• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Val av IT-studier -> jobb

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Börjar klura lite smått på vad man ska bli när man blir stor. Jag är 35 år. Varit min egen slav i 10 år och försörjt mig på nätpoker. I och med att marknaden minskat och att sena nätter sliter på familjelivet så sneglar jag på alternativ. Givetvis finns också en trötthet på att leva off the grid!

Jag tog en magisterexamen i Interaktionsdesign (tvärvetenskapligt datavetenskap/beteendevetenskap i grunden) innan jag gick all-in på poker. Minns typ nada från det. Pluggade bara för att fixa tentorna... men programmeringen var rolig. Enbart enklare A-kurser i Java, Prolog och Pascal (!).

Tror att jag skulle kunna bli okej på att programmera men undrar om någon här på forumet kan komma med tips på vad jag ska fokusera på för språk?

Gillar att lära mig saker själv men ur jobbsynpunkt kanske det kan vara bra med dokumenterad kunskap. Vilka utbildningar har bra jobb-ratio?

Hur ser arbetsgivare generellt på ny-exade medelålders?

Alla synpunkter och tips uppskattas!

Jag jobbar inom kommunikation (PR, komm-strategi, digital strategi, service design, content m.m.). Hos oss är UX/UI kung. Jag kan också se ett utökat behov hos kunderna (får rätt mycket såna förfrågningar). Ju mer av våra kunders affär som flyttar online - desto viktigare blir kundresan i allmänhet och UX i synnerhet.

Front-endutvecklare å andra sidan finns det åt helvete för litet av, det är typ den enda rollen vi använder headhunters för att anställa.
En person med dubbel-kompetens (dvs frontend och UX) är extremt attraktiv.

Vad gäller back-end så samarbetar vi ofta med andra bolag som handhar dessa. Jag är förvisso rätt nördig men hade haft svårt att fungera i den miljön. På ett möte med kund för inte alls för länge sen för ett ändå relativt stort konto (1-2MSEK strategi, koncept och front, 2-3MSEK back) hänvisade systemutvecklaren till frontend/UX/content som "färg och fluff". Enskilt exempel förvisso men jag kan tycka back-end är mer hantverk emellanåt och fronten handlar mer om affär och affärsutveckling (vilket jag tycker är roligare).
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
35 är verkligen ingen ålder. Intresse och driv är det som gör dig intressant som programmerare. Om du främst är inne på backend, kolla in C# eller Python. Säkra framtidsspråk båda två. Python lite mer hippt och C# väletablerat.

Sen Cobol som folk nämnt... riktigt gammalt härligt källarspråk. Kommer inte försvinna på många år då många banker och försäkringsbolag byggt fast sig i det. Kanske inte lika sexigt men lika creddigt som en vintage Speedmaster med gulnad lysmassa bland andra kodare och det är ju rätt nice det med. ;)
 

supersu

Omega
Sorry I'm a bit late to the party, but I just recently started my career in development consulting. I'm on my second job right now. I'm 22, never got any formal education, but I knew ASP.NET framework is what the industry standard in web application development is these days. I took some online courses, managed to score a praktik which lead to a job. I left that job after a year, and the experience managed to land me a better job.

What I've learned so far is to be good at learning fast. Once you intrinsically understand the principles of OOP languages, they become somewhat interchangeable. I specialize in C#, but became almost as exeperienced in JavaScript out of necessity. I'd say focus on the .NET framework. Learn the principles of OOP and fullstack development with the use of C# and JS and you should be good. The hardest part is proving yourself, and that's one you'll have to figure out on your own :) Hope my story can help a little.
 
  • Like
Reactions: bvb

mofo

Audemars
2-Faktor
@DiscoPapa började du plugga?
Jag jobbar själv som systemutvecklare/systemarkitekt.
Pluggade 2år på YH och då var det C# som var huvudspråket, fick jobb innan utbildningen var slut, jobbar ff kvar där efter snart 6år.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
@DiscoPapa började du plugga?
Jag jobbar själv som systemutvecklare/systemarkitekt.
Pluggade 2år på YH och då var det C# som var huvudspråket, fick jobb innan utbildningen var slut, jobbar ff kvar där efter snart 6år.
Körde en preparandkurs i C# på Nackademin förra året. Det var kul men sen sökte jag aldrig heltidsutbildningen. Halkade tillbaks i pokerspelandet och kör nog på det ett par år till.

