• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför år 1986?

Varför får vintage inte vara nyare än från år 1986?

Jag tycker förvisso det är lite roligt för att jag själv är 86:a. Sedan får vi väl alla erkänna att 1986 var ett speciellt år på många sätt, utöver det faktumet att jag då föddes d.v.s.
 

Icaras

Rolex
Det finns de som tenderar att säga att något är vintage så fort det utgått ur sortimentet samt dem som tycker att vintage är -50-tal.

Var väl även någon tråd om Denkes 1675(?) var vintage eller ej :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu är väl just 1986 ett årtal som hängt med sen vi skrev den beskrivande texten för subforumet. Sen har många inklusive daviden påpekat att 1986 kanske måste uppdateras. Jag tänker att vi låter det stå kvar som en postmodernistisk tvist. För att förvirra och inspirera.

För vad är egentligen vintage? Är det en känsla? Ett årtal? En attityd? Finns det ens?

Vi kan väl diskutera i smågrupper och ses här om tio minuter för en snabb recap innan vi dricker förmiddagskaffe? :D
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Nu är väl just 1986 ett årtal som hängt med sen vi skrev den beskrivande texten för subforumet. Sen har många inklusive daviden påpekat att 1986 kanske måste uppdateras. Jag tänker att vi låter det stå kvar som en postmodernistisk tvist. För att förvirra och inspirera.

För vad är egentligen vintage? Är det en känsla? Ett årtal? En attityd? Finns det ens?

Vi kan väl diskutera i smågrupper och ses här om tio minuter för en snabb recap innan vi dricker förmiddagskaffe? :D

Du måste nog mena Davvan(?)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Det är din egna åldersnojja som gör sig påmind. Du börjar bli gammal och lite sliten. Detta påminns du om när du tittar på vintageur. Men du ser bara möglet och inte det vackra. Ditt hat mot vintage är egentligen bara din projicerade ångest över ditt egna förfall. ;)
Alla ska vi vägen till vintage-demonen vandra, likt herr Alighieri, hållandes i vårt substitut till Vergilius - Davvan.
Fast jag är inte där än.
 

David

Bödeln
Vintage är läskigt.
Och framför allt, gammalt.

Du börjar bli gammal och lite sliten.
Träning. Och plastikkirurgi.

131111-YW-Wrist-Front.jpg
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag älskar vintage numera, men jag ogillar mögliga klockor (motsägande?) i alla fall kan det nog bli rätt så marigt att hitta en vintage Speedy som jag vill köpa då jag har ganska höga krav på urtavlornas skick...
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Imponerande när gudarna blandar sig i leken..:). Vintage, upphittad beskrivning: "Vintage är en engelsk term som syftar på en äldre vara av god kvalitet. Ordet härstammar från latinet[1], där det betyder vinskörd (vin-tid). Via franska och medelengelska har ordet fått utökad betydelse såsom "gammal fin kvalitet" och "gammal fin årgång".
Kanske när ett ur är äldre än minst 2 sekel (skulle bli 1990-92 nånting då).
Inget förslag, bara jag som tänker högt.. :rolleyes:

ps. tror väl ändå att "mögel" är slang för väldigt vintage :) ds.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Imponerande när gudarna blandar sig i leken..:). Vintage, upphittad beskrivning: "Vintage är en engelsk term som syftar på en äldre vara av god kvalitet. Ordet härstammar från latinet[1], där det betyder vinskörd (vin-tid). Via franska och medelengelska har ordet fått utökad betydelse såsom "gammal fin kvalitet" och "gammal fin årgång".
Kanske när ett ur är äldre än minst 2 sekel (skulle bli 1990-92 nånting då).
Inget förslag, bara jag som tänker högt.. :rolleyes:

ps. tror väl ändå att "mögel" är slang för väldigt vintage :) ds.
Du menar decennier (annars är det inte många av oss som skulle kunna beteckna våra klockor som vintage och det skulle bara handla om fickur!) och året är 2014...
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Aah, det är ju själva fan att man inte kan hålla reda på det ens, gammal och vintage som man blivit :) Decennier naturligvis :woot:
Rozzy.
 
Topp