Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad vet du om Doxa?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Tomo, 5 september 2015.

1. Tomo
    Trådstartare

Tomo Torpare

Mitt klockintresse är ganska nytt men för en tid sedan gick jag in hos en lokal AD, de har tidigare sålt bl.a. Seiko, Certina och Tissot. Tagit bort alla dessa, nu har han tagit in nya märken, alpina, doxa, atlantic. Kände inte till nåt av dessa märken. Såg en fin dressare från doxa, jag satte mig vid datorn googlade och kom fram till att doxas främsta grej är dykare. Vad finns mer att veta om främst Doxa?

2. MJ24

MJ24 Friends of KS

Inte mycket tyvärr...det enda jag vet är att Clive Cusslers fiktive hjälte och huvudperson i de äventyrsromaner han skriver, Dirk Pitt, kör Doxa!:p

3. Tomo
    Trådstartare

Tomo Torpare

Min svåger vill ha en orange dykare just av den anledningen! Jag sa åt honom att köpa en utan att tveka, men han tvekar.

Eurenius och MJ24 gillar detta.
  4. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Anthraxabuz gillar detta.
  5. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Låt oss bjuda in @Gentle_Giant som sitter med nån Doxa och som säkert kan bidra en hel del :)

6. Anthraxabuz

Anthraxabuz Borgare

Från:
    Husqvarna/Smålandsstenar
    Hej!
    Jag har två DOXA SUB. En 750T Searambler och en 750T Professional. Jag praktiskt taget älskar DOXA:s dykarmodeller, dessvärre har jag inte mycket koll på deras andra modeller... Men dykarna har ju varit med en längre tid. De var tex först med heliumventil på sina klockor
    http://monochrome-watches.com/doxa-sub-first-dive-watch-with-helium-escape-valve/

Deras Subs är så coola och jag rekommenderar dem verkligen. En härlig blandning av vintage och nytt, beads of ricelänk, härlig cusioncase boett...
    Köp!! DSC_0400.JPG 3701731975_b905a0d2d3_o.jpg

DrDre, eriksson850, SSL och 4 andra gillar detta.
  7. Tomo
    Trådstartare

Tomo Torpare

Mycket fina. De har en serie som heter into the ocean som jag diggade. De var för dyra för mig 15k, misstänker att du kanske inte gillar dem så mycket :)

8. Strindberg

Strindberg Biskop

Ser bra ut, pratade med deras representant nyss. image.jpg

Mforce och Eurenius gillar detta.
  9. Tomo
    Trådstartare

Tomo Torpare

Den med orange kant är fruktansvärt fin

10. Anthraxabuz

Anthraxabuz Borgare

Från:
    Husqvarna/Smålandsstenar
    Vilken AD är det, är det i Sverige?

11. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Doxa är en underdog som är rejält underskattat i mina ögon.

Anthraxabuz gillar detta.
  12. Tomo
    Trådstartare

Tomo Torpare

Halmstad urmakeri.

13. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
  14. Anthraxabuz

Anthraxabuz Borgare

Från:
    Husqvarna/Smålandsstenar
    Okej! Coolt, bor i Smålandsstenar, så det är ju inte långt bort. Tack för info!

15. Anthraxabuz

Anthraxabuz Borgare

Från:
    Husqvarna/Smålandsstenar
    Tack, den orange Professional är en Clive Cussler Edition från 2006.

16. Gentle_Giant

Gentle_Giant Friends of KS

Anthraxabuz, Eurenius och Donkii gillar detta.
  17. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Doxa är väl ett gammalt "swiss made"-märke som aldrig haft inhouse utan använder ETA. Såldes till nån kines för några år sedan (Edit: 1994) och har sedan dess även kvartsare för typ 1400kr.

Deras gamla dykare är coola men de känns lite överprisade utifrån spec.

För övrigt var väl Rolex först med Heliumventil?

Senast ändrad: 6 september 2015
  18. yonsson

Från:
    GBG
    Vilka är det? Är i Halmstad i land men har bara hittat en urbutik, den som säljer vid Stora Torg. Har aldrig sett Doxa där. Är det samma?

19. yonsson

Från:
    GBG
    Gentle_Giant och Anthraxabuz gillar detta.
  20. Anthraxabuz

Anthraxabuz Borgare

Från:
    Husqvarna/Smålandsstenar
    Tror inte det. I alla fall så var de väl först med heliumventil tillgänglig för allmänheten...?
    "Doxa made history by releasing the first commercially available dive watch with a Helium Release Valve in 1969. Last year Doxa released the Sub 5000T, finally a new Doxa with a Helium Releave Valve."

yonsson gillar detta.
  21. Anthraxabuz

Anthraxabuz Borgare

Från:
    Husqvarna/Smålandsstenar
    Huruvida det är ett "kinamärke" numera låter jag vara osagt. Jag tycker de är så coola, så för min del får de gärna var tillverkade på månen eller i Hades.
    Kvalitetsmässigt så ligger de jag ägt/äger i en kvalitet motsvarande andra klockor i 8-12k klassen och där ligger de ju på begagnatmarknaden. Nypriset är något högt kanske. Däremot i alla fall för mig, så tycker jag att det är värt en slant för den coola designen och historiken.

DrDre och yonsson gillar detta.
  22. Gentle_Giant

Nja.. hälften rätt.. Doxa ägs numera av den anrika JENNY familjen i Schweiz. Citerar mig själv från min recension.

DrDre och Anthraxabuz gillar detta.
  23. yonsson

Från:
    GBG
    Fattar inte riktigt hur det där hänger ihop. De har en fabrik och en subavdelning i Kina? Men ägandet är Schweiziskt?

24. Gentle_Giant

Nog är det rörigt, finns säkert någon som kan slå mig på fingrarna men vad jag förstår det som är klockorna fortfarande swiss made men de vänder sig främst till den Asiatiska marknaden.

25. Gentle_Giant

Ser man på, detta har jag helt missat. Måste undersökas vidare.

EDIT: Verkar ju onekligen vara på detta vis. Trist. Men om det är till något försvar så är de tyvärr inte de ensamma om samma sak. China skrev ett par rader om detta för ett par år sedan. http://klocksnack.se/threads/kommer-lagstiftningen-om-”swiss-made”-att-ändras.7555/#post-142600

26. Tomo
    Trådstartare

Tomo Torpare

Nära stora torg, men inte den. Denna ligger på kyrkogatan. När du är på Stora torg gå mot kyrkan. Sväng höger, gå ca 100 m, butiken dyker upp på höger sida.

yonsson gillar detta.
  27. Chuck

Chuck Friends of KS

Vet bara att det är sjukt coola dykare med orange tavla :)

28. Anthraxabuz

Anthraxabuz Borgare

Från:
    Husqvarna/Smålandsstenar
    Här är mina två 750T Doxa 2.jpg

DrDre gillar detta.
  29. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Har vart på jakt o misslyckats tre gånger på raken nu efter en 300t. Tycker definitivt vintage dykare är vägen att gå om vi snackar Doxa (och Squale tex).
    Modern DOXAdressare känns inte speciellt hett i min bok. Då hade jag hellre riktigt in mig på Tissot Visodate, Longines Conquest eller nån Seiko SARB:are!

30. Tomo
    Trådstartare

Tomo Torpare

Ok, tack för tips. Annars var min tanke att doxa är inte så vanligt, gjort i Schweiz, med kinadelar som det verkar nu, samtidigt som den modellen jag såg var snygg. Får fundera vidare.

Mårtenssons ur Brookfield