Klurar lite på om det är UI/UX som tilltalar mig mer. Ren programmering tänker jag kan bli lite för likt arbetssituationen som jag har idag och som jag inte är helt tillfreds med - mycket ensamarbete vid datorn. Eller är det kanske en fördom att det inte är särskilt socialt att jobba som utvecklare?
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Körde en preparandkurs i C# på Nackademin förra året. Det var kul men sen sökte jag aldrig heltidsutbildningen. Halkade tillbaks i pokerspelandet och kör nog på det ett par år till.

Klurar lite på om det är UI/UX som tilltalar mig mer. Ren programmering tänker jag kan bli lite för likt arbetssituationen som jag har idag och som jag inte är helt tillfreds med - mycket ensamarbete vid datorn. Eller är det kanske en fördom att det inte är särskilt socialt att jobba som utvecklare?

Eller projektledning om du är gillar många bollar i luften, är social och strukturerad.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Börjar klura lite smått på vad man ska bli när man blir stor. Jag är 35 år. Varit min egen slav i 10 år och försörjt mig på nätpoker. I och med att marknaden minskat och att sena nätter sliter på familjelivet så sneglar jag på alternativ. Givetvis finns också en trötthet på att leva off the grid!

Jag tog en magisterexamen i Interaktionsdesign (tvärvetenskapligt datavetenskap/beteendevetenskap i grunden) innan jag gick all-in på poker. Minns typ nada från det. Pluggade bara för att fixa tentorna... men programmeringen var rolig. Enbart enklare A-kurser i Java, Prolog och Pascal (!).

Tror att jag skulle kunna bli okej på att programmera men undrar om någon här på forumet kan komma med tips på vad jag ska fokusera på för språk?

Gillar att lära mig saker själv men ur jobbsynpunkt kanske det kan vara bra med dokumenterad kunskap. Vilka utbildningar har bra jobb-ratio?

Hur ser arbetsgivare generellt på ny-exade medelålders?

Alla synpunkter och tips uppskattas!
Du är säker på att det är programmering du ska köra på? Jag driver bla ett UX-team och att vara interaktionsdesigner i ett sådant är (enligt mig) sjukt spännande. Dessutom lär UX knappast bli mindre viktigt framöver.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Eller projektledning om du är gillar många bollar i luften, är social och strukturerad.
Har inte så mycket erfarenhet av projektledning förutom att jag läste en kurs på college i USA. Har dock varit ”ledare” i den krets pokerspelare jag utbyter strategier med och gillar att driva projekt som renoveringar osv :) Helt klart ett yrke jag gärna skulle vilja ha, behöver inte ens vara IT-branschen. Men den naturliga stegen är väl att först arbeta praktiskt för att sedan jobba sig upp till projektledare?

@galácticon jo jag funderar starkt på UI/UX. Har ju en magisterexamen i Interaktionsdesign som jag tog 2006. Men måste verkligen fräschas upp...
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Har inte så mycket erfarenhet av projektledning förutom att jag läste en kurs på college i USA. Har dock varit ”ledare” i den krets pokerspelare jag utbyter strategier med och gillar att driva projekt som renoveringar osv :) Helt klart ett yrke jag gärna skulle vilja ha, behöver inte ens vara IT-branschen. Men den naturliga stegen är väl att först arbeta praktiskt för att sedan jobba sig upp till projektledare?

@galácticon jo jag funderar starkt på UI/UX. Har ju en magisterexamen i Interaktionsdesign som jag tog 2006. Men måste verkligen fräschas upp...

Finns ingen ”naturlig stege” för att bli projektledare inom IT/systemutveckling. Udda erfarenheter (typ poker) och ett par rejäla framfötter kommer man långt med. ;)
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Körde en preparandkurs i C# på Nackademin förra året. Det var kul men sen sökte jag aldrig heltidsutbildningen. Halkade tillbaks i pokerspelandet och kör nog på det ett par år till.

Klurar lite på om det är UI/UX som tilltalar mig mer. Ren programmering tänker jag kan bli lite för likt arbetssituationen som jag har idag och som jag inte är helt tillfreds med - mycket ensamarbete vid datorn. Eller är det kanske en fördom att det inte är särskilt socialt att jobba som utvecklare?
Det är nog en fördom som många har, jag är ute hos kund/kundmöte ganska ofta, sitter i prima, ljusa, fina lokaler, i öppet landskap med mycket folk.
Introverta jolt-colaprogrammerare har vi några stycken men med tiden har de blivit mer sociala vilket är kul och faktisk nödvändigt i jobbet.

