Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

VAG-skandalen

Diskussion i 'Lifestyle' startad av BOTL, 7 oktober 2015.

1. BOTL
    Trådstartare

BOTL Friends of KS

Från:
    Gefle
    Det är minst sagt en enorm och kostsam skandal vag satt sig i.

Vi har ju duktiga jurister på forumet.

Vad tror ni kommer hända i Sverige, skadestånd? Häva köp, vad är de juridiska konsekvenserna och vad kan man förvänta sig som konsument?

Bilarna kommer bli kostsamma att åtgärda, sämre prestanda, höjd fordonsskatt på grund av höjda utsläpp.

Förlagen med större katalysatorer, ad-bluetank osv verkar alla otroligt kostsamma.

Jag funderar på försöka häva mitt bilköp. Tror förkommer bli en kostsam historia för VAG och jag har noll förtroende.

Chuck gillar detta.
  2. Strindberg

Strindberg Biskop

Min Allroad ska åtgärdas. Oklart hur.

Jag tror att VAG:s hantering av den här soppan avgör deras framtid. Bra hanterat så bör det inte påverka deras affärer på sikt, men känner folk att det här var något de förlorade på kan det gå hur som helst.

BOTL gillar detta.
  3. BOTL
    Trådstartare

BOTL Friends of KS

Från:
    Gefle
    Helt enig. Detta kan vara dödsstöten för VAG. Hur gammal är din bil?

4. speffy

speffy Bonde

Har också en A4 2014 som blivit drabbad.
    Det är väl bara till och vänta för att se vad som kommer hända men det kommer nog inte bli lätt för dem.

5. BOTL
    Trådstartare

BOTL Friends of KS

Från:
    Gefle
    Med den erfarenhet ni VAGägare har av era märkesverkstäder. Har i förtroende att detta kommer lösas så att ni blir nöjda och får ett förtroende?

6. romanov

romanov Borgare

Från:
    Stockholm
    Ja det blir intressant att se hur de kommer hantera detta. Hoppas på att de löser det på ett smidigt sätt :)

7. Julledoc

Julledoc Friends of KS

Kommer säkert någon åtgärd I samband med service. Förutom kostnaden tror jag inte det kommer att påverka VAG i någon större omfattning, åtminstone inte långsiktigt.

8. Hugii

Hugii Biskop

Ägt en audi a6 sen 2010... och alldrig varit så missnöjd med en bilen å service... hoppas på konkurrs (min 3e audi sen år 2000)....

9. alfgren

alfgren Biskop

Vi pratar om gränsvärden som inte ens gäller i Europa. Det kommer inte hända någonting.

JohnDoe, Landshark och SGB gillar detta.
  10. BOTL
    Trådstartare

BOTL Friends of KS

Från:
    Gefle
    Tror du är rätt så ensam om att tro detta inte påverkar VAG. Vi pratar om att man har satt i system på global nivå att lura oss alla, såväl kunder som myndigheter.

Själv hoppas jag att detta drabbar VW så att det får anställda att vakna till och förstå att man måste förtjäna förtroendet tillbaka av kunderna, från säljare till mekaniker, och att den ekonomiska vinning de gjort genom dessa bedrägerier ska kostade de multum.

Senast ändrad: 7 oktober 2015
    speffy gillar detta.
  11. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Vad är det som inte är bra ?
    Kör a4 q själv och är rånöjd.

12. DW6900MS

DW6900MS Biskop

Från:
    Borås
    Varför fortsätter svenskar att köpa VAG-bilar här i Sverige?
    Omdömena kring eftermarknad är minst sagt dåliga och ingen hemlighet.

CaptainOats gillar detta.
  13. BOTL
    Trådstartare

BOTL Friends of KS

Från:
    Gefle
    Min gissning är tjänstebilsvalen och de rabatter man får. Sen är VAG-bilar accepterade. Inte många stör sig på att någon kommer i en sån jämfört med vissa andra märken.

Tobias Eriksson gillar detta.
  14. alfgren

alfgren Biskop

Testet som avses gäller inte Europa. Chansen att du ska få reklamera din bil pga detta ligger runt 0,01% ;)

15. dauit

dauit Friends of KS

Från:
    Luleå
    Genuin fråga, hur kan det komma sig egentligen inte?

