Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad/vem är Rudolf Wennberg?

Diskussion i 'Vintage' startad av Klogu, 21 februari 2013.

1. Klogu
    Trådstartare

Klogu Torpare

Hej, jag köpte en fin fyrkantig klocka. Men brandet är mysteriet, vad är Rudolf Wennberg? Calibret är ETA. Så som jag vet, har klockan någonting att göra med Stockholm (jag bor i Helsingfors). Kanske Rudolf Wennberg är/var privat label? Baksidan fins bara numret 856.

Bifogade filer:

2. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Grattis till en elegant klocka, välkommen!
    Vet inget om personen men strukturen på tavlan i kombination med boettens form är elegant. Har sett flera klockor som varit "brandade" med urmakares namn, kanske kan det vara en förklaring. Lycka till!

3. China

China Guest

Jag har inget bra svar, men vad jag känner till så är Rudolf Wennberg mest känd för sina pendyler. Klockan är utan tvekan en private label, men om Wennerberg har stått för designen är mer än jag vet.

4. Klogu
    Trådstartare

Klogu Torpare

Tack för svaret Ariste och China. Jag har kommit ungefär till den samma slutsatsen med att googla. Rudolf Wennberg var urmakare i Stockholm och använde private label med klockor som var swiss made. Men är/var han känd? - Vi har i Finland berömd private label Leijona, som fylde tre år sedan 100 år.

5. China

China Guest

Vad jag känner till så var inte Wennberg något tungt namn, varken inom design eller egen tillverkning. Jag har sett en del andra klockor (tillverkade av AUSAG) och det verkar väl mest som att Wennberg i likhet med många andra beställde färdiga produkter som såldes under ett eget varumärke. 1950-60talet är ganska trist på det här sättet om man ser till "Svenska" varumärken, billig massproduktion som är ganska medioker. Låt gå för att AUSAG hade sin guldålder med en genomgående anständig kvalité, men inga unika modeller som sticker ut.

6. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Re: Sv: Vad/vem är Rudolf Wennberg?

Jag har också stött på flera udda klockor med namn på olika urmakare tryckt på tavlan. Lite PR-grej som var inne ett tag??

7. Klogu
    Trådstartare

Klogu Torpare