• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför är ett automatiskt urverk stökigare? Vad ska man tänka på?

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Men gällande quartz/mekanisk-diskussionen, öppna upp en quartzklocka och jämför urverket med min skönhet från 1947:

20160105_135918-01.jpeg

Men hörru... Sett inte såna orimliga standarder.
All shapes and forms of watch movements are beautiful!

ronda-5030d-quartz-watch-movement.jpg
 

dmgohl

Breitling
Haha ok, tack. Automatare beställd. Longines.
Vågar jag använda den överallt? Kan jag springa, spela golf etc utan att den hoppar runt ett par timmar? Några faror på vägen? ️
 

mmx

Cartier
Haha ok, tack. Automatare beställd. Longines.
Vågar jag använda den överallt? Kan jag springa, spela golf etc utan att den hoppar runt ett par timmar? Några faror på vägen? ️
Ja, det är lugnt. Maila tech support om du är osäker, Longines tech support svarar på den sortens frågor, svaret blev ja på min.
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Lustig diskusion ni för :)
Att med resonemang och logik jämföra dessa verk är nog lika lätt som att rättfärdiga de summor pengar vi trots allt är beredda att lägga på ett ting som visar tiden.
Det handlar om annat än att visa tid, om finess, ingenjörskonst, finmekanik och framförallt om känsla. Det känslomässiga i en klocka går inte att mäta med serviceintervall, huruvida man måste dra upp den varje dag eller om den drivs av ett batteri...
Antingen uppskattar man automatverk på ett känslomässigt plan och är beredd på vad det innebär eller så föredrar man enkelheten i en kvarts och uppskattar andra attribut med klockor...
Att logiskt förespråka och argumentera kring det kan man nog hålla på med tills fan löser av...;)
 
Automatisk Vs Kvarts, vad som är fint eller fult osv är i stort en rätt tröttsam diskussion enligt mig. Självfallet finns det feta kvarts som tex OQ, Aerospace, UTC och ovanstående klockan av omega med F300hz verket. Men jag skulle aldrig betala 100-150 tkr för en ny Kvarts vilket jag lätt skulle kunna för en ny Automatare :D

OQ är en ful rackare, dessutom kvarts. Vem fan hade köpt den om det inte var en Rolex?
Jag har 1 batteriklocka, en Bulova accutron från -72. Ett Accutronverk i fint skick önskar jag alla klockentusiaster fick pröva på. Men när det är dags för klockpåtagning är det nästan alltid en mekanisk eller mekanisk/automat som åker på. Min ovilja mot kvartsur bottnar sig i att sekundvisaren hoppar fram och att den sällan synkar mot minutindexen. Ger mig en känsla av slafsighet och ett intesånogavis att bygga klockor. Jag får ingen positiv känsla alls, även om klockan är både snygg och vacker.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
OQ är en ful rackare, dessutom kvarts. Vem fan hade köpt den om det inte var en Rolex?
Jag har 1 batteriklocka, en Bulova accutron från -72. Ett Accutronverk i fint skick önskar jag alla klockentusiaster fick pröva på. Men när det är dags för klockpåtagning är det nästan alltid en mekanisk eller mekanisk/automat som åker på. Min ovilja mot kvartsur bottnar sig i att sekundvisaren hoppar fram och att den sällan synkar mot minutindexen. Ger mig en känsla av slafsighet och ett intesånogavis att bygga klockor. Jag får ingen positiv känsla alls, även om klockan är både snygg och vacker.
image.jpeg
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
OQ är en ful rackare, dessutom kvarts. Vem fan hade köpt den om det inte var en Rolex?
Jag har 1 batteriklocka, en Bulova accutron från -72. Ett Accutronverk i fint skick önskar jag alla klockentusiaster fick pröva på. Men när det är dags för klockpåtagning är det nästan alltid en mekanisk eller mekanisk/automat som åker på. Min ovilja mot kvartsur bottnar sig i att sekundvisaren hoppar fram och att den sällan synkar mot minutindexen. Ger mig en känsla av slafsighet och ett intesånogavis att bygga klockor. Jag får ingen positiv känsla alls, även om klockan är både snygg och vacker.
FUL?!
Kolla linjerna, den är vacker.
tumblr_me7g4vA7us1r16659o1_500.jpg

IMGP4052_1280.JPG
 
Vore vi inte i behov av bekräftelser skulle alla bära kvartsverk. Jag äger 1 kvarts och 4 automat.
?
Vad har det med bekräftelse att göra? Och vems bekräftelse menar du att man söker?
Jag vill ha mekaniskt för att det är mysigt och häftigt rent teknologiskt sett med en liten "maskin" som snurrar på armen. Och så känns det lite som klockan har en egen själ när den är mekanisk..
 

