Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Var började ditt klockintresse?

Diskussion i 'Diskussion' startad av 80s, 4 januari 2014.

?

Var började ditt klockintresse?

Poll closed 6 januari 2014.
  1. Gick i arv, en av mina föräldrar har alltid vairt intresserad!

13,3%
  2. Vän

24,0%
  3. Partner

5,3%
  4. Media

8,0%
  5. Annat

49,3%
  1. 80s
    Trådstartare

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
  2. Marhoi

Marhoi Friends of KS

Från:
    Stockholm
    lemmyKilmister gillar detta.
  3. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Den har alltid funnits:)

4. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Ärvde en Omega, tredje generationen. Där och då började intresset!

Skickas från min iPhone 9 via Tapatalk

5. Bruset

Bruset Friends of KS

Från:
    GBG
    för morsan var det självklart att man skulle kunna klockan när man började skolan, därmed var jag den ende som kunde det i första klass. i andra klass tror jag fortfarande att jag var den ende som kunde klockan, och då hade jag kunnat läsa klockan i 3 år. sen kom digitaluren, då blev man mainstream...:(

6. Bruset

Bruset Friends of KS

Från:
    GBG

edit: har polare som fortfarande uttalar tiden tio över tre som; fjorton och sjuttio..
    och ja, det är sant...

Icaras gillar detta.
  7. JS

JS Friends of KS

Har väl funnits lite latent, men när en dåvarande kollega började berätta om comex sea-dwellers så var det kört :D

8. Pope

Pope Borgare

Från:
    långt långt ut.......
    Satt och pillade och provade min morfars DJ i början på 70-talet. Älskade den och dess hemska länk (flexi som klämde mitt skinn på armen).

9. Nexus

Nexus Präst

För min del är det någon form av genetiskt defekt. Min farfar var klockdåre, samma sak gäller min far och farbror.

Icaras och 80s gillar detta.
  10. Wesslan

Wesslan Stadsbo

Från:
    En ö
    Svår fråga men vet att det var i väldigt tidiga tonåren som det drog igång. Och det känns som intresset kom från ingenstans, det bara fanns där.

11. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Tror jag började ledsna på att kolla klockan i luren. Sen har uppdateringen skett gradvis. Började leta klocklåda till dom klockorna jag hade, och hamnade här flera gånger. Så jag registrerade mig i oktober förra året. Sen har allt bara flutit på. Från att bara snacka boll till att bara snacka klockor, enligt tjejen. Trots att jag inte kan ett skit, hehehe.

12. Ernesto

Ernesto Friends of KS

I feel you... "Du pratar bara om klockor!!!".

Skickas från min iPhone 9 via Tapatalk

13. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Klockintresset kom i och med den ärvda Omegan MEN den som verkligen tog in mig i klockträsket var Whedda. Ända sedan jag fick pilla på hans Reverso var jag fast.

14. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Har alltid burit klocka, ända sedan förskolan (konservativa föräldrar rockar!) då resten av klasskamraterna trodde att det var armbandsgodis. Med kammat hår och putsade skor sedan barnsben var det bäddat för ett klockintresse!

Perpetual gillar detta.
  15. Sond

Sond Friends of KS

Några av man minnen från barndomen är när min far satt med sina klockor vid köksbordet och drog upp eller eller bytte band på dem. Sedan fick jag den här:

Jag var ca 7 år och klockan var en present från min farbror som i sin tur fått det av en äldre släkting. På något, icke förvånande, sätt etablerades ett intresse för klockor tidigt. Så det första jag köpte för min fösta lön var denna:

Så hur startade nu intresset? Jag måste välja "annat" bland alternativen ovan, för inga andra passar. Möjligen kan jag säga att min far hade klockor, men intresserad var han inte. Sedan fanns det en farbror som gav mig ett fickur men inte heller han var särskilt intresserad av klockor. Å andra sidan var klockor väldigt närvarande, som en naturlig manlig självklarhet hos min far och hans bröder, mer än ett intresse, under min barndom. Där kommer det nog från.

Bojke gillar detta.
  16. bullen

bullen Bonde

Från:
    Västerås
    Här började mitt för nästan 20 år sedan.

Satan vad stolt jag var över denna.

