• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför bär vi klockor?

Axiom

Panerai
2-Faktor
Jag diskuterade detta med min mor häromdagen. Hon gillar konst och tavlor och jag anser att en klocka är konst. Ett urverk är vackert och att tänka på ingenjörskonsten som ligger bakom är för mig fascinerande.
Som många sagt är det ett smycke men jag sträcker mig så långt att säga att det är ett personligt konstverk vi har med oss jämt.
Quartz kontra mekaniskt måste jag säga känslan som ett mekaniskt verk ger mig som tekniskt intresserad. Jag blir fascinerad av hantverket helt enkelt.
Sen är det något speciellt med att plocka upp en klocka som stannat, ge den lite kärlek och se hur den vaknar till liv. Blir mer personligt då ett mekaniskt ur behöver dig.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
1. Smycke, historia, statusmarkör, kostsamma, statement (säger någon om vem jag är), finmekanik.

2. Ogillar inte quartz och de behöver inte vara simplare mekanik. Men att ha något handtillverkat helmekaniskt på handleden är en flirt till en svunnen tid nu när allt mer är slit och släng. Och ja, det självklara att vi inte använder uren som tidsgivare.
 

GurraG

Cartier
Spännande. Här är mina två öre.

1. En av de få smycken än man kan bära i alla sammanhang, kundmöten såväl som på stranden. Även om jag inte primärt har armbandsur för att kunna se tiden blir jag förvånad varje gång jag inte har någon klocka på mig hur ofta jag tittar ner på min nakna handled så det är tveklöst en praktisk poäng också.

2. Här är det säkert som många påpekat en generationsfråga men om man inte i första hand har klockan för tidsangivelse blir ju exaktheten mindre viktigt. Dessutom tycker jag att det är lite charmigt att det blir en ungefärlig tid, telefonen går på sekunden rätt, likaså datorn och teven etc. Sen är det mekaniska en motreaktion mot det digitala, jag älskar teknik och köper datorer, telefoner etc. hela tiden men det finns nå't fantastiskt i det mekaniska hantverket, både i dess noggrannhet men framför allt i dess hållbarhet. Jag har just nu en klocka som är över fyrtio år gammal på armen, för fyrtio år sen fanns det knappt datorer för att inte tala om att dom inte skulle gå att använda ens till det som var gjorda för idag.
 

Archie

Cartier
1. Det är i första hand en accessoar och ett herrsmycke. Det är ett statement för den man är, för den smak man har eller vill utge sig för att ha, en statussymbol och en hel mytbildning och historia kring en modell/märke man bär på armen. Att man råkar kunna se vad tiden är, är ytterst sekundärt.

2. Fascinationen för det tekniskt avancerade samt att man har väl fan inte ett smycke i plast? Allt man äger här i världen ska vara tillverkat av metall, läder eller trä snarare än plast. och ja, insidan räknas, så även om inte plasten syns så finns den där. En kvartsklocka är lite som ett guldplätterat smycke.
 
C

Crowolf

Guest
Som flera varit inne på, det är mannens juvel, accessoar. Tror jag det har varit sen första fickuret kom.
Sen är det ju givetvis en teknisk faktor också. Ett urverk är en fullständigt fantastisk liten maskin. Automaten som nån slags fulländad kugg- och fjäderteknik och quartsen som faktiskt är mer speksad än den får kredd för. 'Svängande kvartsstavar' som med ett lite ström skapar de mest precisa verken. :)
 

Simola

Omega
Minns fortfarande när jag fick min första klocka, var 7 år och fick en pojk citizen på gummi. Sedan dess har jag alltid burit klocka. Det är helt enkelt en accesoar män bär.
 
[quote="Crowolf, post: 179853, member: 366 Svängande kvartsstavar' som med ett lite ström skapar de mest precisa verken. :)[/quote]

-1
 

Espresso

Cartier
1. Som många andra redan varit inne på, det är en accessoar som fungerar bra vid mer eller mindre alla tillfällen och som skapar en personlig historia kring mig som person. Dock har jag även ett annat argument som väger rätt tungt för egen del. Vad gäller mobiltelefon, bil, TV, möbler etc etc, så finns det en ständig jakt på förnyelse. Vad gäller klockor så kan jag studera modeller i år innan jag beslutar mig för den jag köper, den ska stanna i ägo resten av livet. För mig är det mer eller mindre den enda riktiga investeringen för livet som jag kan köpa bland alla andra produkter som ramlar ut på blocket efter några år.

2. Helst automatiska eller meknaiska urverk, men jag äger bägge delar.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag har sedan december/januari hållit på med ett projektarbete, om klockor och för design av klockor, för min Master i Industridesign, efter en halvdan presentation är det dags att komplettera lite (örk) och jag behöver lite mer insikt i vad andra tycker och tänker, så jag tänkte att här kan jag nog få en hel del input. Ellerhur?

I alla fall,

Som rubriken antyder undrar jag:
1. Varför vi bär klockor(armbandsur), när vi nu idag har mobiltelefoner, datorer e.t.c. som alltid kan ge oss en hyfsat exakt tid?

2. Varför har vi, och många andra, en förkärlek till mekaniska klockor, när kvartsklockor och andra digitala tingestar ger oss en mycket mer exakt tidsvisning?

Om ni skulle kunna svara på dessa frågor skulle jag vara mycket tacksam!

/Victor
Lyssna på denna intervju med en klok gammal urmakare som verkligen sätter fingret på varför armbandsur och just varför man älskar mekaniska urverk. Att han dessutom tidigare var psykolog ger det en extra dimension.
Här tipset som just kom från forumkamraten Christian.W ;
https://klocksnack.se/threads/härlig-intervju.10141/
 

Wi

NLA
2-Faktor
Jag gillar att se tiden på handleden.
Sedan gillar jag att gå runt med ett litet mekaniskt konstverk på handleden dagarna långa =)
 

oscaroscar

Panerai
Kort och enkelt för mig,
1. Manlig accessoar.

