Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Varför är Nomos

Diskussion i 'Diskussion' startad av Alarik, 27 juli 2015.

1. Alarik
    Trådstartare

Alarik Friends of KS

Från:
    Göteborg
    klockan som många föreslår och tipsar om när ändå så få äger den själva?
    Jag älskar Nomos med allt vad det innebär. Egen design, inte sällan in-house och ytterst humana priser. Ändå äger jag ingen trots att jag flera gånger varit inne och glott på deras hemsida och imponerats av modellerna. Det är helt enkelt något som gör att jag backar precis innan jag trycker på köp.
    Någon som känner likadant? Någon som har en känsla för varför vi tenderar att stundtals hypa dem utan att själva köpa?

JohnZ, jistanes och Doktor gillar detta.
  2. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Jag tycker dom är snygga och vad jag har läst ska det vara bra grejor också. Det som hindrar mig att är att det inte är min stil på klocka. Finns många klockor som ser bra ut på andra :)

meo_swe gillar detta.
  3. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Gissar på dåligt andrahandsvärde och svårflippade

rillesnille, cjperry, eriksson850 och 6 andra gillar detta.
  4. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Folk vågar inte sticka ut, man följer hellre strömmen. Precis så som att de flesta tipsar om att köpa VC osv men om de själva suttit inne på pengarna hade de blivit något helt annat..

månljus, demondave, cjperry och 7 andra gillar detta.
  5. KenKun

KenKun Biskop

Hade köpt, om jag var mer inne på dressade klockor. Brukar tipsa om märket för de som är ute efter prisvärda dress-klockor.

6. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

Det är mycket månad kvar i slutet av pengarna , och man vill mycket men sen har man inte råd... (tror jag) , men man vågar inte chansa på nåt okänt ja... tror det är där tån klämmer

7. Norra

Norra Borgare

Det som hindrar mig är de långa bandhornen. Annars hade jag gärna haft en Ludwig 35mm.

8. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    För att bandhornen är osnygga, tyvärr.

9. China

China Guest

10. WatchIT

WatchIT Friends of KS

Jag blir alltid intresserad när det poppar upp en bild på en Nomos. Det finns något där som attraherar och det syns direkt att det är en Nomos. En egen identitet, det gillar jag. Kan mycket väl bli en Nomos i framtiden...eller snart :)

11. Skeeter

Skeeter Stadsbo

Är själv mycket förtjust i Bauhaus design på klockor, Nomos, Junghans etc men ar precis som så många andra inte slagit till ev så är det inte riktigt min stil eller så lider dessa märken lite av att designen innebär att de blir en nischprodukt för ett litet antal människor.

Kommer direkt att tänka på VW's lansering av New Beetle konceptet, alla älskade formspråket när det presenterades, VW bestämde sig för att tillverka den men sen ville knappt någon köpa bilen, men som designide och koncept funkade den otroligt bra.

Strindberg gillar detta.
  12. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala
    Finns väl ganska få dressklockor överlag på forumet? Är ju ofta inget man köper som första klocka vilket annars ligger ganska väl i nomos prisklass och om man börjar komma upp i en samling så finns det ju klassiker man börjar snegla åt istället, som reverso och liknande.
    Har en orion själv btw

13. frest73

frest73 Bonde

Har två (en Tangente och en Orion), funderar så smått på en tredje (blir kanske en Orion 38 denna gång). Bra kundservice, bra klockor, bra prisbild - men inga beaters förstås. Använder ganska mycket, men mer åt dressarhållet (för lite WR). Deras försök till beater (Ahoi) känns inte så lyckad.

14. MånsT

MånsT Biskop

Ska jag vara brutalt ärlig kan många modeller (förutom Club) misstas för en DW på håll :bag:

koze och Richispice gillar detta.
  15. cab

cab Friends of KS

Ångrar att jag sålde min fast inte letat efter någon ny heller :)

16. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Lade en säljesannons på min Tangente, 35 mm. Ångrade mig direkt.
    Den blir kvar.
    Tunn, fin och går delikat bra.