80s gillar detta.
  17. bullen

bullen Bonde

Från:
    Västerås
    Tyvärr gick gummit av när jag dammade av den, någon som kan tipsa om en bra hemsida för att få hem ett 16mm billigt gummi?

18. MKRGG

MKRGG Koprolog

Från:
    chokladfabriken
    Fick min morfars Omega i konfirmationspresent och året därpå, när jag började gymnasiet, fick jag en klasskamrat med intresse för armbandsur. De två faktorerna startade allt...

Perpetual gillar detta.
  19. Självlärd, innan jag ens visste att det var ett intresse.

jabla och Perpetual gillar detta.
  20. RJO

RJO Bonde

Surfade runt på Tradera och letade efter annat tills jag plötsligt fick syn på en Omega Constellation Pie Pan, 60-tal i perfekt skick...köpte den och sedan var jag fast.

21. laketwig

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Har väl alltid haft ett visst intresse för klockor, men det tog fart runt 1997/1998 då jag råkade se en annons i Eurocards tidning. Över en helsida var det en bild på en Breitling Aerospace med blå urtavla. Lycklig OWG i 15 år tills en av mina söner inte var helt nöjd med sin nyinköpta IWC Mark XVI. Sen dess har det bara gått utför, och inte blir det bättre av att häcka här ... :D

Icaras gillar detta.
  22. Spindel

Spindel Biskop

Alltid funnits, fascinationen börjar med att jag betraktar min fars dykare av märket City och dess självlysande visare när jag är i 2 års åldern (ett av mina första minnen)

23. acce1999

acce1999 Friends of KS

Autodidakt. Darwinskt utvecklingssprång? Kan inte påminna mig om att någon alls i släkten delar eller delade mitt intresse. Dröjde dock till min sexårsdsag då jag - efter visst tjat - fick min första klocka; en manuell Timex. Kollade Rolex-annonser i tidningen "Det Bästa" före tio års ålder och var redan då på det klara, att "en dag"...
    A

24. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Tyckte för några år sen att jag började bli man och behövde ha en klocka. Köpte en Tommy Hilfiger spontant, nöjde mig inte där, började kolla runt och lära mig mer, sen började det och jag hittade dit. Kanske det bästa jag gjort?

25. plexan

plexan Borgare

Tror allting började när jag för 13 år sen när jag var 12, en kompis familj hade fått ganska mycket pengar från någon släkting av någon anledning, då vart han lite bortskämd och fick lite vad han ville av sina föräldrar, bland annat en klocka (tror dock inte han var så intresserad av klockor egentligen) minns inte vad det var för någon men jag minns att jag vart lite fascinerad av den :) Hittade sen en klocka hemma av sämre kvalitet (tror det var en facit) som jag började använda, länken skavde så jag gick till den lokala ur-handlaren och köpte mig en Casio för typ 500 vilket jag tyckte vart ett himla lyft. Ja på den banan är det och sen dess har det alltid suttit en klocka runt min handled!

26. babanker

babanker Borgare

Från:
    F ks
    Har nog alltid funnits där lite halvt omedvetet när jag ser tillbaka. Jag förstod det dock först när jag utan eftertanke hade budat hem en gammal mekanisk Omega på Kaplans.
    Ohh, när jag öppnade den och såg komplexiten i ett en fin klockas hjärta. Kändes lite som att ha hittat hem!

80s gillar detta.
  27. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Alltid gillat att klä mig väl och därtill hör ju en snygg klocka :D

28. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    En klasskompis i högskolan köpte en Oris och jag blev frälst, året var 2008.

29. Roland-1970

Roland-1970 Bonde

Har i 20 års tid alltid hävdat att man SKA ha en swiss made klocka och därmed basta!
    Däremot hade jag ingen aning om att det fanns nya mekaniska klockor, förra året gick ljuset upp för mig och jag köpte en seiko5 och sedan dess finns inget intresse för annat än automatur!
    Batteriklockorna kommer med säkerhet att avyttras!

30. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    En slump. Hörde talas om Rolex och att de var dyra som attan. börja kolla upp det och sen var det kört. Tror mitt intresse börja ca 2001. Sen har det gått i rasande takt=)

Mårtenssons ur Brookfield