• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför är Nomos

Den väger väldigt lite så du känner knappt att du har den, men jag tycker det är ganska skönt ibland:) Har en del andra som är betydligt tyngre, sen älskar jag att den är manuell

Spänner du remmen ordentligt så sitter den perfekt, nu har jag iof väldigt platt handled men inte så tjock 17,5-18 och 38 är perfekt storlek, hade nog upplevt 35 lite för liten
 

gbdw

Breitling
Hade länge varit sugen på en Nomos Ahoi men inte vågat slå till på grund av allt man läser angående bandhornens längd och "wrist precense".
Passade på att glida in på Wempes när jag var i Berlin häromsistens och efter en snabb provåkning var det bara att ta fram kortet. Fortfarande mycket nöjd efter en månads daglig användning.

IMG_0763.JPG
 

bionicbeagle

Friends of KS
Hade länge varit sugen på en Nomos Ahoi men inte vågat slå till på grund av allt man läser angående bandhornens längd och "wrist precense".
Passade på att glida in på Wempes när jag var i Berlin häromsistens och efter en snabb provåkning var det bara att ta fram kortet. Fortfarande mycket nöjd efter en månads daglig användning.

IMG_0763.JPG
Grymt snygg, grattis! Passar verkligen på dig. Ahoi Atlantik står rätt högt på min shortlist av kandidater för nästa klockköp också.
 
Har också varit lite osäker på bandhornen, upplever dem väldigt långa på bilder. Blir att försöka åka och testa, vilka butiker säljer nomos?
Min uppfattning är att bandhornen uppfattas väldigt annorlunda när klockan sitter på handleden jämfört med de bilder jag såg på nätet innan jag köpte min Orion.

Precis som du redan märkt är det (tyvärr) Franks Ur som gäller om man vill köpa Nomos på plats i Sverige. Jag upplevde dem som väldigt snorkiga och ointresserade när jag köpte min Nomos Orion. De har inga Nomos-klockor framme i en monter utan de ligger gömda i lådor och det var som om jag var till besvär när jag bad om att prova några olika Nomos. Jag antar att det är roligare att sälja en tacky helgulds-Breitling än en Nomos för 15 000. Trots bemötandet köpte jag en Orion 35 på plats, men så här i efterhand ångrar jag att jag inte köpte den från nätet istället.

Jag tycker det är tråkigt att ingen vettig urmakare säljer Nomos i Sverige (hint-hint @ROB-1832 på andra sidan gatan), jag tror det hade kunnat ge dem ett ordentligt uppsving.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Min uppfattning är att bandhornen uppfattas väldigt annorlunda när klockan sitter på handleden jämfört med de bilder jag såg på nätet innan jag köpte min Orion.

Precis som du redan märkt är det (tyvärr) Franks Ur som gäller om man vill köpa Nomos på plats i Sverige. Jag upplevde dem som väldigt snorkiga och ointresserade när jag köpte min Nomos Orion. De har inga Nomos-klockor framme i en monter utan de ligger gömda i lådor och det var som om jag var till besvär när jag bad om att prova några olika Nomos. Jag antar att det är roligare att sälja en tacky helgulds-Breitling än en Nomos för 15 000. Trots bemötandet köpte jag en Orion 35 på plats, men så här i efterhand ångrar jag att jag inte köpte den från nätet istället.

Jag tycker det är tråkigt att ingen vettig urmakare säljer Nomos i Sverige (hint-hint @ROB-1832 på andra sidan gatan), jag tror det hade kunnat ge dem ett ordentligt uppsving.
Var och klämde på Nomos där innan jag köpte min Tangente. Jag upplevde dem som trevliga och kunniga, inte något exceptionellt men helt klart godkända.
 

Stab Ein

Omega
Min uppfattning är att bandhornen uppfattas väldigt annorlunda när klockan sitter på handleden jämfört med de bilder jag såg på nätet innan jag köpte min Orion.

Precis som du redan märkt är det (tyvärr) Franks Ur som gäller om man vill köpa Nomos på plats i Sverige. Jag upplevde dem som väldigt snorkiga och ointresserade när jag köpte min Nomos Orion. De har inga Nomos-klockor framme i en monter utan de ligger gömda i lådor och det var som om jag var till besvär när jag bad om att prova några olika Nomos. Jag antar att det är roligare att sälja en tacky helgulds-Breitling än en Nomos för 15 000. Trots bemötandet köpte jag en Orion 35 på plats, men så här i efterhand ångrar jag att jag inte köpte den från nätet istället.

Jag tycker det är tråkigt att ingen vettig urmakare säljer Nomos i Sverige (hint-hint @ROB-1832 på andra sidan gatan), jag tror det hade kunnat ge dem ett ordentligt uppsving.

Min erfarenhet av Franks Ur är raka motsatsen, väldigt tillmötesgående och trevliga, oavsett om jag bara velat titta och klämma.
 

