• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad tycker vi om "historiska repliker"?

laketwig

Patek
2-Faktor
Fick idag ett erbjudande via Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek (SMB) att köpa en nytillverkad replica av en IWC Mark X, även kallad RAF Pilot Watch:

dwLYlkL.jpg


Dom har tidigare gett ut begränsade (1.000) nytillverkningar av liknande historiska klockor, typ Luftwaffes B-Uhr och Kriegsmarines Kampfschwimmer-Uhr.

Här är det ju inte ett försök att lura på någon en kopia (inget klockmärke på urtavlan), utan en historisk replica av något som det är oerhört få förunnat att äga ett original av. Samma sak gäller även för diverse vapen mm.

Så ..., är det OK att göra detta, eller är det samma skit som om man säljer fulkopior med originalets namn på?


Edit: Lägger in en bild på originalet också:

VaBbGZV.jpg
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Har varit på jakt efter en gammal militärklocka ett tag. Ramlat över replikor flertalet gånger, tycker inte om dem alls.

Edit: Om någon har eller känner till någon som har en Bulova/Benrus/Hamilton (MIL W-3818B/GG-W-113) till salu, hojta gärna till. :)
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Det kan väl vara trevligt för historieentusiaster som inte har ett "direkt" klockintresse. Ganska harmlöst.

Det är givetvis så som detta och tidigare erbjudanden har presenterats.

Vill gärna få sagt att jag inte hakat på tidigare erbjudanden och givetvis inte kommer att göra det den här gången heller. :)
Var bara intresserad av forumets åsikt om den här typen av klockor.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Det är väl en sak om de gör klockor som är inspererad av en historisk klocka för de som är militärhistoriskt intresserade men när det börjar bli kopior så blir det lite larvigt.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor

Nexus

Panerai
Alltså, på något vridet vis tycker jag att det här med "Historiska Replikor" är helt OK. Skulle själv inte banga på en fräsig Luftwaffedinka jag kan glida runt med när jag är full, upprörd och pratar om krig. Men inte en chans i helvete att jag skulle köpa ett original.
 

Cryssarn

Rolex
Om jag förstått detta rätt så gjorde Laco en hel del klockor till Luftwaffe före och under WW2. Dom finns ju fortfarande kvar och har samma design som då, utan att det blir en replika. DOCK så är dom mindre än originalen.
 

Sputniq

Panerai
I och med att de är gjorda i små upplagor med utgångspunkt att just vara en repliker så tycker jag att det är okej. De har inte som mål att försöka "lura" folk utan endast hedra originalklockan :)
 
"Harmlöst" är omdömet från flera och jag håller med. Ingen tar väl någon skada?
Om dom hade skrivit IWC på tavlan men i övrigt varit öppna med att det var en replika? Dom kanske t.o.m graverade på baksidan att det är en replika.
Jag gissar att det inte setts som harmlöst då men jag har svårt att se vem/vilka som lider harm.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Köp en riktig gammal WW2 istället, finns många som inte är jättedyra, 6b/159 issued omega för 5.000typ, men då får du ju läsa på lite förstås...
Dessa "replikor" är inte så kul, men vi är ju klocknördar här...
Säljer de plasthjälmar i ss-stuk också?
 
Topp