• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad tycker ni om denna klocka?

aadde81

Cartier
Varför?
Nån ber om hjälp... Och du tycker att du är skojig? Eller så är det fullt möjligt att du menar allvar. Baserat på dina många tidigare smått osmarta och förvirrade inlägg är det svårt att avgöra.

Till TS, ta gärna råd från vem som helst utom pajasen PS ovan.

Som icke klockentusiast kanske TS inte har något emot hommager. Och baserat på omdömen på internationella forum är det en väldigt prisvärd klocka (ETA-verk, hög finish etc.) Tänkte inte att detta skulle bli en Steinhart-diskussion, utan mer peka på att det inte alls behöver vara ett skämt/dumt råd i detta samsammanhang.
 

jhm

Panerai
Ja, han har tvärfel. Rätt klockor kan gå upp. Mina vintage har gått upp mellan 25 och 100 procent. Så rätt klockor kan vara en investering.


"Rätt klockor kan gå upp". Med de premisserna kan det bli, eller visa sig vara en investering. Att uttala sig i generella ordalag och säga att köper du en klocka, så har du gjort en investering, när mer än 90% (garanterat högre procentsats i verkligheten) av alla armbandsur på marknaden inte kommer annat än att förlora sitt värde, måste vara veckans i särklass sämsta investeringstips. I synnerhet då jag kommenterade i samband med att Hugo Boss-klockor och Certina nämndes. Uppenbarligen var det inte heller någon av er som bemödade er att läsa artikeln från Forbes.
 
P

Philippe Stern

Guest
Varför?
Nån ber om hjälp... Och du tycker att du är skojig? Eller så är det fullt möjligt att du menar allvar. Baserat på dina många tidigare smått osmarta och förvirrade inlägg är det svårt att avgöra.

Till TS, ta gärna råd från vem som helst utom pajasen PS ovan.
Har du ägt en Steinhart? Om inte, håll din käft.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Det känns som att tråden spårar friskt. Ang. ursprunglig fråga , testa seiko eller Certina , om du är osäker skriv gärna ett inlägg vad som du saknade i dom testade klockorna så kommer du få andra alt.

Lycka till och välkommen
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Har du ägt en Steinhart? Om inte, håll din käft.
Som vanliga konstruktiva svar från dig.
Jag ska försöka hålla mig på en högre nivå. Vilket iofs inte torde vara särskilt svårt.

Ditt bästa och enda förslag på klocka inom TS klart gångbara budget är alltså Steinhart. Du har ju trots allt varit på forumet en tid och de invändningar och synpunkter som finns på märket kan ju knappast undgått dig. Om du inte samtycker kring de invändningar som framförts är det en sak. Att du väljer att endast föreslå Steinhart, som du uppenbarligen ser som ett bättre alternativ än Longines, Certina, Glycine etc är obegripligt för mig. Jag väger givetvis in alla dina tidigare inlägg i bedömningen av vad du skriver.
Fabian skrev för en tid sedan ihop en mycket uppskattad och bra guide för det första "riktiga" klockköpet. Ett rent kvalitetsinlägg. Jag är osäker på om du är bekant med begreppet då majoriteten av dina inlägg har syftat till att provocera, trolla och vara oförskämd.
Nu föreslog du Steinhart. Du postar en länk utan förklaring kring deras överlägsenhet.
Nej, jag har inte ägt nån. Jag anser mig inte behöva göra det för att tycka att det är förkastligt att bygga ett företag på andras design och innovationer. Och det innebär att jag aldrig kommer vilja bidra till Steinharts försäljning.
Men åter till ämnet. Du har uppenbarligen ägt/äger Steinhart eftersom du - i din värld - har rätt att uttala dig. Så, frågorna som kvarstår är:
Varför anser du att Steinhart är det bästa alternativet för TS?
Vad gör det bättre än de märken jag räknade upp ovan?
 
P

Philippe Stern

Guest
Som vanliga konstruktiva svar från dig.
Jag ska försöka hålla mig på en högre nivå. Vilket iofs inte torde vara särskilt svårt.

