• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Valjoux 72 vs 92?

m_s

Patek
2-Faktor
Hej!

Försökt hitta lite svar på nätet kring skillnaden mellan Valjoux 72 och 92. Det jag får fram är att 92 är kronograf med 2 registers medan 72 har 3 registers, stämmer det?
 

m_s

Patek
2-Faktor
Så denna Autavia 2446C kan inte på något sätt vara vad säljaren säger är ett "Caliber 92" (antar det översätts till Valjoux 92) ?

Kan även vara typo från säljarens spec såklart.

3hkTcKK.jpg
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag är långt ifrån någon expert men ur minnet så har jag aldrig sett en Valjoux 92 med 3 register.

Lite snabb-googling styrker dock mitt antagande.

Så det verkar som att säljaren kanske inte har koll. Det gör dock inte klockan mindre snygg.

Enligt googling på reffen, tex. här: http://heuerville.wordpress.com så har ju dock de tidiga 2446 Valjoux 72.

Nästan en ännu roligare caliber. Samma som i Daytona.
 

m_s

Patek
2-Faktor
Och säljaren säger 70-tals Heuer med Valjoux 92 verk - Inte många rätt och priset är ju larvigt även det!
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Får en dålig känsla av det där exet. Vet egentligen för lite för att uttala mig, men något känns inte rätt. Kan det vara index/siffrorna på subdialsen som inte känns hundra? Relumad dessutom?? Bättre bilder behövs för att se skicket, men hur är den polerad?

Nåja, om det är uppåt 30k så hoppa den.
 

_jonte

Patek
Får en dålig känsla av det där exet. Vet egentligen för lite för att uttala mig, men något känns inte rätt. Kan det vara index/siffrorna på subdialsen som inte känns hundra? Relumad dessutom?? Bättre bilder behövs för att se skicket, men hur är den polerad?

Nåja, om det är uppåt 30k så hoppa den.
Håller med, trycket ser inte riktigt bra ut...
 
  • Like
Reactions: par

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
...klassiskt trick för att fynda hög kvallis från risiga bilder o okunniga säljare, men well... nu är det väl slut med det då... ;)

tillverkaren kanske kan dölja det med länkarmar på nåt sätt, men de flesta brydde sig inte, ju större boett och mindre knappar desto tydligare assymetri.

Grym gallet. Köpte en val 72 till idag btw, bra att ha. Tyvärr av modernare snitt.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
...klassiskt trick för att fynda hög kvallis från risiga bilder o okunniga säljare, men well... nu är det väl slut med det då... ;)

tillverkaren kanske kan dölja det med länkarmar på nåt sätt, men de flesta brydde sig inte, ju större boett och mindre knappar desto tydligare assymetri.


Fan en såndär gick för ~9k nyligen på bukten, måste ha vart ett bra pris? Dom är läckra.
 
Topp