• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad tycker folket om Montblanc?

Vad är definitionen på "ett riktigt klockmärke"?

Jaa du, antar att dom kommer lida av samma som Chopard, Bvlgari och även ibland Cartier som ofta kallas smyckestillverkare även fast dom har en lång tradition av klockor osv så MB kommer i första hand kommer ses som en Penntillverkare som 'också' gör klockor, kommer ta ett bra tag innan folket därute inser att det är inga reklamklockor som MB håller på med utan dom har ju gjort en seriös satsning på klockor....
 

BCKSTRM

Rolex
Jaa du, antar att dom kommer lida av samma som Chopard, Bvlgari och även ibland Cartier som ofta kallas smyckestillverkare även fast dom har en lång tradition av klockor osv så MB kommer i första hand kommer ses som en Penntillverkare som 'också' gör klockor, kommer ta ett bra tag innan folket därute inser att det är inga reklamklockor som MB håller på med utan dom har ju gjort en seriös satsning på klockor....
Tror tyvärr du har rätt i att det kommer dröja... Personligen tänker jag dock att Cartier är ganska uppskattat av klockfolk? Visst är det inte att jämföra med Rolex, JLC eller liknande men det är å andra sidan en ganska orättvis jämförelse då det prismässigt går typ 3-4 MB/Cartier på en av ovan. Personligen tycker jag att ultra slim ovan är en riktigt trevlig dressklocka för en grymt prisvärd peng. Lite som Nomos även om de såklart har betydligt högre status som klocktillverkare (med all rätt) men de är lite för coola för att vara klassisk dress. Vi får väl se men detta är faktiskt den snyggaste dressklockan jag hittat bortsett från Calatrava så tror det får bli en framöver. Då blir det en review ;) Alltid tråkigt att köpa klockor med dåligt andrahandsvärde dock men å andra sidan är den så billig från början så den kan inte sjunka hur mkt som helst.. ;)
Edit: Förstår jag dig rätt om du dock är svagt positivt inställd trots allt? ;)
 
Tror tyvärr du har rätt i att det kommer dröja... Personligen tänker jag dock att Cartier är ganska uppskattat av klockfolk? Visst är det inte att jämföra med Rolex, JLC eller liknande men det är å andra sidan en ganska orättvis jämförelse då det prismässigt går typ 3-4 MB/Cartier på en av ovan. Personligen tycker jag att ultra slim ovan är en riktigt trevlig dressklocka för en grymt prisvärd peng. Lite som Nomos även om de såklart har betydligt högre status som klocktillverkare (med all rätt) men de är lite för coola för att vara klassisk dress. Vi får väl se men detta är faktiskt den snyggaste dressklockan jag hittat bortsett från Calatrava så tror det får bli en framöver. Då blir det en review ;) Alltid tråkigt att köpa klockor med dåligt andrahandsvärde dock men å andra sidan är den så billig från början så den kan inte sjunka hur mkt som helst.. ;)
Edit: Förstår jag dig rätt om du dock är svagt positivt inställd trots allt? ;)

Jaa, jag tror MB kommer lyckas, men resan kommer ta tid...jag har ju alltid haft en förkärlek till sk smyckestillverkare som Chopard, Bvlgari, Cartier så MB är nog lite av min påse...
 

DrDre

Patek
Deras "vanliga" klockor är inte alls dumma och verkar ge mkt för pengarna. För att snabbare vässa upp image och uppfattningen om att man är ett "riktigt klockmärke" (och inte bara en penntillverkare som vill tjäna lite exta på sitt varumärke) så gör man ju också en hel drös med helt fantastiska skapelser som utseendemässigt (har ingen aning om kvalitet) ligger på samma nivå som de finaste från tex JLC eller IWC. Tror det är en smart strategi.

Dessa tex viftar man inte bort som parfymklockor.


montblanc-heritage-spirit-orbis-terrarum1.jpg

Montblanc-Collection-Villeret-Tourbillon-Cylindrique-Geospheres-Vasco-da-Gama-aBlogtoWatch-9.jpg


Montblanc-Heritage-Spirit-Perpetual-Calendar-Skeleton-Sapphire-Dial-aBlogtoWatch-14.jpg

Montblanc-TimeWalker-ExoTourbillon-Minute-Chronograph-Limited-Edition-100-Watch-2.jpg



Montblanc-4810-ExoTourbillon-Slim-1.jpg


Montblanc-Heritage-Chronometrie-Chronograph-Annual-Calendar-7.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag förstår att många tycker att MB är en penntillverkare och att många anser att de alltid kommer att vara en penntillverkare. Men det är svårt att bortse från deras Villeret-avdelning som bygger vidare på Minerva som de köpte (Minerva är/var en liten mycket respektabel tillverkare). Det är svårt att snyta Villeret-klockor ur näsan och de är definitivt haute horologerie - något som Nomos inte är...


Edit: Tvåa på att lyfta fram Villeret...
 

Daffy

Breitling
Har en MONTBLANC STAR 4810 CHRONOGRAPH som jag hade lite problem med när den var ca 1 år. Var tvungen att skicka den till Holland för garantireparation, lite knöligt när det inte finns AD i Sverige.


