• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad vet du om Doxa?

Tomo

Omega
Mitt klockintresse är ganska nytt men för en tid sedan gick jag in hos en lokal AD, de har tidigare sålt bl.a. Seiko, Certina och Tissot. Tagit bort alla dessa, nu har han tagit in nya märken, alpina, doxa, atlantic. Kände inte till nåt av dessa märken. Såg en fin dressare från doxa, jag satte mig vid datorn googlade och kom fram till att doxas främsta grej är dykare. Vad finns mer att veta om främst Doxa?
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Mitt klockintresse är ganska nytt men för en tid sedan gick jag in hos en lokal AD, de har tidigare sålt bl.a. Seiko, Certina och Tissot. Tagit bort alla dessa, nu har han tagit in nya märken, alpina, doxa, atlantic. Kände inte till nåt av dessa märken. Såg en fin dressare från doxa, jag satte mig vid datorn googlade och kom fram till att doxas främsta grej är dykare. Vad finns mer att veta om främst Doxa?

Inte mycket tyvärr...det enda jag vet är att Clive Cusslers fiktive hjälte och huvudperson i de äventyrsromaner han skriver, Dirk Pitt, kör Doxa!:p
 

Anthraxabuz

Panerai
Hej!
Jag har två DOXA SUB. En 750T Searambler och en 750T Professional. Jag praktiskt taget älskar DOXA:s dykarmodeller, dessvärre har jag inte mycket koll på deras andra modeller... Men dykarna har ju varit med en längre tid. De var tex först med heliumventil på sina klockor
http://monochrome-watches.com/doxa-sub-first-dive-watch-with-helium-escape-valve/

Deras Subs är så coola och jag rekommenderar dem verkligen. En härlig blandning av vintage och nytt, beads of ricelänk, härlig cusioncase boett...
Köp!!
DSC_0400.JPG
3701731975_b905a0d2d3_o.jpg
 

Tomo

Omega
Hej!
Jag har två DOXA SUB. En 750T Searambler och en 750T Professional. Jag praktiskt taget älskar DOXA:s dykarmodeller, dessvärre har jag inte mycket koll på deras andra modeller... Men dykarna har ju varit med en längre tid. De var tex först med heliumventil på sina klockor
http://monochrome-watches.com/doxa-sub-first-dive-watch-with-helium-escape-valve/

Deras Subs är så coola och jag rekommenderar dem verkligen. En härlig blandning av vintage och nytt, beads of ricelänk, härlig cusioncase boett...
Köp!!
DSC_0400.JPG
3701731975_b905a0d2d3_o.jpg
Mycket fina. De har en serie som heter into the ocean som jag diggade. De var för dyra för mig 15k, misstänker att du kanske inte gillar dem så mycket :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej!
Jag har två DOXA SUB. En 750T Searambler och en 750T Professional. Jag praktiskt taget älskar DOXA:s dykarmodeller, dessvärre har jag inte mycket koll på deras andra modeller... Men dykarna har ju varit med en längre tid. De var tex först med heliumventil på sina klockor
http://monochrome-watches.com/doxa-sub-first-dive-watch-with-helium-escape-valve/

Deras Subs är så coola och jag rekommenderar dem verkligen. En härlig blandning av vintage och nytt, beads of ricelänk, härlig cusioncase boett...
Köp!!
DSC_0400.JPG
3701731975_b905a0d2d3_o.jpg
Doxa är väl ett gammalt "swiss made"-märke som aldrig haft inhouse utan använder ETA. Såldes till nån kines för några år sedan (Edit: 1994) och har sedan dess även kvartsare för typ 1400kr.

Deras gamla dykare är coola men de känns lite överprisade utifrån spec.

För övrigt var väl Rolex först med Heliumventil?
 
Senast ändrad:

Anthraxabuz

Panerai
Doxa är väl ett gammalt "swiss made"-märke som aldrig haft inhouse utan använder ETA. Såldes till nån kines för några år sedan (Edit: 1994) och har sedan dess även kvartsare för typ 1400kr.

Deras gamla dykare är coola men de känns lite överprisade utifrån spec.