Pictor gillar detta.
  17. Stab Ein

Stab Ein Bonde

Från:
    Korsö Huvud
    Köpte en Orion 35 för drygt ett år sedan. Helt underbar pjäs, slinker lätt in under skjortmanschetterna, opretto, och med en tavla och visare som skiftar karaktär och trots sin avskalade estetik gör den spännande i olika ljus. Håller tiden bra gör den dessutom.

Lätt den klocka jag burit mest sen inköp. Våga!

frest73 och Tobias Eriksson gillar detta.
  18. Korsvold

Korsvold Bonde

Det kan man väl med i princip de allra flesta dressklockor. Att någon hade kunnat förväxla Calatrava med DW hade inte hindrat mig i alla fall.

Ale och Stab Ein gillar detta.
  19. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Friends of KS

Om allt går enligt plan så kommer min nästnästa klocka bli en Nomos, det är maxpriser för vad jag kan ge för en klocka och har hellre 5-6 klockor a 10k än en för 50-60 oavsett om man då kunde fått Rolle!!!
    ;)

20. MånsT

MånsT Biskop

Det hade inte hindrat mig heller, för en Calatrava är inte lik en DW.

21. bjrn

bjrn Borgare

Från:
    Stockholm
    själv, har jag helt missat detta märke. Det finns numera så väldigt många olika märken och en del får man väl helt enkelt glömma när man kommit upp i min ålder.....:)

Jag har fullt upp med de vanliga märkena, men visst fanns det snygga modeller, nu när jag väl googlade på namnet.

Tyvärr, kan man ju inte köpa alla snygga som man vill ha. Jag vill dessutom att klockan jag köper skall ha någon form av andrahandsvärde, där man inte förlorar för mycket av nypriset direkt efter att man går ur affären.....

Troligtvis är de bara välbeställda som har råd med Nomos, men snygga är de!

22. Moorflax

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    21 inlägg och inte en enda bild?

Mforce, Model_Citizen, engst och 21 andra gillar detta.
  23. DrSbaitso

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala
    Jag köpte precis en orion 38 och är sjukt nöjd.
    Inga konstigheter, bara en riktigt snygg klocka av hög kvalitet. Precis vad jag var ute efter.
    orion38_front.png
    Jag håller med om att det är lite tunnt på beater-fronten. En Club Automatic skulle kanske vara något. Ahoi är trevlig, men på tok för stor (40 mm och bara tavla). Doch har det funnits en modell som jag kanske skjuter mig själv i foten genom att outa - Tangente Sport. 100m vattentät, 36,5mm boett. Notera den diskreta lumen på tavla och visare. Fantastisk!
    NomosTangenteSport06.jpg
    Jag skulle gärna se vad de kan göra på länk.

JimmyVai, cjperry, hemingway1999 och 4 andra gillar detta.
  24. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Friends of KS

Den ultimata Nomosen!! De blåa visarna mot guldet är ju bara så smutt!

DrSbaitso gillar detta.
  25. Daniel Mathisen

Daniel Mathisen Stadsbo

Denna Nomos är jag väldigt sugen på! Tycker den är riktigt trevlig, har dock aldrig känt på den irl...
    image.jpg
    Bild tagen från nätet

Equilibrium, Aquaracer2, GurraG och 1 annan gillar detta.
  26. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Fler borde testa Nomos. Sist jag var inne på det spåret så kändes det lite överpris vill jag minnas. Och svårt att motivera priserna när man inte vet hur klockan känns eller sitter. Har idag dock ingen koll på vilka priser det var på dom jag var sugen på.

27. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Den här tycker jag är fin. För övrigt ser allt mer eller mindre likadant ut...

jistanes, DrSbaitso, Cristian och 3 andra gillar detta.
  28. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    image.jpg

31,000 sek. Kanske lite stor, 39,7mm, för att vara den perfekta dressklockan. Men sjukt läcker ändå. Men sitter tyvärr inte på den pengen.

Cristian gillar detta.
  29. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    +1
    På min arm, 40mm modellen, med plast på ..och utskruvad krona:)
    image.jpg

jistanes, Ronnie, krämbulle och 3 andra gillar detta.
  30. Glusch

Glusch Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag vet inte vad det är med den, men har länge haft ögonen på en Nomos Orion Rosé, tycker den är otroligt snygg. Dock skulle man vilja klämma på och testa den innan man köper den ju..

Mårtenssons ur Brookfield