• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zed

Swissera
Professional Dealer
De flesta oljor har en "shelf life" på 3-5 år. Är oljorna äldre än så så ska de inte gå in i ett nyservat verk. Det är på flera Moebius oljor som ägs av swatchgroup. Vet inte om Rolex har egna oljor som är bättre... Oavsett, säkert inga problem den första tiden och inom 2 år lär det absolut inte vara några problem med garanti. Frågan är om den första servicen kommer innan den hade gjort om klockan varit nytillverkad (med helt nya oljor).

Intressant vore ju att vet hur dagens nya oljor åldras, och om sista förbrukningsdatum mest är en säkerhet från Moebius sida för att slippa stå ansvariga.

Sedan kan man fråga sig om "shelf life" är samma som när oljan sitter i en tät oyster boett. De flesta Moebiusoljor har en "shelf life" på 6 år och det skulle inte förvåna mig om det finns bra marginal i den uppskattningen för att kunna garantera oljans egenskaper i även de sämsta förvaringsförutsättningarna med mycket luftfuktighet och andra faktorer som kan skada oljorna.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Sedan kan man fråga sig om "shelf life" är samma som när oljan sitter i en tät oyster boett. De flesta Moebiusoljor har en "shelf life" på 6 år och det skulle inte förvåna mig om det finns bra marginal i den uppskattningen för att kunna garantera oljans egenskaper i även de sämsta förvaringsförutsättningarna med mycket luftfuktighet och andra faktorer som kan skada oljorna.
Jo, det var ju ungefär som jag skrev.
Du har är rätt, 6 år inte 5. Dock finns det ju oljor som har kortare shelf life (lite olika fetter tror jag). Tror som sagt också att det säkert är för att kunna hålla ryggen fri och att egenskaperna är i stort sett dem samma efter den tiden.
 
  • Like
Reactions: Zed

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Det vore intressant att veta om Rolex har några riktlinjer för klockor som varit hyllvärmare. Med randomserier kommer det ju antagligen bli vanligare och framförallt lättare för AD att sälja modeller som legat länge. Om en klockas funktion försämras av att ligga mer än x antal år så borde ju rimligtvis AD få riktlinjer av Rolex att den tex servas (rengöras/smörjas) innan den säljs. Detsamma borde ju gälla tätheten. Även packningar försämras ju med tiden. Trycktestar AD klockor som legat länge i butik innan de säljs?
 

poormans

Rolex
Njää, det där med 10 år är en tolkningsfråga, de har aldrig sagt rakt ut att det har ett rekommenderat serviceintervall på 10 år, dessutom tillverkades ju klockan för 8 år sedan. Att oljor torkar är ett problem eftersom det blir hårda partiklar som drar runt i verket, oljorna försvinner inte magiskt när de blir gamla. Med andra ord räcker det inte att fylla på utan man måste rengöra för att få bort skiten först. Därmed inte sagt att just din klocka behöver service men generellt bör man se en klocka som är 8 år gammal som i behov av service varesig den använts eller inte.

hur många oservade rolex klockor har du själv kollat efter 10 år??
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
16750 från 1980, jämt patinerad matt tavla med matchande visare, polerad boett men ändå synliga fasningar på 78360/580 länk/ändar. Okänd servicehistorik. Vad säger ni om ungefärligt värde på en sådan?
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Vad är ett ungefärligt rimligt pris för en Rolex oysterquartz, ref 19018 i rimligt skick? Både med och utan box osv. Spannet på c24 är rätt brett, svårt som referens för en okunnig på Oq.
 

sinner

Panerai
Någon som vet ca pris för en beg. Breiling Super Ocean Heritage i gott skick?
Storlek, tillbehör och färg påverkar priset en del?
En svart 42mm fullset i nyskick med mesh, ocean racer gummi + viklås såldes av mig för 23k om jag inte missminner mig. Det var dock för ett par år sen men jag tror att priset bör ligga ungefär lika idag.
 
Topp