• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Val av Rolexklocka (Oyster Perpetual vs Datejust)

Hallå på er,

Denna diskussionen hade jag rätt ofta för något år sedan då jag var i valet mellan Datejust och Oyster Perpetual. Jag Kunde inte välja så lät det vara. Nu har det helt plötsligt gått ett år och jag kom på att jag inte valt något....

Bakgrund:
Gillar dressur och liknande väldigt mycket men vill gärna ha någonting som fungerar lite närsomhelst.

Har alltid njutit av att titta på en stål datejust med fluted bezel men när nya oyster perpetual kom så testade jag den och den var underbar.

Nu har jag problem att välja mellan de två poch ska försöka få ur er lite bilder och psilter om vad ni tycker.

Grå eller blå urtavla tycker jag väldigt mycket om (inte ritkigt säker där heller). Hade varit kul o kunna byta till läderband nån gång fastän jag kanske aldrig gör det.

Jag är väldigt lost helt enkel och behöver lite diskussion om vad ni gillar och varför:). Bilder välkomnas!
 

Gnocchi

Omega
2-Faktor
39mm OP (114300) finns med både grå och blå urtavla. Fett cool i min mening. Men jag förstår ditt dilemma, datejust är schysst! Jag står dock på OP-sidan.
IMG_6965.PNG
 

MAGNETO

Omega
Jag förstår hur du tänker då jag själv har gått i lite liknande tankar. I början var jag helt inställd på att min andra klocka skulle bli en 114270 eftersom det är en av de häftigaste klockorna jag vet. Men efter att ha insett att jag är alldeles för beroende av datumvisningen på min nuvarande klocka, och inte hade klarat mig utan den, har jag istället siktat in mig på en DJ. Kort sagt.. Behöver du datumvisare eller inte?
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Gillar OP, särskilt med tuxedodial. Föredrar dock DJ då jag tycker att datumbubblan är pricken över i
Edit: menar inte tuxedo på OP utan tavlan med arabiska siffror med ungefär samma sättning som 116900
Min DJ
IMG_4369.JPG
 
Senast ändrad:
Härliga bilder och svar!

Första följdfrågan. Date eller no date?

Jag förstår hur du tänker då jag själv har gått i lite liknande tankar. I början var jag helt inställd på att min andra klocka skulle bli en 114270 eftersom det är en av de häftigaste klockorna jag vet. Men efter att ha insett att jag är alldeles för beroende av datumvisningen på min nuvarande klocka, och inte hade klarat mig utan den, har jag istället siktat in mig på en DJ. Kort sagt.. Behöver du datumvisare eller inte?

@MAGNETO och @P-vakten : Date är ju trevligt att ha, men ingen dealbraker tror jag. Mobilen är ju fastklistrad på mig pga av jobb liksom.

Gillar datejusten för den är så klassisk med sin fluted bezel (första rolex jag gillat. Personligen aldrig gillad subs) men å andra sidan är jag så "kär" i oyster P med grå urtavla när jag testade den. Funderar lite på hur versatile den är...

Har du några andra klockor som den kommer gå i rotation med?

Sålde ut alla mina klockor för att bygga en bättre linje med klockor (vill ha en 3-4 klockor, inte fler då jag märkte att 80% bara låg där orörda). Så har en apple watch nu i väntan på att börja min lilla och användbara kollektion som troligtvis kommer bli en datejust/oyster P., seiko cocktail och en certina ds alt. Seiko pepsi.
 

Rey

Rolex
Har haft OP 39 med grå tavla. Riktigt fin och passar till det mesta. Ville tillbaka till lite större klocka dock så den fick gå till förmån för Panerai. Om jag skulle välja igen mellan OP och DJ hade nog valet blivit detsamma igen, trivdes verkligen enkelheten i den :)
 
Hmmm blev alldeles för förtjust i @robert_06_ DJ

Kanske har jag trott att jag var ute efter föuted bezel men inte var det..... och därför gillade jag OP fastän den inte kändes 100 (och inte DJ med fluted heller).

This was an eye opener. Kändes riktigt bra med den.


Får se om 41mm känns för stor. 39an har tidigare varit perfekt. Får testa lite o leka med dark rhodium vs blå aswell
 
Topp