• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad tycker ni om denna klocka?

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har sällan skjorta, klart händer det men kör mer på en sportig, ungdomlig stil. Lite mer "cool" än "stilig" om man säger så xD
Då är det bestämt :) Köp den med stållänk om det finns med det. Brukar vara värt det, och är oftast lättare och billigare att komplettera med ett läderband, än tvärtom.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Att köpa en Boss-klocka för 5k är inte något särdeles bra köp, om du frågar mig. Många här har redan tipsat om beggat alt en schyst Longines. Ta deras råd rakt av säger jag.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
För det första; begrepp som att investera och köpa en klocka, passar inte i samma mening (såvida vi inte diskuterar mycket sällsynta guldklockor etc). Investeringar är tänkta att öka summan pengar du stoppar in. Klockor är däremot som bilar, d v s värdelösa som sparbössor, då de rasar i värde så fort du sätter dem på armen.

Det där stämmer ju inte.
 

jhm

Panerai
Det där stämmer ju inte.


Generellt sätt stämmer det exakt som jag säger. Det som vissa invänder med i den här diskussionen, handlar om undantag. Prova att i morgon gå och köpa en valfri Tissot eller Longinesklocka, och försök sälja den med vinst om ett år... Som ekonom håller jag hårdnackat kvar vid att definitionen av investering, är någonting som ger avkastning, det gör inte klockor i 99 fall av 100. Den procenten som blir över, kan dock bli lukrativ, om det är så att man har tid, is i magen, och tillräckligt med kunskap. :)
 

Rivalen

Rolex
Archimede har ett stort sortiment.

Står det mellan de två V, så tar jag den stilrena, men så är jag ju gubbe också - haha, så analysen kanske är rätt.

Jag tar denna före nån av de andra. EUR 775.- för denna. Sport och elegans.

8237b-a21-41_3.jpg


Display back för EUR 85

outdoor-rueckseite-3zu1_1.jpg
 

adress

Friends of KS
Nej jag har inte alls fel. Förutsättning för att någonting skall anses vara en investering, är per definition, att man på förhand rimligen kan anta att någon form av räntabilitet, eller avkastning om du så vill, kommer att äga rum på satsat kapital. Hade du läst vad jag skrev innantill, så framgick det även att jag undantog ett fåtal klockor, vilka ofta är i guld, och ibland kan det vara de lite mindre populära modellerna.

Jag vet också att Submarinern och ett par andra har visat sig vara guldkalvar i sammanhanget, men det var nog inte särskilt många som gick in med den intentionen när de en gång köpte dessa nya. Så att generellt säga att det är en investering att köpa ett armbandsur, det är fullständigt uppåt väggarna och ingenting annat. Generellt tappar ett armbandsur mellan 20 och 40 % av anskaffningsvärdet redan första året. Ungefär som att köpa en bil med andra ord.

Att säga att man skall göra en investering och köpa en fastighet, det är däremot med sanningen överensstämmande, då chanserna till värdeökning, vida överstiger chanserna mot när du köper en klocka.

Precis som en budget, så avhandlar ovanstående "önskvärda framtida tillstånd", och att satsa pengar på en klocka för att den om 30 eller 50 år skulle kunna öka i värde, är kanske inte en särskilt effektiv placering. Vill man ha snabb given avkastning på kapital, skulle jag hellre föreslå statsobligationer.

http://www.forbes.com/sites/arieladams/2013/01/31/watches-worth-the-most-to-sell/

:)

Den som köpte aktier i Ericsson för 10 år sedan - håller nog inte med. Den som köpte aktier i Apple för 10 år sedan - håller med.
100.000kr aktier i Ericsson - värd idag 10.000kr.
100.000kr aktier i Apple - värde idag 1000.000kr. En miljon.
Siffrorna är en grov uppskattning - mer för att visa risker och verkan.
Köpte aktier i Apple för 15 år sedan - dock inte det beloppet.
Håller med om att det är en bråkdel av klockorna som stiger i värde i förhållande till andra placeringar. En Rolex inköpt för 20-30 år sedan - i dagens penningvärde.....Men dom finns - rena guldur - av förståeliga själ. Den bästa affären gör oftast den som köper i 2:a och 3:e hand.
Är väl samma med bilar skulle jag tro - eftersom bara momsen är 25% på nyvärdet.
 
