Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Var sjutton ska jag köpa klockan?

Diskussion i 'Diskussion' startad av HWS, 24 juli 2015.

1. HWS
    Trådstartare

HWS Torpare

Hej!

Jag har bestämt mig för en ny klocka, som finns lokalt på Klockmaster för 17 900 kronor. Samtidigt finns den på Uret för 14 000, och på MyWatch för 12 200.

Det är alltså 5 700 kronors skillnad mellan MyWatch och Klockmaster. Det känns väldigt mycket för min ekonomi just nu, även om det skulle gå. Problemet är att jag läser om att gråhandlare kan ha fått bra kopior och så. Därför blir man ju inte särskilt sugen på det alternativet heller.

Jag sitter som en galning och försöker hitta sätt att få ner priset på Klockmaster, men hittills har jag inte lyckats komma på något sätt.

2. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Hej ! Jag vet inte med MyWatches, men uret.se är hederliga och bra att ha att göra med enl min erfarenhet.

Fredgusta, joca och Philippe Stern gillar detta.
  3. Bluefire

Bluefire Friends of KS

Från:
    Värmland
    Har du varit in till klockmaster och frågat efter om de kan göra något åt priset? Att åtminstonde gå in till AD och se om de kan tänka sig att lägga sig "tillräckligt nära" uret är ju lite normal procedur när det kommer till klockor.

Rivalen gillar detta.
  4. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Köp där den är billigast. Verkar ju dumt att betala flera tusen för mkt för en klocka i den prisklassen. Tror inte att Klockmaster kommer gå med på nån prutning som motsvarar de priserna som du har sett.
    Vilken klocka handlar det om? Kanske finns nån hör som har sett klockan i fråga till ett bra pris.

J

Callxx, Mr Chance, per nordström och 1 annan gillar detta.
  5. JuBi

JuBi Torpare

Säg vad du kan få klockan för på uret, för att se om dom sedan är villiga att närmare sig det priset. De kommer sannolikt inte kunna gå ner så mycket men många fördelar kommer ju med att köpa fysiskt i butik :)

6. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Instämmer, det är en speciell känsla att köpa nytt direkt i butik ;)

JohnDoe och JuBi gillar detta.
  7. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Tycker det beror helt på vad det är för klocka. Att tjäna 5.000 skulle jag inte kasta bort ,på 17-18.000. HWS ,vad är det för klocka du vill köpa ?

8. hook

hook I'm user not a dealer!

Vad är det för märke på klockan?

9. HWS
    Trådstartare

HWS Torpare

Det är en Oris Artix Date

http://www.oris.ch/en/watches/oris-artix-date/01-733-7642-4035-07-8-21-80

10. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Köp den på mywatch, jag hade inte tvekat en sekund. Känns som en obefintlig risk att du köper en kopia därifrån.
    Köp dig nån annan trevlig klocka för pengarna som du sparar genom att handla där, finns många trevliga i den prisklassen!
    Lycka till!

J

Callxx, Mr Chance, k9handler och 2 andra gillar detta.
  11. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Pruta!

12. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    ORIS CULTURE , heter den hos MyWatch , ock lite konstigt...........

13. noxela

noxela Stadsbo

Från:
    Skåne
    Mywatch verkar safe. Erbjuder hämtning i Sthlm eller Klarna faktura. De alternativen känns trygga.

14. Rojalisten

Rojalisten Friends of KS

Från:
    Эребру
    Oavsett vad, bra val!:woot:

15. HWS
    Trådstartare

HWS Torpare

Jag ska ändå in till stan imorgon, så jag tänkte ta svängen förbi Klockmaster. Vilket pris är det värt att ge för den i en fysisk butik tycker ni? 13, 14, 15, 16 tusen? Det kan ju vara bra att veta ifall de skulle vara på riktigt gott humör imorgon.

Artix är ju en serie inom serien Culture. Det verkar som om MyWatch är lite inkonsekventa med namnen de sätter på klockorna, men det verkar inte vara något problem i alla fall.

paradis gillar detta.
  16. Rivalen

Rivalen Friends of KS

Säg att du kan köpa den för 12200, men att du är beredd att betala lite mer för att få nöjet att handla av dem. Förutsätter att du kan tänka dig att handla av MyWatch. Kryper de ner till ca 14k skulle jag tycka det vore värt 1800.2000 - typ 10-15% upp att få köpa av AD..