JayJay

Rolex
Min uppfattning är att bandhornen uppfattas väldigt annorlunda när klockan sitter på handleden jämfört med de bilder jag såg på nätet innan jag köpte min Orion.

Precis som du redan märkt är det (tyvärr) Franks Ur som gäller om man vill köpa Nomos på plats i Sverige. Jag upplevde dem som väldigt snorkiga och ointresserade när jag köpte min Nomos Orion. De har inga Nomos-klockor framme i en monter utan de ligger gömda i lådor och det var som om jag var till besvär när jag bad om att prova några olika Nomos. Jag antar att det är roligare att sälja en tacky helgulds-Breitling än en Nomos för 15 000. Trots bemötandet köpte jag en Orion 35 på plats, men så här i efterhand ångrar jag att jag inte köpte den från nätet istället.

Jag tycker det är tråkigt att ingen vettig urmakare säljer Nomos i Sverige (hint-hint @ROB-1832 på andra sidan gatan), jag tror det hade kunnat ge dem ett ordentligt uppsving.
Har varit där och tittat på Nomos vid totalt 4 eller 5 tillfällen. Med ett undantag, då butiken var fylld med andra kunder (typ ett busslass med asiater), har servicen varit klanderfri. Vid ett av tillfällena sa hon som hjälpte mig till och med att det är roligt att få visa Nomos för att det oftast är mer insatta och intresserade kunder. Har också ställt frågor till dom via e-post och fått förhållandevis snabbt och bra svar.
 
Har varit där och tittat på Nomos vid totalt 4 eller 5 tillfällen. Med ett undantag, då butiken var fylld med andra kunder (typ ett busslass med asiater), har servicen varit klanderfri. Vid ett av tillfällena sa hon som hjälpte mig till och med att det är roligt att få visa Nomos för att det oftast är mer insatta och intresserade kunder. Har också ställt frågor till dom via e-post och fått förhållandevis snabbt och bra svar.
Det låter som de bara hade en dålig dag under mitt besök, vilket jag verkligen hoppas på för Nomos behöver provas på handleden för att verkligen uppskattas!
 
Min uppfattning är att bandhornen uppfattas väldigt annorlunda när klockan sitter på handleden jämfört med de bilder jag såg på nätet innan jag köpte min Orion.

Precis som du redan märkt är det (tyvärr) Franks Ur som gäller om man vill köpa Nomos på plats i Sverige. Jag upplevde dem som väldigt snorkiga och ointresserade när jag köpte min Nomos Orion. De har inga Nomos-klockor framme i en monter utan de ligger gömda i lådor och det var som om jag var till besvär när jag bad om att prova några olika Nomos. Jag antar att det är roligare att sälja en tacky helgulds-Breitling än en Nomos för 15 000. Trots bemötandet köpte jag en Orion 35 på plats, men så här i efterhand ångrar jag att jag inte köpte den från nätet istället.

Jag tycker det är tråkigt att ingen vettig urmakare säljer Nomos i Sverige (hint-hint @ROB-1832 på andra sidan gatan), jag tror det hade kunnat ge dem ett ordentligt uppsving.
Ska inte tjata vidare men också besökt butiken och var mycket nöjd över bemötandet trots småländsk dialekt och att jag ville korta armbandet på en simpel Seiko. Inga problem eller tveksamma miner alls, tvärtom fick beröm för klockan :)
 

relhok

Omega
Var uppe i Stockholm på utbildning och sprang in en sväng på Franks Ur när jag ändå hade vägarna förbi.
Tanken är att köpa en Orion till tjejen när hon fyller år till hösten.
I vilket fall fick jag besked om att Nomos ska höja sina priser nu i februari. Expediten jag pratade med visste inte riktigt hur mycket det handlade om och det kan naturligtvis ha varit rent säljarsnack för att få krängt en klocka där och då.
Har någon mer info om denna eventuella prishöjning?
 

jistanes

Cartier
Har du någon bild på din? Jag är sugen på en 36mm men blir rädd att den blir för liten! Har en Orion 38 som är perfekt
Fotar inte så ofta men denna är från här om dagen. Inte testat 40mm, bara sett bilder, men av dom att döma tycker jag 36mm drar nytta av de långa bandhornen istället för att som med 40mm se för långa ut.

Edit: la in samma handled med 40mm dykis för jämf.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    109.7 KB · Visningar: 122
  • image.jpeg
    image.jpeg
    95.4 KB · Visningar: 113
Senast ändrad:

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Bumpar denna tråden lite. Nomos gör så fina klockor i både hantverk och design. Jag är sugen på en Atlantik Ahoi, det enda jag är tveksam över är storleken och bandhornen. Så långa bandhorn gör väl att den bärs väldigt stort? Någon som kan dela med sig? Rekommenderas den?
 
Topp