertanke skulle jag lika gärna gå på nåt annat, lite mindre vanligt. Har surfat runt en del bl.a. på Longines, Raymond Weil och Oris. Och på den sistnämnda hittade jag denna Artix GT Chrono. Kan oerhört lite om Oris men får ändå en bra känsla av det jag läser. Just i den här modellen kan man ju även hitta liknade drag som hos Speedy. Kanske lite sportigare och nyare då såklart. Men vad säger ni? Tips, idéer? Tack på förhand.

2. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Re: Vad tror ni om Oris Artix GT Chronograph?

Den är väl som alla andra Oris, jäkligt fin! :)

3. carlanton

carlanton Biskop

Jag gillar inte racingkronografer, men den här var riktigt clean! Jag antar att den har ett Valjoux 7750 i sig, så den är antagligen ganska tjock och surrar högt (?) när kronografen körs. Speedyn tror jag är ganska tunn, men har aldrig provat en själv.

I ärlighetens namn hade jag hellre tagit en Speedmaster. Tidlös design och garanterat andrahandsvärde.

4. DrDre

DrDre Friends of KS

Jag tycker att den där väldigt snygg. Faktiskt bland de finare Oris jag sett. Det klart att den inte är lika klassisk som Speedmastern, men det finns ju inte en enda kronograf i hela världen som är å andra sidan........

Den här skiljer ju sig rätt mycket från Speedmastern då den är automat och har datum. Kul att man har vanlig infästning för bandet, det ökar ju valfriheten betydligt. Ett racingband skulle nog passa bra.

En fråga. Vi klockan 9 ser det ut att vara någon sorts skala eller mått. Vet du vad det är?

5. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland

Har ingen info att komma med, förutom att jag tycker den är riktigt snygg.

6. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland

Power reserve kanske?

7. Silverminken

Silverminken Präst

Från:
    Skåne

Riktigt fin....ser nästan lite vintage ut.

8. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm

Kul! Har aldrig sett den förut. Gillar att den ser ut att ha vridring. Ser grymt cool och snygg ut. Jag säger KÖR!!!

Edit: Googlade lite snabbt och såg att det vid 9 är "sekundvisningszon".

9. Dalomo
    Trådstartare

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Håller med. Diggar inte heller racing-ur annars men som sagt, den här är lite cleanare. Får inte bli för sportigt. Och japp, 7750 får det att snurra.

10. Rber

Rber Biskop

Har aldrig sett Orisen innan men den ser grymt trevlig ut. Helt klart en värdig kandidat hos mig även om Speedmaster alltid kommer att Speedmaster!

11. Dalomo
    Trådstartare

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det är faktiskt en mycket speciell sekundvisare. Kan inte förklara riktigt i text eller länka till youtube från telefonen... Det ser iaf ut som att en mätare fylls för att visa sekunder.

12. BME

BME Borgare

Från:
    Stockholmish

Riktigt snygg!
    Har en Oris själv ur aviation serien som jag är grymt nöjd med, mitt första "riktiga" mekaniska ur och enligt mig är Oris ett bra steg in i vansinnet :mrgreen:

13. DrDre

DrDre Friends of KS

Jag förmodar att sekundermarkörne liksom glider fram (som hastighetsmätaren på gamla Volvo). Jäkligt cool lösning. Dessutom blir ju urtavlan snyggare om man bara har två småtavlor.

14. Pleximannen

Pleximannen Stadsbo

Den ser fin ut även om jag personligen föredrar Speedmastern. Jag skulle nog rekommendera att prova på och se hur den känns på handleden innan du slår till, om möjligt. Det är ju en del pengar trots allt. Och en Speedmaster är nog betydligt mer lättsåld = inte samma risk att köpa, så där spelar det kanske mindre roll om man råkar ångra sig...

15. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten

Oris e bra grejer!

Tycker dock att du ska köpa på stålarmband och beställa lädret på sidan, Oris har ganska billiga läder och prisskillnaden på stål/läder gör sig inte rätt!

Själv skulle jag köpt den helsvarta!

/Asplund

Bifogade filer:

16. Dalomo
    Trådstartare

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm

Givet att jag försöker prova först. Ska kolla runt lite bland återförsäljarna. Vet också att speedmastern är ett säkrare kort på många sätt men lite just därför den inte känns riktigt lika kul. Vad det än slutar på så kommer jag förhoppningsvis vara säker på valet.

17. Dalomo
    Trådstartare

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm

Har hört det förut dock diggar jag inte länken alls så kommer troligtvis aldrig användas. Men är det bara för andrahandsvärdet då?

18. BME

BME Borgare

Från:
    Stockholmish

+1
    1000 ggr snyggare på läder

19. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG

Grymt snygg!

Kolla in tex jomashop.com eller Ebay, mycket billigare än 20 men självklart lite mer nackdelar/chansningar med att handla via nätet från USA.

20. morrism

morrism Friends of KS

Om du gillar den stilen har du ju Tag Heuer Carrera i ungefär samma prisklass.

21. morrism

morrism Friends of KS

Om du gillar den stilen har du ju Tag Heuer Carrera i ungefär samma prisklass.

Snyggare länk än Oris enligt mig

22. Dalomo
    Trådstartare

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm

Ja, såg den på jomashop vilket gjorde att den blev ännu lite mer intressant. Tack för tipset ändå.

23. Dalomo
    Trådstartare

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm

Tack för tipset! Håller med om länken och den är fin men vill helst ha utan siffror dock.

24. David

David Bödeln

Just den där har jag inte provat, men jag har aldrig sett en Oris jag inte gillat, kan inte tänka mig att den där är ett undantag.

Mårtenssons ur Brookfield