  • Like
Reactions: jhm

adress

Friends of KS
Hej och välkommen hit!
Kolla runt lite på forumet, så är jag säker på att du hittar andra alternativ som du skulle tycka bättre om än en klocka från Hugo Boss.
Så kallade parfymklockor är sällan (eller faktiskt ärligt talat aldrig) något att satsa på om du vill ha en bra klocka.
Som sagt, surfa runt lite och läs på innan du köper.
Är nog lite som med glasögon - sol och vanliga. En tillverkare har 90% av marknaden ( Luxottica).
Sedan sätts det på namn och loggor i parti och minut. Ray-Ban Hugo Boss Dior alla är same-same.
Detta har hänt dom senaste 20 åren. Bra kvalitet - absolut - men oftast samma tillverkare och ägare. 38 år i den branschen har gett en inblick. Är det samma med "modeklockor" - skulle jag inte bli förvånad. Skall man köpa en klocka - köp av en tillverkare som av tradition lever och och har ett gott renommé på att tillverka kvalitetsklockor.
 

Rivalen

Rolex
Ett tag var det ju så illa med Ericsson aktien att hade man köpt starköl för pengarna - druckit upp ölen, så representerade burkpanten ett större restvärde än restvärdet i aktien när det var som värst (caca 10% som du säger). Vem har förutspått vilken modell som skall vara bäst investering i klockbranchen och fått rätt? Köpa en Rolex ny - behåll i 40 år - var rädd om den serva, men polera INTE, behåll alla papper etc full set - det tror inte jag blir dåligt, men fö - svårtsvårt.
 

jhm

Panerai
Spårar det inte ur nu igen... naturligtvis handlar det inte om en investering i ordets rätta bemärkelse utan snarare ett vanligt språkbruk. Killen vill ha råd i fråga om klocka inte en lektion i semantik


Inte semantik (även om detta är ett område undertecknad brinner för) utan en korrekt definition av något vanligt förekommande. Kan blir minst lika engagerad när någon inte kan skilja på taktik och strategi. ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inte semantik (även om detta är ett område undertecknad brinner för) utan en korrekt definition av något vanligt förekommande. Kan blir minst lika engagerad när någon inte kan skilja på taktik och strategi. ;)
Är du en sån där språk pålis?
 
  • Like
Reactions: jhm
C

China

Guest
Är nog lite som med glasögon - sol och vanliga. En tillverkare har 90% av marknaden ( Luxottica).
Sedan sätts det på namn och loggor i parti och minut. Ray-Ban Hugo Boss Dior alla är same-same.
Detta har hänt dom senaste 20 åren. Bra kvalitet - absolut - men oftast samma tillverkare och ägare. 38 år i den branschen har gett en inblick. Är det samma med "modeklockor" - skulle jag inte bli förvånad. Skall man köpa en klocka - köp av en tillverkare som av tradition lever och och har ett gott renommé på att tillverka kvalitetsklockor.

När det gäller s.k modeklockor så är det oftast just tillverkare med både gott renommé och kvalitetsprodukter, som står för produktionen. Hogo Boss tillverkas förresten av Movado Group, som har varumärken som t.ex. Ebel och Movado i stallet.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
När det gäller s.k modeklockor så är det oftast just tillverkare med både gott renommé och kvalitetsprodukter, som står för produktionen. Hogo Boss tillverkas förresten av Movado Group, som har varumärken som t.ex. Ebel och Movado i stallet.
Det kan väl skilja kvalitetsmässigt ganska mycket mellan olika modeller antar jag, precis som det kan göra inom ett specifikt märke. Tror knappast de lägger sitt bästa krut på modemodellerna.
 

adress

Friends of KS
När det gäller s.k modeklockor så är det oftast just tillverkare med både gott renommé och kvalitetsprodukter, som står för produktionen. Hogo Boss tillverkas förresten av Movado Group, som har varumärken som t.ex. Ebel och Movado i stallet.
Då är det inte samma med " modeklockor" i så fall....
 
Topp