• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför är ett automatiskt urverk stökigare? Vad ska man tänka på?

dmgohl

Breitling
Hej!

Snokat runt lite på forumet ett tag.
Läser återkommande att folk skriver att automatverk är mer jobb att ha och kräver en del kunskap för att fungera bra.

Vad är det för kunskap som krävs? Varför är det mer jobb att ha en automatare? Vad behöver jag tänka på?

Tack på förhud!

Daniel
 

Code

AKA Vincent B
En automat klocka har oftast "finare" urverk, snyggare "finish"..sekund visaren sveper fram...men visar inte EXAKT tid..men går och "rucka" fram en nästan exakt tid...+- nån sekund....service på automatare är ca efter 5år...ny olja,packningar, tryckhetstest mm...Servar man inte efter ca 5-8år kan delar i klockan gå sönder för oljan torkar..och klockan slutar fungera...och det blir dyrt och köpa nya delar om det är en "finare" klocka...
 

dmgohl

Breitling
En automat klocka har oftast "finare" urverk, snyggare "finish"..sekund visaren sveper fram...men visar inte EXAKT tid..men går och "rucka" fram en nästan exakt tid...+- nån sekund....service på automatare är ca efter 5år...ny olja,packningar, tryckhetstest mm...Servar man inte efter ca 5-8år kan delar i klockan gå sönder för oljan torkar..och klockan slutar fungera...och det blir dyrt och köpa nya delar om det är en "finare" klocka...
Haha jag som trodde automat var det bästa man kunde ha ️
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
En annan jobbig grej med automatare är att om du har fler än en så måste du ställa in tid (och eventuellt daturm) varje gång du byter klocka. Den enkla lösningen är att ha en watch winder. Men att ha (inte sällan högljudda) maskiner som snurrar i sovrummet 24/7 är ingen höjdare, speciellt om du, som många på forumet, har kanske 5 klockor eller mer.

När man tänker på det så är ju mekaniska klockor egentligen bara till för entusiasten och definitivt inte för någon som vill ha ett bekvämt, problemfritt ägande. :)
 

CCB

Cartier
2-Faktor
Automatiska klockor är ju lite besvärligare om du har flera och ej har en winder. Men känslan av att din klocka dras upp av kinetisk energi, dina kroppsrörelser, helt i avsaknad av batteri eller liknande är ju helt oslagbar. Sedan har du en tyngd i klockan och en känsla av hantverk som definitivt förhöjer din vardag. Allt kommer med för och nackdelar, men jag anser att fördelarna med ett automatiskt verk helt överträffar nackdelarna.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Känslan av att ha ett litet mekaniskt urverk på armen som bara genom din egen rörelse kan visa tiden på sekunden är i mitt tycke oslagbar och numera irriterar jag mig bara på hoppande sekundvisare. Och flertalet quartzverk är inte så jävla noggranna heller och Quartzklockor behöver dessutom också service;)
 

Code

AKA Vincent B
Det enda quartz behöver är i princip rengöring och batteribyte....går snabbt och är billigare....
 

Code

AKA Vincent B
Automatiska håller i generationer om man håller efter dom....men EGENTLIGEN.. spelar det ingen roll om man har automat ele quartz....jag har alla 3...Quartz,automat och manuell....:)
 

soderlund

Cartier
Får man välja, så automaturverk alla dagar i veckan.
Jag gillar att det faktiskt är ett mekaniskt hjärta i klockan. Vill även slå ett slag för handjagade klockor, blir en fin rutin att dra upp varje morgon.

Automatur och manuella ur tenderar att hålla värdet bättre än dito quartz. Ligger helt enkelt lite mer hantverk bakom ett automaturverk eller manuellet urverk jämfört med ett quartz-verk.
 
Den goa känslan av att dra upp ett mekaniskt ur varje dag kan aldrig ersättas av att bara spänna på sig ett kvartsur.

Mekaniska klockor genererar egen energi, tänk så många batterier du slipper om du använder din mekaniska klocka i 50 år. (Ekologiskt hållbart :) )

Dessutom är det inte trovärdigt att skylla på att "klockan går fel, ursäkta att jag är för sen" med ett kvartsur på handleden.

