• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Van der Gang Flieger! Visa mig en snyggare, tack!

Rivalen

Rolex
Jag blir mer och mer klar över varför jag gillar Van der Gang! :)
Visa mig en snyggare, tack!
12713790-d9exB.jpg
 

Rivalen

Rolex
Näe, jag vet inte exakt pris. Många anser VdG dyra jämfört IWC och också att det är mycket härm. Andra som äger eller har hållit i bägge säger att VdG är helt outstanding jämfört IWC i kvalitetskänsla. Bl a specialbehandlar de stålet efter egen metod så att det skall vara oerhört reptåligt. Dom bygger minst ett inhouse verk, annars är det mycket 7750 och 7753 de bygger om, om jag minns rätt, men dom är öppna med det. Skulle jag gissa ett pris så tror jag 55-80k. Hade deras prislista för många år sedan, men den modellen är inte med där vet jag utan att hitta listan nu i hast. Denna länken är några år http://forums.watchuseek.com/f2/visit-van-der-gang-watches-322462.html
Edit: denna är nyare http://revo-online.com/up-in-the-air-van-der-gang-vlieger/

Edit: IWC är också snygg, men jag gillar balansen på tavlan hos VdG. Ja det är nyanser, men viktiga.

:)


:)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Missförstå mig inte, jag tycker helt klart VDG klockan var snygg, bara att IWCn är snyggare. Kronan och de små siffrorna för att vara en flieger är största problemet för mig. (Förutom priset förstås).
 

Rivalen

Rolex
Jag ser de snygga IWCerna och tittar en gång till. Centrumlinjen från datumen genom Flieger och flygplanssilhuetten genom centrum - undertexten - namnet - AM/PM till tolvan - välbalanserat på alla sätt.

Hoppas få se fler snygga flygare, men det är klart en Lemania Viggen är underbar, men det är en annan sort - eller? Är den svarta ringen vridbar på dom Lemania Viggen SWAF?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Största problemet med Top Gun (dock ej Miramar) är flygplansmodellen på sekundvisaren. Värdigt nåt från Ur & Penn, inte en klocka för 90'.

IWC-Pilots-Watch-Chronograph-TOP-GUN-IW388001-1024x653.jpeg
 

demondave

Rolex
VdG'n är riktigt snygg, utan tvekan. Som nämt tidigare, snygg balans i tavlan, rent och fint. Tyvärr lite för platt för min del, gillar hur IWC har jobbat med djupet i tavlan för att få mer liv, utan att det blir påträngande rörigt. Samma sak med ytfinishen på boett och knappar. Grymt fin, men allt matt blir fort platt, IWC'n för lite mer liv, lite mer finess, utan att bli prålig.

Kanske lite fanboyfärgad, men rent utseendemässigt har IWC'n mer som tilltalar mitt öga. Varumärkesmässigt är VdG ett okänt kort för min del, vilket inte nödvändigtvis är en nackdel för mig. Udda är kul, om dom kan backa upp prislappen med teknik och tradition.
 

Rivalen

Rolex
Skulle också vilja säga att IWC Top Gun är snyggare :) I svart.
iwc-top-gun-miramar-watch-1.jpg

Den här är vacker, o-60 siffrorna har ett snyggt typsnitt, de röda siffrorna är diskreta, IWC sitter på rätt ställe, står det Top Gun på den så är det lite synd. Härlig harmoni. Vill bli av med sorgkanterna på visarna så är den helt i klass med VdG för min smak. Är en sådan upp mot 80-90k också? Den här bilden lånar jag om det är OK?
 
Topp