• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad tycker du om skicket på din/dina gamla Rolex?

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Känns som ett rätt aktuellt ämne. Folk blir mer och mer medvetna kring skick på boetter och tavla etc.

Så, vad tycker du om skicket på din? Och hur resonerade du när du köpte den?
Vissa vill ha något som ser nytt ut, vissa vill ha något slitet, vissa vill ha perfektion osv. :)

Vore kul att höra.

Det här är det enda gamla jag äger i dagsläget. Boetten är väldigt skarp och fin, men välanvänd. Något jag tycker känns helt rätt på ett gammalt sportur.
Slitaget matchar mellan boett och länk, och jag är dessutom väldigt förtjust i patinan på index. Hade inte varit ledsen om den vore lite mörkare, men så länge det inte är kritvitt är jag nöjd.


 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Har inte någon riktig vintage egentligen (läs plexi och patina). När jag var ute efter en DayDate 18038, var skicket på boetten nummer ett.
En DD är en sådan som man vill vara en perfektionist med, och bör därför inte vara slitet eller repig osv, något som är helt okej på en sport Rolex som 1665, 1675, 1680 m.fl. i mitt tycke.
Jag pallade inte med en DD i "okej" skick, och ville ha det bästa. Annars skulle jag gå omkring obekväm och grubbla över det.
Tycker att boetten på min är riktigt bra.

18038 från 1982/83
image.jpeg


image.jpeg
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Lite tankar kring min Tudor 9411/0 och Rolex 1675

Jag gillar välanvända boetter med mycket former kvar. En härligt matchande patina på tavla och visare är också ett måste.
Detta är ju inte fallet med min GMT som har betydligt vitare visare än tavla, men jakten efter ett par matchande pågår. Ett litet sidoprojekt som är ganska frustrerande.
Ogillar nyhyvlade boetter och servicetavlor/visare då det tar bort hela charmen med vintage.

Tudorn har ett väldigt fett case med tydliga fasningar. Bandhornen har blivit "sleeve polished" vilket är charmigt.
zyklQHz.jpg

5O2fFhB.jpg

image-jpg.196725

image-jpg.196723

BOl9XAa.jpg


IMG_2311.JPG
IMG_2406.JPG
IMG_2470.JPG
IMG_2481.JPG
IMG_2404.JPG
IMG_2484.JPG
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Lite tankar kring min Tudor 9411/0 och Rolex 1675

Jag gillar välanvända boetter med mycket former kvar. En härligt matchande patina på tavla och visare är också ett måste.
Detta är ju inte fallet med min GMT som har betydligt vitare visare än tavla, men jakten efter ett par matchande pågår. Ett litet sidoprojekt som är ganska frustrerande.
Ogillar nyhyvlade boetter och servicetavlor/visare då det tar bort hela charmen med vintage.

Tudorn har ett väldigt fett case med tydliga fasningar. Bandhornen har blivit "sleeve polished" vilket är charmigt.
zyklQHz.jpg

5O2fFhB.jpg

image-jpg.196725

image-jpg.196723

BOl9XAa.jpg


IMG_2311.JPG
IMG_2406.JPG
IMG_2470.JPG
IMG_2481.JPG
IMG_2404.JPG
IMG_2484.JPG
Trevlig boett på Tudorn, hur tänker du angående länk till en sådan boett?
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Tycker att min 5513 är i "bra" men inte "bäst" skick. Den har inga jättetydliga bevels (även om en sen 70-talare knappt ska ha några) och boetten har säkerligen blivit polerad några gånger. Men personligen älskar jag looken av ett slitet insert mot det blåa tonerna till en crème-färgad tavla. Så kort och gott, finns så otroligt många fina exemplar där ute och även om min inte tillhör bland de bästa är den tillräckligt bra för mig. Särskilt eftersom 5513 inte längre växer på träd som förr....

Måste dock ge aleks en applåd för sin tudor. Den är enligt mig verkligen magisk.

5513:
(gamla bilder jag vet. har inte klockan till hands)
DSC_0229.JPG

DSC_0215.JPG
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Min Tudor är perfekt för mig. Fet boett med tydliga bevels, men med lite dings och märken. Härjat fatfont insert, missmatchande visare som gör den mer lättläst, risig tavla, rasslig länk och gammalt plexi. Perfekt vardagsbeater IMHO!

 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Tavla och visare är klart viktigare för mig än caset, men visst är det casehets som råder för tillfället!!

Gillar spöade case, men tavlan/visare ska banne mig vara riktigt bra!! Här min 94010.....
 

thomastheswede

Audemars
Enklast är väl at säga vad jag INTE gillar och det är helt nypolerade case på en gammal klocka (typ mycket av det som t.ex. HQM säljer som varit nere och vänt hos ABC i LA). Visst, skickligt att återställa en klocka till NÄSTAN nyskick men kan inte låta bli att göra liknelsen med en kraftigt ansiktslyft person...

