• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad/vem är Rudolf Wennberg?

Klogu

Breitling
Hej, jag köpte en fin fyrkantig klocka. Men brandet är mysteriet, vad är Rudolf Wennberg? Calibret är ETA. Så som jag vet, har klockan någonting att göra med Stockholm (jag bor i Helsingfors). Kanske Rudolf Wennberg är/var privat label? Baksidan fins bara numret 856.
 

Bilagor

  • ruotsiDSC_4081.jpg
    ruotsiDSC_4081.jpg
    86.7 KB · Visningar: 533

Ariste

Audemars
2-Faktor
Grattis till en elegant klocka, välkommen!
Vet inget om personen men strukturen på tavlan i kombination med boettens form är elegant. Har sett flera klockor som varit "brandade" med urmakares namn, kanske kan det vara en förklaring. Lycka till!
 
C

China

Guest
Jag har inget bra svar, men vad jag känner till så är Rudolf Wennberg mest känd för sina pendyler. Klockan är utan tvekan en private label, men om Wennerberg har stått för designen är mer än jag vet.
 

Klogu

Breitling
Tack för svaret Ariste och China. Jag har kommit ungefär till den samma slutsatsen med att googla. Rudolf Wennberg var urmakare i Stockholm och använde private label med klockor som var swiss made. Men är/var han känd? - Vi har i Finland berömd private label Leijona, som fylde tre år sedan 100 år.
 
C

China

Guest
Klogu skrev:
Tack för svaret Ariste och China. Jag har kommit ungefär till den samma slutsatsen med att googla. Rudolf Wennberg var urmakare i Stockholm och använde private label med klockor som var swiss made. Men är/var han känd? - Vi har i Finland berömd private label Leijona, som fylde tre år sedan 100 år.

Vad jag känner till så var inte Wennberg något tungt namn, varken inom design eller egen tillverkning. Jag har sett en del andra klockor (tillverkade av AUSAG) och det verkar väl mest som att Wennberg i likhet med många andra beställde färdiga produkter som såldes under ett eget varumärke. 1950-60talet är ganska trist på det här sättet om man ser till "Svenska" varumärken, billig massproduktion som är ganska medioker. Låt gå för att AUSAG hade sin guldålder med en genomgående anständig kvalité, men inga unika modeller som sticker ut.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Vad/vem är Rudolf Wennberg?

Jag har också stött på flera udda klockor med namn på olika urmakare tryckt på tavlan. Lite PR-grej som var inne ett tag??
 
Topp