• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför är Submariner (och dess syskon) så omsatt på begmarknaden?

Henrik A

Omega
Rolex är väl utan att överdriva en dussinklocka här på Klocksnack och att döma av diskussionerna och köp & sälj-sidorna är det också en av de mest flippade klockorna. En helt naturlig följd kanske, eftersom många här säljer och köper klockor lika frekvent som andra byter underkläder. Rolex, och i synnerhet Submariner, verkar också vara drömklockan som många trånar efter vilket underlättar flippandet (och bidrar till det stabila värdet gissar jag).

Eftersom även jag börjar snegla på en Sub eller Gmt Master som komplement till min tre veckor gamla Speedmaster Moonwatch (min hittills dyraste klocka som jag är tämligen säker på att jag kommer behålla länge) undrar jag om det finns någon speciell anledning till den snabba omsättningshastigheten på subbar.

Känns den för vanlig? Förutom alla legitima klockor (här i huvudstaden i alla fall) kryllar det av kopior, homager och andra märkesklockor som tydligt hämtat inspiration från Submariner.
Är den upplevda kvalitetskänslan inte i nivå med prislappen? Många pratar om opolerad finish och rassliga länkar som inte ger något vidare kvalitetsintryck.
Eller är det bara jakten på ständig förnyelse som är förklaringen? Vissa kanske byter till en annan färg, material, årgång?

Det vore intressant att höra hur ni som har eller har haft en eller flera "sport-Rolex" resonerar kring köpet.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Rolex nya serier t.ex. SUB 116610, GMT 116710 och EXPII 216570 har en kvalitet som är otroligt hög. Kan förstå vad du menar med tidigare modeller.. rassliga jävla prylar, dock rassliga på ett bra sätt :D
 

_z_

Omega
Rolex nya serier t.ex. SUB 116610, GMT 116710 och EXPII 216570 har en kvalitet som är otroligt hög. Kan förstå vad du menar med tidigare modeller.. rassliga jävla prylar, dock rassliga på ett bra sätt :D
Hur är dom rassliga på ett bra sätt? Har en Seikolänk som är rasslig på fel sätt så jag blir nyfiken ;)

SGS3 via Tapatalk.
 

Henrik A

Omega
Kapa inte tråden nu ;)

För att konkretisera frågan:
Ni som har flippat er sub efter kort tid, vad har varit anledningarna?
 
  • Like
Reactions: _z_

Ninen79

Audemars
Kapa inte tråden nu ;)

För att konkretisera frågan:
Ni som har flippat er sub efter kort tid, vad har varit anledningarna?
Jag gillade den men flippade för att jag var sugen på något nytt. Gillar fortfarande modellen eftersom den är stryktålig och lagom storlek samt relativt diskret.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Hur är dom rassliga på ett bra sätt? Har en Seikolänk som är rasslig på fel sätt så jag blir nyfiken ;)

SGS3 via Tapatalk.

En rasslig seiko länk är rasslig för att den när som helst faller i tusen bitar, det gör inte en rolex länk.

TS: Jag flippade 16610 för att jag ville ha en SubC, flippade 114060 för att jag saknade datum.. nu sitter jag på en 216570 och är jätte nöjd. Kanske kommer säljas för att finansiera ett dyrt inköp i framtiden men ska jag äga en Sportrolex så är 216570 rätt.. 100 % nöjd.
 

Henrik A

Omega
TS: Jag flippade 16610 för att jag ville ha en SubC, flippade 114060 för att jag saknade datum.. nu sitter jag på en 216570 och är jätte nöjd. Kanske kommer säljas för att finansiera ett dyrt inköp i framtiden men ska jag äga en Sportrolex så är 216570 rätt.. 100 % nöjd.
Explorer II gillar jag också, kan bara inte bestämma mig för om den är snyggast med svart eller vit tavla. :confused:
 

Lage

Omega
En rasslig seiko länk är rasslig för att den när som helst faller i tusen bitar, det gör inte en rolex länk.

TS: Jag flippade 16610 för att jag ville ha en SubC, flippade 114060 för att jag saknade datum.. nu sitter jag på en 216570 och är jätte nöjd. Kanske kommer säljas för att finansiera ett dyrt inköp i framtiden men ska jag äga en Sportrolex så är 216570 rätt.. 100 % nöjd.

Jag passar på med en OT-fråga: hur upplever du 216570 i storlek jämfört med 114060? Påtagligt mycket större?
 

vekktah

Cartier
Mina subbar är de enda klockorna som legat länge i lådan (1680 + 114060) så jag kan inte svara på din fundering mer än att besattheten kommer nog av att det är lite en klockornas klocka. Dessutom överkomlig och med en cool historia. För mig kvittar det att man ser 20 subbar om dagen på stan. Det är inte konstigare än att man ser 100 par RM Williams på stan heller. Folk gillar klassisk kvalitet. MEN skulle jag välja mellan en 14060 eller en senare 5513 med vitguldsindex mot en Explorer ll så är valet lätt. Explorern har en mycket skönare finish tycker jag. Med den ringen + gmt-visaren så har du så sjukt mycket klocka för pengen. Saknar verkligen min. Man måste bara välja mellan vit eller svart tavla. Den är dessutom lite ovanligare och känns inte lika mycket "jaså, hade du en slant över och köpte en sub?" Om man nu bryr sig vad andra tycker...
 

plattfot

Rolex
Tror inte att en Submariner lämnar lådan snabbare än en Speedy, troligen tvärt om. Speedyn brukar vara kockan man köper, säljer, köper igen osv. Båda klockorna är modeller många vill prova på men binder för mycket kapital för att få stanna länge. suget på något nytt är större än kärleken för modellerna.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag tror att en anledning till att folk flippar speedies och subbar är att det är en grym klocka man köper tidigt i sitt intresse. För att ha råd att testa annat, vilket man vill då man är intresserad av klockor, måste man sälja den.
 
Topp