16. Hugii

Hugii Biskop

när jag köpte biljävel hann jag bara kom hem (6mil) innan motorlampan tändes.. visade sig att det var tändspole (enligt servichistorik för 2a gången). C-lås på främre dörrar (ca 5000:-/dörr), förnserhiss på förardörren, mkt rost. bakluckan släpper vatten.
    För 2 år sen dog bilen på stormarknads parkeringen, styrbox till ratten 15 000:-..... ska inte nämna alla så defekter...kanske måndagsexemlar. Nu väntar jag bara på att bl barnvagns fri för att skrota skiten :)
    Det är en 2,4 och drar minst 1,5l/mil
    Haft 2st bmw 5-serier med större motorer som aldrig krånglat och förbrukningen har aldrig varit över 0,9l

Haft en gång en A4 som hade hela tiden problem med spindelleder (2001).... aldrig mer audi för min del. Och jag avråder alla som frågar mig. Inget körglädje, och dyr drift.

Senast ändrad: 7 oktober 2015
    BOTL gillar detta.
  17. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Tråkigt !
    Min 08 har jag bytt ett par glödlampor på och servat, det är väl allt.
    Serviceverkstäderna däremot är en annan historia.

18. Hugii

Hugii Biskop

var verkligen ena efter det andra som utlöstes.

19. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Då förstår jag att förtoendet för märket är borta .
    Sen är ju tändspolarna ett känt problem från Bosch och de skall ju enl serviceorder vara bytta på dessa årsmodeller.

Spindellederna är också tyvärr ett känt problem, min förra Passat 04 hade samma problem med leder och spolar.
    Men idag vette fn vad man skall åka eg.
    Min blir kvar ett tag till.

Hugii gillar detta.
  20. Hugii

Hugii Biskop

Kändes som att bmw var roligare att köra å billigare i drift. Så för mig är det självklart. Men får blir 4år till tills man bli barnvagnfri :)

Jonte73 gillar detta.
  21. Edin

Edin Borgare

Från:
    Midsomer Wreath
    Jag har många gånger kikat på diverse VW bilar men backar alltid när det kommer till kritan. Mormor och jag delar dock på en Polo från 2011 (jag sköter allt vad gäller vård och service samt har den större delen av intern) och den har enbart haft problem med parkeringsskador och smitare..

22. Chuck

Chuck Friends of KS

Ge det ett halvår sen har det blåst över, som alla andra rubriker.

Får du kallelse för modifiering av mjukvara bör du avstå om du inte vill strypa befintlig effekt.

Jonte73 och BOTL gillar detta.
  23. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Själv väntar man på att det skall bli Quattrotime igen :) image.jpg

erolorhun, larmar, Chuck och 2 andra gillar detta.
  24. Skolläraren

Skolläraren Friends of KS

Min Passat är drabbad. Så länge de fixar till problemet utan att försämra bilen bryr jag mig inte. Jag är nöjd med VW.

EnSvenskklassiker, par och Chuck gillar detta.
  25. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg
    Varför ens "fixa" bilen? Känns som att det bara kan bli sämre med högre förbrukning eller sämre effekt som resultat. Undrar om man kan välja bort uppdateringen på servicen.

JohnDoe och Chuck gillar detta.
  26. ollkli

ollkli Borgare

Från:
    Luleå
    Jag kommer inte att ödsla min privata tid på att köra in bilen för att få deras fusk åtgärdat. Ska dom ha det fixat får dom hämta bilen. Servar hos VW gör jag inte heller!

CaptainOats och BOTL gillar detta.
  27. Skolläraren

Skolläraren Friends of KS

Enligt intervjuade jurister, bland annat på SvD/DN (kan leta reda på länken när jag är vid en dator) räcker det inte med en mjukvaruuppdatering om den försämrar bilen. Man får inte fixa ett fel med att skapa ett annat. De måste in i motorn och fixa.

28. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Friends of KS

Nu vet jag inte hur du säljer/köper bilar eller dyl men kan vara värt att fundera på andrahandsvärdet om det är så att du säljer den.

29. Norrlänningen

Norrlänningen Präst

Hade aldrig hänt om det hade varit en Bmw

BOTL och Eurenius gillar detta.
  30. Urfunktion

Urfunktion Stadsbo

Från:
    Malmö
    Precis. Det är ju inte så att man dagligen sitter och funderar på galna ko-sjukan, eller Ebola, för att ta ett exempel som ligger närmare i tiden...
    Kör själv VW (dock ingen påverkad modell), men detta kommer troligen inte påverka mitt val av bil när det är dags att byta. Jag misstänker att fler än VW fuskar på olika sätt. De kanske bara är bättre på att dölja det.