• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

VAG-skandalen

BOTL

Panerai
Det är minst sagt en enorm och kostsam skandal vag satt sig i.

Vi har ju duktiga jurister på forumet.

Vad tror ni kommer hända i Sverige, skadestånd? Häva köp, vad är de juridiska konsekvenserna och vad kan man förvänta sig som konsument?

Bilarna kommer bli kostsamma att åtgärda, sämre prestanda, höjd fordonsskatt på grund av höjda utsläpp.

Förlagen med större katalysatorer, ad-bluetank osv verkar alla otroligt kostsamma.

Jag funderar på försöka häva mitt bilköp. Tror förkommer bli en kostsam historia för VAG och jag har noll förtroende.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Min Allroad ska åtgärdas. Oklart hur.

Jag tror att VAG:s hantering av den här soppan avgör deras framtid. Bra hanterat så bör det inte påverka deras affärer på sikt, men känner folk att det här var något de förlorade på kan det gå hur som helst.
 

BOTL

Panerai
Min Allroad ska åtgärdas. Oklart hur.

Jag tror att VAG:s hantering av den här soppan avgör deras framtid. Bra hanterat så bör det inte påverka deras affärer på sikt, men känner folk att det här var något de förlorade på kan det gå hur som helst.

Helt enig. Detta kan vara dödsstöten för VAG. Hur gammal är din bil?
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Har också en A4 2014 som blivit drabbad.
Det är väl bara till och vänta för att se vad som kommer hända men det kommer nog inte bli lätt för dem.
 

BOTL

Panerai
Med den erfarenhet ni VAGägare har av era märkesverkstäder. Har i förtroende att detta kommer lösas så att ni blir nöjda och får ett förtroende?
 

romanov

Cartier
Ja det blir intressant att se hur de kommer hantera detta. Hoppas på att de löser det på ett smidigt sätt :)
 
J

Julledoc

Guest
Kommer säkert någon åtgärd I samband med service. Förutom kostnaden tror jag inte det kommer att påverka VAG i någon större omfattning, åtminstone inte långsiktigt.
 

Hugii

Audemars
Ägt en audi a6 sen 2010... och alldrig varit så missnöjd med en bilen å service... hoppas på konkurrs (min 3e audi sen år 2000)....
 

BOTL

Panerai
Vi pratar om gränsvärden som inte ens gäller i Europa. Det kommer inte hända någonting.

Tror du är rätt så ensam om att tro detta inte påverkar VAG. Vi pratar om att man har satt i system på global nivå att lura oss alla, såväl kunder som myndigheter.

Själv hoppas jag att detta drabbar VW så att det får anställda att vakna till och förstå att man måste förtjäna förtroendet tillbaka av kunderna, från säljare till mekaniker, och att den ekonomiska vinning de gjort genom dessa bedrägerier ska kostade de multum.
 
Senast ändrad:

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Varför fortsätter svenskar att köpa VAG-bilar här i Sverige?
Omdömena kring eftermarknad är minst sagt dåliga och ingen hemlighet.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tror du är rätt så ensam om att tro detta inte påverkar VAG. Vi pratar om att man har satt i system på global nivå att lura oss alla, såväl kunder som myndigheter.

Själv hoppas jag att detta drabbar VW så att det får anställda att vakna till och förstå att man måste förtjäna förtroendet tillbaka av kunderna, från säljare till mekaniker, och att den ekonomiska vinning de gjort genom dessa bedrägerier ska kostade de multum.
Testet som avses gäller inte Europa. Chansen att du ska få reklamera din bil pga detta ligger runt 0,01% ;)
 

Hugii

Audemars
Vad är det som inte är bra ?
Kör a4 q själv och är rånöjd.
när jag köpte biljävel hann jag bara kom hem (6mil) innan motorlampan tändes.. visade sig att det var tändspole (enligt servichistorik för 2a gången). C-lås på främre dörrar (ca 5000:-/dörr), förnserhiss på förardörren, mkt rost. bakluckan släpper vatten.
För 2 år sen dog bilen på stormarknads parkeringen, styrbox till ratten 15 000:-..... ska inte nämna alla så defekter...kanske måndagsexemlar. Nu väntar jag bara på att bl barnvagns fri för att skrota skiten :)
Det är en 2,4 och drar minst 1,5l/mil
Haft 2st bmw 5-serier med större motorer som aldrig krånglat och förbrukningen har aldrig varit över 0,9l

Haft en gång en A4 som hade hela tiden problem med spindelleder (2001).... aldrig mer audi för min del. Och jag avråder alla som frågar mig. Inget körglädje, och dyr drift.
 