Senast ändrad: 25 juli 2015
  17. CarlV

CarlV Stadsbo

Från:
    Höganäs
    Jag köpte min Oris ifrån Mywatch fungerade bra! Förutom lång leveranstid! 5-6 veckor!

18. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Får du den för 14' hos klockmaster skulle jag ta det.

galácticon gillar detta.
  19. Qvarna

Qvarna Torpare

Från:
    Los Angeles
    MyWatch är safe. Har själv köpt därifrån och det fungerade klockrent.

20. HWS
    Trådstartare

HWS Torpare

Jag var inne på Klockmaster nu, och det är tydligen så att priserna är på väg upp, så det var inte mycket idé att förhandla. Nu blir det antingen Uret eller MyWatch.

Uret tar 14 043 kronor, inlusive frakt och allt. MyWatch tar 12 590 kronor. Finns det någon fördel med att ta Uret, eller är det bara att slå till på MyWatch?

Edit: Klockia tar 15 252 med studentrabatt, och skriver att de är AD för Oris, men de finns inte med på Oris hemsida.

21. rotvold

rotvold Friends of KS

Hade kört på MyWatch alla dagar i veckan!

22. HWS
    Trådstartare

HWS Torpare

Ja, det blir nog så.

En annan fråga: finns det någon anledning att betala med faktura (det kostar drygt 400), mer än att man slipper ligga ute med pengarna, eller ska man lita på MyWatch och betala direkt?

23. wayne

wayne Friends of KS

Låter som att du är en rätt dålig förhandlare;)

yonsson gillar detta.
  24. HWS
    Trådstartare

HWS Torpare

Nja, fick ner den med blå urtavla till 16 400 (priset innan senaste prishöjningen), och den med svart urtavla hade jag fått för 14 800, men den är jag inte intresserad av. 14 000 för den med blå var nog omöjligt om man inte redan är extremt bra kund där.

25. HWS
    Trådstartare

HWS Torpare

Det verkar inte vara farligt att köpa klockan kontant, om man ser till omdömena jag hittar på internet. 400 i fakturaavgift känns ganska saftigt, även om klockan såklart kostar betydligt mer.

26. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Jag avråder dig till att köpa den från någon gråhandlare pga garantiärenden (som de kan vara jobbiga ta hand om.)
    Gå till Klockmaster i Fältöversten, de är väldigt tillmötesgående och förklara din situation så ska du nog se att de kan justera priset en aning. Samt att du då har en garanti på att de kommer ordna samtliga eventuella problem om dessa skulle uppstå.

JohnDoe gillar detta.
  27. Folke08

Folke08 Bonde

Från:
    Stockholm
    Jag köpte min Oris från Mywatch. Inga problem alls. Valde att hämta den fysiskt.

28. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Skulle aldrig betala i förskott till ett bolag vars senaste och enda bokslut gick back 175tkr. Visst de kan ha bra finansierig osv... men om de de konkar är du torsk. Skulle lätt välja faktura för 400kr som "försäkring".

Rivalen och Echo Delta gillar detta.
  29. Kung Midas

Kung Midas Bonde

Är det inte så att om du använder kreditkortsföretag så har du deras köpföräkring? Blir det något strul är det typ Mastercard som har fighten med försäljaren. Det är det jag lever under intryck av i alla fall...

yonsson och Equilibrium gillar detta.
  30. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Jo om det är ett kreditkort, inte bankkort. Bra att kolla upp villkoren först. Men det är oftast inte något som är snabbt och smidigt.... min erfarenhet är att man bör undvika att göra affärer både med kunder och leverantörer där man riskerar att behöva krångla med konkursbon för att få tillbaka pengar eller få betalt. Däremot att köpa från en konkursförvaltare eller på en konkursauktion är inte ett problem. Är en stark anhängare av att enbart betala om jag får varan i handen omedelbart.

Rivalen gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield