• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Var köper man en snygg klocklåda?

GurraG

Cartier
Bumpar denna tråden.
Söker en klocklåda för 4-5 klockor med extra förvaring för nato/läder-band, manchette-knappar etc. Jag gillar utseendet på Reiners men saknar utrymmet för övrig förvaring.
Har någon tips eller man får gilla läget och köpa Reiners och ha sina band någon annanstans? Hur förvarar ni era band som har mycket av det?


Någon tipsade i en annan tråd om denna som jag gillar lite.
http://www.amazon.com/dp/B00913Y3TQ...TF8&colid=23D25MIGYF8OE&coliid=I1JD3ITO20X5ON
 

mjian

Omega
Massa bra tips här :) härligt.
Fråga: winder, är det superviktigt? Förstår innebörden med att ha en... Tror jag.
 

Boris Balkan

Fark you!
Ok det var lite så jag misstänkte.. Hur länge kan man låta dom ligga då? Är det det som kallas gångreserv?

Bättre att köpa kvarts om man tror den blir liggande mer än de andra?

Ja gångreserven är hur länge en klocka med automatiskt urverk går utan att vridas upp eller "laddas" av rörelse.

Jag tycker valet av urverkstyp ska baseras på vad man tycker om och mindre av praktiska konsiderationer.
 

mjian

Omega
Ja gångreserven är hur länge en klocka med automatiskt urverk går utan att vridas upp eller "laddas" av rörelse.

Jag tycker valet av urverkstyp ska baseras på vad man tycker om och mindre av praktiska konsiderationer.

Tack för info :) misstänkte det.. Jo absolut det håller jag med om, men i mitt fall som färsk inom klockor så ser jag ingen större skillnad på kvarts o automat rent generellt.
Kvarts=byta batteri, automat= inte byta. Lite så :)
Men låt säga att jag vill ha en helguldare i samlingen. Den skulle inte få lika mkt handledstid som ex. en sub eller Exp2:an (tror jag i dagsläget iaf) men jag vill gärna ha en. Och det lär sluta med en vintage. Så lika bra med en kvarts :)
 

Owird

Omega
Börjar kanske bli tjatig men tipsar ändå om dessa, tämligen billiga och folk som har dem verkar nöjda:

http://www.network54.com/Forum/674579/thread/1307285500/last-1307285500/FS- beautiful WOOD WATCH BOXES for 1, 4, 6, 8, 12 or 18 XXL watches (RainerMunich)
8g.jpg


http://www.network54.com/Forum/353393/message/1299411035/FS- NEW PRODUCT - finest vintage leather cases for 4, 8 and 20 watches (RainerMunich)
IMG_2778.jpg


http://www.network54.com/Forum/353393/message/1262561976/FS- some unique RAINER BOXES - some also for buckles, parts, cufflinks, etc

Tack för tipset ++
 

SSL

Audemars
Söker låda för 3 kl. Har just nu en trevlig låda från Beco för 5 och en plåtlåda för tillbehör. Då det finns lite olika planer på utökning i familjen så behöver jag något mer och en låda för 3 blir perfa. Tips?

image.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Är det bara så som jag har uppfattat det, eller visst är det dåligt med klocklådor att köpa hos AD:s? (Stockholm)
Absolut att man kan beställa via dem, men jag vill kunna köpa över disk. Känna på material och finish och sen ta med mig hem på rotmos.

Eller är det någon av butikerna som har ett relevant sortiment? Tipsa i sådana fall gärna.

Jag har en 8-bitars Reiner-låda som jag verkligen tycker om. Jag kan ärligt säga att känslan för mina klockor ökade när de flyttade till den nya lådan och jag bäddade ner och lät dem vila på de perfekta kuddarna. Trodde också att jag skulle sakna transparent lock, men tvärtom....det är som en paketöppning varje morgon när man gläntar på locket och blir påmind om vad man har, alldeles underbart.

Men...lådan är otroligt skör, och hur försiktig jag än försöker vara så har det kommit en liten ding i träet vilket irriterar mig oerhört.
Så finns det liknande lådor men i hårdare träslag i samma prisklass eller åtminstone pris i samma postnummer?

Svart, helst med matt finish och inte pianolackad samt lock utan glas är så som jag vill ha det.
Skulle det sen också finnas en utdragbar låda under hela klockytan så skulle det vara helt perfekt.
 

Anlu

Omega
Är det bara så som jag har uppfattat det, eller visst är det dåligt med klocklådor att köpa hos AD:s? (Stockholm)
Absolut att man kan beställa via dem, men jag vill kunna köpa över disk. Känna på material och finish och sen ta med mig hem på rotmos.

Eller är det någon av butikerna som har ett relevant sortiment? Tipsa i sådana fall gärna.

Jag har en 8-bitars Reiner-låda som jag verkligen tycker om. Jag kan ärligt säga att känslan för mina klockor ökade när de flyttade till den nya lådan och jag bäddade ner och lät dem vila på de perfekta kuddarna. Trodde också att jag skulle sakna transparent lock, men tvärtom....det är som en paketöppning varje morgon när man gläntar på locket och blir påmind om vad man har, alldeles underbart.

Men...lådan är otroligt skör, och hur försiktig jag än försöker vara så har det kommit en liten ding i träet vilket irriterar mig oerhört.
Så finns det liknande lådor men i hårdare träslag i samma prisklass eller åtminstone pris i samma postnummer?

Svart, helst med matt finish och inte pianolackad samt lock utan glas är så som jag vill ha det.
Skulle det sen också finnas en utdragbar låda under hela klockytan så skulle det vara helt perfekt.

Jag köpte min låda på Fredmans ur på Nybrogatan. Den är visserligen i svart läder men det kanske skulle kunna vara ett alternativ?
Jag köpte denna med extrafack för tillbehör:
http://www.fredmansur.se/sv/klocktillbehor/winders-etui-klockboxar/lader-etui-for-5-klockor.html
 

jelle

Omega
tänkte köpa en låda till min far på farsdag. Räcker med 2-3 fack och ska helst inhandlas i stockholm så man får tag i den till helgen. Något tips?
 

kbw

Omega
2-Faktor
Är det bara så som jag har uppfattat det, eller visst är det dåligt med klocklådor att köpa hos AD:s? (Stockholm)
Absolut att man kan beställa via dem, men jag vill kunna köpa över disk. Känna på material och finish och sen ta med mig hem på rotmos.

Eller är det någon av butikerna som har ett relevant sortiment? Tipsa i sådana fall gärna.

Jag har en 8-bitars Reiner-låda som jag verkligen tycker om. Jag kan ärligt säga att känslan för mina klockor ökade när de flyttade till den nya lådan och jag bäddade ner och lät dem vila på de perfekta kuddarna. Trodde också att jag skulle sakna transparent lock, men tvärtom....det är som en paketöppning varje morgon när man gläntar på locket och blir påmind om vad man har, alldeles underbart.

Men...lådan är otroligt skör, och hur försiktig jag än försöker vara så har det kommit en liten ding i träet vilket irriterar mig oerhört.
Så finns det liknande lådor men i hårdare träslag i samma prisklass eller åtminstone pris i samma postnummer?

Svart, helst med matt finish och inte pianolackad samt lock utan glas är så som jag vill ha det.
Skulle det sen också finnas en utdragbar låda under hela klockytan så skulle det vara helt perfekt.

Jag köpte en Rainer-låda för ca fyra år sedan, tyckte att den yttre kvaliteten var bra men inuti tyckte jag att kuddarna såväl som tyget var hårt och plastaktigt. Är det fortfarande så?
 
Topp