Scipio

Patek
2-Faktor
?
Vad har det med bekräftelse att göra? Och vems bekräftelse menar du att man söker?
Jag vill ha mekaniskt för att det är mysigt och häftigt rent teknologiskt sett med en liten "maskin" som snurrar på armen. Och så känns det lite som klockan har en egen själ när den är mekanisk..
Det är oftast fler än en motivator bakom våra klockköp. En del av dem pratar vi gärna om, en del berättar vi inte om för varken andra eller oss själva och sen finns det dolda motiv som vi inte förstår eller ser. Om dn enda drivkraft är att det är kul att se kugghjul som snurrar tror jag du är lite unik. Spelar det ingen roll vad den kostar? Reagerar du ingenting när du ser en person som tittar på din klocka? Behöver du aldrig byta band eller hela klockan för att kraften i kicken ebbat ut? I så fall, grattis.
 
  • Like
Reactions: JLW
Det är oftast fler än en motivator bakom våra klockköp. En del av dem pratar vi gärna om, en del berättar vi inte om för varken andra eller oss själva och sen finns det dolda motiv som vi inte förstår eller ser. Om dn enda drivkraft är att det är kul att se kugghjul som snurrar tror jag du är lite unik. Spelar det ingen roll vad den kostar? Reagerar du ingenting när du ser en person som tittar på din klocka? Behöver du aldrig byta band eller hela klockan för att kraften i kicken ebbat ut? I så fall, grattis.
Fast om du nu syftar till att du tror att många köper dyra klockor för att få bekräftelse (förstod jag dig rätt då?) så finns det ju faktiskt dyra märkes-quartzare också.. Så just klockans pris/dyra utseende avgör väl inte om folk köper automat eller quartz.. Eller?
Jaja skit samma, jag kanske missförstod.. Nu ska det sovas! :)
 

Zingo

Rolex
Rationellt är inte automat men inte quartz heller. Vem behöver egentligen ett armbandsur när man har en mobil med exakt tid? Så ska man ändå ha ett onödigt armbandsur så kan man väll lika gärna ha något fint och vackert (och onödig status sak) så därför är quarts den mest onödiga du kan köpa. Helt logiskt.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Rationellt är inte automat men inte quartz heller. Vem behöver egentligen ett armbandsur när man har en mobil med exakt tid? Så ska man ändå ha ett onödigt armbandsur så kan man väll lika gärna ha något fint och vackert (och onödig status sak) så därför är quarts den mest onödiga du kan köpa. Helt logiskt.
Mobilen visar tiden - klockan visar mannen.
 

soderlund

Cartier
Ett köpargument för automatare och manuella är väl att de klarar av en EMP, där mobil, och annan elektronisk utrusning inte vill vara med längre.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Kan man göra en quartz-klocka som är elegant, dekorerad och tekniskt imponerande? Ja, FP Journe har sin Élégante som har en rörelsensor (vid klockan 4) som sätter klockan i sovläge om den inte har rört på sig på 30 minuter. Med danglig användning sägs klockan ha en batterilängd på 8-10 år. Gör man ingenting så kan batteriet teoretiskt sett hålla i 18 år. Caliber 1210 är handgjort i Schweiz tillsammans med en "partner". Baksidan är helt underbar :) Priset börjar på 10k CHF.

F-P-Journe-Womens-Watch-Elegante-Quartz-Titanium-Gold-Platinum-aBlogtoWatch-25.jpg


FP-Journe-Elegante-watch-4.jpg
 

soderlund

Cartier
Kan man göra en quartz-klocka som är elegant, dekorerad och tekniskt imponerande? Ja, FP Journe har sin Élégante som har en rörelsensor (vid klockan 4) som sätter klockan i sovläge om den inte har rört på sig på 30 minuter. Med danglig användning sägs klockan ha en batterilängd på 8-10 år. Gör man ingenting så kan batteriet teoretiskt sett hålla i 18 år. Caliber 1210 är handgjort i Schweiz tillsammans med en "partner". Baksidan är helt underbar :) Priset börjar på 10k CHF.

F-P-Journe-Womens-Watch-Elegante-Quartz-Titanium-Gold-Platinum-aBlogtoWatch-25.jpg


FP-Journe-Elegante-watch-4.jpg
Den var fin, men 10 000CHF är kanske inte mycket för en FP Journe, men ändå mycket pengar, och för ca 84kkr får man ganska mycket i klockväg.
 

lofgreno

Audemars
Har tidigare alltid enbart kört quartz. Hade en Seiko automatare för länge sen men den gav jag bort till farsan, sen försvann den tyvärr.
Men nu har jag fastnat på automatare och håller väl med dom flesta här att det är en skönare känsla med en sån på armen. Ett litet mekaniskt underverk på armen liksom. Men man ska ju ha ett intresse för det då också. Mitt har hursomhelst vaknat. Kommer sälja lite Quartz ur och uppgradera allt eftersom till Automatare.
Sen har vi ju smartklockor som tillkommer i diskussionen också men det ser jag bara ett användningsområde till. Att ha när man är ute och springer för GPS funktionen. :)
(Kommer säkert ändra mig där också...)
 
Topp