Senast ändrad:

Jonte73

Audemars
när jag köpte biljävel hann jag bara kom hem (6mil) innan motorlampan tändes.. visade sig att det var tändspole (enligt servichistorik för 2a gången). C-lås på främre dörrar (ca 5000:-/dörr), förnserhiss på förardörren, mkt rost. bakluckan släpper vatten.
För 2 år sen dog bilen på stormarknads parkeringen, styrbox till ratten 15 000:-..... ska inte nämna alla så defekter...kanske måndagsexemlar. Nu väntar jag bara på att bl barnvagns fri för att skrota skiten :)
Det är en 2,4 och drar minst 1,5l/mil
Haft 2st bmw 5-serier med större motorer som aldrig krånglat och förbrukningen har aldrig varit över 0,9l

Haft en gång en A4 som hade hela tiden problem med spindelleder (2001).... aldrig mer audi för min del. Och jag avråder alla som frågar mig. Inget körglädje, och dyr drift.
Tråkigt !
Min 08 har jag bytt ett par glödlampor på och servat, det är väl allt.
Serviceverkstäderna däremot är en annan historia.
 

Jonte73

Audemars
var verkligen ena efter det andra som utlöstes.
Då förstår jag att förtoendet för märket är borta .
Sen är ju tändspolarna ett känt problem från Bosch och de skall ju enl serviceorder vara bytta på dessa årsmodeller.

Spindellederna är också tyvärr ett känt problem, min förra Passat 04 hade samma problem med leder och spolar.
Men idag vette fn vad man skall åka eg.
Min blir kvar ett tag till.
 

Hugii

Audemars
Då förstår jag att förtoendet för märket är borta .
Sen är ju tändspolarna ett känt problem från Bosch och de skall ju enl serviceorder vara bytta på dessa årsmodeller.

Spindellederna är också tyvärr ett känt problem, min förra Passat 04 hade samma problem med leder och spolar.
Men idag vette fn vad man skall åka eg.
Min blir kvar ett tag till.
Kändes som att bmw var roligare att köra å billigare i drift. Så för mig är det självklart. Men får blir 4år till tills man bli barnvagnfri :)
 

Edin

Panerai
Jag har många gånger kikat på diverse VW bilar men backar alltid när det kommer till kritan. Mormor och jag delar dock på en Polo från 2011 (jag sköter allt vad gäller vård och service samt har den större delen av intern) och den har enbart haft problem med parkeringsskador och smitare..
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Ge det ett halvår sen har det blåst över, som alla andra rubriker.

Får du kallelse för modifiering av mjukvara bör du avstå om du inte vill strypa befintlig effekt.
 

Jonte73

Audemars
Kändes som att bmw var roligare att köra å billigare i drift. Så för mig är det självklart. Men får blir 4år till tills man bli barnvagnfri :)
Själv väntar man på att det skall bli Quattrotime igen :)
image.jpg
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Varför ens "fixa" bilen? Känns som att det bara kan bli sämre med högre förbrukning eller sämre effekt som resultat. Undrar om man kan välja bort uppdateringen på servicen.
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
Jag kommer inte att ödsla min privata tid på att köra in bilen för att få deras fusk åtgärdat. Ska dom ha det fixat får dom hämta bilen. Servar hos VW gör jag inte heller!
 

Skolläraren

Panerai
Varför ens "fixa" bilen? Känns som att det bara kan bli sämre med högre förbrukning eller sämre effekt som resultat. Undrar om man kan välja bort uppdateringen på servicen.

Enligt intervjuade jurister, bland annat på SvD/DN (kan leta reda på länken när jag är vid en dator) räcker det inte med en mjukvaruuppdatering om den försämrar bilen. Man får inte fixa ett fel med att skapa ett annat. De måste in i motorn och fixa.
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Ge det ett halvår sen har det blåst över, som alla andra rubriker.

Precis. Det är ju inte så att man dagligen sitter och funderar på galna ko-sjukan, eller Ebola, för att ta ett exempel som ligger närmare i tiden...
Kör själv VW (dock ingen påverkad modell), men detta kommer troligen inte påverka mitt val av bil när det är dags att byta. Jag misstänker att fler än VW fuskar på olika sätt. De kanske bara är bättre på att dölja det.
 
Topp