Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Varför är fakeklockorna så vanliga och så dåliga?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Strindberg, 2 mars 2015.

1. Strindberg
    Trådstartare

Strindberg Biskop

En tanke slog mig idag:

Hur kommer det sig att fake-klockor är så vanliga på insta-posers och varför är de så jäkla dåliga?

Om man kollar runt lite så ser man ganska ofta posörbilder med diverse dyra grejer, däribland mycket ofta klockor. Jag vet ju - självklart - att det finns fakes av allt, kanske särskilt kläder, men klockor är en sak där en halvintresserad lätt kan se att en halvdålig fake är just en fake. Särskilt som det ofta är närbilder på klockorna.

Ni som är klädexperter, ser ni lika lätt att ett Hermésskärp är fake som "man" ser att en AP med taskiga subdials är fake? Ser man en fake-Cohiba på långt håll, även om den har rätt antal rader prickar?

Det borde vara enklare att posa med saker som är lättare att fejka, eller missar jag något?

Varför "folk" vill lura i Instagramanvändarna att de är rika övergår mitt förstånd, så där har jag ingenting att tillägga.

2. steffe

steffe Friends of KS

Att känna igen fake tror jag har med intresse att göra. Jag själv kan till exempel inte se skillnad på en äkta och oäkta Louis Vuitton-väska på bild, men min mor kan på ett ögonblick skilja dom åt då hon älskar mode. På samma sätt tror jag inte att en vanlig svensson kan se skillnad på en lyxklocka då han aldrig ens tänkt i banorna på att lägga 50k+ på en klocka. Istället kommer han hem med något som liknar det här och känner sig nöjd "för ingen kommer märka någon skillnad ändå":

Jaguaren, Tripeiro., Holmqvist och 6 andra gillar detta.
  3. M021

M021 Friends of KS

Folk utgår ifrån att skillnad ej syns är vad jag tror,

Dock så tycker/tror jag handlar om låg självkänsla, dagens samhälle bygger på bekräftelse och ttillhörighet.

Djupare analys har jag inte,

4. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Alltså, den var ju nästan cool...

morrism, Aquaracer2, David och 2 andra gillar detta.
  5. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Enklaste sättet att se om det är fejk är att kolla på personen som bär vad det nu kan vara.

Tapiren gillar detta.
  6. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Den där är äkta..... ;)

gruby gillar detta.
  7. China

China Guest

Tja, många på forumet fick brallorna neddragna i en tråd med en ganska medioker Rolex kopia som fick en stormflod av likes...

I övrigt så finns det en flora av mer eller mindre lyckade piratkopior, och även kopierade urverk. Med andra ord är det ett misstag att utgå ifrån att allt är skräp som är lätt att identifiera. Visst är en del påhitt skrattretande, men trenden är tyvärr att de något dyrare piratkopiorna blir allt bättre.

willbur, _jonte, Bramster och 1 annan gillar detta.
  8. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Fast i många fall måste man vara rätt så insatt för att se att det är fake på bild. Jag skulle aldrig ta en fake-Rolex på att det är fel typsnitt på tavlan, eller att subdialsen sitter lite för nära varandra. Jag tror att det är en väldigt liten krets människor som faktiskt har järnkoll på liknande detaljer.

9. wayne

wayne Friends of KS

Fake är ett jäkla påfund sa gossen.

10. Ponlarsson

Ponlarsson Friends of KS

Från:
    Tidaholm
    Jag har en fruktansvärt dålig Rolex-kopia jag fick när jag var liten liggandes i en låda. Just nu tänker jag ut ett bra sätt att förstöra den. Det kan bli en bra bild.

11. klemens

klemens Bonde

Finns nog rätt många som vill ha en Rolex som inte vill budgetera mer än en hundring!Sen när man väl är på semester med spenderbyxorna på så slår man till!

12. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    När jag tänker fake så tänker jag på den där snubben som byggt sin egen Lamborghini kaross. Sen spyr jag lite i munnen

gruby gillar detta.
  13. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Holmqvist gillar detta.
  14. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Var det inte en liknande historia på TZ-UK där nån lirare hade tom. gått på gtg med två fejk rollar och sen sålt de på forumet? (och blåst folk)
    Helt rätt.. En mupp i årskursen köpte med sig en "datejust" med champange tavla som han tjatar om då han vet att jag gillar klockor. Har pikat han för den så gott det går men han är ändå svin nöjd. Satt och letade en klocka åt en klasskompis med månfas när han går förbi och visar upp den stolt och sa att han borde köpa en liknande. Svarade att vi såklart letar äkta och han då börjar tjata om hur mycket en riktig kostar, svarade att vi letade en riktig ifrån andra märken men han lallade iväg.. Det roliga är att folk skrattar åt den bakom hans rygg, med all rätt.

Bluefade gillar detta.
  15. Bjudko

Bjudko Stadsbo

Jag stör mig mer på att det ibland är terroristorganisationer som säljer kopior, gäller inte bara klockor. Fint att stödja IS lite?

16. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården

Du var mig en snäll rackare...

17. sveol

sveol Borgare

Från:
    Solna
    Absolut.is sitter i kina och tillverkar klockor på löpande band. Det är sant, stod i aftonbladet!

Erik1 och don.h gillar detta.
  18. demondave

demondave Borgare

Från:
    Ack Värmeland du sköna
    Tvåstegsraket. Finansierar verksamheten och terroriserar, nåja, irriterar, klockforumister runt om i världen.

19. willbur

willbur Friends of KS

Från:
    Stockholm

Det kommer jag verkligen ihåg men hittar inte tråden när jag söker, kan du länka?

20. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    willbur gillar detta.
  21. Julledoc

Julledoc Friends of KS

Guskleto Är det inte bara liite fördomsfullt resonemang?

22. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Alla ungar där jag jobbar böä fakeklockor. Varför? Jo, för att de gillar klockor som AP, Hublot, JLC, men "vet" att de aldrig kommer att ha råd. En fakeklocka kostar dessutom mindre än en Regal från ur och Penn.

willbur gillar detta.
  23. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton

Nja, min metod går inte att använda på alla men på vissa personer är det helt uppenbart. Är det då enklare att gå fram och be och få kolla på klockan och göra en analys huruvida den är äkta eller inte?

24. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Förstår ingenting o_O..

25. Aron

Aron Stadsbo

Från:
    Borås
    Hur ser man det på en person då om jag får fråga??
    Ser man det på mig som oftast går runt i ett par väl inslitna jeans (jeans är alltid som bekvämast precis innan dom går sönder) och t-shirt?
    Eller är det en fin och pressveckad kostym som gör det hemliga avslöjandet??

26. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Hör av dig nästa gång du är i Göteborg så ska jag visa dig vad jag menar.

jhm gillar detta.
  27. Sundström

Sundström Friends of KS

För att de "bra" kopiorna är jäkligt svåra att urskilja..

Och därför att folk kan!
    Ska leta rätt på en Black Bay kopia som en holländsk snubbe har.
    Kunde inte gissat att den var fejk om han inte skrutit om det för mig... :confused:

28. Joseph

Joseph Stadsbo

Från:
    Stockholm, Sweden
    Lita aldrig på folk med kopior! Vetenskapens värld talade i veckan om att personer med kopior är mer benägna att omoraliska handlingar hehe

Erik1, jhm och Spencer gillar detta.
  29. Sundström

Sundström Friends of KS

Jag är inte någon expert på att utskilja äkta från fejk, men här tycker jag det är grymt svårt.
    Tydligen är den största tellen pärlan på bezeln, men i övrigt är det svårt för mig att hitta något anmärkningsvärt.

Tror med största sannolikhet att hans AP diver är fejk också.. Då undrar man ju om allt är skit som han postar..?

Lägg märke till sista bildens kommentarer.. Angus? Fejktillverkare? image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg

Eurenius gillar detta.
  30. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    De såg ju ruggigt "bra" ut faktiskt

Mårtenssons ur Brookfield