Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vadfan har jag köpt? Kienzle sport

Diskussion i 'Vintage' startad av meo_swe, 21 april 2013.

1. meo_swe
    Trådstartare

meo_swe Biskop

Hej!
    Någon som kan något om märket Kienzle? Budade hem en Kienzle Sport på tratten, för klockan såg rolig ut.
    Klockan känns väldigt liten, ca 36mm skulle jag gissa på, Men jag gillar visarna och tavlan.
    Så någon som har mer info?
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

2. cheepo63

cheepo63 Läderjesus

Från:
    Strängnäs
    Tysk klocktillverkare med anor från slutet av 1800-talet. Synd att den var så liten, hade kunnat bli riktigt cool med ett schyst band och dom snygga visarna.

3. China

China Guest

Du kan ha gjort ett litet fynd, även att Kienzle är något av en skräptillverkare i mina ögon. Nu ser jag inte riktigt vilket verk som sitter i klockan, men förmodligen rör det sig om caliber 058b25 eller den ganska sällsynta 059b25. Kienzle är ganska kända både för udda (läs mindre lyckade) konstruktioner och ojämn kvalité på klockorna, men var ganska populära i Tyskland då de var billiga. Äldre klockor är oftast tillverkade i Tyskland, senare är Germasians. Det finns även ett Italienskt företag som har licens på varumärket.

http://kienzle1822.com/de/home/

http://www.kienzle.it/index_eng.html

CaptainOats gillar detta.
  4. meo_swe
    Trådstartare

meo_swe Biskop

Hur menar du att jag kan ha gjort ett fynd? Klockan verkar vara ganska välanvänd, men den verkar gå ganska bra. Den saknar Hack-funktion, och går vad jag märkt ganska bra. Synd bara att den var så liten (ca 36mm), och inte 40 som jag hade hoppats på. Då skulle den fått mycket handledstid.

5. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Gillar! Lägg upp ett wrist shot, 36mm borde väl funka?

6. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Släng på något snyggt nato och använd den :)

7. China

China Guest

Det beror på om det sig om caliber 058b25 eller den ganska sällsynta 059b25, calibern står på verket.

CaptainOats gillar detta.
  8. meo_swe
    Trådstartare

meo_swe Biskop

"Tyvärr" var det 058b25-verk i klockan. Men jag ska köpa nog ett Nato och pröva. I värsta fall så kommer den säljas, och jakten på mögel fortsätter:)

9. meo_swe
    Trådstartare

meo_swe Biskop

Slängde på ett NATO jag hade på jobbet, ska köpa ett i rätt storlek vid tillfälle.
    Så vad säger mögelmaffian? Hiss eller diss?

10. _jonte

_jonte Friends of KS

Hiss! Aptuff ju! :D

11. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    10 gånger coolare än Seikon, rent utseendemässigt i alla fall. Skulle varit automatisk, och som du säger upp mot 40 mm, så skulle du haft en riktigt fining!

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

12. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Jag säger Diss, men det är bara för att jag vill att Du ska sälja den billigt till mig!! ;)

13. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Krävs sin man att bära upp 36 mm, fast den såg ju grym ut. Skaffa bara ett nato som passar så är du almost there

14. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
  15. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Snygg look, älskar visarna...men vad har hänt med bezeln...finns det någon eller saknas den?

16. meo_swe
    Trådstartare

meo_swe Biskop

Jag vet faktiskt inte. Det ser väldigt tomt ut måste jag medge. Men jag har aldrig sett en sån här innan, så det kan lika gärna vara så. Men jag gillar't!

17. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Kör hårt! Coolt att bära mindre ur! Tänk väderbiten Clintangubbe (32mm) vs Justin Bieber (45mm) :)

meo_swe gillar detta.