Just nu så bollar jag lite olika saker, ett projekt jag och en annan på jobbet kör själva, där jag utvecklar mest, sen "vakar" över några grabbar som jobbar på andra sidan Atlanten, samt sitter och kodar lite i ett av Sveriges kosmetikbolag, ganska bra omväxling.
 

Sledger

Cartier
Har varit fram och tillbaka inom IT-branschen sedan 1995 och insåg först för något år sedan att jag hellre har det som intresse än arbete. Inte alltid lika roligt 40 timmar i veckan som lite då och då. :) 47 år nu och pluggar till fysioterapeut och är otroligt nöjd med tillvaron. :)
Ibland tar det lång tid att komma underfund med vad man vill bli. :)
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Finns ingen ”naturlig stege” för att bli projektledare inom IT/systemutveckling. Udda erfarenheter (typ poker) och ett par rejäla framfötter kommer man långt med. ;)
Jag har ganska oblyga framfötter. För ett par månader sedan fick jag kontaktuppgifterna till ägaren av en firma inom UI/UX. Jag fann företaget spännande då det var en liten organisation men med stora kunder. Jag erbjöd mig att komma in och jobba gratis 3 månader för att visa vad jag går för och samtidigt fräscha upp mina kunskaper med option för företaget att antingen anställa mig direkt eller samarbeta med mig som enskild firma efteråt. Tyvärr nappade inte personen på det. Vad tror ni om det upplägget generellt om man ska tråla vidare? För aggressivt?
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
En liten uppdatering på min snart 2 år gamla veltråd. Har de senaste veckorna sökt ett gäng instegsjobb så som helpdesk 1st line support och tekniker. Vill bara in i arbetslivet och knega på för att hitta rätt nisch med tiden.

Inga napp än så länge. Slänger ut en hittelön på 10k till den som kan ge mig kontakt som leder till jobb. PM för CV osv :)
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
En liten uppdatering på min snart 2 år gamla veltråd. Har de senaste veckorna sökt ett gäng instegsjobb så som helpdesk 1st line support och tekniker. Vill bara in i arbetslivet och knega på för att hitta rätt nisch med tiden.

Inga napp än så länge. Slänger ut en hittelön på 10k till den som kan ge mig kontakt som leder till jobb. PM för CV osv :)
Kollat med perido? Brukar erbjuda helpdesk konsulter till större företag
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
En liten uppdatering på min snart 2 år gamla veltråd. Har de senaste veckorna sökt ett gäng instegsjobb så som helpdesk 1st line support och tekniker. Vill bara in i arbetslivet och knega på för att hitta rätt nisch med tiden.

Inga napp än så länge. Slänger ut en hittelön på 10k till den som kan ge mig kontakt som leder till jobb. PM för CV osv :)

Vilken del av landet pratar vi om? Jag har lite känningar i Uppsala/Stockholmregionen. :)
 
D

Deleted member 19984

Guest
Academic Work o liknande verkar tycka att alla över 26 är helt omöjliga att anställa, tyvärr...
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
@DiscoPapa Vi kör ett accelerate program på jobbet där man får prova på lite olika saker och vad som senare kan leda till anställning (de två som gått på kontoret här har fått anställning). Den ena har pluggat och den andra är självlärd så de har gått på personlighet när de valt kandidater, nu är du kanske lite för gammal men kan vara värt att prova.
https://www.atea.se/karriar/accelerateprogram/
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
@DiscoPapa Vi kör ett accelerate program på jobbet där man får prova på lite olika saker och vad som senare kan leda till anställning (de två som gått på kontoret här har fått anställning). Den ena har pluggat och den andra är självlärd så de har gått på personlighet när de valt kandidater, nu är du kanske lite för gammal men kan vara värt att prova.
https://www.atea.se/karriar/accelerateprogram/
Vad hemskt det låter att man är för gammal :p Men ska titta in. Tack!
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Vad hemskt det låter att man är för gammal :p Men ska titta in. Tack!

Hehe tyvärr är det så, har två kompisar som pluggat på "äldre dagar" 34-37 ish och båda har haft jättesvårt att få jobb. Nu är det inte inom IT iofs men ändå. Så ska du plugga något var säker på att det efterfrågas kompetens inom området. Jag håller på inom Windows klient och just nu är det efterfrågan på Intune, det kommer inte bli mindre heller tror jag då Microsoft promotar det mest (inom klient).
 
Topp