Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad tycker vi om "historiska repliker"?

Diskussion i 'Diskussion' startad av laketwig, 20 november 2013.

1. laketwig
    Trådstartare

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Fick idag ett erbjudande via Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek (SMB) att köpa en nytillverkad replica av en IWC Mark X, även kallad RAF Pilot Watch:

Dom har tidigare gett ut begränsade (1.000) nytillverkningar av liknande historiska klockor, typ Luftwaffes B-Uhr och Kriegsmarines Kampfschwimmer-Uhr.

Här är det ju inte ett försök att lura på någon en kopia (inget klockmärke på urtavlan), utan en historisk replica av något som det är oerhört få förunnat att äga ett original av. Samma sak gäller även för diverse vapen mm.

Så ..., är det OK att göra detta, eller är det samma skit som om man säljer fulkopior med originalets namn på?

Edit: Lägger in en bild på originalet också:

2. Hoarz

Hoarz Stadsbo

Har varit på jakt efter en gammal militärklocka ett tag. Ramlat över replikor flertalet gånger, tycker inte om dem alls.

Edit: Om någon har eller känner till någon som har en Bulova/Benrus/Hamilton (MIL W-3818B/GG-W-113) till salu, hojta gärna till. :)

3. Reize

Reize Bonde

Från:
    Göteborg, Växjö
    Jag tycker om historiska repliker, särskilt "Dr. Livingstone, I presume?" och "Et tu, Brute?". Inte replikor, dock.

(förlåt, kunde inte låta bli)

Brutus, Erik1, eriksson850 och 27 andra gillar detta.
  4. alfgren

alfgren Biskop

Det där känns väl mer ointressant än upprörande. Pilotklocka med quartzverk, jo jag tackar.

NiklasArvid, Mr.Chang, jabla och 1 annan gillar detta.
  5. Bodén

Bodén Borgare

Det kan väl vara trevligt för historieentusiaster som inte har ett "direkt" klockintresse. Ganska harmlöst.

POO, vonhall, Eurenius och 1 annan gillar detta.
  6. laketwig
    Trådstartare

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Det är givetvis så som detta och tidigare erbjudanden har presenterats.

Vill gärna få sagt att jag inte hakat på tidigare erbjudanden och givetvis inte kommer att göra det den här gången heller. :)
    Var bara intresserad av forumets åsikt om den här typen av klockor.

7. David

David Bödeln

Hör med Singular.

Singular gillar detta.
  8. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Tycker inte om det och om jag var JamesBondskurk med katt i knät skulle alla inblandade dö en plågsam död...:pirate:

alfgren gillar detta.
  9. Jonazid

Jonazid Stadsbo

Från:
    Småland
    Hellre denna än en Rolex.

Tycker det år en kul del av historia.

10. JS

JS Friends of KS

Möjligtvis snygg design, men känslan blir inte samma sak alls som en "riktig"

11. Omen

Omen Goldmember

Dra till med en riktig original IWC vettja:)

12. Sumo

Sumo Bonde

Från:
    Göteborg
    det är en homage utan logga på, jag har inga problem med det. Att det är ett quartsverk i är ju lite fattigt dock.

Ako och Pappi gillar detta.
  13. Pappi

Pappi Lilla Fridolf

+1

14. +2

Vore kul att veta priset, dom ljuger ju upp klockan rätt ordentligt i texten....

eriksson850 gillar detta.
  15. laketwig
    Trådstartare

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Kostar 2.000:- + 500 bonuspoäng från tidigare köp, eller 2.500:- om du saknar eller inte vill utnyttja din bonus. Tidigare klockor har legat på samma prisnivå.

16. David

David Bödeln

Extremt konstigt att kalla en klocka med safirglas och kvartsverk för "äkta historisk replik".

eriksson850, alfgren och Ako gillar detta.
  17. DW6900MS

DW6900MS Biskop

Från:
    Borås
    "Äkta historisk replik". Jo man tackar.

18. klockmarren

klockmarren Bonde

Från:
    Tjockhult
  19. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det är väl en sak om de gör klockor som är inspererad av en historisk klocka för de som är militärhistoriskt intresserade men när det börjar bli kopior så blir det lite larvigt.

alfgren gillar detta.
  20. China

China Guest

eriksson850 gillar detta.
  21. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Njöt av specifikationerna vet jag inte om jag gjorde :wtf:
    Men jag håller med talare från tidigare, det känns ju rätt harmlöst, om än rätt så taffligt och tråkigt. Att kalla något en äkta replika är för mig som att prata om "första klassens kopia"
    f.ö.

22. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Äkta replica, är inte det lite motsägelsefullt att använde de två orden tillsammans? En sak att den är byggd efter orginal ritning (enligt vad de påstår) men är fortfarande inte äkta.

23. Nexus

Nexus Präst

Alltså, på något vridet vis tycker jag att det här med "Historiska Replikor" är helt OK. Skulle själv inte banga på en fräsig Luftwaffedinka jag kan glida runt med när jag är full, upprörd och pratar om krig. Men inte en chans i helvete att jag skulle köpa ett original.

ssl och meo_swe gillar detta.
  24. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    Om jag förstått detta rätt så gjorde Laco en hel del klockor till Luftwaffe före och under WW2. Dom finns ju fortfarande kvar och har samma design som då, utan att det blir en replika. DOCK så är dom mindre än originalen.

25. Sputniq

Sputniq Borgare

Från:
    Göteborg
    I och med att de är gjorda i små upplagor med utgångspunkt att just vara en repliker så tycker jag att det är okej. De har inte som mål att försöka "lura" folk utan endast hedra originalklockan :)

26. klockmarren

klockmarren Bonde

Från:
    Tjockhult
    Jo..ungefär som skit-bra...;-)
    Tack för era svar...lurkar vidare efter en Oris....

27. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Såg att man precis hade släppt den här också.

image.jpg

Lite usch enligt mig.

28. Spindel

Spindel Biskop

Fan en sån vill jag ha :p

Hur sjutton ska jag smussla in ännu en klocka i hushållet utan att tjejen sticker en gaffel i ögat på mig...

29. skallagrimson

skallagrimson Borgare

"Harmlöst" är omdömet från flera och jag håller med. Ingen tar väl någon skada?
    Om dom hade skrivit IWC på tavlan men i övrigt varit öppna med att det var en replika? Dom kanske t.o.m graverade på baksidan att det är en replika.
    Jag gissar att det inte setts som harmlöst då men jag har svårt att se vem/vilka som lider harm.

30. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

Köp en riktig gammal WW2 istället, finns många som inte är jättedyra, 6b/159 issued omega för 5.000typ, men då får du ju läsa på lite förstås...
    Dessa "replikor" är inte så kul, men vi är ju klocknördar här...
    Säljer de plasthjälmar i ss-stuk också?

Mårtenssons ur Brookfield