Ditt bästa och enda förslag på klocka inom TS klart gångbara budget är alltså Steinhart. Du har ju trots allt varit på forumet en tid och de invändningar och synpunkter som finns på märket kan ju knappast undgått dig. Om du inte samtycker kring de invändningar som framförts är det en sak. Att du väljer att endast föreslå Steinhart, som du uppenbarligen ser som ett bättre alternativ än Longines, Certina, Glycine etc är obegripligt för mig. Jag väger givetvis in alla dina tidigare inlägg i bedömningen av vad du skriver.
Fabian skrev för en tid sedan ihop en mycket uppskattad och bra guide för det första "riktiga" klockköpet. Ett rent kvalitetsinlägg. Jag är osäker på om du är bekant med begreppet då majoriteten av dina inlägg har syftat till att provocera, trolla och vara oförskämd.
Nu föreslog du Steinhart. Du postar en länk utan förklaring kring deras överlägsenhet.
Nej, jag har inte ägt nån. Jag anser mig inte behöva göra det för att tycka att det är förkastligt att bygga ett företag på andras design och innovationer. Och det innebär att jag aldrig kommer vilja bidra till Steinharts försäljning.
Men åter till ämnet. Du har uppenbarligen ägt/äger Steinhart eftersom du - i din värld - har rätt att uttala dig. Så, frågorna som kvarstår är:
Varför anser du att Steinhart är det bästa alternativet för TS?
Vad gör det bättre än de märken jag räknade upp ovan?
Jag bad dig hålla tyst. Läs på om Steinhart. Läs recensioner utanför KS. Skapa en egen uppfattning. Fattar du inte ens då, fortsätt vara tyst.
 

Skeeter

Panerai
Investering eller inte, i det här fallet handlar det om språkbruk. I den del av landet där jag växte upp (och på den tiden) så var varje inköp som inte gällde rena förbrukningsvaror en investering
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Jag bad dig hålla tyst. Läs på om Steinhart. Läs recensioner utanför KS. Skapa en egen uppfattning. Fattar du inte ens då, fortsätt vara tyst.
Fortfarande: Vad gör Steinhart till ett överlägset alternativ i dina ögon? Skulle det vara förödande för din image att bidra till nån som helst kunskapsutveckling på forumet? Ger du TS ett förslag är det väl bra att ge honom argument för och emot.
 

Lunkan

Cartier
Mitt råd är att sikta på en beggad omega seamaster som första klocka. Såg på blocket att Bergströms i Uppsala säljer en för den summan du strävar efter. Gillar du den inte kan du sälja den till mig ;-)

Edit: såg att den var borta nu :-(
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Självklart kan du investera i klockor men som i alla investeringar så kan du inte vara säker på avkastning.


Ungefär som ens investerade tid på det här forumet. Visst kan man komma upp i 1500 inlägg, men inträde till hyllan är inte säkrat för det...



OnT: Köp en klocka från en namnkunnig tillverkare.
 
P

Philippe Stern

Guest
Fortfarande: Vad gör Steinhart till ett överlägset alternativ i dina ögon? Skulle det vara förödande för din image att bidra till nån som helst kunskapsutveckling på forumet? Ger du TS ett förslag är det väl bra att ge honom argument för och emot.
Det finns hundratals inlägg om detta. Du är bara en fjant som vill provocera. Du följer massan. Ingen egen åsikt baserad på kritiskt tänkande. Var tyst nu, tack.
 

Lukas0120

Breitling
Hej igen! Tacksam för alla svar och har bestämt mig för att inte gå med en hugo boss klocka ;) Hittade dock två andra klockor från Victorinox. Vet att dem inte endast gör klockor men har faktiskt hört mycket bra om dem. Här är klockorna, säg gärna vad ni tycker om dem :) Den ena är "Automatic" (andra bilden, den som är mer "clean" )och den andra är "Quartz" (första bilden)vilken är att föredra av dessa?

wSr8uhW.jpg
Vdurgdi.jpg
 

Skeeter

Panerai
I det här forumet lär väl Automat gå före Quartz (och jag tycker väl generellt så också) men köp den du vill, som du tycker ser bäst ut och passar bäst till det du vill använda klocka till.

Har själv mest mekaniska (blandat automater och uppdrag) men det har slunkit in en och annan Quartz också om jag tyckt de gör sig bra på armen.

Det finns inget värre än att köpa något på andras rekommendation (övertalad) och sen ångra sig speciellt om man egentligen var sugen på någon annan modell
 

Lukas0120

Breitling
I det här forumet lär väl Automat gå före Quartz (och jag tycker väl generellt så också) men köp den du vill, som du tycker ser bäst ut och passar bäst till det du vill använda klocka till.

Har själv mest mekaniska (blandat automater och uppdrag) men det har slunkit in en och annan Quartz också om jag tyckt de gör sig bra på armen.

Det finns inget värre än att köpa något på andras rekommendation (övertalad) och sen ångra sig speciellt om man egentligen var sugen på någon annan modell

Tack för svaret! Men jag har en sådan beslutsångest, För mig funkar vilken som så då kan jag välja den dem flesta tycker ser bäst ut. Tycker själv att båda ser väldigt bra ut
 

Skeeter

Panerai
Tycker inte du ska köpa på vad andra tycker ser bra ut utan lita till din egen känsla, kan du inte bestämma dig så får du väl singla slant.

Vill du bara att klockan ska gå i ur och skur utan att du behöver dra upp eller ställa den om du låtit den ligga ett par dagar så är det Quartz som gäller.

