• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad tycker folket om Montblanc?

Gaffel

Omega
Provade Heriage Ultraslim i stål precis på Franks. Tycker den är väldigt fin men måste prova några gånger till innan jag vet om det är den rätta :)
image.jpeg
image.jpeg
Snyggaste dressklockan förutom Saxonia enligt mig! Urverket är lite tråkigt och är mycket sämre dekorerat än Nomos som går att få för liknande peng. Satt i valet och kvalet mellan Orion och MB ultra slim tills jag löste problemet med att köpa en GS. Kan dock inte utesluta att det blir en MB framöver ändå, gillar verkligen riktningen de rör sig i.
 

Johnny67a

Omega
Jag gillar dem. De har varit verksamma sedan 1906 om inte jag minns fel. Tycker att om man varit verksam i 100+ år så förtjänar de iaf lite respekt. Rolex = 1905, och det verkar ju fungera för de flesta.

Deras Timewalker serie är lite ovanlig men dösnygg.
Så sant. Klocksnobbar som dillar om Rolex som förmer än andra märken är bara pajasar. Montblanc gör mycket snyggare klockor än Rolex och har även de inhouse verk som för majoriteten av medlemmarna här tycker är det allra viktigaste på en klocka. Man ska köpa det man tycker är snyggt själv och skita i vad självutnämnda "experter" här tycker
 

Mickesel

Breitling
nej det är inget val jag skulle göra ifall jag skulle köpa nytt för 100k :) Men frågan är väl snarare hur bra/exklusiv/hantverk klockan är och där tycker (tror) jag nog att Montblanc slår de andra... (Longines,tissot,certina)
Kan tänka mig att det här är ett sådant där märke som går bra i Asien/Kina.

Någon som har egen erfarenhet av märket?
Min Montblanc Går som en klocka:) Nyköp på g så den ska säljas:) Kommer att sakna den.
 

Bilagor

  • Montblanc.jpg
    Montblanc.jpg
    80.7 KB · Visningar: 103

vonhall

Rolex
Tycker att Montblanc har många fina modeller! Förmodligen så kommer jag med all sannolikhet äga en i framtiden :)
Att kalla Montblanc för parfymklocka är bara trams eller okunskap :banghead:
 

knallberg

Omega
Tycker det ändå verkar som Montblanc vet vad de gör när de utformar sina urverk och verkar lägga en del jobb på att få till en hygglig finish (uttalar mig utan att vara allt för påläst). Det jag dock kan uppleva är att många av deras modeller känns lite själlösa, känns lite överarbetade i vissa fall. Man krystar fram någon form av elegans i vissa modeller för att andas sin "exklusivitet". Det är min uppfattning och personliga åsikt och har full förståelse för att man kan falla för deras klockor. Jag uppskattar att Montblanc ändå genuint satsar på klockor också. Kul med något som känns som en väldigt seriös satsning som har en chans att bli något bra jämfört med många av de Kickstarter-klockor som dyker upp var och varannan dag. :)
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Jag tycker det har kommit jäkla många snygga modeller och de har skön stil överlag. Men jag tycker fan det är att sabba en snygg urtavla med den loggan
Montblanc-1858-Chronograph-Tachymeter-aBlogtoWatch-13.jpg
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Montblanc har samma problem som alla brands som försöker vara high end inom helt olika produktkategorier, och ibland spelar det mindre roll, om just ”sidoprodukten” råkar vara bra, it just does not fly tycker jag , och lägga de pengarna, så kan man gott välja annat, vad händer när de ska flippas sen, good luck....
 

El_Piloto

Breitling
Hur ser andrahandsmarknaden ut för MontBlanc klockor hemma i Sverige? Kan va värt att tänka på, man vill ju inte sitta på en klocka som ingen vill ha. Deras pennor däremot är kalasfina, speciellt Meisterstuck. Går att hitta riktigt bra priser utomlands! Ska nämna att jag köpte min hos en AD 40% billigare än vad motsvarande penna kostar hemma i Sverige, inkl. gravering.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hur ser andrahandsmarknaden ut för MontBlanc klockor hemma i Sverige? Kan va värt att tänka på, man vill ju inte sitta på en klocka som ingen vill ha. Deras pennor däremot är kalasfina, speciellt Meisterstuck. Går att hitta riktigt bra priser utomlands! Ska nämna att jag köpte min hos en AD 40% billigare än vad motsvarande penna kostar hemma i Sverige, inkl. gravering.
Men om du äger klockan så är det ju minst en i Sverige som vill ha den... :rolleyes:

Skall du köpa nytt och tänker på andrahandsvärde så fokusera istället på stål-Rolex och populära Patek.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Hur ser andrahandsmarknaden ut för MontBlanc klockor hemma i Sverige? Kan va värt att tänka på, man vill ju inte sitta på en klocka som ingen vill ha. Deras pennor däremot är kalasfina, speciellt Meisterstuck. Går att hitta riktigt bra priser utomlands! Ska nämna att jag köpte min hos en AD 40% billigare än vad motsvarande penna kostar hemma i Sverige, inkl. gravering.
Vilket land var detta?
 
Topp