• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Val av armbandsmaterial - basic frågor

Johli399

Breitling
Hej alla glada!

Som nybliven klockfantast är jag i tagen att köpa mig min första "riktiga" klocka (lutar åt en Omega AT). Forumet är otroligt värdefull för en nybörjare som mig, men jag saknar lite grundinfo kring armbandsval vilket ni kanske kan hjälpa mig med?

Jag gillar verkligen läderarmband men tänker mig att de kan vara litr opraktiska och även lite "ofräscht" om man köper begagnat, varför jag nu lutar åt att köpa en länk till att börja med. Lite frågor relaterade till detta:
  • Är alla läderarmband på premiumklockor av krokodil eller är det olika material?
  • Ungefär hur länge håller ett läderarmband (tänker original krokodil)?
  • Skulle ni köpa en begagnad klocka med läderarmband eller är det no-go?
  • Vad kostar ett nytt orginal läder- respektive länkarmband, tex till en Omega AT?
  • Är det vanligt att köpa icke original-armband?
  • Hur bökigt är det att byta mellan olika armband?
Stort tack på förhand!
/J
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Snabba svar. Någon annan fyller säkert i...
  • Är alla läderarmband på premiumklockor av krokodil eller är det olika material?
Olika material, men på premiumklockor brukar det bara bra kvalitet oavsett.
  • Ungefär hur länge håller ett läderarmband (tänker original krokodil)?
Sköter du om det rätt så håller det länge, länge. Svett, fukt och vatten är inte läderbandets kompisar. Men de går att rengöra.
  • Skulle ni köpa en begagnad klocka med läderarmband eller är det no-go?
Ja. Låt inte bandet hindra dig, det är klockan i sig som är det viktiga. Band kan man byta.
  • Vad kostar ett nytt orginal läder- respektive länkarmband, tex till en Omega AT?
Ingen aning. Läderband gissar jag på 1300-2500. Länk några tusenlappar. Man brukar säga att det är bättre att köpa länk-varianten när man köper ny klocka. Det är billigare att köpa band i efterhand än länk i efterhand.
  • Är det vanligt att köpa icke original-armband?
Väldigt, väldigt vanligt. Det finns även duktiga personer här på KS som gör egna band och säljer.
  • Hur bökigt är det att byta mellan olika armband?
Inte så farligt. Youtube har instruktioner. Kolla även här: https://klocksnack.se/threads/om-armband-länkar.14052/
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Läderbanden original ligger väl ändå på ca 4000 + lås (2000) om man ska ha original? Länk ca 8000 om man kollar omega. Eller är jag helt ute och cyklar?
 

Marhoi

Friends of KS
Kan också tillägga att om du ska köpa t ex en Omega AT (vilket är ett bra val!) så är det en klart bättre ekonomisk affär att köpa den med originallänk över något annat band. Vill du ändå ha läder/gummi etc så komplettera med det i efterhand.
 
Topp