• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad tycker panelen?

Amme

Cartier
Det är ingen hemlighet att vi "klocknördar" säljer klockorna billigare till varandra på forumet. Har alltid varit så kommer säkert vara så på alla forum oavsett intresse egentligen

Man vad tycker vi om att vissa drar nytta av det?
Köper från forumet och säljer på blocket med en viss "markup" utan att tillföra forumet nåt?

TZ-UK har t ex en post gräns för att få komma in på köp/sälj. Och man måste posta regelbundet för att vara kvar.

Trevlig midsommar
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Ser du ett mönster eller ett problem?
Jag vet inte om klockorna säljs för så mycket mer på blocket även om priserna
Står högre. Jag har själv inte märkt någon dammsugning av forumet.
/j
 

Amme

Cartier
Nä ingen dammsugning eller problem, mer ett mönster.

Tänker mer på "uppförandekod". Är det OK att nån gör så? Man kan resonera win-win för vi får sålt våra klockor men personligen tycker jag inte det är OK
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Nä ingen dammsugning eller problem, mer ett mönster.

Tänker mer på "uppförandekod". Är det OK att nån gör så? Man kan resonera win-win för vi får sålt våra klockor men personligen tycker jag inte det är OK

Det är väl så det kan funka.. Tror inte man ger sig i klockbranchen för att tjäna pengar...
Om det är målet finns bättre alt. Men det är klart , det är alltid kul att göra en bra affär.
 

Apansson

Torpare
Folk får väl göra vad de vill kan jag tycka, så länge det inte är skambud och extrema kompispriser man drar nytta av här. Tror inte någon av oss säljer för ett sånt extremt kompispris mer än ett par tusenlappar, och i slutändan är det ju bara pengar. För mig är ett trevligt möte och bli bjuden på en fika mer värt än att få klockan såld för 2-3 tusen till på någon tunnelbanestation någonstans. Sen är ju blockets priser högre pga den sanslösa prutning som pågår där, här är vi nog lite mer civiliserade.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Tror att man ofta medvetet lägger ett högre pris på blocket, då det prutas hej vilt! :)
 

Anders Svensson

Omega
2-Faktor
Folk får väl göra vad de vill kan jag tycka, så länge det inte är skambud och extrema kompispriser man drar nytta av här. Tror inte någon av oss säljer för ett sånt extremt kompispris mer än ett par tusenlappar, och i slutändan är det ju bara pengar. För mig är ett trevligt möte och bli bjuden på en fika mer värt än att få klockan såld för 2-3 tusen till på någon tunnelbanestation någonstans. Sen är ju blockets priser högre pga den sanslösa prutning som pågår där, här är vi nog lite mer civiliserade.

Hej, håller med, jag är ny här och hoppas snart kunna göra affärer med likasinnade. :)
 

Amme

Cartier
Jag köper hela blocket resonemanget. Men kan tycka att det är på gräns till utnyttja när man går med i ett forum med vetskap att folk säljer billigare, postar inget, tillför inget. Sedan säljer dyrare på blocket

Dessutom när man har klockor som affärsverksamhet
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Som det nämns ovan... Högre pris utsatt på Blocket pga blocketprutarna. Har själv lagt ut klockor på Blocket, köpta här, för ett högre pris. Inte ovanligt att de prutar FLERA tusen.

Säljer hellre till en KS-medlem och ännu hellre till en KS-medlem F2F.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Det prutas mera på Blocket samt att det brukar vara struligare där eftersom det finns flera jobbiga spekulanter där, de flesta på KS är trots allt seriösa och enklare att ha och göra med. Så att priserna är lite högre i Blocket annonser är inte så konstigt, vad det sedan säljs för är en annan fråga men troligen ganska så ofta under annonspris.
Nu har jag aldrig sålt på KS utan bara köpt men den dagen jag ska göra mig av med någon klocka så är det värt att sälja den till lite lägre pris på KS och få en smidig affär än att lägga ut den på Blocket och få att göra med en en del jobbiga typer.
Om nu någon skulle försöka tjäna en eller två tusenlappar på att köpa den här och sedan sälja den på Blocket gör inte mig något så länge jag är nöjd med vad jag fick och det var en smidig affär.
 

M.U

Rolex
Jag säljer hellre till en gedigen medlem här någon tusenlapp mindre än för någon "one hit wonder" som börjar med att pruta.. då vet man att klockan blir omhändertagen också :)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Säljer/köper hellre till/av en forumedlem alla dagar i veckan. Kommers här eller att gå ut på blocket tror jag blir ett nollsummespel rent prismässigt, p g a av ovan sagda prutningar.
 

Amme

Cartier
Men vänta nu, frågan var inte ifall man hellre säljer på forumet eller blocket

Frågan var ifall det är ok att nån köper billigare här å säljer dyrare på blocket. Ursäkta tonen men låt oss hålla till frågan
 

KMS

Rolex
Det står ju köparen fritt att göra vad han vill med klockan. Sen om det funkar med att köpa på KS å sälja på blocket med vinst är väl en annan sak. Väger man in tid och meck, så kanske vinsten är marginell.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 

Fritz1

Omega
Jag skulle nog bli vansinnig om jag sålde en av mina klockor här till ett "forum-kompispris" och sedan hittade min gamla klocka nästa dag på blocket men 4000 kr dyrare....
 