Mig gör det verkligen ingenting om caset har dings och battle scars, det är bara en del av själen. Visst är det najs med case som fortfarande har OK bevels men hellre inga alls än ny"fixade". Viktigast är helheten dvs hur insert, urtavla med index och case:t känns ihop. Ett bra exempel tycker jag är min Great White Mk 1:a (aka Gudingen) som är lite lagom skönt sliten överallt och lite småmöglig i tritiumet. Den har säkert polerats NÅN gång men mycket av det matta på caset och länken har blivit "halvblankt" av många års slitage från kläder och miljö:

IMG_3615.jpg
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Enklast är väl at säga vad jag INTE gillar och det är helt nypolerade case på en gammal klocka (typ mycket av det som t.ex. HQM säljer som varit nere och vänt hos ABC i LA). Visst, skickligt att återställa en klocka till NÄSTAN nyskick men kan inte låta bli att göra liknelsen med en kraftigt ansiktslyft person...

Mig gör det verkligen ingenting om caset har dings och battle scars, det är bara en del av själen. Visst är det najs med case som fortfarande har OK bevels men hellre inga alls än ny"fixade". Viktigast är helheten dvs hur insert, urtavla med index och case:t känns ihop. Ett bra exempel tycker jag är min Great White Mk 1:a (aka Gudingen) som är lite lagom skönt sliten överallt och lite småmöglig i tritiumet. Den har säkert polerats NÅN gång men mycket av det matta på caset och länken har blivit "halvblankt" av många års slitage från kläder och miljö:

IMG_3615.jpg
Det här är ju lite konstigt resonerat, om jag förstår dig rätt.

I min värld, om man skall polera en klocka, så skall man polera den som den såg ut när den såldes ny. Det vill säga med bevels på gamla Rolex.
 

thomastheswede

Audemars
Min andra Great White är mer "fräsch" i både case, länk och urtavla och även där känns det som att det bildar en skön helhet. Några år nyare klocka, mer "kontorsanvänd", mycket ljusare tritium och mer borstad yta som fortfarande är intakt på både case och länk.
Skärmavbild 2015-10-19 kl. 17.11.59.png
 
Senast ändrad:

UncleBear

Panerai
Tudor från -76.
image-jpg.204206

Klockan är inte lika härjad och världsvan som andra innehavare på forumets klockor av samma art. Klockan har bott i en trång isoleringscell på banken fram tills i maj-juni i år då den släppts ut i frihet.
image.jpg

På jakt efter en blå bezel...
 

Daytona96

Rolex
Lite tankar kring min Tudor 9411/0 och Rolex 1675

Jag gillar välanvända boetter med mycket former kvar. En härligt matchande patina på tavla och visare är också ett måste.
Detta är ju inte fallet med min GMT som har betydligt vitare visare än tavla, men jakten efter ett par matchande pågår. Ett litet sidoprojekt som är ganska frustrerande.
Ogillar nyhyvlade boetter och servicetavlor/visare då det tar bort hela charmen med vintage.

Tudorn har ett väldigt fett case med tydliga fasningar. Bandhornen har blivit "sleeve polished" vilket är charmigt.
zyklQHz.jpg

5O2fFhB.jpg

image-jpg.196725

image-jpg.196723

BOl9XAa.jpg


IMG_2311.JPG
IMG_2406.JPG
IMG_2470.JPG
IMG_2481.JPG
IMG_2404.JPG
IMG_2484.JPG
Snygg gmt!
Är tavlan lite brun?
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Känns som ett rätt aktuellt ämne. Folk blir mer och mer medvetna kring skick på boetter och tavla etc.

Så, vad tycker du om skicket på din? Och hur resonerade du när du köpte den?
Vissa vill ha något som ser nytt ut, vissa vill ha något slitet, vissa vill ha perfektion osv. :)

Vore kul att höra.

Det här är det enda gamla jag äger i dagsläget. Boetten är väldigt skarp och fin, men välanvänd. Något jag tycker känns helt rätt på ett gammalt sportur.
Slitaget matchar mellan boett och länk, och jag är dessutom väldigt förtjust i patinan på index. Hade inte varit ledsen om den vore lite mörkare, men så länge det inte är kritvitt är jag nöjd.


Faan vad jag saknar den där jäveln...
 

Daytona96

Rolex
Jag har alltid älskat gmt-modellen och har länge letat efter ett bra exemplar till ett hyfsat bra pris, vilket var ganska svårt. Men så hittade jag denna som jag tycker är i bra skick, den är inte perfekt men den har en fin och jämn urtavla, original visare(utom gmt-visaren) hyfsat tjock boett som har använts mycket. Den har också original bezel men ingen B&P och ej original armband.
Så prio nr 1 var att den skulle vara i stort sett helt original och hyfsat tjock.

Men jag måste säga att jag älskar den och det var också en studentpresent till mig från dels mina föräldrar samt mig själv:)
image.jpg

Med original insert:
image.jpg
 
Topp