• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Var hittar jag en ny pusher till Landeron 154...

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Tog en cykeltur med min Paul Raynard by Baylor (Landeron 154) och saknade stop/start pushern när jag kom hem,.. Surt!
Gängan är c:a 2,7 mm (har för dåligt skjutmått för att mäta bättre) och den kompletta pushern c:a 8 x 4 mm .
IMG_3067.jpg
IMG_3066.jpg
Tips om var jag kan finna en ny/ett nytt par emotses tacksamt.
 

Sportster

Omega
Skruva ut den andra pushern och mät gängan på den. Mycket lättare att mäta en utvändig diameter. (Dessutom är det den utvändiga diametern på skruven som motsvara gängdimensionen.) Kolla också att den kvarvarande pushern är rätt storlek. Höll på att göra bort mig med en klocka som hade två olika stora pushers. Den största var hel och såg ballare ut, men vid närmare inspektion var den för stor för att få plats i urfräsningen i boetten i intryckt läge.
 
Ska du skruva av den andra så var försiktig utavhelvete om du inte har ett riktigt verktyg för pushers, de är ömtåliga som satan och sitter ofta som berget. Har ofta en stjärnformad skalle under knappen som ett verktyg passar på, utan verktyget blir det svårt.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Har ett par speedsonic pushers från en Omega speedsonic . 4,3 mm i diameter och gängan 2,5 mm . Kan det funka?
DSC04415.JPG
Stort Tack, men jag tror att de är ngt för tunna, men skall kolla så snart tillfääle ges..
Bor du I Malmö så kan du få låna mitt digitala skjutmått. :)
Tack, men jag köpte ett eget igår.. :)
Ska du skruva av den andra så var försiktig utavhelvete om du inte har ett riktigt verktyg för pushers, de är ömtåliga som satan och sitter ofta som berget. Har ofta en stjärnformad skalle under knappen som ett verktyg passar på, utan verktyget blir det svårt.
Tack för infon , men den andra gängade ut m h a lätt fingerkraft. Det var nog därför den andra lossnade spontant…
Skruva ut den andra pushern och mät gängan på den. Mycket lättare att mäta en utvändig diameter. (Dessutom är det den utvändiga diametern på skruven som motsvara gängdimensionen.) Kolla också att den kvarvarande pushern är rätt storlek. Höll på att göra bort mig med en klocka som hade två olika stora pushers. Den största var hel och såg ballare ut, men vid närmare inspektion var den för stor för att få plats i urfräsningen i boetten i intryckt läge.
Bra tips. Tack :)
 
Topp