För övrigt var väl Rolex först med Heliumventil?
Tror inte det. I alla fall så var de väl först med heliumventil tillgänglig för allmänheten...?
"Doxa made history by releasing the first commercially available dive watch with a Helium Release Valve in 1969. Last year Doxa released the Sub 5000T, finally a new Doxa with a Helium Releave Valve."
 
Senast ändrad:

Anthraxabuz

Panerai
Huruvida det är ett "kinamärke" numera låter jag vara osagt. Jag tycker de är så coola, så för min del får de gärna var tillverkade på månen eller i Hades.
Kvalitetsmässigt så ligger de jag ägt/äger i en kvalitet motsvarande andra klockor i 8-12k klassen och där ligger de ju på begagnatmarknaden. Nypriset är något högt kanske. Däremot i alla fall för mig, så tycker jag att det är värt en slant för den coola designen och historiken.
 

Gentle_Giant

Cartier
Doxa är väl ett gammalt "swiss made"-märke som aldrig haft inhouse utan använder ETA. Såldes till nån kines för några år sedan och har sedan dess även kvartsare för typ 1400kr.

För övrigt var Rolex först med Heliumventil.


Nja.. hälften rätt.. Doxa ägs numera av den anrika JENNY familjen i Schweiz. Citerar mig själv från min recension.

Doxa S.A har en historia lik många andra etablerade märken från sent 1800-tal. Tillverkning av fickur och med tiden eleganta och praktiska armbandsur. Detta återspeglas i märkets modeller och exemplar för den Asiatiska marknaden, Doxa Asia (Går även att hitta i andra delar av världen och i Sverige enligt tidigare inlägg) som erbjuder allt ifrån dam till herrklockor i klassiska tappningar. Det är inte dessa klockor som gör Doxa så speciell. Snarare tvärtom. I mitt tycke är det klockor utan själ och förmodligen endast ett sätt att dra in stålar. Var dessa pengar hamnar vet jag ej. Men jag hoppas att de investeras i märkets andra gren, Sub-serierna.

Genom gott samarbete med kända klocktillverkare, bland annat Rolex, kunde man säkra kvalité och funktion. 1969 lanseras den första kommersiella klockan med heliumventil. Doxa 300T. (I samma veva även Doxa 200 T-graph) Två år före Rolex och dess Seadweller. Det var ett sammarbete företagen emellan som resulterade i denna innovation. Rolex kunde bara erbjuda modifierade Submariner Ref. 5513 med heliumventil till professionella Comex-dykare innan dwellern.
 

Gentle_Giant

Cartier
Googlade lite och Doxa undviker frågan om vissa delar tillverkas i Kina. Märkligt och oprofsigt. Coola klockor hur som helst.
http://www.homageforum.com/viewtopic.php?f=6&t=8289

Edit: Första gången jag refererar till en homagesida. :D
http://www.thedivewatchconnection.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=11814

Ser man på, detta har jag helt missat. Måste undersökas vidare.

EDIT: Verkar ju onekligen vara på detta vis. Trist. Men om det är till något försvar så är de tyvärr inte de ensamma om samma sak. China skrev ett par rader om detta för ett par år sedan. https://klocksnack.se/threads/kommer-lagstiftningen-om-”swiss-made”-att-ändras.7555/#post-142600
 
Senast ändrad:

KMS

Rolex
Har vart på jakt o misslyckats tre gånger på raken nu efter en 300t. Tycker definitivt vintage dykare är vägen att gå om vi snackar Doxa (och Squale tex).
Modern DOXAdressare känns inte speciellt hett i min bok. Då hade jag hellre riktigt in mig på Tissot Visodate, Longines Conquest eller nån Seiko SARB:are!
 

Tomo

Omega
Har vart på jakt o misslyckats tre gånger på raken nu efter en 300t. Tycker definitivt vintage dykare är vägen att gå om vi snackar Doxa (och Squale tex).
Modern DOXAdressare känns inte speciellt hett i min bok. Då hade jag hellre riktigt in mig på Tissot Visodate, Longines Conquest eller nån Seiko SARB:are!
Ok, tack för tips. Annars var min tanke att doxa är inte så vanligt, gjort i Schweiz, med kinadelar som det verkar nu, samtidigt som den modellen jag såg var snygg. Får fundera vidare.
 
Topp