16610

Patek
2-Faktor
Folk får göra som de vill. Säljer jag en klocka till någon här eller någon annanstans för 10tkr och samma person säljer den här eller någon annanstans för 12tkr är det bara att gratulera. Det är ju inte min klocka ändå.
 

KMS

Rolex
Varför så missunnsamma? Å framförallt var är alla kompispriser på KS där man kan få sålt samma klocka dagen efter med 4k i vinst via blocket?


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Jag tycker att det är upp till ägaren att göra som han/hon vill med klockan.

Men jag tror inte man gör sig särskilt populär med ett sådant beteende som beskrivs.
 

Amme

Cartier
Varför så missunnsamma? Å framförallt var är alla kompispriser på KS där man kan få sålt samma klocka dagen efter med 4k i vinst via blocket?


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Det är ju där "kompis priset" är när man kan sälja dagen efter på blocket med 4000:- i vinst

Sen har jag aldrig påstått att man kan sälja dagen efter. Det är meckigt å tar säkert nån månad

Röstar ändå för att ha nån post gräns för att komma in på köp/sälj. Även fast jag själv inte har speciellt många :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Vart har du fått det där ifrån? Att vi säljer saker billigare till varandra?

Blocket är dyrt överlag, forumet är inte billigt. Klocknördar vet vad saker och ting är värda, och det är väldigt sällan något säljs till fyndpris här. Eller överpris.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Det är ju där "kompis priset" är när man kan sälja dagen efter på blocket med 4000:- i vinst

Sen har jag aldrig påstått att man kan sälja dagen efter. Det är meckigt å tar säkert nån månad

Röstar ändå för att ha nån post gräns för att komma in på köp/sälj. Även fast jag själv inte har speciellt många :)
Finns redan en gräns som har höjts för inte jättelänge sedan. Och köparen gör vad köparen vill med klockan eftersom denna äger den.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Men vänta nu, frågan var inte ifall man hellre säljer på forumet eller blocket

Frågan var ifall det är ok att nån köper billigare här å säljer dyrare på blocket. Ursäkta tonen men låt oss hålla till frågan
Att kag bara säljer/köper här var en personlig reflektion. Huruvida det är OK eller inte inte att köpa här och sälja dyrare på blocket, är väl inget vi ska ha synpunkter på. Det är ett fritt land.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det som är lite sorgligt är väl i de fall kap dyker upp och opportunister hugger för att sen sälja samma klocka lite dyrare några dagar senare. Händer inte jätteofta men det inträffar. I mina entusiastögon så hade det väl varit roligt om någon som faktiskt ville ha objektet får göra en bra affär istället för att en fattig mellanhand ska kunna göra sig några tusenlappar utan att egentligen ha något annat intresse än att tjäna småpengar. För mig är detta ett entusiastforum. Pengar tjänar man på annat håll.

Nu är det väl inget fel i att göra bra affärer men jag kan som sagt tycka att man tjänar sina pengar på annat håll för att sen spendera dem här på det som man faktiskt vill ha.
 

Amme

Cartier
Vart har du fått det där ifrån? Att vi säljer saker billigare till varandra?

Blocket är dyrt överlag, forumet är inte billigt. Klocknördar vet vad saker och ting är värda, och det är väldigt sällan något säljs till fyndpris här. Eller överpris.

Drar den slutsatsen efter att ha köpt och sålt på båda "forumen"
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det som är lite sorgligt är väl i de fall kap dyker upp och opportunister hugger för att sen sälja samma klocka lite dyrare några dagar senare. Händer inte jätteofta men det inträffar. I mina entusiastögon så hade det väl varit roligt om någon som faktiskt ville ha objektet får göra en bra affär istället för att en fattig mellanhand ska kunna göra sig några tusenlappar utan att egentligen ha något annat intresse än att tjäna småpengar. För mig är detta ett entusiastforum. Pengar tjänar man på annat håll.

Nu är det väl inget fel i att göra bra affärer men jag kan som sagt tycka att man tjänar sina pengar på annat håll för att sen spendera dem här på det som man faktiskt vill ha.


Hear hear!
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Det som är lite sorgligt är väl i de fall kap dyker upp och opportunister hugger för att sen sälja samma klocka lite dyrare några dagar senare. Händer inte jätteofta men det inträffar. I mina entusiastögon så hade det väl varit roligt om någon som faktiskt ville ha objektet får göra en bra affär istället för att en fattig mellanhand ska kunna göra sig några tusenlappar utan att egentligen ha något annat intresse än att tjäna småpengar. För mig är detta ett entusiastforum. Pengar tjänar man på annat håll.

Nu är det väl inget fel i att göra bra affärer men jag kan som sagt tycka att man tjänar sina pengar på annat håll för att sen spendera dem här på det som man faktiskt vill ha.
I sak håller jag helt med dig.
 

Amme

Cartier
Nu är det väl inget fel i att göra bra affärer men jag kan som sagt tycka att man tjänar sina pengar på annat håll för att sen spendera dem här på det som man faktiskt vill ha.

Håller med. Just när det går från att göra bra affär till tjäna pengar så sprider det dålig stämning. Speciellt när man inte tillför nåt. Som t ex kunskap eller fina/bra/billiga klockor på köp/sälj
 
Topp