 
Nyligen inhandlat min andra MontBlanc är sjukt nöjd, felet med breitling, omega och bl.a. Rolex är alla jävla kopior, folk går runt i skiten som vita tubsockor, älskar mina MontBlanc
Jag hoppas innerligt att det skall gå bra för Montblanc. Klockvärlden behöver flera aktörer med inhousekalibrar av klass. Klocknördar är ofta konservativa, säkert också politiskt. Bidrar sällan eller aldrig till utveckling i branchen och är mycket tveksamma till nya aktörer.
Men nu är det väl dags att öppna ögonen för detta nya och fräscha kvalitetsbidraget till branchen?
Gör ni inte det så kan jag hädanefter handla klockor av toppkvalitet för en spottstyver. Titta bara på Nomos Glashutte, begpriser som en Invicta! (Liten överdrift men jag menar att det lutar däråt.)
Märkessnobberi finns det alltför gott om.
Det är därför jag älskar vintage! På 40 - 70-talet var det mycket inhouse, även från "små märken".
Kvalitet till löjliga priser, idag.
Lycka till, Montblanc!
 

BCKSTRM

Rolex
Jag hoppas innerligt att det skall gå bra för Montblanc. Klockvärlden behöver flera aktörer med inhousekalibrar av klass. Klocknördar är ofta konservativa, säkert också politiskt. Bidrar sällan eller aldrig till utveckling i branchen och är mycket tveksamma till nya aktörer.
Men nu är det väl dags att öppna ögonen för detta nya och fräscha kvalitetsbidraget till branchen?
Gör ni inte det så kan jag hädanefter handla klockor av toppkvalitet för en spottstyver. Titta bara på Nomos Glashutte, begpriser som en Invicta! (Liten överdrift men jag menar att det lutar däråt.)
Märkessnobberi finns det alltför gott om.
Det är därför jag älskar vintage! På 40 - 70-talet var det mycket inhouse, även från "små märken".
Kvalitet till löjliga priser, idag.
Lycka till, Montblanc!
Haha, de två jag funderar mest på just nu är MB Heritage Ultraslim och Nomos Metro 38 :)
 

BCKSTRM

Rolex
Mont Blanc har väl klockor uppåt tre millar?
Skulle tippa på att denna hamnar i den häraden. Tourbillion och sådär...

Men för all del - vi kan ju ha olika referenspunkter! ;)
Haha det hade jag inte en aning om. Deras mer humana klockor är iaf rejält mkt billigare än motsvarande från andra märken. Typ som Heritage Ultraslim för under 20k.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Haha det hade jag inte en aning om. Deras mer humana klockor är iaf rejält mkt billigare än motsvarande från andra märken. Typ som Heritage Ultraslim för under 20k.
MB har deras haute horlogerie serie, Villeret, som definitivt inte är att leka med...
http://www.montblanc.com/en/collection/watches/montblanc-collection-villeret-1858.html?=undefined

Kärnan i utvecklingsgruppen för Villeret kommer från den lilla och ansedda tillverkaren Minerva som svaldes upp av Richemont 2006 och blev en del av Montblanc. Säga vad man vill om Montblanc som klocktillverkare, men Minerva har ganska mycket historisk klock-credd.
 

BCKSTRM

Rolex
MB har deras haute horlogerie serie, Villeret, som definitivt inte är att leka med...
http://www.montblanc.com/en/collection/watches/montblanc-collection-villeret-1858.html?=undefined

Kärnan i utvecklingsgruppen för Villeret kommer från den lilla och ansedda tillverkaren Minerva som svaldes upp av Richemont 2006 och blev en del av Montblanc. Säga vad man vill om Montblanc som klocktillverkare, men Minerva har ganska mycket historisk klock-credd.
Kul! Jag är som sagt sjukt sugen på en MB ultraslim så det är superkul om de blir mer erkända som klockmärke :) Dock har jag tyvärr inte råd med klockor i miljonklassen :(
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Provade Heriage Ultraslim i stål precis på Franks. Tycker den är väldigt fin men måste prova några gånger till innan jag vet om det är den rätta :)
image.jpeg
image.jpeg
Ser bra ut på din arm. Men har man klämt på JLCs variant så ser man att MBs finish på siffror och tavla är 3-4 snäpp neråt tyvärr.

Får känslan av att "allt eller inget" gäller här :(
 

BCKSTRM

Rolex
Ser bra ut på din arm. Men har man klämt på JLCs variant så ser man att MBs finish på siffror och tavla är 3-4 snäpp neråt tyvärr.

Får känslan av att "allt eller inget" gäller här :(
Håller faktiskt inte med här. Har provat JLC flera gånger men gillar nog MB bättre rent estetiskt. Är inte förtjust i JLCs index och tycker "rälsen" på MB ger det där lilla extra för att den inte ska bli tråkig.
Tavlan på MBn har en väldigt trevlig och subtil sunburst som jag tycker är helt rätt.
Med det sagt vet jag dock ännu inte om det är "the one" än, men vet tyvärr att JLCn inte är det.

Svårt med slimmade enkla dressklockor då det är en hårfin gräns mellan clean och tråkig.
 
Topp