Men framför allt är mekaniska ur :cool::a!
 

mmx

Cartier
Grundregel: Att vara kategorisk är aldrig bra. Att inte kunna uppskatta komplexiteten och exaktheten hos ett kvartur i den högre klassen eller njuta av hummandet från ett stämgaffelur är väl lite trist?
En grundregel är till sin natur kategorisk. Alltid. ;)
När man är noob på klockor så kollar man runt och fattar inte riktigt grejen med mekaniskt v/s quartz. Försäljare gillar ju att sälja, då de svarar ju ofta vad som gynnar dem (hur kan jag få ut så mycket stålar som möjligt ur den här killen?). Jag har varit där själv. Och jag hade ångrat mig järnet om betalt premium för en quartzklocka. Av den enkla anledningen att riktiga klockor är mekaniska. Köper man en trevlig quartzklocka kommer man hela tiden att få förklara sig. Köper man en mek har man fått något mer.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Instämmer med tidigare talare angående handjagat. Var skeptisk när jag köpte min första men nu har det blivit en trevlig och stimulerande vana att dra upp den varannan dag eller så.

Har en Breitling quartz och den känns väldigt opersonlig. Den bara ligger där och tickar på i 2-3 år.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Men, for realzz, vem blir inte till-sig-i-trasorna av skönheten till höger?
image.jpeg


Och kolla här:
https://klocksnack.se/threads/klumpigt-batterifläsk-med-extra-allt.49716/
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Det finns inga "hårda värden" där en automat är bättre än en kvarts. Men man kan säga att en automat har en "själ". Det är inte något man äger utan nått man delar sin tillvaro med. Nått som behöver lite kärlek, lite omtanke.. Något som beter sig på olika sätt beroende på vad man utsätter den för. Det är inte bara en klocka, den är en automatisk klocka!
 

Calfen

Panerai
Automatisk Vs Kvarts, vad som är fint eller fult osv är i stort en rätt tröttsam diskussion enligt mig. Självfallet finns det feta kvarts som tex OQ, Aerospace, UTC och ovanstående klockan av omega med F300hz verket. Men jag skulle aldrig betala 100-150 tkr för en ny Kvarts vilket jag lätt skulle kunna för en ny Automatare :D
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
...och MC är fullständigt onödigt, en Toyota är bästa bilen och egentligen skulle jag och familjen få plats i en tredjedel av huset.
Vem har sagt att allt ska var bekvämt?

Ja, vem har sagt det? Inte jag i alla fall. Jag påpekade att mekaniska klockor inte var något för den som ville ha det bekvämt. Big difference.

Sedan är dina exempel lite löjliga.
 
Har sagt det förut och säger det igen:
En märkesklocka med kvarts-verk är som att köpa en värsting-mountainbike.. -med stödhjul!!
Mekaniskt ska det vara!
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det överdrivs ju ganska kraftigt här över nackdelarna med automatiska urverk ändå. I regel så går finare automatverk fel med kanske +3 sekunder om dagen vilket innebär att man får gå igenom det otroooooligt besvärliga i att var 20:e dag ställa tillbaka klockan en minut, vad är det att orda om? Klockan bör lämnas in för service efter minst 5 år, heller ingen biggie. Tålighet är väl inte ett reellt problem, och fördelen jämfört med kvarts är att klockan enkelt kan lagas om något skulle gå fel.

För detta får man ett stycke mänsklig historia och ingenjörskonst, ett litet mänskligt mekaniskt under, med vackert svepande sekundvisare.

Enda gången automat egentligen är jobbigt är väl om man inte bär klockan närmast dagligen och tvingas ställa om den varje gång den ska användas, men klockor ska ju användas...
 
Min personliga åsikt: Jag äger/har ägt automatiska-, manuella, kinetiska, soldrivna, batteridrivna ur. Alla är exempel på god ingenjörskonst men jag skulle aldrig lägga stora pengar på annat än helt mekaniska urverk som jag anser är tidlösa (ursäkta dålig vits). Ett mekanisk ur kan, om det är av rimlig kvalitet, alltid lagas, servas, modifieras så att det kan ärvas från generation till generation samtidigt som gången hos mekaniken ger mig en enorm tillfredsställelse.

På mig imponerar äldre mekaniska telefonväxlar, räknemaskiner, eldledningssystem, eller what ever, så mycket mer än dagens digitala varianter. Jag är inte bakåtsträvare men för mig är mekanik konst och elektronik vardag.
 
Topp