• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför är det så svårt att bestämma sig?

Febermannen

Breitling
Hej allihopa! Det här är mitt första inlägg här KS, och med det sagt kan jag ju även passa på att introducera mig själv lite snabbt. Är 20 år, har precis(1år sedan) insett att klockor är något riktigt roligt och har nu för avsikt att börja bygga på en egen "samling".

Har nu när skatteåterbäringen trillat in börjat fundera mer och mer på vad det är jag vill ha. Har spanat på Rolex Datejust, och Cartier Santos som jag blivit helt förtrollad av. Är jag en tomte som blivit så betuttad av just Santosen? För mig har det varit utseendet som fått mig att kolla lite extra, och kanske inte de tekniska detaljerna. Har ni några vettiga alternativ i den här prisklassen(begagnade) eller kanske ännu bättre, några billigare alternativ som är ännu roligare?

Tack på förhand och hej! :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Välkommen! Datejust och Santos är två mycket trevliga val! har haft båda och vet inte vilken jag föredrar framför den andra. Cartier är klart underskattade med uruselt andrahandsvärde. Prisvärda begagnade. De har en av de allra tyngsta historierna bland urtillverkarna.

ePB26Xw.jpg


DSCN0769.jpg
 

jabla

Sarlacc
Datejusten är en bra instegsklocka med skön känsla som man inte förlorar särskilt mycket på om man vill byta up sig senare.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Kul att du gillar lite mer dressade klockor. Kan inte så mycket om Cartier, men Santos är ju en klassiker. Köper du en begagnad Datejust och ångrar dig får du troligen igen pengarna. Du får mycket för en budget på 20.000 kr. Jag röstar på en Datejust!
 

Febermannen

Breitling
Ja Santosen är ju rena fyndet när man kollar på begagnat- ny vettefasen om jag hade köpt den(om jag hade pengarna, då finns det annat jag drömmer om). Nummer två av dina Aurum fick mig att le, den är riktigt läcker! Över till Daten, hur mycket/lite ska man betala för en sån? Jag har sett att den finns några på blocket/pantbanker runt 15000 kronor. Är det en riktig slit-och-slängare man får då? Försökte föra över en bild på min enda klocka för tillfället men det var ju omöjligt på mobilen utan tapatalk(?)
 

F-L-P

Panerai
Hej allihopa! Det här är mitt första inlägg här KS, och med det sagt kan jag ju även passa på att introducera mig själv lite snabbt. Är 20 år, har precis(1år sedan) insett att klockor är något riktigt roligt och har nu för avsikt att börja bygga på en egen "samling".

Har nu när skatteåterbäringen trillat in börjat fundera mer och mer på vad det är jag vill ha. Har spanat på Rolex Datejust, och Cartier Santos som jag blivit helt förtrollad av. Är jag en tomte som blivit så betuttad av just Santosen? För mig har det varit utseendet som fått mig att kolla lite extra, och kanske inte de tekniska detaljerna. Har ni några vettiga alternativ i den här prisklassen(begagnade) eller kanske ännu bättre, några billigare alternativ som är ännu roligare?

Tack på förhand och hej! :)

Santos är en klassiker med riktig historia. Första armbandsuret och dessutom med pilot koppling om jag inte missminner mig. Dj är lite fegare och lite mera säkert val. Snygga båda två.
 

Hardy

Thug
För 15 lök kan du få en fin rolex 1601!
Går du upp till 20 blir det ännu bättre såklart :)
 

m_s

Patek
2-Faktor
Var bör man kolla extra noga efter en fin 1601 om man får fråga? :) såg att Drwatch hade en fin inne i stål/guld.

Dr Watch är inte fel alls att kika på, han brukar ha ett par inne då och då. Det du bör fundera på är detaljer så som om du vill ha stål/stål eller guld/stål. Jubileelänk eller Oyster. Modernare Datejust med Quickset (sätta datumhjulet individuellt) eller de äldre (1601/1603) utan.

Sen har du släta ringar, räfflade eller engine-turned. Blå, silver, vit, tavla etc etc.

Googla runt och leta lite vad du fastnar för, sen går alltid detaljer förutom urverket att enkelt byta och förändra. Datejust är en ultimat klocka om man fixar storleken!
 

Febermannen

Breitling
En stål/stål med vit eller silvrig tavla m jubilee eller en stål/guld med antingen silvrig eller blå tavla hmm... Nu har jag något att leta efter! En guldfri Santos får också ligga på listan. Tack så mycket för all respons också
 
Topp