2. Kul att känna dig exklusiv, status etc

(Sen givetvis massa annat dravel; kvalitet, vackra etc)
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
1. Det finns så många skäl. För det första, som många sagt, så är det ju ett "smycke". Förutom klockor och manshettknappar så finns inte så många sätt att dekorera sig. Den finns ju ganska mycket historia i arbandsuret i sig. Jag tänkte säga att det är ju absolut inte för att ha koll på tiden, för det har man ju på dator, mobil, vägg, mikro, ugn, osv, men faktum är att jag kollar på armbandsuret ganska många gånger per dag. Det finns något trivsamt i det lite bakåtsträvande att vrida upp handleden för att titta. Lägg till det vad klockan möjliggjort i teknisk väg, tex navigering på 1800-talet, eller GPS (navigering) i modern tid. Klockor har nog räddat väldigt många liv även utanför sjukhus eller militär. Sen har de individuella uren sin historia som gör dem unika eller sätter dem i ett sammahng och ger dem personlighet. Ugh. Svårt att förklara, men lätt att motivera internt. Jag är ocksp faschinerad av tanken att klockor utvecklades ganska långt helt utan CAD eller CNC-maskiner. Och bara det orimligt invecklade med att urverk går att ställa med kronan.

2. De flesta kvartsklockor saknar historian (enligt ovan) och det mekaniskt invecklade (enligt ovan). Det finns fina och intressanta kvartsklockor, men de flesta hamnar farligt nära slit-och-släng kategorin.
 

MrPlow

Rolex
LPmwVQM.jpg

Från http://kindofnormal.com/truthfacts/2014/01/20
 

Double E

Omega
Skruvar jag upp en mekanisk så visar den tiden, gör jag inte det så stannar den. Lite samma sak med automatare: bär jag den regelbundet så visar den tiden, lämnar jag den orörd så stannar den...

Känns som mitt ansvar att få den å visa rätt tid. Blir som ett litet mekaniskt husdjur runt handleden :) man blir fäst vid dem.

Sen är de så vackra å gedigna också!
 
För mig, som är uppvuxen före quartzurens intåg, handlar det om en vana som utvecklades till ett intresse. Mycket tack vare släktens urmakare och en far som tyckte om klockor.
 

Hugii

Audemars
[quote="
2. Varför har vi, och många andra, en förkärlek till mekaniska klockor, när kvartsklockor och andra digitala tingestar ger oss en mycket mer exakt tidsvisning?
r[/quote]


Vilka är vi? Att du ställer en sån fråga på ett forum för just (mer eller mindre) mekaniska/automatiska klockor blir svaret självklart.
Men jag tycker att du ska leta upp ett forum för LEGO-älskare och sen ställa samma fråga där "Varför har vi förkärlek för mekaniska klockor?" hahaha
 

MrPlow

Rolex
Skruvar jag upp en mekanisk så visar den tiden, gör jag inte det så stannar den. Lite samma sak med automatare: bär jag den regelbundet så visar den tiden, lämnar jag den orörd så stannar den...

Känns som mitt ansvar att få den å visa rätt tid. Blir som ett litet mekaniskt husdjur runt handleden :) man blir fäst vid dem.
En vuxen-tamagotchi!
 

Emil

Cartier
Hade en diskussion med en arbetskollega som kör stylade BMW och även importerar titt som tätt från England diverse vrålåk. han själv bär en stor pjäs av någon modell av festina för 1000kr.
han kunde inte föreställa sig hur jag kunde lägga så mycket pengar på en "äkta" rolex när det fanns så många andra klockor som var "lika snygga" till en bråkdel av priset.
när jag frågade hur mycket pengar han hade lagt på bilar, import, och styling de senaste fem åren så skrattade han bara och sa att notan inte slutade på under 500 000kr.
förklarade lite kort att jag inte sitter på några billån med en nyare bil och äger en klocka som jag både älskar och som kommer följa med mig större delen av mitt liv.

de flesta har en en hobby som kostar en del och jag har intressen för klockor, mer än bilar.
varför jag däremot bär en klocka är i första hand för att ha koll på tiden då jag dokumenterar och antecknar mycket i jobbet, men även som ett smycke jag trivs med att bära.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hade en diskussion med en arbetskollega som kör stylade BMW och även importerar titt som tätt från England diverse vrålåk. han själv bär en stor pjäs av någon modell av festina för 1000kr.
han kunde inte föreställa sig hur jag kunde lägga så mycket pengar på en "äkta" rolex när det fanns så många andra klockor som var "lika snygga" till en bråkdel av priset.
när jag frågade hur mycket pengar han hade lagt på bilar, import, och styling de senaste fem åren så skrattade han bara och sa att notan inte slutade på under 500 000kr.
förklarade lite kort att jag inte sitter på några billån med en nyare bil och äger en klocka som jag både älskar och som kommer följa med mig större delen av mitt liv.

de flesta har en en hobby som kostar en del och jag har intressen för klockor, mer än bilar.
varför jag däremot bär en klocka är i första hand för att ha koll på tiden då jag dokumenterar och antecknar mycket i jobbet, men även som ett smycke jag trivs med att bära.

500 000:- lät ju inte som några jättepengar i sammanhanget sportbilar, vad är det för vrålåk han köper? :) du skulle ha frågat honom om han ville ha en fake Ferrari i plastskal och nissan Micra motor...
 
Topp