Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vantage – ett bland många ”sub brands"

Diskussion i 'Vintage' startad av Ariste, 21 oktober 2012.

1. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Snubblade för några år sedan över en vacker kronograf när jag letade efter ”vintage chronograph” på bukten och av misstag skrev ”vantage...”. I listan över relativt enkla och trista ur så stack denna pärla ut, inte bara för att det är en kronograf utan för att jag tycker den är så otroligt vacker. Rund boett, luggarnas aggressiva vinkel, underbar tavla, knapparnas placering och utseende – allt stämmer för mig med denna kronograf. Väl överskeppad så behövdes en service och efter det har den tickat på fint och tjänat mig väl. Efter det har det blivit två till med svart tavla samt en med vit som för tillfället är hos urmakaren. Inuti tickar Valjoux 7733 utan modifieringar, robust och pålitlig men inget jag pillar med själv.

Historiken kring Vantage är inte helt olik andra subbrands. I mitten av 1950-talet investerade Hamilton massor av dollars I ett program med fokus på expansion och diversifiering. Detta resulterade bland annat i att företaget under en längre tid producerade klockor under tre olika varumärken – Hamilton, Vantage och Buren – i sex olika fabriker i USA och utomlands.

För att möta den växande efterfrågan av billiga klockor i USA så förvärvade Hamilton 1961 Standard Time Corporation, St Croix, Virgin Islands. Med den nya anläggningen äntrade företaget marknaden för budgetklockor med kvalitet (allt är relativt). Standard Time levererade urverk som monterades och marknadsfördes av Vantage Products som bildades 1962. Vantage breda utbud av prisvärda kvalitetsklockor såldes rikstäckande via nästan 9.000 butiker i USA. I utbudet fanns allt från enklare ur med boetter i guldpläterad skitmetall till ur med komplikationer huserade i stålboetter.

1966 var det dags igen, Hamilton förvärvade Buren Watch Company i Buren, Schweiz. Buren var då ett helt integrerat tillverkningsföretag och kompletterade Hamiltons monteringsverksamhet i Bienne på ett alldeles förträffligt sätt. Buren Watch Company är värd en egen tråd framöver.

För ungefär ett år sedan hittade jag en Vantage min-stop och jag föll direkt för formen, skicket är ypperligt och varje gång jag bär den så får jag gåshud. Oerhört praktiskt att klocka koktiden på pastan och andra nödvändigheter. Inuti tickar ett Durowe 471-4 och jag hoppas aldrig behöva leta delar till det då jag misstänker att lagren inte svämmar över med delar till den kalibern.

Har visat mitt senaste nytillskott i Vantage-klubben i en annan tråd, lite mer chocolate-dial över denna:

Det var allt jag har att berätta om detta märke, hoppas det var till nöje!

albinh, yonsson, M.M och 8 andra gillar detta.
  2. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Re: Vantage – ett bland många ”sub brands"

Dom där var riktigt balla! De gör sig ju absolut bäst på hålade racingband.
    Intressant läsning dessutom.
    Kvalitetspost!

3. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland

Verkligen snygg.

Mycket lik min Zodiac som jag bytte till mig på TTT och sålde vidare till Danmark i våras.

4. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Re: Vantage – ett bland många ”sub brands

Tackar, de gör sig bäst på racing och nu ska jag kolla på Singulars bruna till det senaste tillskottet.
    Den minns jag, var duktigt sugen på den när du annonserade på TTT men var inte tillräckligt snabb. En förlust för Sverige helt klart.

5. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Riktigt fina Ariste! :)

Tänk om "någon" kunde göra en sammanställning med ett rejält släktträd över 60/70-talets brands/subbrands....

Eller va fan...när sätter vi igång? :mrgreen:

6. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Intressant, Denke...kul projekt och jag är gärna med men har noll idéer om upplägget nu...:)

7. Kettil

Kettil Biskop

Vantage minute-stop...mmm...det snyggaste jag sett på länge!

Trevlig läsning med.

mvh

8. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Tackar, min-stopen är makalös...fånler när jag ser på den. :)

9. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Speciellt välkommen hem efter senaste leveransen från urmakaren är den här vittavlade Vantagen, köpte ett vrak för mer än ett år sedan och fick tag i en donator i somras. Nu är den hemma, ett välkomnat tillskott bland de svarta:

Nu stryker jag ett streck över märket Vantage, jag är hemma, jag är fri! :)

fretig, eriksson850 och Gummo gillar detta.
  10. Kettil

Kettil Biskop

Ohyggligt och underbart! :eek: Gratulerar!

11. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland

Snygg! Extra coolt med inverteringen av färgerna på tavla/register. Grattis

12. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Re: Vantage – ett bland många ”sub brands

Tackar, tanken på att det finns en exakt inverterad variant av den vittavlade därute jagar mig. Timmarkeringarna på den vita är likt den svarta också ljusa, kanske finns det en variant med svarta timmarkeringar på vit tavla...:)...så nördig är jag!

13. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Tackar, Kettil....du vet hur det är...jakten är minst halva nöjet! :)

14. Dalomo

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm

Tack för en bra post! Letat runt efter lite info kring just detta märke efter att jag kommit över en själv för nåt åt sedan. Trivs riktigt bra med den och blir ju genast sugen på en kronograf också!

Bifogade filer:

15. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Min-stopen är ju en fantastiskt praktisk komplikation, konstigt att inte fler märken hakade på.

16. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Praktisk OCH snygg, har sett en del andra märken som anammat min-stop-funktionen och kanske sitter det samma verk i alla. Senast gick det en Vasa på Kaplans....var väl några månader sedan men vill minnas att den var i fint skick....

17. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Besudlar givetvis även denna tråd med mitt nytillskott, den har inte hunnit få service än men har redan vunnit mitt hjärta. Trion är komplett, nu saknas bara lämpligt band till bruningen eller varför inte till alla tre, förslag!

image.jpg image.jpg image.jpg

Danielle, albinh, micke_s och 11 andra gillar detta.
  18. Ragge

Ragge Stadsbo

Tack, det var intressant. Och vilka snyggingar. Den svarta talar helt klart till mig på alla sätt och kanske är en rimlig kronograf att sukta efter.

Ariste gillar detta.
  19. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Hör av dig om du någonsin säljer din Min-Stop. Älskar designen!

Ariste gillar detta.
  20. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Kul, hade inte sett denna tråden innan. Min-stoppen imponerar mest dock! jäkligt cool!

Ariste gillar detta.
  21. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Ariste, KMS och theargonaut gillar detta.
  22. Silon

Silon Bonde

Den såg trevlig ut. Gillar verkligen funktionen. Jag skulle ha mycket nytta av den. Lite för möglig för min smak bara haha

23. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Fint möglig dykare från Vantage på 37mm, vridringen är hårt blekt och index och visare har precis rätt nyans:

image.jpg image.jpg

Scaramanga och Gummo gillar detta.