Sen så är ju klockor (och motorcyklar) lite som golfklubbor, en är för lite... man behöver några olika för att fylla alla ändamål. Köp en nu, spar pengar och skaffa en till senare, sen så sitter du fast i klockträsket.
 

Sond

Patek
Hej igen! Tacksam för alla svar och har bestämt mig för att inte gå med en hugo boss klocka ;) Hittade dock två andra klockor från Victorinox. Vet att dem inte endast gör klockor men har faktiskt hört mycket bra om dem. Här är klockorna, säg gärna vad ni tycker om dem :) Den ena är "Automatic" (andra bilden, den som är mer "clean" )och den andra är "Quartz" (första bilden)vilken är att föredra av dessa?

wSr8uhW.jpg
Vdurgdi.jpg

Vicorinox är en helt okey tillverkare. Även av klockor. Skulle säga att du jämfört med en Hugo Boss får en "riktig" klocka. Köpte själv den undre av de två(fast Quartz, det verkar vara automat på bilden) som present till dotterns pojkvän. Vilken av den två är svårt att råda kring. Det beror på tycke och smak. Båda är helt okey.
 

Ingeröd

Omega
Hej igen! Tacksam för alla svar och har bestämt mig för att inte gå med en hugo boss klocka ;) Hittade dock två andra klockor från Victorinox. Vet att dem inte endast gör klockor men har faktiskt hört mycket bra om dem. Här är klockorna, säg gärna vad ni tycker om dem :) Den ena är "Automatic" (andra bilden, den som är mer "clean" )och den andra är "Quartz" (första bilden)vilken är att föredra av dessa?

De är nog bra båda två. Kvarts eller mekanisk är en smakfråga som det finns hur mycket som helst att läsa om. Titta gärna på nybörjarguiden som det länkas till tidigare i tråden.

Jag var bra nära att köpa en av den första modellen av en medlem då den fanns till salu här på forumet förra året, men det sket sig p g a slarv i kommunikationen från oss båda. Är fortfarande lite sugen dock. Analog 1/100-delssekund är lite roligt :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Om valet står mellan en dessa, utan att veta så mycket om de, så känns det som det handlar om vad du vill ha för typ av klocka... En spejsad kvartskronograf eller en stilren automatare.... Bara att välja, och sen köpa något annat vid behov :)
 

Skeeter

Panerai
Känner igen beslutsångesten, speciell om man är 18 kan även ett klockinköp kännas livsavgörande, det är ju rätt mycket pengar också relativt vad man kan få för andra saker för den slanten som man kanske behöver också.

Själv stod jag I valet mellan en Seiko (Titanoxid/guld på länk) eller 3 lättmetallfälgar till bilen när jag var 18 (vilket var vad summan jag hade tillgång till för sisådär 30 år sedan räckte till), valde Seikon... för vad skulle jag med tre lättmetallfälgar till egentligen :)

Tricket är att bestämma sig och sedan inte tänka på "what if" och känna sig nöjd med det, otroligt skön och förlösande känsla att ha tagit ett beslut.
 

Lukas0120

Breitling
Om valet står mellan en dessa, utan att veta så mycket om de, så känns det som det handlar om vad du vill ha för typ av klocka... En spejsad kvartskronograf eller en stilren automatare.... Bara att välja, och sen köpa något annat vid behov :)

Frågade min mamma och syster och dem tyckte att jag skulle ta Kronografen eftersom den andra såg mer "gubbig" ut xD
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Frågade min mamma och syster och dem tyckte att jag skulle ta Kronografen eftersom den andra såg mer "gubbig" ut xD
Hahaha... Ok, så kan man se på det, helt klart, även om vissa gubbar kan vara väldigt stilmedvetna :) Tänker även att du kanske kan matcha den med din personlighet och klädstil. Ofta ungdomlig/sportig klädsel/stil, eller mest skjorta?
 
  • Like
Reactions: jhm

Lukas0120

Breitling
Hahaha... Ok, så kan man se på det, helt klart, även om vissa gubbar kan vara väldigt stilmedvetna :) Tänker även att du kanske kan matcha den med din personlighet och klädstil. Ofta ungdomlig/sportig klädsel/stil, eller mest skjorta?
Har sällan skjorta, klart händer det men kör mer på en sportig, ungdomlig stil. Lite mer "cool" än "stilig" om man säger så xD
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Någon mer som har någon åsikt? :) Berätta gärna vilken ni skulle välja av dem två, har riktig beslutsångest
Hade köpt den övre utifrån att den faktiskt har en rolig funktion. Tror det finns npgra youtubevideor på hur de fungerar. Deras begpriser är dock kassa i förhållande till de svenska priserna så köp från utlandet eller beggat är mitt tips.
 
Topp